Archief - File server zuiniger maken

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

mvp9

Legacy Member
Beste,


Ik heb momenteel een file server met volgende specs:

Processor: E6600
moederbord: (weet ik niet juist)
graka: 7900GS
2GB ramgeheugen DD2

OS: Windows XP

hdd's:
1x 74 gig Raptor
1x 320 gig WD
6x 1 TB Samsung spinpoint F1 (waarvan 4 aangesloten zijn op een pci-controller: ALTERNATE - HARDWARE - Controllers - Serial-ATA - Promise SATA300 TX4)

De stroom wordt voorzien door een Corsair hx620 WATT modular power supply.


De server(staat in de kelder) wordt voornamelijk gebruikt om te streamen naar onze tv. Daarnaast, wordt hij ook ingezet om 's nachts te downloaden.

De server-hardware is afkomstig uit een oude computer, maar is uiteraard alles behalve energiezuinig. Wat is een goedkope manier om de server
een héél stuk zuiniger te maken, zonder te veel kosten?

Ik denk hierbij aan een atom-configuratie of een andere moederbord met beeld op het moederbord gevestigd?


Alvast bedankt bij voorbaat!



Met vriendelijke groeten,


MVP

Terrorist_Hell

Legacy Member
Zo'n setup verbruikt misschien 80-90W op idle. Hier ook een file server, 6-tal HDD's, dualcore, 2GB RAM, etc. en dat trekt ongeveer 90W uit het stopcontact. Er zit nog een UPS tussen. Mij is dan ook een beetje de vraag waarom je zo'n dure voeding hebt zitten, is namelijk compleet nutteloos :) In onze fileserver zit een Corsair VX400, simpele basisvoeding, alles wat je nodig hebt qua veiligheid en marcheert even goed.

Yank

Legacy Member
Simpelste manier lijkt me een van de volgende 2:
- enkel moederbord vervangen door iets met een G31/41 chipset, daardoor spaar je al de GPU uit, die het meest nutteloos is in jouw geval. Eventueel kun je je cpu ruilen/wisselen/vervangen met een zuiniger model (en nog wat extra cash voor jou als iemand een simpele upgrade wilt).
- moederbord en cpu vervangen door een AM2+ moederbordje en goedkope bijhorende AMD cpu
In beide van deze gevallen kun je de rest ook blijven gebruiken (DDR2-geheugen, PCI-controller,...). Gewoon op letten dat het moederbord minstens 4 SATA-poorten heeft.

Een intel atom op zich is ook mogelijk, maar die bordjes hebben quasi altijd maar 1 uitbreidingsslot en dat is meestal een PCI-e, dus daar past je SATA-controller niet in. Als ze dan PCI hebben, zijn ze meestal low-budget en zijn er maar 2 SATA-poorten zelf op het moederbord ook, wat ook niet voldoende is (tenzij je 2 schijven wegdoet).
Moest er een model te vinden zijn met 4 sata-poorten en PCI, kun je dat nemen, ofwel moet je eentje nemen met 4 satapoorten en PCI-e en je controller vervangen.
Let wel dat de nieuwe atoms en AMD fusions ook DDR3 nodig hebben (en geen DDR2), dat gaat toch ook weer een kleine kost erbij zijn.

Laat je ook al je schijven stroom besparen door een spindown te laten gebeuren na een x aantal min van geen activiteit?
Verder kun je ook kijken om je server in standby te zetten wanneer er echt niets gebeurt. Ik weet niet in welke situatie je zit, maar vermoedelijk ga je overdag naar school of gaan werken en staat die dus vaak niets te doen. Je zou hem zelf ook volledig kunnen uitschakelen en (voor de handigheid) de powerbutton verlengen naar een bereikbare plaats (een schakelaar in de gang/keuken/waar de kelder ook uitkomt).

Xtala

Legacy Member
Evt een andere voeding ook dan als je toch aan het vervangen bent?
Een 620Watt voeding zal met zo'n lage load nooit een echt goed rendement halen (zelfs een Corsair HX :p)

Yank

Legacy Member
Had ik nog aan gedacht, maar het probleem is dat het zo moeilijk is om resultaten te vinden van rendement op zo'n laag verbruik, laat staan van een heleboel voedingen om te kunnen vergelijken.

Burny

Legacy Member
Zou je niet beter denken richting NAS? Daarmee kan je ook downloaden (NZB, Torrents, FTP, HTTP, etc) en die kan je schedulen om te starten ('s morgens) en zichzelf uit te zetten ('s avonds).
Je kan uw 4 schijven dan gewoon overbouwen.

Obscurax

Legacy Member
CPU undervolten
low voltage ram gebruiken (1 slot ipv 2 slots gebruiken)
Pico PSU of een be quiet! Pure Power L7 350W gebruiken
disk spindown gebruiken
een laptopschijf gebruiken voor het OS

Zelf zou ik een Zacate borje gebruiken (CPU, GPU, moederbord ineen), deze verbruiken nog geen 10W idle.
1 stick 1.5V 4GB RAM, en een Pure Power L7 350W gebruiken.

Deus-ex

Legacy Member
cpu Undervolten is het beste inderdaad :
Ik zit met praktish hetzelfde systeem als jij :
Q6600 met speedstep
2Gb corsair ram
P5B deluxe
12 hdd´s van 1tb en 2tb
totaal heb ik rond de 24tb
Corsair HX850watt
Raid kaarten
en een enorme case

en toch trek ik een 170watt continu uit de muur!
Ik heb dit opgelost door :
Efficiente voeding
Data disks zijn allemaal Green drive´s
Boot disk is SSD
Pci grafische kaart (voor troubleshooting)
undervolting en clocking
diskspindown

en wat me het meeste energie spaart :
De server afsluiten als ik hem niet gebruik!
Ik heb een klein Atom servertje voor downloads , dat maar 15watt verbruikt @ full load
via deze atom heb ik een Wake on lan scriptje lopen om mijn grote server te starten

vroeger draaide de server 24u/7d nu is dit maar 2/10 van de tijd !
en met een SSD is hij binnen 1 minuut on-line

grtz !

ns_ripper

Legacy Member
Obscurax zei:
CPU undervolten
low voltage ram gebruiken (1 slot ipv 2 slots gebruiken)
Pico PSU of een be quiet! Pure Power L7 350W gebruiken
disk spindown gebruiken
een laptopschijf gebruiken voor het OS

Zelf zou ik een Zacate borje gebruiken (CPU, GPU, moederbord ineen), deze verbruiken nog geen 10W idle.
1 stick 1.5V 4GB RAM, en een Pure Power L7 350W gebruiken.

Ik sluit mij hier bij aan.

Bij die cpu undervolten zou ik ook nog underclocken zetten. Je hebt toch niet veel cpu power nodig. en ram maar 1 latje nemen.
Die videokaart haal je der gewoon uit.
Tevens, neem een voeding die een hoog rendement geeft bij een laag vermogen. Veel voedingen zijn het efficiëntst bij 50-75% belasting maar er zijn er die bij lagere belastingen ook efficiënt zijn. Als je gaat underclocken en undervolten, die raptor het raam uit gooit zou ik ook een pico psu nemen. efficiëntie is hoger dan een std atx voeding.

Leuk in jou geval om te lezen: 10W i3-systeem: nu voor maar 8.5W! - Over kunst, cultuur en techniek
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan