Archief - Gigabyte 1155 GA-P67A-UD7 (Mss Sata probleem)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

amdr

Legacy Member
Hallo iedereen

Ongeveer 2maand geleden heb ik een volledig systeem bij Forcom aangekocht met het bovenstaande moederbord. Op dat moment waren er van die moederborden al B3 revisies in omloop maar ik heb blijkbaar nog een oude revisie gekregen met de Sata controller problemen.

Vandaag boot ik mijn PC en 1 van men harde schijven is al zen data kwijt, en de rest van de schijven doen de laatste dagen enorm moeilijk bij het lezen en schrijven waarbij men systeem ineens 30s volledig vasthangt. Via Fraps opnemen is bijna onmogelijk aan het worden bv maar zelfs bij een simpel MP3tje af te spelen kan de pc even stoppen met reageren.
De schijven zelf zijn (1 SSD & 3 HD) zijn allemaal samen aangekocht met het moederbord en dus ook een 2 maand oud. Sata & stroomkabels zitten allemaal goed in & SMART geeft al men schijven 100 :)

Na wat opzoek werk blijkt dit dus het "gekend" probleem met die moederborden te zijn en ben ik hier dus gekloot sinds ik al 600gb aan data kwijt ben.

Heb ik het recht om naar Forcom te gaan en een goed moederbord te vragen? (de nieuwere B3 revisie)
Er is overduidelijk een probleem met deze chipset dus normaal is het mijn volste recht om werkend materiaal te krijgen toch?

Alvast bedankt

Twinturbo

Legacy Member
Normaal moet er een actie zijn waarbij je je B2 moederborden kan binnenbrengen in ruil voor eentje met B3 stepping. Meerdere shops hebben dit.

Contacteer ze zou ik zeggen.

cool_boy_ke

Legacy Member
Ja ge hebt dat recht, ni buigen en ze zullen u een geven.

amdr

Legacy Member
Oke ik heb net gebeld naar Forcom en ze zeiden mij dat deze soort problemen normaal pas na een 3jaar intensief gebruik naar boven komen en dat dit niet na enkele maanden kan.

Maar wil ik een nieuw moederbord moet ik blijkbaar heel men systeem daar binnendoen zodat zij het kunnen nakijken.

Zal het dinsdag maar is gaan binnen doen dan e, hopelijk bennek alles ni te lang kwijt :s

Dracozirion

Legacy Member
Wa ne service... Daar koop ik dus ook nooit (meer).

amdr

Legacy Member
Hopelijk bennek tegen dan ni nog meer data kwijt :sop: Khad liever gewoon da moboke deruit gehaald en het naar daar gebracht ze, dat was een moederbordje van tegen de 300€!

Is er trouwens ergens een datum waarbij dat ze deze moederborden zijn beginnen terugroepen ofzo? Sinds ik hier op Wikipedia (I know niet echt betrouwbaar) lees dat ze in Februari 2010 de nieuwe chipsets zijn beginnen shippen dus ze wisten hiervoor al dat er iets kapot was.
Dan moet een PC winkel dat toch even goe weten als ik men systeem in Maart heb aangekocht?

Oke, na 2 reboots is men harde schijf plots terug leesbaar :s

Heb trouwens net men SATA poorten is nagekene en alles zit natuurlijk in de Sata2 poorten. Zou verklaren waarom zelfs men DVD drive tijdens films soms hapert of gans men systeem laat vastlopen

mdgf

Legacy Member
Ik dacht nochtans dat Forcom goede service had (mag ook wel, ze zijn (zeer) duur en hebben niks van keuze...).

Is er trouwens ergens een datum waarbij dat ze deze moederborden zijn beginnen terugroepen ofzo? Sinds ik hier op Wikipedia (I know niet echt betrouwbaar) lees dat ze in Februari 2010 de nieuwe chipsets zijn beginnen shippen dus ze wisten hiervoor al dat er iets kapot was.
Dan moet een PC winkel dat toch even goe weten als ik men systeem in Maart heb aangekocht?
Probleem werd officieel gemaakt 30 januari denk ik, ze zijn echt beginnen vervangen begin maart ofzo.

Als ze je inderdaad in maart een B2 mobo verkocht hebben zonder daar iets van te zeggen dan is dat op zijn zachtst gezegd niet echt vriendelijk (ik kan me dat maar moeilijk inbeelden tbh).

amdr

Legacy Member
Ja ik heb net bij wa andere PC winkels gehoord en die hebben mij inderdaad een volledig andere werkwijze uitgelegd.
Na 3 meningen te hebben gehoord terug naar Forcom gebeld, mijnen uitleg nog is gedaan (op deze moment iets kwader sinds ze imo een beetje me mijn voeten speelde) en uiteindelijk mag ik gewoon het moederbord binnendoen, ze sturen het op en na 2-3 weken zou ik men nieuw hebben.

Nog steeds niet wat ik voor ogen had maar goed.

En ze zijn die B3 moederborden daar blijkbaar 2 weken na dat ik mijn systeem heb gekocht beginnen verkopen :(

Dracozirion

Legacy Member
Na 2 à 3 weken is nog veel te lang.. zou amper een week moge duren.

Veel geluk met je nieuwe mobo dan!

amdr

Legacy Member
Mja ik denk toch dat ik het probleem verder moet gaan zoeken want ik heb nu mijn 4 satakabels in de 4 SATA3 poorten gestoken en ik heb hier nog steeds SERIEUS rare crashes.

Dit gaat van in CS1.6 waar het een zware crash is waarbij enkel de powerknop indrukken helpt, tot de iets mindere zoals in bijvoorbeeld Richard Burns Rally waarbij het scherm vastloopt en mijn geluid blijft "loopen". Hier kan ik wel ctrl+alt+delete doen en terug naar het bureaublad gaan.

Ook heb ik bijvoorbeeld redelijk vaak dat ik een MP3tje ben aant spelen en dat die plots een 5tal keer dezelfde seconde afspeelt en dat die dus ook eventjes "looped". Maar ook stotteren/vertragen mijn MP3's/streams als ik in mijn browser ben aan het scrollen of een nieuwe pagina open. Dit laatste is dan weer enkel in Google Chrome, Mozilla Firefox doet het smooth.

Zelfs door een onozel PDF bestandje scrollen laat heel men systeem stotteren!
Hier een screenshotje van mijn CPU usage bij het op en neer scrollen van een PDF bestandje, hier scheelt toch iets? :s
http://img805.imageshack.us/img805/1601/cpuusagepdfscrolling.png

Ook heb ik (ook sinds enkele dagen en dit heb ik zelfs amper in Vista gezien) al een paar keer gehad dat ik een melding krijg dat Windows Verkenner niet meer reageert.

Ondertussen heb ik zo goed als al men drivers opnieuw geinstalleerd (BIOS, sound, GFX), geluidskaart eruit gehaald (dacht eerst dat iets te maken had met vanaf er teveel geluiden tegelijk werden afgespeeld maar met mijn USB G35 headset bleef hetzelfde gebeuren), SATA kabels allemaal verstoken.
Temps zijn ook allemaal perfect inorde.
Ik zit een beetje vast en ik hoop da jullie me kunnen helpen want dit kan toch niet meer aan die Sata controller liggen, ik heb men schijven op een andere gestoken :s

De rest van mijn systeem is een
i5 2500k
8GB ram
Asus HD 6970 2GB
Asus Xonar D2
OCZ Vertex 120GB - WD 320GB&1TB HDD
Corsair TX650W voeding

mdgf

Legacy Member
Ben je eigenlijk wel zeker dat er niet gewoon 1 van die harde schijven kapot is?

Je kunt beginnen met ze te testen met HD Tune of iets dergelijks.

Of anders 1 per 1 testen (1 aansluiten de rest afkoppelen), door op elk je OS te reinstallen.

Er zijn mss wel effectievere manieren dan het tweede.

amdr

Legacy Member
Bedankt voor de tip mdgf.
HDtune gedownload en die gaf direct errors bij Ultra DMA CRC error count, wegens communicatie fouten. Eerst even de kabels die er nu opzaten is uitgeblazen en terug gestoken maar de errors bleven stijgen dus heb ff SATA kabels omgewisseld met kabels dat ik nog in de doos van men oud A8N SLI Pro moboke lagen en tot nu toe zijn die getallen niet meer gestegen.

Dus niet alleen was de onboard SATA2 controller defect, zo zaten er ook 2 SATA kabels bij met een interne breuk oid :s

Anyway, heb ipv Forcom rechtstreeks contact gemaakt met Gigabyte en heb een RMA nummertje gekrijgen om de inruilactie in gang te zetten :)

mdgf

Legacy Member
Ben je wel zeker dat die sata poort kapot is, heb je nog problemen op de poorten met goede sata kabels?

amdr

Legacy Member
Wel de problemen waar de verkenner bleef hangen zijn wel gestopt sinds ik ze in die andere SATA poorten heb gestoken, en sinds mijn windows op mijn SSD staat waar ik nog geen kabel heb op vervangen maar enkel in de ander poort heb gestoken zou ik denken van wel.

Nuja Gigabyte zei dat dit een standaard inruilactie is dus vanaf mijn bordje daar aankomt sturen ze gewoon meteen een nieuw op, no questions asked.

mdgf

Legacy Member
Mjah je kunt hem uiteraard sowieso inruilen om de B3 chipset te hebben, maar wss lag het dan gewoon aan die kabel hoor.

amdr

Legacy Member
Oke gisteren men systeem is helemaal geformateerd, gewoon om iets van virussen etc uit te sluiten. Ben net een half uurtje CS aant spelen en bam, alles vast.
De crash begint door eerst het beeld dat vastloopt terwijl het geluid nog verder gaat op de achtergrond. Een 10tal seconde later begint het geluid ook te loopen en kan ik niets anders doen als op de powerknop drukken.

Ik hoop dat er verder nog iets mis iets met dat mobo dat ik hier vers kan beginnen want ik heb nog nooit zoveel miserie met mijn PC gehad :(
Zeker niet met systemen die 2 maand oud zijn :p !

Pedroo

Legacy Member
Da ziet/zag er allemaal ni zo bon uit! Bij Forcom moet je echt opdringen als je 'service' van hen wil. Heb dat een paar weken geleden voorgehad met een stom RAMlatje. Ik bel om te vragenof het om te ruile valt; ze zeide eerst van nee. Ik ga uiteindelijk "kwaad" naar de winkel. Ne keer "vies" gezien, en ik ben uiteindelijk buitengelopen met een nieuw ramlatje :)

OT: ik denk echt wel da het het moederbord is. Is bijna niet anders mogelijk...

Van waar ben je in Brasschaat? :)

amdr

Legacy Member
Ja ik denk ook zoiets ze Pedroo. Heb daarstraks 8u lang Prime 95 laten draaien (4op blend voor RAM te testen, 4 op...het 1ste voor CPU te teten). Geen enkel foutje, volledig stabiel systeem en een max temp van 62°

Ben van de Prins Kavellei trouwens, hartje Brasschaat ^^. Gy?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan