Archief - slechte CPU/MOBO?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Cerv.Be

Legacy Member
Allen,

Ik heb hier een pc'tje staan, en al sinds in het begin dat die gekocht zijn er kleine problemen met geweest. Soms valt de pc gewoon uit, en wil hij niet meer opstarten tot wanneer de voeding wordt uitgelegd.

Test met Prime 95 (v26.5) resulteeerde al heel snel in errors. Sindsdien heb ik de voltage manueel ingezet in de bios en lijkt de pc al iets stabieler te lopen, lijkt toch al niet meer vast te lopen. Prime95 blijft wel resulteren in heel wat errors, pc loopt echt niet stabiel. Memtest86 geeft geen errors, dus met het geheugen zou alles in orde moeten zijn.

Set-up:
ASUS M4A78LT-M (onboard grafische kaart)
AMD Phenom II x4 955 BE (rev C3 - 125W TDP)
2x2GB GEIL DDR3-1333Mhz

Enige raad zou welkom zijn!

Thanks in advance :niceone:

Sjoepap

Legacy Member
Probeer de volgende stappen en test na elke stap of je beterschap hebt
1. Zet bios instellingen op defaults

2. Probeer met 1 latje geheugen in een ander slot

3. check temperaturen en indien nodig stof kast en koelers uit

Cerv.Be

Legacy Member
Heb ik allemaal al geprobeerd, geloof mij ik ben geen hardware amateur. Ik hoop alleen dat iemand mij een second opinion kan geven, of iets vertellen die ik over het hoofd heb gezien of iets wat ik niet weet. (Ik werk zo goed als nooit met het AMD)

Temperaturen lopen maximaal op tot 53°-55° btw.

Toch al bedankt! :)

magere-hein

Legacy Member
Met de standaard koeler?

Ge zou eigenlijk alles apart eens moeten proberen. Keer met andere voeding en CPU eens testen op een ander mobo. Ik denk dat er mss iets scheelt aan het moederbord. Moest de CPU stuk zijn ofzo dan zou die ni booten.

Cerv.Be

Legacy Member
Standaard koeler idd.

Ik heb geen AM3 reserve materiaal liggen, dus ik kan het ook helemaal niet appart testen.

The Monopoly Guy

Legacy Member
Alle combinaties van ramlatjes en singlechannel dimms eens proberen en zo te booten
Heb je je processor al eens gereseat?
Ram reseaten, zien dat alle kabels in je pc goed vastzitten etc
De voltages een tikkeltje verhogen kan ook werken

"Soms valt de pc gewoon uit, en wil hij niet meer opstarten tot wanneer de voeding wordt uitgelegd. "
Hierdoor lijkt het me een probleem met de voeding te zijn?
Welke voeding heb je? hoe oud etc?

Cerv.Be

Legacy Member
Xilence 450W, niet het grootste merk maar gene rommel. Alle onderdelen zijn 5 maand oud.

Als ik maandag terug thuis ben, ga ik idd eens testen met andere voeding en RAM. Nog geen tijd voor gehad.

Voltages verhogen heb ik al uitvoerig geprobeerd.

Sebastony

Legacy Member
IceMaN.* zei:
Xilence 450W, niet het grootste merk maar gene rommel. Alle onderdelen zijn 5 maand oud.

Als ik maandag terug thuis ben, ga ik idd eens testen met andere voeding en RAM. Nog geen tijd voor gehad.

Voltages verhogen heb ik al uitvoerig geprobeerd.

-->edit ik zie nu pas dat je onboard graphics gebruikt dus euh je voeding kan mischien toch genoeg zijn maar ik zou het zeker niet uitsluiten.
hier de specs : A op 12V rail (1x11A & 1x14A)
Merk waarschijnlijk niet slecht maar gewoon te licht.
Fabacom - XILENCE Eco Series - 450W

Anders zou ik zeggen de hardware die toevallig niet compatible is met elkaar (bv rams en voeding)
ik ken beide merken niet maar dat zou mijn eerste gok zijn. (Ik spreek ook uit ervaring(en).)

The Monopoly Guy

Legacy Member
Sebastony zei:
-->edit ik zie nu pas dat je onboard graphics gebruikt dus euh je voeding kan mischien toch genoeg zijn maar ik zou het zeker niet uitsluiten.
hier de specs : A op 12V rail (1x11A & 1x14A)
Merk waarschijnlijk niet slecht maar gewoon te licht.
Fabacom - XILENCE Eco Series - 450W

Anders zou ik zeggen de hardware die toevallig niet compatible is met elkaar (bv rams en voeding)
ik ken beide merken niet maar dat zou mijn eerste gok zijn. (Ik spreek ook uit ervaring(en).)
RAM en voeding hebben niets met elkaar te maken

Cerv.Be

Legacy Member
Ok nu vandaag had ik wat meer tijd om het eens van dichterbij te bekijken:
- Latjes appart geprobeerd: fail.
- Andere voeding geproveerd: fail.
- Andere RAM genomen: op het eerste moment lijkt dit een voltreffer

Nu moet ik de originele RAM wel nog eens proberen op een andere pc.

Cerv.Be

Legacy Member
Kleine update, de RAM getest in een andere PC en Prime95 resulteert daar ook in errors.
Faulty RAM olé, raar dat memtest wel perfect ging.

magere-hein

Legacy Member
Welke memtest hebde gebruikt? Die da ge moet booten vanaf de CD of die da ge in Windows kunt gebruiken?

magere-hein

Legacy Member
Die is niet goed. Deze heeft bij mij ook al foutief geheugen aangegeven dat het goed was. Ik gebruik de memtest dat ge in Windows kunt draaien en deze heeft er nog geen foutief geheugen door gelaten.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan