Archief - Thuisnetwerk veranderen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

blub

Legacy Member
Hallo,

Het netwerk bij ons thuis is nogal ingewikkeld en nu met een de aanschaf van een router zou ik de configuratie willen veranderen. Probleem is dat mijn nieuwe router voorlopig niet op het netwerk geraakt.

Hoe ziet het er nu uit:

Modem -- Switch -- DraadlozeRouter -- RouterBoven -- 2 PC's
|---- Powerline -- PowerLine --- Digibox
|-----Nieuwe Draadloze router

Het probleem is, als ik mijn nieuwe draadloze router (Linksys E2000) aansluit op mijn switch, dat deze geen IP-adres doorkrijgt. Configureren via de cd lukt ook niet. Moet ergens een instelling veranderen omdat deze achter een switch hangt?

Bedoeling zou zijn ook om de DraadlozeRouter uit de garage te halen en boven te plaatsen ipv RouterBoven en deze te verbinden met de switch.

Iemand een idee wat ik mis doe?

Exit

Legacy Member
welke abo heb je?

als je abo niet voldoende ip's toelaat kan je dus inderdaad voorhebben dat er geen ip is.

op de manier dat je nu werkt heb je 3 verschillende netwerken
router1, 2 en 3 zijn aparte netwerken.

blub

Legacy Member
Heb nu nog ExpressNet XL.
Het rare was dat als ik mijn pc rechstraaks aan de kabel achter de switch hing, dat deze wel een ip kreeg, deed ik did met mijn router, dan gebeurde er niets.

Ondertussen is het wel gelukt. Heb de router eerst rechtstreeks achter de modem gehangen, dan laten configureren via de bijgeleverde cd (dit ging vroeger niet) en dan werkte hij. Nadien heb ik hem terug achter de switch gehangen en werkt hij perfect.
De 2 routers achter elkaar zijn nu weg en die oude draadloze router staat nu boven.
Ik heb nu wel 2 verschillende draadloze netwerken, maar dit is nu geen ramp.

Ik had al gekeken om de 2 routers elkaar te laten aanvullen zogezegd, dat ze beiden hetzelfde netwerk uitzenden, maar dat lukt precies niet?

Exit

Legacy Member
tja, omdat je de pc ermee hebt verbonden krijgt nu die router GEEN IP

met express XL heb je normaal 2 ip's
maar je hebt ze opgebruikt voor de 1ste router EN de pc.
nu moet je 'X' tijd wachten tot dat 2de ip terug vrij komt en je dus de nieuwe router ook een ip kan geven.
die kan enkele min, uren of een dag zijn.



draadloze samen werken: range extender of wds (ofzo) optie
MAAR hier gaat dat mss problemen geven want die 2 routers zitten niet in zelfde netwerk, ze hebben elk een eigen netwerk ..., moet normaal wel gaan als 1 van beide de optie heeft

sneax

Legacy Member
Waarom het zo ingewikkeld maken, al die routers ... is het echt nodig om zoveel subnets te hebben? Is het niet makkelijker als er een groot netwerk is? Keep it simple ...

Gewoon vanuit de modem een kabel nr een switch, in de eerste poort van die switch gade via powerline naar uw digibox en in de tweede poort steekt ge uw nieuwe linksys e2000 router.

Meer moet dat toch niet zijn? Wifi N zal iets van een 30mbps werkelijke snelheid geven en tenzij ge in een kast van een villa woont zal het bereik overal wel genoeg zijn. Wilt ge met een kabel nr andere ruimtes en daar meedere computers aansluiten via een kabel gebruik dan een SWITCH en geen routers.

Wilt ge uw draadloos netwerk verbeteren koop dan een extra access point die ge ergens int huis zet en met een kabel verbind met de router. Stel die in met dezelfde ssid en pw enzo en uw computer zal automatisch roamen (of ge moet maar is uw dradloze verbinding refreshen en hij zal eht sterkste signaal kiezen).

blub

Legacy Member
sneax zei:
Waarom het zo ingewikkeld maken, al die routers ... is het echt nodig om zoveel subnets te hebben? Is het niet makkelijker als er een groot netwerk is? Keep it simple ...

Gewoon vanuit de modem een kabel nr een switch, in de eerste poort van die switch gade via powerline naar uw digibox en in de tweede poort steekt ge uw nieuwe linksys e2000 router.

Meer moet dat toch niet zijn? Wifi N zal iets van een 30mbps werkelijke snelheid geven en tenzij ge in een kast van een villa woont zal het bereik overal wel genoeg zijn. Wilt ge met een kabel nr andere ruimtes en daar meedere computers aansluiten via een kabel gebruik dan een SWITCH en geen routers.

Wilt ge uw draadloos netwerk verbeteren koop dan een extra access point die ge ergens int huis zet en met een kabel verbind met de router. Stel die in met dezelfde ssid en pw enzo en uw computer zal automatisch roamen (of ge moet maar is uw dradloze verbinding refreshen en hij zal eht sterkste signaal kiezen).

Ik heb het geprobeerd, maar met de E2000 beneden in de living, krijg ik boven in mijn kamer en mijn broer zijn kamer maar 1 of 2 streepjes bereik..
Achter de E2000 een access point hangen is moeilijk omda als ik die dan boven wil plaatsen, ik terug miserie heb omdat er gaan kabel van de living naar boven loopt en door de elektrische leidingen is gn optie meer omdat er ver geen plaats meer is.

Momenteel staat het zo: Modem -- Switch --- Powerline -- Digibox
|---- E2000 in de living
|---- Oude draadloze router boven

Het probleem is dat de 2 router in volledig tegenovergestelde hoeken van het huis staan. E2000 rechtsvooraan beneden en de oude linksachteraan boven. De kabel naar de E2000 loopt volledig langs de voorgevel en komt via de buitenmuren binnen, jaren geleden zo gelegd door telenet.. Dus om die oude router achter de switch te hangen is practisch niet mogelijk qua bekabeling

sneax

Legacy Member
Niet kijken naar de streepjes bereik maar testen met telenet speedtest of file transfer hoeveel ge werkelijk haalt.

Ook, aangezien het een N router is zou ik dan toch eens de instellingen nakijken. Hier gaat het perfect door verschillende betonnen muren. De instellingen die best zijn is GN (dus ab uitschakelen) 20mhz bandbreedte (40mhz kunt ge later proberen) WPA2 personal als beveiliging met enkel AES encryptie. Probeer dan ook een kanaal te kiezen waar de storing van andere wifis in de buurt zo klein mogelijk is.

Test het in den beginne op de 2.4gighz band. Test de veschillende settings er is ook de 5gighz band met ook diezelfde verschillene settings. Al die setting kunt ge aanpassen met de web interface van de router, niet de cd gebruiken.

Aangezien ter tegenwoordig in een draadloos ap zoveel opties zijn en er ook zoveel veschillende clients zijn die sommige dingen wel of niet ondersteunen is het wel ff zoeken, maar ik denk dat het toch mogelijk moet zijn om 20 tot 30mbps te halen afhankelijk van wat de clients ondersteunen en als 5gighz deftig werkt of 40mhz bandbreedte kan da oplopen naar 50 tot 100mbps.

blub

Legacy Member
Hij staat op 20 Mhz, kanaal stond op automatisch en selecteerde 11, heb em nu vast op 12 gezet.
Voor netwerkmodus kan ik kiezen: gemengd (wat nu is), BG gemengd, alleen B, alleen G, alleen N. Welke zou ik dan moeten kiezen?

Als ik van boven op de E2000 verbind heb ik met de speedtest 37Mbps, zet ik mij beneden, dan krijg ik nog maar 7Mbps max, vaak 5..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan