Archief - Problemen met upgrade

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Firebird

Legacy Member
Problemen na een systeemupgrade:
(nieuw) ASRock P55 Deluxe3
(nieuw) 4GB (2x2GB) DDR3 Geil 1333 MHz Kit
HD4870 Radeon 512MB PCIe
Antec TruePower 500W
Win7 Home Premium 64-bit

Memtest86:
- met beide latjes in bijhorende slots (dual channel): herstart al na een tiental seconden van de test
- met één van de latjes apart: een volledige pass zonder fouten (nog niet langer laten draaien)

De windows geheugencontrole vond geen fouten met beide latjes geïnstalleerd, maar dat verbaast me niet :D. 'k Heb ook even met beide latjes getest op 1066 MHz, nog altijd reboot.

Windows prestatie-index geeft voortdurend 'Beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en werd hersteld...' en doet de pc volledig vastlopen. 'k Heb de test nog niet kunnen doorlopen.

Prime95 geeft geen problemen bij de 'small FFTs' test die vooral de CPU belast, maar ik kan de 'Blend' test niet draaien, foutmelding 'Fatal Error, rounding was 0.5, expected less than 0.4' of 'Fatal Error, Resulting sum was ..., expected ...'.

Games creëeren dezelfde 'beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en werd hersteld' foutmelding of crashen.

Volgens mij ligt het dus aan het geheugen, al ontdek ik geen fouten als ik ze apart test (weliswaar slechts 1 pass). Memtest doet pas moeilijk in dual-channel configuratie. Het moederbord is wel mee geüpgrade geweest, dus ik kan problemen daarmee niet uitsluiten...

Ik kan Windows verder voorlopig normaal gebruiken, ik typ er nu deze post mee... meer dan wat installaties en muziek/internet heb'k wel nog niet getest. Alle windowsupdates zijn geïnstalleerd. Er is niets overklokt. De cpu komt niet boven de 51°C uit. Ik heb helaas geen ander DDR3 geheugen in de buurt om te testen.

Zou het inderdaad het geheugen zijn? :s

Firebird

Legacy Member
Yup, m'n oude windows wou zoals verwacht niet opstarten na de upgrade...

Firebird

Legacy Member
Laatste chipset drivers + ATI drivers zijn geïnstalleerd (+LAN, sata3, usb3, audio).

CPU meer Vcore geven kan ik proberen, maar is het niet vreemd dat dat nodig zou zijn bij standaardinstellingen? 's Nu 1.224 V, cpu is een i5 760.

Iemand die hetzelfde probleem had met memtest86 (bron) heeft de vorige versie gebruikt en effectief, onder v3.4 kan het geheugen in dual channel mode getest worden, zonder fouten (1 pass).

Geprobeerd:
- Vcore +0.1V (1.336V)
- bios geflashed naar laatste versie, P1.50
- een oudere versie van de Catalyst drivers gebruiken (9.11)
- grafische kaart in het andere 16x PCIe-slot gestoken
- getest met een oude grafische kaart, de fouten in Prime95 blijven dus die kan uitgesloten worden
- andere 750W voeding
- DRAM timings van 9-9-9-24 naar 11-15-15-31
- DRAM command rate op 2T
- cpu underclocked
- geheugenlatjes gebruikt @ 1.71 en 1.81V ipv 1.61V
- geheugenlatjes nog eens apart gebruikt, bij allebei lukken de 2 laatste testen van Prime95 niet. Het zou wel erg toevallig zijn als ze allebei fouten zouden bevatten...

Pc loopt nog altijd vast of geeft 'beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en werd hersteld' tijdens games/windows prestatie-index test. Een game draait slechts een paar seconden goed.

Prime95 geeft 'fatal error: Rounding was 0.5, expected less than 0.4'. Fouten bij de large FFTs test zou wijzen op fouten met geheugen of moederbord.

Kan ik zelf nog iets proberen? :sad:

Firebird

Legacy Member
Effectief, het probleem lag bij het geheugen of bij de combinatie moederbord-geheugen.

Heb GeIL 1333MHz DDR3 2x2GB vervangen door Kingston HyperX 1333MHz DDR3 2x2GB. Nergens crashes meer tot nu toe :woohoo:.

's Al de tweede keer dat'k tegen de lamp loop met budgetgeheugen, zal de laatste keer geweest zijn :).

Bedankt voor het meedenken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan