Archief - Harde schijf verdelen in partities

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Vleis

Legacy Member
Ik heb Samsung HD103SJ harde schijf (1 Tb), waar momenteel Windows 7 Home Premium 64-bit op draait.
Omdat de pc echter traag gaat de laatste tijd, wil ik hem formatteren.

Hierna had ik gedacht om de harde schijf in partities te verdelen (bv. 60 Gb voor OS, 250 Gb voor Programma's, 250 Gb voor Data, en zo verder)

Is dit echter een goed idee?
En zo ja, wat zou dan de best mogelijke verdeling zijn?

Mee

Legacy Member
Dat is een heel goed idee: veel overzichtelijker en bij de volgende format zal je merken dat dat sneller gaat doordat je minder data moet verzetten (D en E-schijf worden namelijk behouden).

De indeling doe je hoe je het zelf wil: ik heb 60 GB voor OS en programma's, 300 voor games en de rest voor de data-partitie. Je moet ook niet overdrijven met het aantal partities, omdat je dan minder plaats gaat kunnen gebruiken: in theorie niet natuurlijk, maar je moet toch altijd een "buffer" hebben tot wanneer je schijf helemaal vol staat.
Stel dat je een buffer in je hoofd hebt van 10 gig/partitie, dan is dat met 6 partities natuurlijk 6*10 ipv 3*10 met 3 partities.

Vleis

Legacy Member
Maar als ik games installeer, dan zullen er altijd ook systeembestanden op de C partitie gezet worden, die dus verloren gaan bij een volgende format..

En 60 Gb voor OS én programma's is denk ik wat te weinig, omdat ik nogal veel programma's installeer. Hoe zit dat bij u?

Dan nog een vraag over de tijdelijke folders. Heeft het enig nut om deze een aparte partitie te geven?

Mee

Legacy Member
Vleis zei:
Maar als ik games installeer, dan zullen er altijd ook systeembestanden op de C partitie gezet worden, die dus verloren gaan bij een volgende format..

En 60 Gb voor OS én programma's is denk ik wat te weinig, omdat ik nogal veel programma's installeer. Hoe zit dat bij u?

Dan nog een vraag over de tijdelijke folders. Heeft het enig nut om deze een aparte partitie te geven?
- Bij de moderne games is het idd wel een probleem dat er savegames op de Windows-schijf worden gezet en soms ook andere cruciale bestanden. Maar over het algemeen gaat ge nog altijd minder werk hebben.
- 60 Gb is tegenwoordig misschien wat van de krappe kant als je redelijk wat grote programma's installeert. Ik heb daar niet veel probleem mee, maar als ge veel gaat installeren trekt ge dat misschien beter op naar 100 gig.
- Imo is dat tamelijk nutteloos, maar daar heb ik geen ervaring mee.

GoofyStoefy

Legacy Member
Beste indeling is een OS partitie waarbij u programma's ook bij staan. Mogelijk games apart in geval van steam bvb is het handig. Anders vind ik het ook wat stom want is een reinstall vind'k weer beter zodat alles in register en dergelijk goed is aangeduid.

Data is altijd beter apart maar hoef je niet zoveel partities te doen. Eéntje van data met daarin enkele folders zoals: Muziek, Films, Iso-games, ..

Teveel partities is nooit echt aan te raden naar mijn mening , niet owv die buffer, want naar mijn mening is dit iets of wat zever, maar ik vind het gewoon nooit praktisch zoveel partities als je iets wilt verplaatsen en dergelijk. Enkel doen als het echt een meerwaarde geeft zoals bij een format je niet alles kwijt bent.

Dat van die buffer zal ik even verder toelichten. Echt met buffer van 10Gb werken is vrij zinloos. Eerder met percentages werken. Zoals ongeveer 15% vrij plaats op een partitie behouden. Dit is ook het minimum als je wilt defragmenteren.
Op een schijf van 1TB ga je bvb geen 10Gb als buffer toen tov 10 partities van 100Gb met elk een buffer van 10Gb. Automatisch gaat u buffer ook stijgen in groote naargelang de groote van u schijf.

Allemaal wel wat slonzig uitgelegt maar en zullen wel dingen anders overkomen dan ik bedoel.

Maar kort gezegt,

Doe 2 of max 3 partities.
1 voor OS.
2 voor Data
(3 voor mogelijk Games)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan