Archief - De Grote Biertopic - Deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

xiempie

Legacy Member
Gisteren een Pannepot van 2009 gedronken.. het was niet echt het weer ervoor maar fucking hell wat een lekker bier.

Iemand die weet of je ergens bieren van Three Floyds kan kopen in België? (Of bieren van andere reputabele Amerikaanse brouwers als Sixpoint, Dogfish head, Stone Brewing co.,...)

Dennoman

Legacy Member
De Hopduvel heeft HEEL af en toe wat kleppers binnen, zoals de Dark Lord van Three Floyds of Black Tuesday/Chocolate Rain van The Bruery. Een vaste importeur bestaat er niet. Beste gok is om via internet te ruilen.

In Nederland worden er enkele Amerikaanse brouwers geïmporteerd, maar doorgaans niet de grote namen. Je kan wel in de winkel van De Molen terecht voor dingen als Three Fliyds, Dogfish Head, The Bruery, Cigar City, Clown Shoes, Hoppin' Frog, ...)

In onze buurlanden (uiteraard niet bij ons, met onze zwaar verstikkende protectionistische biermarkt) worden enkele Amerikaanse brouwers geïmporteerd, zoals Flying Dog, Left Hand, Southern Tier, AleSmith, Brooklyn Brewing Co., ...

Bij de Hoppy Loft in BXL zul je misschien nog wat geluk hebben, maar verder is er voor die echt gerenommeerde craft brewers enkel de winkel van De Molen en natuurlijk rechtstreekse ruil met Amerikanen. Ge moogt me anders PM'en voor een lijstje van dingen die je graag wil proberen, maar zo aan je lijst te zien kan ik al wel wat bieren raden :D

Ik heb net wat extra flesjes Amerikaans spul binnen, dus misschien kan ik je daar ook blij mee maken?

bludgeoned

Legacy Member
Snap nog altijd niet waar je het haalt dat België zo protectionistisch zou zijn. Als er effectief een grote markt voor dit soort bieren zou zijn, dan zullen er waarschijnlijk wel winkels op die kar springen.
Dus de enige die je in dit verhaal iets kunt verwijten is de Belgische consument.

Dennoman

Legacy Member
Zelfs al is er geen bewijs dat de grote brouwerijen aan de touwtjes zouden trekken om binnenlandse consumptie te maximaliseren (wat voor een klein land met zelfs naar internationale normen gigantische brouwerijen als Inbev, Alken, Haacht en Moortgat maar niet meer dan begrijpelijk is vanuit economisch standpunt), dan nog wordt de consument gewoon dom gehouden. De grote innovaties gebeuren onder internationale impuls, wat vaak tot ronduit lauwe afkooksels leidt die dan nog goed verkopen. Brouwerijen die wel goed zijn in het brengen van die stijlen, zoals Struise, bewijzen dat er een vraag naar is door hun succes.

Om opnieuw over stouts te beginnen (jaja, mijn plaat blijft hangen): Goose Island (Chicago) is van AB Inbev. Waarom zijn zij dan niet gewoon hier te verkrijgen? In de plaats daarvan beginnen ze bieren "in Belgische stijl" te brouwen zoals een blonde en een tripel (gaap), terwijl ze nog altijd het bekendst staan voor hun Bourbon County-reeks stouts. Dat is pure marketing natuurlijk: alles wat uit België komt, is meesterlijk vakmanschap en de zot die daaraan twijfelt.

In Nederland van hetzelfde: mensen die zich niet bewust zijn van de geweldige brouwerijen daar (en met bescheiden monstersuccessen als Jopen of De Molen is het niet meer zo makkelijk te beweren dat dat een verwaarloosbare niche betreft) vinden het automatisch normaal dat hun cafés overspoeld worden door Belgische bieren. Ah ja, zo een Leffe of een Kasteelbier, da's toch MEESTERLIJK lekker!

Hier kijken mensen gewoon niet verder dan hun neus lang is, omdat wij het land van de "3000 speciaalbieren" zijn. Driekwart daarvan zijn wel praktisch niet van elkaar te onderscheiden als generische dubbels/tripels/blondjes, maar soit.

Duc

Legacy Member
Deze voormiddag slechts een uur aan de telefoon moeten hangen om binnen te geraken bij de Trappisten van Westvleteren... DRIE bakken Westvleteren 12 gereserveerd... :love:

bludgeoned

Legacy Member
Dennoman zei:
Zelfs al is er geen bewijs dat de grote brouwerijen aan de touwtjes zouden trekken om binnenlandse consumptie te maximaliseren (wat voor een klein land met zelfs naar internationale normen gigantische brouwerijen als Inbev, Alken, Haacht en Moortgat maar niet meer dan begrijpelijk is vanuit economisch standpunt), dan nog wordt de consument gewoon dom gehouden. De grote innovaties gebeuren onder internationale impuls, wat vaak tot ronduit lauwe afkooksels leidt die dan nog goed verkopen. Brouwerijen die wel goed zijn in het brengen van die stijlen, zoals Struise, bewijzen dat er een vraag naar is door hun succes.

Om opnieuw over stouts te beginnen (jaja, mijn plaat blijft hangen): Goose Island (Chicago) is van AB Inbev. Waarom zijn zij dan niet gewoon hier te verkrijgen? In de plaats daarvan beginnen ze bieren "in Belgische stijl" te brouwen zoals een blonde en een tripel (gaap), terwijl ze nog altijd het bekendst staan voor hun Bourbon County-reeks stouts. Dat is pure marketing natuurlijk: alles wat uit België komt, is meesterlijk vakmanschap en de zot die daaraan twijfelt.

In Nederland van hetzelfde: mensen die zich niet bewust zijn van de geweldige brouwerijen daar (en met bescheiden monstersuccessen als Jopen of De Molen is het niet meer zo makkelijk te beweren dat dat een verwaarloosbare niche betreft) vinden het automatisch normaal dat hun cafés overspoeld worden door Belgische bieren. Ah ja, zo een Leffe of een Kasteelbier, da's toch MEESTERLIJK lekker!

Hier kijken mensen gewoon niet verder dan hun neus lang is, omdat wij het land van de "3000 speciaalbieren" zijn. Driekwart daarvan zijn wel praktisch niet van elkaar te onderscheiden als generische dubbels/tripels/blondjes, maar soit.
De stap die jij mensen wilt doen nemen is simpelweg onmogelijk.
Dat mensen eerst beginnen met de goeie Belgische brouwerijen te leren appreciëren.
Zou toch veel liever hebben dat Belgische brouwerijen hun export wat meer kunnen beperken, dan dat we Amerikaanse bieren moeten beginnen importeren en masse.
Zeker door het grote prijsverschil, zal de consument eerst naar andere bieren de stap moeten zetten, voor hij aan de duurdere Amerikaanse bieren begint.

mijas65

Legacy Member
moest het makkelijker te verkrijgen zijn zouden automatisch meer mensen het ook proberen en overtuigd zijn .

xiempie

Legacy Member
Bedankt voor het antwoord, Dennoman. Ik zie dat het idd niet makkelijk ligt.. Langs de ene kant is het wel positief dat we in het bierland bij uitstek wonen, maar zoveel variatie in stijlen hebben we hier ook niet. (Ik ben persoonlijk geen kenner, maar ik heb genoeg ervaring om te weten dat er verschrikkelijk veel bieren dat hier bijna identiek zijn, kijk maar naar al de 'verschillende' tripels)
Amerikaanse bieren hebben bij ons ook een reputatie van pisbier te zijn (te danken aan Bud en Miller methinks) en mensen hier zijn er niet zo makkelijk van te overtuigen dat dit niet altijd correct is.

Ik vertrek dit jaar misschien naar San Francisco en hopelijk kan ik daar wat goeie Amerikaanse craftbrews proeven.

Dennoman

Legacy Member
bludgeoned zei:
De stap die jij mensen wilt doen nemen is simpelweg onmogelijk.
Dat mensen eerst beginnen met de goeie Belgische brouwerijen te leren appreciëren.
Zou toch veel liever hebben dat Belgische brouwerijen hun export wat meer kunnen beperken, dan dat we Amerikaanse bieren moeten beginnen importeren en masse.
Zeker door het grote prijsverschil, zal de consument eerst naar andere bieren de stap moeten zetten, voor hij aan de duurdere Amerikaanse bieren begint.
Maar waarom moet de consument toch zo betutteld en beperkt worden? Wat is er fundamenteel mis met bier uit andere landen te drinken? Je eet toch ook soms wel een keer Chinees of Italiaans? Moet je eerst elke mogelijke stoemp gegeten hebben eer je mag "afstuderen" naar pasta? Waarom is grootschalige import perfect mogelijk in landen als Engeland, Nederland en Duitsland, waar er toch ook heel wat brouwerijen en unieke stijlen zijn? Ik krijg dit zoveel als argument en elke keer begrijp ik het minder en minder. "Dat we eerst onze eigen bieren eens drinken". Oké, moet ik dan een checklist maken tot ik alle dertien-in-een-dozijn streekbieren heb geproefd eer ik aan spul mag beginnen dat me wel boeit? Let wel: ik krijg af en toe ook de drang om back to basics te gaan en ik zal altijd benieuwd blijven als er een nieuwe brouwerij open gaat. Iedereen verdient een kans, maar het leven is mijns inziens te kort om te blijven gaan voor de middenmoot.

Heel veel Belgen nemen het fanatiek op voor "hun" bier terwijl ze nooit iets anders geprobeerd hebben. Met dat soort flagrante onwetendheid heb ik het ENORM moeilijk. Als je tevreden bent met heel je leven pils (of, als echte trotse Belg: geuze) te drinken, is dat prima, maar ga - als je nooit echt buitenlands bier hebt gedronken buiten de vieze pils daar - niet lopen verkondigen dat België de onbetwiste nummer één is. Die claim is anno 2012 wel enorm hard achterhaald.

Het grappigste van de hele zaak vind ik dan nog dat België op lambiek/geuze en saisons na, eigenlijk praktisch geen echt eigen bierstijlen heeft. Ik kan u garanderen dat de meeste "niet ingelezen" biermensen die hoog oplopen met de Belgische biercultuur die stijlen dan nog niet eens lusten. Mijn vader kraait er ook altijd over, maar vindt dat geuze "smaakt naar kots". We zijn nu eenmaal al sinds ons ontstaan altijd al een beetje een bricolagecultuur geweest. Veruit de meest populaire stijl is eigenlijk Tsjechisch, er zijn enorm veel invloeden uit Duitsland en voor die dekselse Tsjechen hier überhaupt kwamen, dronken we massaal "pelellekes" en stouts.

En idd: prijs en beschikbaarheid zijn het grote probleem. De consument die niet bereid is de paardenkleppen af te werpen en erachter wil zoeken, wordt op grote schaal dom gehouden.

Bontus

Legacy Member
Heb nog een serieuze achterstand in te halen wat betreft de Zennebrouwers.
Binnenkort eens shoppen.

bludgeoned

Legacy Member
Dennoman zei:
Ik denk dat we het grotendeels eens zijn. Ik beweer zeker niet dat België het nummer 1 bierland is. Waar ik wel redelijk zeker van ben is dat het een van de weinige landen is waar je tegen een democratische prijs bijna overal uitstekend bier kunt drinken.
Ik drink ook af en toe een buitenlands bier, maar constant lopen verkondigen dat de Belgische biercultuur grotendeels bestaat uit zwakke tripels is de waarheid geweld aan doen, tenzij je er een karikatuur van wilt maken natuurlijk.
Ik weet alvast dat ik door mensen om de oren te slaan met (zoveelste) Amerikaanse barrel aged imperial stout, niet meteen zal wegkrijgen van het dagelijkse pils en Leffe.
Daarentegen wel al veel mensen hun oogkleppen kunnen laten vallen met iets van De La Senne, De Dolle brouwers, een Pannepot,...

Dennoman

Legacy Member
bludgeoned zei:
Ik denk dat we het grotendeels eens zijn. Ik beweer zeker niet dat België het nummer 1 bierland is. Waar ik wel redelijk zeker van ben is dat het een van de weinige landen is waar je tegen een democratische prijs bijna overal uitstekend bier kunt drinken.
Ik drink ook af en toe een buitenlands bier, maar constant lopen verkondigen dat de Belgische biercultuur grotendeels bestaat uit zwakke tripels is de waarheid geweld aan doen, tenzij je er een karikatuur van wilt maken natuurlijk.
Ik weet alvast dat ik door mensen om de oren te slaan met (zoveelste) Amerikaanse barrel aged imperial stout, niet meteen zal wegkrijgen van het dagelijkse pils en Leffe.
Daarentegen wel al veel mensen hun oogkleppen kunnen laten vallen met iets van De La Senne, De Dolle brouwers, een Pannepot,...
Ik overdrijf uiteraard wanneer ik zeg dat er ALLEEN blondjes, tripels en dubbels gemaakt worden, maar ik ben niet bereid in te binden wanneer ik zeg dat het wel degelijk om een meerderheid gaat, toch wat kleinere brouwerijen betreft. Ik ken er zéér, maar dan ook zéér weinig die niet minstens twee van deze drie in hun assortiment hebben. Veel nieuwe brouwerijen komen met veel patati en patata in de lokale streekpers, om dan gewoon te ontdekken dat het weer gewoon een blondje is dat net zo smaakt als tien miljoen andere.

En het ergste is dan nog dat ik gewoon niet begrijp waarom ze niet willen vernieuwen. Er zijn genoeg kleine brouwerijen die het puur als hobby doen en waar de brouwers nog een "day job" hebben. Waarom kiezen ze dan niet eens voor iets wild nadat ze de basis van het brouwen onder de knie hebben? Niet om hun werk geheel teniet te doen, maar Het Hofbrouwerijke uit Beerzel, het dorp naast ons, zal zoals ze nu bezig zijn toch nooit financieel hoge toppen scheren. Waarom brengen ze dan ALLEEN zo'n ronduit walgelijk blond bier uit met de intense smaak van muffe pilsmout? Lijkt wel ingekookte Jupiler. Hun dubbel is gelukkig nog drinkbaar, zij het veel te zoet. Nog zo'n kritiek die we (vaak terecht) uit Nederland krijgen. Al ben ik het zeker niet altijd met onze noorderburen eens: die durven weleens zoveel hop in een bier kieperen dat het bijna zeepsop wordt.

Nogmaals: je moet ergens beginnen natuurlijk. De eerste bieren van Struise waren ook een amber en een witbier, maar uiteindelijk moet je verder durven gaan om je te onderscheiden. De La Senne levert heel goed werk (hun Zinnebir in Rotterdam gedronken wegens verder schrijnend gebrek aan Nederlands bier daar) en kan zich inderdaad ook perfect tot de groten rekenen. Viven maakt ook fantastische dingen daar bij de Proef.

Het gaat er mij louter om dat het absurd is dat de consument alleen maar overtuigd zou moeten kunnen worden met bieren van binnenlandse oorsprong. Dat is een teken van de oogkleppen die de Belg (en de Vlaming in het bijzonder) op vele vlakken op heeft en van het chauvinisme dat ons zo ontsiert. En dan zeggen we iets van de Fransen met hun wijn.

BelgianMini

Legacy Member
Dennoman zei:
...
Ik heb net wat extra flesjes Amerikaans spul binnen, dus misschien kan ik je daar ook blij mee maken?

Denno, verkoop jij soms een deel van die amerikaanse bieren die je via via binnen krijgt? Heel benieuwd om er eens een deel te proberen, maar 1 geen parate kennis over wat de moeite is en 2 te weinig tijd om me het hele ruil-wereldje te verkennen.

easypanic

Legacy Member
Al goed en wel om Amerikaanse bieren enzo te importeren. Maar men mag niet vergeten dat de markt hiervoor ( a la Struise en Alvinne) hier gewoon veel te klein voor is...

Het "craft milieu" in België is nog altijd een heel klein wereldje. De genoemde brouwers zeggen het zelf.

Let op, ik ben ook wel voorstander om die dingen te importeren maar het is echt niet rendabel.

Dennoman

Legacy Member
BelgianMini zei:
Denno, verkoop jij soms een deel van die amerikaanse bieren die je via via binnen krijgt? Heel benieuwd om er eens een deel te proberen, maar 1 geen parate kennis over wat de moeite is en 2 te weinig tijd om me het hele ruil-wereldje te verkennen.
Verkopen doe ik niet. Ik doe enkel open met anderen :)

Misschien toch eens tijd om die proeverij vast te leggen. Ik heb geloof ik een datum voor november.

Bontus

Legacy Member
Dennoman zei:
Verkopen doe ik niet. Ik doe enkel open met anderen :)

Misschien toch eens tijd om die proeverij vast te leggen. Ik heb geloof ik een datum voor november.

Doe eens een voorstel (Gent of Antwerpen veronderstel ik?)
Kunt ge ook wat moppen tappen :p

Noctilucus

Legacy Member
Dennoman zei:
Zelfs al is er geen bewijs dat de grote brouwerijen aan de touwtjes zouden trekken om binnenlandse consumptie te maximaliseren (wat voor een klein land met zelfs naar internationale normen gigantische brouwerijen als Inbev, Alken, Haacht en Moortgat maar niet meer dan begrijpelijk is vanuit economisch standpunt)...

Niet overdrijven hé, buiten Inbev is geen van die brouwerijen gigantisch te noemen, noch qua volumes, noch qua omzet.
En zelfs die 2 keer 5 miljoen hectoliter in Leuven en Jupille zijn op internationale schaal maar klein bier :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan