Archief - Internet lag

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Senn0

Legacy Member
Hellow,

Ik heb fibernet 40 en een dlink dir655 router.

Wanneer ik css en iemand kijkt een youtube filmpje, dan heb ik lag. (dit is normaal, dat weet ik)

Die dir 655 heeft namelijk wel redelijk veel functies, kan ik niet instellen zodat mijn pc(ip) voorrang krijgt op de rest, of zoiets gelijkaardig.

QoS ?

(meer hardware dan software denk ik)

Senne

[B]Rocketeer

Legacy Member
Met QoS kan dit inderdaad.
Wel een bemerking: QoS is enkel op uw outbound verkeer (upload).
Download is first come, first serve


Zorg er wel voor dat ge u dan wel slechts een bepaalde bandbreedte toekent (traffic shaping).

Want anders ga jij op basis van je IP steeds voorrang krijgen op de rest en kan jij de hele lijn dichttrekken terwijl de rest dus niets heeft (queue vol en de pakketten worden gedropped).


Nadeel van traffic shaping op basis van IP: je zal steeds slechts die maximale bandbreedte kunnen gebruiken.
Geen idee of die D-link op basis van poorten traffic classification en dan QoS kan doen of niet (moet je wel de poorten weten die je gebruikt).

Beste oplossing: traffic classification op basis van de gebruikte poorten en dan QoS toepassen met een bepaalde traffic shaping

Senn0

Legacy Member
[B]Rocketeer;14584972 zei:
Met QoS kan dit inderdaad.
Wel een bemerking: QoS is enkel op uw outbound verkeer (upload).
Download is first come, first serve


Zorg er wel voor dat ge u dan wel slechts een bepaalde bandbreedte toekent (traffic shaping).

Want anders ga jij op basis van je IP steeds voorrang krijgen op de rest en kan jij de hele lijn dichttrekken terwijl de rest dus niets heeft (queue vol en de pakketten worden gedropped).


Nadeel van traffic shaping op basis van IP: je zal steeds slechts die maximale bandbreedte kunnen gebruiken.
Geen idee of die D-link op basis van poorten traffic classification en dan QoS kan doen of niet (moet je wel de poorten weten die je gebruikt).

Beste oplossing: traffic classification op basis van de gebruikte poorten en dan QoS toepassen met een bepaalde traffic shaping

Ik ga het u gemakkelijk maken:

Dit is een emulator van de router :

D-LINK SYSTEMS, INC. | WIRELESS ROUTER : Login

geen password

Bedankt voor het antwoord al ;)

[B]Rocketeer

Legacy Member
Thanks.

Dus in advanced -> QoS engine:
WAN Traffic Shaping
* Enable Traffic Shaping <- aanvinken (al kan je niet specifiek per applicatie zeggen hoeveel bandbreedte er mag gebruikt worden, maar soit)
* Automatic Uplink Speed: <- uitvinken
* Manual Uplink Speed: <- vul hier uw upload snelheid in (vb testen via speedtest om de echte upload te weten)
* Connection Type: cable

QoS Engine Setup
* Enable QoS Engine: <- aanvinken
* Automatic Classification: <- uitvinken (we willen immers zelf de controle hebben wat prioriteit krijgt en wat niet)
* Dynamic Fragmentation: <- uitvinken (je hebt geen lage bandbreedte link)

10 -- QoS Engine Rules
* Vakje links aanvinken (betekent de rule op enable zetten)
* Vul een naam in (vb CSS)
* Priority op vb 30 (1 zou ik afraden voor als je later nog voip of meer kritische applicaties wilt prioriteit geven)

* Protocol is afhankelijk van wat de poorten zijn van CSS. Hetvolgende vond ik op internet (geen idee of het juist is):
CSS1 = 27020 to 27039 TCP
CSS2 = 1200 to 1200 UDP
CSS3 = 27000 to 27015 UDP

* Deze portrange vul je in de "local port range"
Remote port range indien deze steeds dezelfde poorten gebruiken (heb ik niet direct info over gevonden). Anders laat je het gewoon staan zoals het er default instaat (0 to 65535).

*Local ip-range geef je de volledige ip-range in van je LAN-kant (vb 192.168.1.1 tot 192.168.1.255)

*remote ip range moet je laten zoals het er staat (er zijn immers immens veel server ip-adressen)

---------------------------------

That should do the trick

Senn0

Legacy Member
[B]Rocketeer;14585157 zei:
Thanks.

Dus in advanced -> QoS engine:
WAN Traffic Shaping
* Enable Traffic Shaping <- aanvinken (al kan je niet specifiek per applicatie zeggen hoeveel bandbreedte er mag gebruikt worden, maar soit)
* Automatic Uplink Speed: <- uitvinken
* Manual Uplink Speed: <- vul hier uw upload snelheid in
* Connection Type: cable

QoS Engine Setup
* Enable QoS Engine: <- aanvinken
* Automatic Classification: <- uitvinken (we willen immers zelf de controle hebben wat prioriteit krijgt en wat niet)
* Dynamic Fragmentation: <- uitvinken (je hebt geen lage bandbreedte link)

10 -- QoS Engine Rules
Vakje links aanvinken (betekent de rule op enable zetten)
Vul een naam in (vb CSS)
Priority op vb 30 (1 zou ik afraden voor als je later nog voip of meer kritische applicaties wilt prioriteit geven)

Protocol is afhankelijk van wat de poorten zijn van CSS. Hetvolgende vond ik op internet (geen idee of het juist is):
CSS1 = 27020 to 27039 TCP
CSS2 = 1200 to 1200 UDP
CSS3 = 27000 to 27015 UDP

Deze poorten vul je in de "local port range"
Zelfde kan je doen met de remote port range indien deze dezelfde poorten gebruikt. Anders laat je het gewoon staan zoals het er default instaat (0 tot 65535)

Local ip-range geef je de volledige ip-range in van je LAN-kant (vb 192.168.1.1 tot 192.168.1.255)

De local en remote ip range moet je laten zoals het er staat (er zijn immers immens veel server ip-adressen)

---------------------------------

That should do the trick

Ik zal het straks zo eens proberen in te stellen. Ik zal laten weten wat het resultaat is!

Bedankt he ;)

[B]Rocketeer

Legacy Member
Ben benieuwd hoe goed het werkt bij D-link.
Zelf heb ik enkel ervaring met dit op te zetten bij Cisco routers (niet die linksys spullen hé).

Senn0

Legacy Member
[B]Rocketeer;14585194 zei:
Ben benieuwd hoe goed het werk bij D-link.
Zelf heb ik enkel ervaring met dit op te zetten bij Cisco routers (niet die linksys spullen hé).

Maarja zoals je zei, dit is upload enkel, dus ga ik er veel van merken ?

ping in css is normaal 20 ofzo, met youtube +- 200..

[B]Rocketeer

Legacy Member
Tja dat zal je enkel merken in de praktijk bij uw D-link.
Met cisco kan je vb ook inbound traffic shaping doen zodat vb slechts 1Mbit kan gebruikt worden voor youtube download, andere applciaties,...

Of dat jouw pc altijd een reserved bandwidth krijgt.

Senn0

Legacy Member
[B]Rocketeer;14585215 zei:
Tja dat zal je enkel merken in de praktijk bij uw D-link.
Met cisco kan je vb ook inbound traffic shaping doen zodat vb slechts 1Mbit kan gebruikt worden voor youtube download, andere applciaties,...

Of dat jouw pc altijd een reserved bandwidth krijgt.

Nu zijn daar zoveel opties en die hebben ze dan weer niet..

wat is die WISH? advanced->WISH

[B]Rocketeer

Legacy Member
Verschil tussen een router van vb 460&#8364; (cisco 800 seris) en 110&#8364;
Cisco is dan ook wel echt commando per commando ingeven i.p.v. een leuke interface.

Gewone home-users hebben er niet echt baat bij.
Voor hen implementeert d-link enzo gewoon QoS voor als ze VoIP zouden draaien

[B]Rocketeer

Legacy Member
Verschil tussen een router van vb 460€ (cisco 800 seris) en 110€
Cisco is dan ook wel echt commando per commando ingeven i.p.v. een leuke interface.

Gewone home-users hebben er niet echt baat bij.
Voor hen implementeert d-link enzo gewoon QoS voor als ze VoIP zouden draaien

Senn0

Legacy Member
[B]Rocketeer;14585270 zei:
Verschil tussen een router van vb 460€ (cisco 800 seris) en 110€
Cisco is dan ook wel echt commando per commando ingeven i.p.v. een leuke interface.

Gewone home-users hebben er niet echt baat bij.
Voor hen implementeert d-link enzo gewoon QoS voor als ze VoIP zouden draaien

In die help zie ik toch veel 'gaming' terugkomen, bij die dlink .. Dus er moet toch wel iets zijn voor dat een beetje te regelen .. zoals die WISH?

[B]Rocketeer

Legacy Member
WISH is voor uw wirelless.
Ik vermoed dat je wel gamed via de lan-kabel

die 'gaming' is marketing en wijst dat er al enkele gegevens inzitten van poorten die bepaalde games gebruiken

Senn0

Legacy Member
[B]Rocketeer;14585294 zei:
WISH is voor uw wirelless.
Ik vermoed dat je wel gamed via de lan-kabel

Ah neen, allemaal wireless .. ;) op mijn pc heb ik 4 streepjes ontvangst en normaal gezien staat er ook wel 54 mpbs bij.

Maar ik zeg het, zonder youtube ofzo heb ik helemaal geen probleem

[B]Rocketeer

Legacy Member
Ah, ja dan kan je die wish ook invullen als ge wilt met vb priority van voice of video.
Al raad ik wel aan om te gamen via lan-kabel omdat het shared bandbreedte is met de andere gebruikers.

Probeer eerst zonder de wish. indien lag, wish enable.
indien nog lag, connecteer via lan-kabel. indien dan opgelost, is het de wifi

Senn0

Legacy Member
[B]Rocketeer;14585355 zei:
Ah, ja dan kan je die wish ook invullen als ge wilt met vb priority van voice of video.
Al raad ik wel aan om te gamen via lan-kabel omdat het shared bandbreedte is met de andere gebruikers

Ja, via de kabel is altijd beter, maar het is geen optie bij ons .. Ik heb speciaal een nieuwe router gekocht zodat ik beter signaal zou hebben

Bij die WISH, je hebt host 1 en host 2, allebei ip van mijn PC invullen ?

[B]Rocketeer

Legacy Member
Normaal wel.
Vraag mij af waarom die host2 er staat (precies of het is enkel classification tussen 2 wifi devices).

Senn0

Legacy Member
[B]Rocketeer;14585480 zei:
Normaal wel.
Vraag mij af waarom die host2 er staat (precies of het is enkel classification tussen 2 wifi devices).

Blijkbaar dit ?

Host 2 IP Range
The rule applies to a flow of data for which the other computer´s IP address falls within the range set here.

[B]Rocketeer

Legacy Member
Doe maar stap voor stap zoals ik zei.
Niet alles direct willen doen, want als het niet werkt dan moet je achteraf teveel ineens uitzoeken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan