Archief - 2 kleine vraagjes -> mutliplier / pci

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

brechtvm

Legacy Member
2 kleine vraagjes =

1) als ik oc (met clockgen :ironic: )...
kies ik dan béter een multiplier van 12.0(maximum op mn mobo)? of lager (10.0) bv ?
om een zo HOOG mogelijke STABIELE oc te hebben....

2) (@davion onder andere)
hoe komt het dat bij clockgen uw PCI-speed constant blijft als ge oc'ed ...
gij zei toch da uw pci wel eens kan onstabiel worden als ge te hoog oc'ed ?
of is dit niet van toepassing op mn mobo ?

:cool: greetz brecht :cool:

brechtvm

Legacy Member
agp = 66.96
pci = 33.34

;-)

ik heb no name MDT-geheugen (2*512mb ram (400mhz))
ik ben dus mss béter met een hogere multiplier ? :$
met die lagere multiplier kom je dus ook bétere scores uit bij super pi ? (aangezien gans je systeem opgevoerd wordt -> juist ?)

thx for posting

Puijken

Legacy Member
1) Je kan best kiezen voor een iets lagere multi en gaan voor een hoge HTT (~ FSB), hierdoor gaat u ram ook sneller draaien en profiteert heel u systeem van het overclocken. Bv. 200x10 = 2000 Mhz en 250x8 = 2000 Mhz. Maar de laatste is een stuk sneller omdat ge uw geheugen ook mee overclockt. Dus indien het mogelijk is gaan voor een hoge HTT en daarop de hoogste multi zoeken.

2) Sommige moederborden hebben een AGP/PCI lock... ge kunt dit (niet altijd) aanzetten of uitzetten in de BIOS. Ge moet dit zeker aan laten staan omdat ge anders uw AGP en PCI bus(sen) mee gaat overclocken en dit kan voor nogal wat problemen zorgen. (bv. data corruptie door een te hoge PCI bus). Normaal gezien zou de AGP/PCI lock bij uw moederbord moeten werken en zouden de waarden dus 66 en 33 Mhz moeten zijn voor AGP respectievelijk PCI.

EDIT: hoop trouwens da ek goeie afkorting gebruikt heb voor HyperTransport :p

brechtvm

Legacy Member
Puijken zei:
1) Je kan best kiezen voor een iets lagere multi en gaan voor een hoge HTT (~ FSB), hierdoor gaat u ram ook sneller draaien en profiteert heel u systeem van het overclocken. Bv. 200x10 = 2000 Mhz en 250x8 = 2000 Mhz. Maar de laatste is een stuk sneller omdat ge uw geheugen ook mee overclockt. Dus indien het mogelijk is gaan voor een hoge HTT en daarop de hoogste multi zoeken.

2) Sommige moederborden hebben een AGP/PCI lock... ge kunt dit (niet altijd) aanzetten of uitzetten in de BIOS. Ge moet dit zeker aan laten staan omdat ge anders uw AGP en PCI bus(sen) mee gaat overclocken en dit kan voor nogal wat problemen zorgen. (bv. data corruptie door een te hoge PCI bus). Normaal gezien zou de AGP/PCI lock bij uw moederbord moeten werken en zouden de waarden dus 66 en 33 Mhz moeten zijn voor AGP respectievelijk PCI.

EDIT: hoop trouwens da ek goeie afkorting gebruikt heb voor HyperTransport :p

juiste afkorting gebruikt ... (mn post staat boven de jouwe doordat jij ge-edit hebt :scream: )
ciao

Puijken

Legacy Member
brechtvm zei:
agp = 66.96
pci = 33.34

;-)

ik heb no name MDT-geheugen (2*512mb ram (400mhz))
ik ben dus mss béter met een hogere multiplier ? :$
met die lagere multiplier kom je dus ook bétere scores uit bij super pi ? (aangezien gans je systeem opgevoerd wordt -> juist ?)

thx for posting

Het maakt niet uit welk ram je hebt... je moet gewoon kijken of het te overclocken valt. Ik heb hier in een andere pc 2x256 Infineon zitten en die doen 225 Mhz op 2.5-3-3-7. Dus is ook geen speciaal overclock geheugen hoor.... Maar kan toch sneller draaien dan 200Mhz... Gewoon proberen....

Trouwens kijk gewoon even hoever je met je ram komt... zet een zeer lage multi in voor je CPU (zodat je zeker weet da het niet je CPU is die je tegenhoudt) en begin dan in stapjes de HTT te verhogen. Als het systeem instabiel wordt kan je timings beginnen veranderen en/of eventueel Vdimm verhogen. Eens je de maximale HTT gevonden hebt die je ram/mobo aankunnen verhoog je de multi terug.... Doe dit ook in stapjes want je HTT zal al sneller draaien... dus je CPU zal overclocked zijn op de standaard multi. Je kan hier ook eventueel Vcore verhogen voor stabielere resultaten maar hou dan iig temps goed in de gaten !

brechtvm

Legacy Member
Puijken zei:
Het maakt niet uit welk ram je hebt... je moet gewoon kijken of het te overclocken valt. Ik heb hier in een andere pc 2x256 Infineon zitten en die doen 225 Mhz op 2.5-3-3-7. Dus is ook geen speciaal overclock geheugen hoor.... Maar kan toch sneller draaien dan 200Mhz... Gewoon proberen....

Trouwens kijk gewoon even hoever je met je ram komt... zet een zeer lage multi in voor je CPU (zodat je zeker weet da het niet je CPU is die je tegenhoudt) en begin dan in stapjes de HTT te verhogen. Als het systeem instabiel wordt kan je timings beginnen veranderen en/of eventueel Vdimm verhogen. Eens je de maximale HTT gevonden hebt die je ram/mobo aankunnen verhoog je de multi terug.... Doe dit ook in stapjes want je HTT zal al sneller draaien... dus je CPU zal overclocked zijn op de standaard multi. Je kan hier ook eventueel Vcore verhogen voor stabielere resultaten maar hou dan iig temps goed in de gaten !

heb dus proefondervindelijk gewerkt,en wat research op internet gedaan.(google :bow: )
en dit is het besluit :
max 230mhz voor mijn memory (als je het stabiel wilt houden)
als ik dit dus combineer met een lage multiplier,dan kom ik niet eens meer aan mijn 2.400ghz kloksnelheid !!!!! (laat staan 1.500ghz !)

ik oc dus best met een hoge multiplier zéker ? (10 -> 12)

Puijken

Legacy Member
Kijk in je sig staat.... 3400+ @ 2520 Ghz (moet dus mhz zijn trouwens :) ).

Dus even rekenen => 230 * 11 = 2530 Mhz of 2.53 Ghz. Dat is dan de snelheid als u mem maxed is... dus zet HTT op 230 en cpu op 11. Dan hebt ge terug de snelheid van de cpu zoals in uw sig staat.

Die lage multi was gewoon om te kijken wanneer uw mem of mobo op zen einde zit. Je zet gewoon even de multi laag dan om te testen (zodat je zeker weet dat het niet de cpu is die je tegenhoud). Maar na het testen zet je de multi terug hoger. Zodat je weer een hoge snelheid haalt ! :)

brechtvm

Legacy Member
Puijken zei:
Kijk in je sig staat.... 3400+ @ 2520 Ghz (moet dus mhz zijn trouwens :) ).

Dus even rekenen => 230 * 11 = 2530 Mhz of 2.53 Ghz. Dat is dan de snelheid als u mem maxed is... dus zet HTT op 230 en cpu op 11. Dan hebt ge terug de snelheid van de cpu zoals in uw sig staat.

Die lage multi was gewoon om te kijken wanneer uw mem of mobo op zen einde zit. Je zet gewoon even de multi laag dan om te testen (zodat je zeker weet dat het niet de cpu is die je tegenhoud). Maar na het testen zet je de multi terug hoger. Zodat je weer een hoge snelheid haalt ! :)

bedankt om me te wijzen op de fout :) (ik zal mn sign ooit es aanpassen :ironic: )
die oc die in mn sign staat is n oc die is uitgevoerd met asus al overclocking utility...
standaard oc met 5% (alles werd gedaan door het mobo)
nu ben ik echter zelf (manueel) aan het overclocken gegaan :)
(nieuwe uitdaging)
vandaar dat ik geen rekening meer houd met wat in mn sign staat
:ironic:

hartlijk bedankt voor je reply :)
nu ben ik weeral een stapje verder ...

(ken je ook eens uitleggen hoe een MEMORY-burn-in in elkaar steekt ? (proggies,...))


****
edit

signature updated
(thats what u call fast :lol: )
****

Puijken

Legacy Member
Geen idee hoe da in zen werk gaat... probeer google eens ofzo :)
En als ge 2,5 ghz aankon door automatisch overclocken dan zal 230x11 volgens mij ook wel geen groot probleem zijn aangezien dees maar 10 Mhz meer was dan uwen andere oc. Je mag enkel niet vergeten je vcore aan te passen indien dit nodig zou zijn.

apa

Legacy Member
brechtvm zei:
2) (@davion onder andere)
hoe komt het dat bij clockgen uw PCI-speed constant blijft als ge oc'ed ...
gij zei toch da uw pci wel eens kan onstabiel worden als ge te hoog oc'ed ?
of is dit niet van toepassing op mn mobo ?

Je hebt een nForce-chipset... Alle nForce chipsets sinds de nForce3-250 hebben een AGP- & PCI-locking waardoor die op hun vaste kloksnelheid blijven draaien ongeacht welke FSB (of in dit geval HT) je instelt. Sommige nForce3-150 moederborden zouden ook AGP- & PCI-locking ondersteunen, maar daar ben je meer op geluk aangewezen.

Davion heeft een VIA chipset en die ondersteunen geen AGP- & PCI-locking.

brechtvm

Legacy Member
apa zei:
Je hebt een nForce-chipset... Alle nForce chipsets sinds de nForce3-250 hebben een AGP- & PCI-locking waardoor die op hun vaste kloksnelheid blijven draaien ongeacht welke FSB (of in dit geval HT) je instelt. Sommige nForce3-150 moederborden zouden ook AGP- & PCI-locking ondersteunen, maar daar ben je meer op geluk aangewezen.

Davion heeft een VIA chipset en die ondersteunen geen AGP- & PCI-locking.

thx :)

apa

Legacy Member
Welk burn-in programma je gebruikt is onafhankelijk van het merk van je RAM hoor... Maar ik denk dat er wel betere burn-ins bestaan: SuperPi, MemTest86, ...

brechtvm

Legacy Member
ik heb mn multiplier eens op 4x gezet...
en ééns mn ram zo hoog mogelijk laten gaan...
en bij 270 herstartte de pc maar...
is dit wel logisch ??? voor een pc met no-name ram (MDT)
dat normaal gezien enkel draait aan 400mhz....
als dit effectief zo hoog kan klokken heb ik denk ik een goede,goedkope,koop gedaan ;)

apa

Legacy Member
Dat kan zijn; maar het feit dat je in Windows geraakt betekent niet dat je systeem stabiel is hoor. Ik kan booten aan de strakste timings (2-2-3-2-6) tot aan 236 MHz ongeveer; maar mijn systeem is dan niet meer stabiel: van zodra ik SuperPi opstart krijg ik een error in het genre van "not exact in round"...

brechtvm

Legacy Member
apa zei:
Dat kan zijn; maar het feit dat je in Windows geraakt betekent niet dat je systeem stabiel is hoor. Ik kan booten aan de strakste timings (2-2-3-2-6) tot aan 236 MHz ongeveer; maar mijn systeem is dan niet meer stabiel: van zodra ik SuperPi opstart krijg ik een error in het genre van "not exact in round"...

oopz...
ik vergat superpi te laten draaien :$
ik heb gewoon mn schuifbalk in clockgen laten verhogen tot als mn pc vanzelf herstartte ;)

herbeginnen dus :D

brechtvm

Legacy Member
multiplier @ 4.0 x

max htt / memory -> 267.41
(ik deed iedere keer test met superpi bij 1 mb)

als ik boven de 267.41 ging herstartte de pc of liep hij vast....

greetz

MunChyyyy

Legacy Member
ik heb het zelfde systeem als u, maar als ik mij mutli op 10x zet en FSB op 220 mhz dan geeft hij al een oc fout !? :angry: voltage staat al op z'n hoogst 1750 v.
hoe komt dit ?

brechtvm

Legacy Member
MunChyyyy zei:
ik heb het zelfde systeem als u, maar als ik mij mutli op 10x zet en FSB op 220 mhz dan geeft hij al een oc fout !? :angry: voltage staat al op z'n hoogst 1750 v.
hoe komt dit ?

welke ram ?
welke cpu ?
welk mobo ?

(genoeg info géven ;) dan kunnen we de oorzaak zoeken:))

met wat oc je ? clockgen vs bios ?


"een" oc-fout -> welke
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan