M_N_M
Legacy Member
Hallo,
vandaag zijn ze bij ons opt werk fibernet60 komen installeren.
Alles ging goed tot de installateur goed en wel weg is, dan stroomden de klachten binnen over vpn's die niet meer beschikbaar waren!
Dat bleek dan te komen omdat die nieuwe (kut)modem van telenet eigenlijk geen modem-only meer was maar een router ???
Ik heb het willen oplossen door onze interne router te laten werken als switch en dan via 'mijn telenet' die VPN poort toe te voegen bij de port forwarding.
(hiervoor heb ik een aantal fixed ip's van servers ook moeten verzetten pff)
Dit lukt echter NIET, iemand raad?!
Achteraf dacht ik dat ik beter volgende zou gedaan hebben:
* nieuwe telenet router werkt op 192.168.0.xxx
* onze router werkt op 192.168.2.xxx
Kon ik niet gewoon alles laten zoals het was BUITEN die router van ons in DMZ te zetten? Op die manier zitten de instellingen nog in onze router en zit die van telenet er voor niets tussen..
Bijkomende vraag bij die opzet: zou ik dan niet in de knoei raken omdat ik 2 interne IP ranges gebruik (192.168.0.xxx van telenet modem en 192.168.2.xxx van onze router?)
If not, dan ga ik dat dit weekend toch terug wijzigen..
Alvast bedankt voor de raad!
PS: aangezien de digiboxen van de baas nu op die router hangen, geeft dat dan ook geen probleem? Ik dacht altijd dat een digibox een WAN ip moest krijgen en dat het met een LAN ip niet ging ???
vandaag zijn ze bij ons opt werk fibernet60 komen installeren.
Alles ging goed tot de installateur goed en wel weg is, dan stroomden de klachten binnen over vpn's die niet meer beschikbaar waren!
Dat bleek dan te komen omdat die nieuwe (kut)modem van telenet eigenlijk geen modem-only meer was maar een router ???
Ik heb het willen oplossen door onze interne router te laten werken als switch en dan via 'mijn telenet' die VPN poort toe te voegen bij de port forwarding.
(hiervoor heb ik een aantal fixed ip's van servers ook moeten verzetten pff)
Dit lukt echter NIET, iemand raad?!
Achteraf dacht ik dat ik beter volgende zou gedaan hebben:
* nieuwe telenet router werkt op 192.168.0.xxx
* onze router werkt op 192.168.2.xxx
Kon ik niet gewoon alles laten zoals het was BUITEN die router van ons in DMZ te zetten? Op die manier zitten de instellingen nog in onze router en zit die van telenet er voor niets tussen..
Bijkomende vraag bij die opzet: zou ik dan niet in de knoei raken omdat ik 2 interne IP ranges gebruik (192.168.0.xxx van telenet modem en 192.168.2.xxx van onze router?)
If not, dan ga ik dat dit weekend toch terug wijzigen..
Alvast bedankt voor de raad!
PS: aangezien de digiboxen van de baas nu op die router hangen, geeft dat dan ook geen probleem? Ik dacht altijd dat een digibox een WAN ip moest krijgen en dat het met een LAN ip niet ging ???
) alvast die DMZ opzet eens testen en laat je nog weten of de VPN zo werkt; ik hoop het alvast!


