Archief - Laser vs Inkjet voor student

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

VPGamer

Legacy Member
Beste Leden,

Ik had graag jullie mening gehad over de mogelijke aankoop van een nieuwe printer. Als student beschik ik ook wel niet over een groot kapitaal waardoor ik een beetje aan het twijfelen ben om een laser printer te kopen of toch terug de inktjet printer.

Voordelen aan een laser printer is de snelheid van printen & het grote volume van printen. Nadelen zijn dan weer de kost & het ontbreken van kleur bij de goedkopere modellen.

Ik weet dat toners & drum units niet goedkoop zijn maar is de investering hierin misschien niet gelijkwaardig of zelf goedkoper dan om de zoveel tijd nieuwe inktpatronen te kopen? Ik heb weinig ervaring met een laser printer en heb dus niet echt een zicht of dit in de lange run goedkoper is.

Alle raad/advies is dus zeker welkom :D

Exit

Legacy Member
hangt ervan af hoeveel je print

hier heb ik een laserprinter (kleur) gekocht gehad, aankoop 150€
is nu 1,5jaar oud en nog steeds de originele toners
Total Page Count : 656 / 186 Page(s) (Color/Mono)
rood 35%
blauw 26%
zwart 16%
geel 0% al sinds 3à5 maand

print nog steeds.

(toners = 40à50€/toner)

als je niet veel print is een deskjet goedkoper
print je veel da is de laserjet wel betere optie (eventueel kleur)

sneax

Legacy Member
Om cursussen te printen is een laserprinter toch wel het goedkoopst en het snelst, anders moet ge echt wel lang wachten als ge zo een cursus van 500 paginas wilt drukken. Wat ook zeer intressant is is om als ge iets moet afdrukken om een programmake te gebruiken dat automatisch de paginas op zon manier ordent dat hij begint te printen en dat ge nadien de geprinte hoop terug in de feeder lade steekt maar omgekeerd zodat ge recto verso kunt printen (als ge dat manueel wilt doen is da ni te doen eh). Mag wel niet volgens de manual (altijd vers papier gebruiken) maar ik heb daar nooit last van gehad en scheelt toch wel een pak aan papier.

Ik heb ooit voor 180eur een zwartwit laserprinter gekocht (ne Xerox) ik heb daar duizenden paginas mee gedrukt. Die is ondertussen 6 jaar oud en da werkt nog. Een deskjet is vaak wa fragieler zeker de goedkope modellen zijn echt flimsy plasticky gemaakt.

Tip: als uw toner leeg geraakt ofzo omdat ge hem lang niet gebruikt dan moet ge de toner cassette er eens uithalen en van links naar rechts schudderen zodat de toner lostkomt en weer evenredig verdeeld ligt. Heb zo weer perfect kunnen printen ondanks nadat hij nimeer wou omdat de toner zogezegd op was (tegenwoordig print ik er bijna nooit nog iets mee, maar hij heeft zijn dienst bewezen).

GEE

Legacy Member
Laser, heb er nog maar 2 versleten sinds windows 95.
Mijn eerste was een Okipage, toen 250 euro, met losse toner cartridges, waar ik er een 3tal van gekocht heb en dozen papier mee heb geprint.
De printer was niet kapot maar onder XP heb ik hem nooit meer aan de praat gekregen (al waren er drivers maar die installeerde gewoon niet zoals het moet).
Toen een tussenstap op een lexmark inktjet scanner-printer, wel ik heb meer dure cartridges moeten kopen dan ooit, ik drukte te weinig en ze droogden gewoon uit.
Nu heb ik al meer dan 5 jaar (een ruwe gok) een brother laser van geen 100 euro die ik nog steeds met zijn originele drum/toner gebruik.
Mijn conclusie is, een laser kost iets meer in aankoop maar in gebruiksgemak, snelheid en kostprijs is hij op lange termijn gewoon goedkoper.

VPGamer

Legacy Member
Mijn print volume ligt toch redelijk hoog :) Dus daarom ging ik naar de laser printer gaan, ik was gewoon wat aan het twijfelen vanwege het ontbreken van kleur maar blijkbaar zijn die ook niet zoveel duurder meer :)

Exit

Legacy Member
hier kleuren laser in reclame MET netwerk poort was 149 dus de prijzen vallen wel mee
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan