Archief - Telenet installatie: coax verlengen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Marz

Legacy Member
Hey,

Er zitten hier ongetwijfeld wat Telenet installateurs op 't forum, daarom een vraagje aan hen of anderen die me kunnen helpen.

Morgen (ja, morgen al!) komen ze digitale TV installeren. Om al die bakskes uit het zicht te krijgen, wil ik de coax kabel verlengen tot in de kelder en vandaar de andere draden leggen tot aan een contactdoos in de muur.

Nu, die coax (de kabel die van 't straat komt dus) komt ons huis binnen via de kruipkelder en ik denk niet dat die mannen van Telenet de moeite gaan doen om daarin te kruipen. Ik zou dus zelf de kabel en connectors gaan halen om dat zelf te doen. Alleen heb je daar een speciale tang voor nodig.

Nu is de vraag, als ik de kabel en connectors heb, zouden die installateurs dan zo vriendelijk willen zijn om die verbinding te maken? Als ze al zo'n tang hebben, dan ben ik tenminste "zeker" dat het goed gedaan is.

Dank voor uw (hopelijk) spoedig antwoord!

Dastardly

Legacy Member
speciale tang ? ik doe da gewoon met een mes :D

als het gaat over DIT toch. gewoon die plastieke casing doorsnijden (ge voelt dat het mes tegen het metalen kousje zit) daarna die metalen kous wat wegwerken en voorzichtig in 't middenste plastieke buisje snijden tot ge voelt da ge tegen die koperen draad zit. duurt om en bij de 2 minuten om dat allemaal in orde te krijgen ;)

Marz

Legacy Member
Ja, die kabel strippen is het probleem niet zo, ik maak me meer zorgen om de f-connectors te plaatsen. 't Is te zeggen, je hebt er blijkbaar verschillende, maar de beste zijn push-on of krimp connectors en voor die laatste heb je dus een tang nodig.

Nu, ik weet daar niets van maar zou toch willen dat het zo goed mogelijk gedaan wordt om zo weinig mogelijk verlies te hebben (ik denk zelfs dat je daar normaal een certificaat voor moet hebben om dat goed te doen).

Epyon

Legacy Member
De eerste 20m van aan de straat moet normaal gezien door TN voorzien worden. Je laat hen dat beter doen om later problemen te vermijden: als zij de aansluiting doen en er is later signaalverlies, dan is het tenminste hun schuld en niet de uwe - en omgekeerd: als zij de aansluiting doen zijn ze tenminste zeker dat het goed gedaan is en dat ze volgende week niet moeten terugkomen. De installateurs hebben ook krimptangen en speciale gelkoppelingen om de verbindingen in te huisvesten - die verbindingen gewoon bloot laten is niet aan te bevelen, ook al is het in een kruipkelder.

Je kan coax-F krimpkoppelingen overigens ook met een gewone tang nijpen. Dat is wel niet zo robuust, maar het signaal maalt er niet veel om.

Marz

Legacy Member
De installateur is langsgeweest en heeft de boel hier redelijk goed onder handen genomen. Alle kabels zijn gelegd en aangesloten, alle "bakjes" verplaatst hoewel we eigenlijk gewoon digitale TV lieten installeren. Uiteraard wel tegen een meerkost, maar alleen de kabels al (2 coax en 2 utp van ong. 8 m. per stuk), kosten wsl de helft van die 50€.
Wel jammer dat Telenet de nodige documenten niet vroeger heeft verstuurd (de dag voor de installatie vind ik niet echt op tijd), dan had ik die kabels zelf kunnen leggen en wat geld bespaard. Nu, ik denk niet dat ik mag klagen.

@ Epyon: Die gelkoppelingen waar je over spreekt, kan je die ergens apart kopen? Nu ligt de verlengde coax idd gewoon op de grond in de kruipkelder, wat mij ook niet ideaal lijkt. De installateur had daar wel iets over gezegd, maar heeft die uiteindelijk niet geïnstalleerd (vergeten wsl).

Edit: Of zit die gel sowieso in die f-connectors die ze installeren? (even wat opgezocht) Hoe kan ik dat controleren? Of beter gewoon afblijven?

Enneu, leuk en informatief blog BTW. Bookmarkje!

In ieder geval bedankt voor de replies.

Epyon

Legacy Member
@ Epyon: Die gelkoppelingen waar je over spreekt, kan je die ergens apart kopen? Nu ligt de verlengde coax idd gewoon op de grond in de kruipkelder, wat mij ook niet ideaal lijkt. De installateur had daar wel iets over gezegd, maar heeft die uiteindelijk niet geïnstalleerd (vergeten wsl).

Edit: Of zit die gel sowieso in die f-connectors die ze installeren? (even wat opgezocht) Hoe kan ik dat controleren? Of beter gewoon afblijven?
Nope, dat ziet er zo uit. Dat is een 'doosje' dat je rond je aan elkaar gezette coax connectors klikt. Vanbinnen zit een gel die altijd visceus en dus waterafstotend blijft. Ik ken er geen prijs van, maar het schijnt niet zo goedkoop te zijn. Mss daarom dat je installateur het niet geplaatst heeft.

Telenetkabel kost €2,35/m voor zwarte (buiten) en iets van een €2/m voor grijze (binnen), dus je kan snel uitrekenen of je winst of verlies gemaakt hebt.

Marz

Legacy Member
Hm, typisch. Ik veronderstel dat dat niet standaard genoeg is om alsnog te laten plaatsen, als deel van de oorspronkelijke installatie dan?

Epyon

Legacy Member
Dat zal idd geen deel uitmaken van de standaard installatie als de koppeling zich in een droge ruimte bevindt.

Marz

Legacy Member
Tja, nu is dat wel droog maar bij hevige regenval kan daar wel water in komen mss.

Geen idee waar je dat zelf kan halen? Anders zal het gewoon wat omhoog gehangen worden met een stukje plastic buis overgeschoven (eventueel aan beide zijden met silicone toegemaakt). Wsl niet echt de beste manier. :$

greiver

Legacy Member
Effe de thread hijacken.
Heb je die mannen van telenet enkel gevraagd voor de installatie? Of voor "kleine infrastructuur werken"?
Ik ben ook aan het verbouwen, en mijn kabel komt binnen via de zolder.
Ik wil uiteindelijk alles in mijn kast op het gelijkvloers krijgen (electriciteit, internet, tv-kabel, ...).
Er moet dus in principe gewoon ne kabel van de zolder naar de gelijkvloers lopen.
Is dat iets dat ge zelf moogt/kunt doen?

Epyon

Legacy Member
Vanaf waar de kabel binnenkomt of, bij een luchtleiding, aan uw buitenmuur toekomt doe je wat je wil. Telenet doet enkel de eerste 20m of het stuk luchtleiding.

Marz

Legacy Member
greiver zei:
Effe de thread hijacken.
Heb je die mannen van telenet enkel gevraagd voor de installatie? Of voor "kleine infrastructuur werken"?

Hier lag al internet en telefonie op de plaats waar de kabel binnenkomt. TN kwam dus enkel TV installeren als onderdeel vaneen shake. We hebben dan ineens alles naar de kelder laten verplaatsen.

Volgens mij mag je dat zelf doen, als je genoeg vertrouwen hebt in jezelf om die f-connectors te plaatsen. Ik zou gewoon zorgen dat die kabel er ligt als ze komen installeren, dan moeten ze volgens mij die connectie maken als onderdeel van de installatie. Wij hebben enkel extra betaald omdat de kabels nog gelegd moesten worden.
greiver zei:
Ik ben ook aan het verbouwen, en mijn kabel komt binnen via de zolder.
Ik wil uiteindelijk alles in mijn kast op het gelijkvloers krijgen (electriciteit, internet, tv-kabel, ...).
Er moet dus in principe gewoon ne kabel van de zolder naar de gelijkvloers lopen.
Is dat iets dat ge zelf moogt/kunt doen?

Volgens mij mag je dat zelf doen, als je genoeg vertrouwen hebt in jezelf om die f-connectors te plaatsen. Ik zou gewoon zorgen dat die kabel er ligt als ze komen installeren, dan moeten ze volgens mij die connectie maken als onderdeel van de installatie. Wij hebben enkel extra betaald omdat de kabels nog gelegd moesten worden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan