Archief - Dé beste voeding

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Pedroo

Legacy Member
Hey,

Vooreerst; 'k weet niet zo goed of dit bij aankoopadvies moet... Het is een handige vraag voor iedereen die een nieuw systeem zou willen bouwen ofzo...
Wel, ik zou graag binnen een (paar) maand een nieuwe voeding willen kopen. Ik Wil rond de 700W zitten. Ik weet dat velen gaan zeggen; dat zult ge nooit nodig hebben, of dat is overkill voor uw systeem, maar 't kan zijn dat ik ook nog CF setupke ga doen binnenkort, dus zou graag gewoon safe zitten.
Nu is de vraag.
Wat is dé beste voeding? Prijs maakt nu eens "niets" uit('k zoek ni naar iets van 80€ bv). Ik vind het heel belangrijk dat men voeding van goeie kwaliteit is!
Het zou tof zijn als de meesten tot de zelfde conclusie zouden komen, over bijvoorbeeld 1 bepaald merk/product. Ik zou zeggen max prijs: 200€.

Btw: énkel modulaire voedingen ;) (ben een orde-freak (op vlak van pc's dan toch :D)

Thx

Edit; misschien stomme vraag, maar verlies je met het sleeven van je voeding, je garantie?

Xtala

Legacy Member
De beste is nogal moeilijk om zeggen, er zijn er een paar die absolute top zijn (Enermax Modu reeks oa);
Maar er zullen altijd kleine verschillen zijn onderling (efficientie, temperatuur, stilte, ...)

Pedroo

Legacy Member
Xtala zei:
De beste is nogal moeilijk om zeggen, er zijn er een paar die absolute top zijn (Enermax Modu reeks oa);
Maar er zullen altijd kleine verschillen zijn onderling (efficientie, temperatuur, stilte, ...)

Die enermaxen (op alternate toch) zijn enkel 900W+, en dat is wat échte overkill. 't is gewoon dat ik bv. vroeger dacht dat voedingen van Be Quiet! de beste waren; gewoon omdat de prijs zo hoog lag :doh:. Maar na wat reviews gelezen te hebben... zijn ze hun prijs niet echt waard. En dat is wat ik net bedoel. Welke voeding van bv 200 euro is zijn prijs echt, maar dan ook écht waard. ;)

Yank

Legacy Member
Pedroo zei:
Welke voeding van bv 200 euro is zijn prijs echt, maar dan ook écht waard. ;)
Geen enkele als je toch maar rond de 700W blijft, daar heb je rond de 100-120 al bvb de Antec Truepower, er zijn mss enkele reeksen (Corsair AX bvb) die iets beter zijn, maar niet meteen de 50% meerprijs rechtvaardigen.

Pedroo

Legacy Member
Yank zei:
Geen enkele als je toch maar rond de 700W blijft, daar heb je rond de 100-120 al bvb de Antec Truepower, er zijn mss enkele reeksen (Corsair AX bvb) die iets beter zijn, maar niet meteen de 50% meerprijs rechtvaardigen.

Wow die Ax series had ik nog niet gezien :o (volledig modulair (!)) Oke, het wordt dan iet of wat intressant om die richting uit te gaan :D.
Ik vind het gewoon vreemd dat je bv veel 'slechte' dingen hoort over de TX series, en dat de HX series dan een pak beter zijn. Ik kan in principe de beste scores uit reviews gaan halen.. maar dat vertrouw ik net niet. Vele zaken worden gemanipuleerd, en dus fout weergegeven...

Pedroo

Legacy Member
Burny zei:

En waar koop ik enermax dan nog? Ik zou niet buiten ANtwerpen willen gaan voor een voeding... Niet dat ik verzending niet vertouw,... Maar de zever dat je er mee kan hebben... Inderdaad een intressante voeding die 700W van enermax!

Burny

Legacy Member
Ik weet eerlijk gezegd niet veel pc winkels in het Antwerpse. Maar die voeding is imo echt wat jij zoekt en dan zou ik er toch even naar zoeken hoor. Je zal ze wel ergens vinden. Normaal kunnen PC winkels daar aangeraken, zelfs als dat niet in hun normale assortiment zit. Je moet gewoon wat volhouden.

Pedroo

Legacy Member
Burny zei:
Ik weet eerlijk gezegd niet veel pc winkels in het Antwerpse. Maar die voeding is imo echt wat jij zoekt en dan zou ik er toch even naar zoeken hoor. Je zal ze wel ergens vinden. Normaal kunnen PC winkels daar aangeraken, zelfs als dat niet in hun normale assortiment zit. Je moet gewoon wat volhouden.

Okee, thanks voor de tips ;)

phate_13

Legacy Member
Seasonic X-reeks.
Corsair AX-reeks.
Cooler Master Silent Pro Gold reeks.
Antec High Current Pro reeks.

Keuze genoeg.

Moloch

Legacy Member
enermax idd, altijd al gehad en enorm content van, zijn trouwens enorm stil en lichtjes overvolt, 87+ is iets beter dan de 82+ maar wel een pak duurder, vandaar ik de modu82+ II 625W genomen heb (holland), echt supergoeie voedingen ;)

Burny

Legacy Member
flyingdutchman zei:
Maar in zulke segmenten zijn het eigenlijk 900 watt voedingen, die verkocht worden als 700Watters zodat ze die 80+ gold kunnen waarmaken (efficientie van 89% ofzo [dacht ik]).

PS: ge wéét toch dat et mega-zware-super-dikke overkill is e :p?

Vanaf welk wattage worden er dan 900watt voedingen gebruikt?

Zelf zou ik maximaal voor een 600 watt voeding gaan trouwens.

flyingdutchman

Legacy Member
het was meer ter illustratie, om eerlijk te zijn ken ik er niet de details van, maar een slechte/matige 500W kan 500W aan, terwijl een goede 500W zeker tot 600+ kan. Zo is geloof ik een voeding die phate altijd aanhaalt als zijnde dat hij door 3 fabrikanten met 3 verschillende wattages (450, 500 en 550W) verkocht wordt, terwijl het alle 3 exact dezelfde voedingen zijn.

Als ik dit analoog doortrek naar 700W voedingen en er vanuit ga dat het alleen maar exponentieel toeneemt (omdat je veel zwaardere componenten nodig hebt om maar een iets hoger wattage te kunnen dragen) dan denk ik dat het wel een correcte gok is als ik zeg dat veel van die 700W 'uber quality' voedingen wel tot 800-850W kunnen komen.

Als je het dan zou omdraaien, zou je ook kunnen stellen dat het 850W voedingen zijn die als 700Ws verkocht worden om die certificaten te kunnen halen (aangezien een voeding tussen 50 en 80% belasting de hoogste efficientie halen). 80+ Gold is echt een heel zwaar certificaat, dat mag je niet onderschatten.

900W was mss wat overdreven :p.

phate_13

Legacy Member
Pas op, 900Watt is niet overdreven. :)

Anyway hier een paar voorbeelden. Dit "overloaden" van voedingen op deze site gebeurt trouwens altijd binnen de ATX-specs. Officiële regels waaraan een voeding moet gebeuren. Dat wilt dus zeggen dat deze voedingen op dat punt nog altijd stabiel zijn. Het maximum word bereikt wanneer:
  1. De voeding het begeeft (alleen bij rommel-voedingen).
  2. Een "Overload"-bescherming in werking treed.
  3. De voeding zich boven dat punt niet meer binnen de ATX-specs bevind.

Seasonic X-400 Watt, max 600Watt:
Seasonic X-400 Fanless Power Supply Review | Hardware Secrets
Corsair AX850Watt, max 1000Watt (Hoger kan hun equipment niet aan, dus kan wellicht nog hoger):
Corsair AX850W Power Supply Review | Hardware Secrets
Cougar GX 700Watt, max 1000Watt (Hoger kan hun equipment niet aan, dus mogelijks nog hoger):
Cougar GX 700 W Power Supply Review | Hardware Secrets

Let op, dit is natuurlijk enkel zo bij zeer degelijke voedingen. Dit zijn allemaal 80Plus Gold voedingen.

En de voeding waar FDM naar verwijst:
Corsair VX450W Power Supply Review | Hardware Secrets
Deze Corsair VX450 is dezelfde als de Antec EarthWatts 500Watt en de Arctic Cooling 550Watt. Behalve dan dat de Corsair zelfs nog een paar onderdelen gebruik van nog betere kwaliteit.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan