Archief - de grote beursthread

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

PJDK

Legacy Member
ik heb nog een vraagje ivm een aangekochte optie. Toen ik rond 18.00 uur keek op binck, was de waarde van een optie 1,5€, voor ik ging pc uitzet wou ik nog vlug even kijken naar paar grafiekjes, en toen zag ik dat de optie van 1,5€ naar 1,65€ was gegaan. das natuurlijk geen probleem voor mij, maar hoe is het mogelijk dat een optie stijgt/daalt na de handelsuren? had dat nog nooit meegemaakt in mijn schaduwportefeuilles.

russian

Legacy Member
PJDK zei:
ik heb nog een vraagje ivm een aangekochte optie. Toen ik rond 18.00 uur keek op binck, was de waarde van een optie 1,5€, voor ik ging pc uitzet wou ik nog vlug even kijken naar paar grafiekjes, en toen zag ik dat de optie van 1,5€ naar 1,65€ was gegaan. das natuurlijk geen probleem voor mij, maar hoe is het mogelijk dat een optie stijgt/daalt na de handelsuren? had dat nog nooit meegemaakt in mijn schaduwportefeuilles.

Je moet eens goed kijken naar de bied en laatprijzen van de desbetreffende optie. De (virtuele portefeuille) is nabeurs mogelijk niet exact door een paar laattijdige orders ofzo. 's Morgens bij opening weet je meer.

We openen vandaag hoger, misschien zelfs boven de 480. Hopelijk is er niet te veel gapfilling :).

clubje

Legacy Member
Kun je eigenlijk opties kopen van Belgische aandelen die niet op de bel20 genoteerd zijn?

Boris Barowski

Legacy Member
het enige dat ik daarvan zie is barco, ma da's omdat ie nog maar juist uit de bel20 is gevallen

opblaasbare WC

Legacy Member
Ik zou elke beginnende belegger momenteel aanraden weg te blijven van de beurs momenteel en het komende jaar.

ik ben momenteel een beer, en de reden heb ik hier al lang geleden gepost.
een 3 tal weken voor de beurscrash/correctie zette ik hier mijn mening over een eventuele toekomstige zware correctie/crash.

en kijk ...


en dit is nog maar het begin hoor. hou je maar aan de takken van de bomen vast voor wat er de komende weken en jaren nog moet komen.

iedereen is blind gaan geloven in de beurs en we hebben de afgelopen jaren in een zware hausse gezeten.
bovendien is de westerse beurs serieus overgewaardeerd volgens klassieke modelen.
natuurlijk, ik ben maar een student, maar ik baseer me om mijn eigen ervaring en mening. en ik kijk ook naar wat grote onafhankelijken zeggen.

grote reden is natuurlijk VSA. de redenen zijn talrijk, iedereen kijkt nu naar de huizenmarkt maar dat is slechts een van de zovele.



vergeet nooit de kondratieffcyclus. enige economische model dat al 200 jaar perfect past. en momenteel komen/zitten we in de winter, wat voorafgegaan wordt door allerhande zeepbellen die spatten ... aandelencrash, vastgoed crash, een overheid en consumenten die enorm consumeren op krediet ... doet dat een belletje rinkelen.

neen, mij zie je nu geen aandelen meer kopen.

ik verwacht een daling van de beurs tegen het einde van het jaar met -20a-30 %
en de komende jaren zullen woelig zijn, en grotere zware dalingen zouden me echt niet verassen.


vergeet niet dat de Nikkei index van 40 000 tot 10 000 viel op 10 jaar tijd.
zeggen dat aandelen de beste investering zijn op LT is dus heel gevaarlijk. idem met de nasdaq die nooit de hoogten van 1999 zal terug zien.
zo zie je maar, met gemiddelde returns uit het verleden rekenen is enorm dom.


trouwens, beste investering op lange termijn is vastgoed en niet aandelen.


en returns uit het verleden zeggen niets voor de toekomst.


Cash is king,
ik blijf bij cash en goud voor de nabije toekomst.



PS: 80% van de particuliere beleggers maken verlies op aandelen zelfs tijdens een bull market.

Darconix

Legacy Member
K denk het eigenlijk ook dat het nu niet de moment is om massaal in te stappen. Geeft niet, geeft me wat meer tijd om een beginkapitaal samen te stellen en wat meer info op te doen.

"PS: 80% van de particuliere beleggers maken verlies op aandelen zelfs tijdens een bull market."

80% van de beleggers koopt impulsief, zonder een goede voorafgaande studie.

K ken hier één die een pak geld verloor gewoon omdat hij belegde in een fonds met een flashy name. 'Global leaders' dus het moet wel goed zijn :ironic: Jah, een beetje kijken naar de grafiek en niet kopen op een hoogtepunt kan al veel geld besparen. En toch doen zovelen het...

russian

Legacy Member
Het gemiddelde jaarrendement op de beurs is de laatste honderd jaar (iets minder) gemiddeld 9% zonder dividend. Wanneer je tijd genoeg hebt, moet je dan al een oen zijn om slechter te doen...

Ik kom later op de post boven de jongen boven mij terug. Imo staat er heel wat crap in :p.

clubje

Legacy Member
Van welke sites halen jullie eigenlijk de nodige informatie? Ik bedoel: ik ben op dit moment aan het proberen om "macro-economische" informatie te vinden die bv effecten heeft op de Amsterdamse AEX, zoals vaak gezegd vooral informatie uit de USA.

Maar nu: wat zijn hiervoor goede, relevante sites? Je kunt wel zeggen: sites genoeg! of: gebruik google! Dat weet ik wel, maar ik zie door het bos de bomen niet meer, welke sites zijn echt goed? Welke zijn up to date, en bondig? Welke zijn maw aanraders.
Vele nieuws-en beurssites zijn ook zo 'druk', totaal niet prettig om te lezen.

Mijn (virtuele) puts op ING zijn trouwens serieus winstgevend op dit moment, die huizenmarkt is dus blijkbaar echt wel relevant hoor Opblaasbare wc...

russian

Legacy Member
clubje zei:
Van welke sites halen jullie eigenlijk de nodige informatie? Ik bedoel: ik ben op dit moment aan het proberen om "macro-economische" informatie te vinden die bv effecten heeft op de Amsterdamse AEX, zoals vaak gezegd vooral informatie uit de USA.

Maar nu: wat zijn hiervoor goede, relevante sites? Je kunt wel zeggen: sites genoeg! of: gebruik google! Dat weet ik wel, maar ik zie door het bos de bomen niet meer, welke sites zijn echt goed? Welke zijn up to date, en bondig? Welke zijn maw aanraders.
Vele nieuws-en beurssites zijn ook zo 'druk', totaal niet prettig om te lezen.

Mijn (virtuele) puts op ING zijn trouwens serieus winstgevend op dit moment, die huizenmarkt is dus blijkbaar echt wel relevant hoor Opblaasbare wc...

Je vindt op de volgende URL een agende: http://www.beurs.nl/frame2.php?html=agenda&maxscreen=1.
Ook: http://www.marketwatch.com/tools/marketsummary/calendars/economic.asp.

Je ziet de dagen/uren van belangrijke cijfers. Het resultaat van de cijfers komt dan onmiddellijk op je binckaccount b.v.

Ing heeft o.a. last van de hypotheekmarkt omdat het algemene beursklimaat daardoor minder is (slecht voor hun posities). Echter, van de hypotheken zelf zal Ing nog niet te veel hinder ondervinden. Wel de dollar e.d.

acquisitor

Legacy Member
DNE heeft kapitaalverhoging aangekondigd om acquisitions te financieren... damn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

acquisitor

Legacy Member
khoop voor u dat de aandelen nog stijgen tegen mei

they will :) eens zien welke bedrijven DNE overneemt met die nieuwe aandelen... meer dan waarschijnlijk zeer goede bedrijven/ gasfields, DNE's management is zeer slim :o

opblaasbare WC

Legacy Member
russian zei:
Het gemiddelde jaarrendement op de beurs is de laatste honderd jaar (iets minder) gemiddeld 9% zonder dividend. Wanneer je tijd genoeg hebt, moet je dan al een oen zijn om slechter te doen...

Ik kom later op de post boven de jongen boven mij terug. Imo staat er heel wat crap in :p.

jongen, met alle respect want je kent er wel heel wat van maar je snapt het probleem van de gemiddelde return niet.

gemiddelde return, so what?

wie aandelen kocht in 1929 heeft er 35 jaar over gedaan om zijn geld terug te verdienen. simpelweg break even op 35 jaar, whoowo, wat een investering!

wie aandelen kocht rond 1998 op Nasdaq is nu de helft kwijt, al bijna 10 jaar later. whoow, wat een return!


nu ga je zeggen, akkoord, maar je neemt er net de uitzondering situaties uit. maar daar gaat het hem nu net om. niemand kan inschatten want de komende jaren brengen. en ach, het is je misschien hoog in de kop geschoten dat jij denkt het wel te weten. maar man toch, in 1998 was er niemand die zij dat techno zou crashen, in 1928 was er niemand die waarschuwde voor een crash ... en wat meer is! in januari 2007 waren de 13 grootste fondsenbeheerders van de VSA het eens dat de beurs zeker zou stijgen! ola; ola, de laatste keer dat de 13 grootste beheerders het eens waren was in ... 2001 ja, net ten tijde van de grootste technologiecrash van de afgelopen mensheid.


en jij, jij bent even blind omdat je blind vertrouwt in de beurs.

face it, de beurs is enkel interessant op het goede moment en als je denkt dat de beurs een goede return geeft op LT ... fout.

DNE ? heel mooi jong, ik had mijn twijfels die ik ook uitte in een van mijn posts, en voor zover ik zie zitten die nog altijd in een downtrend en ben jij al een flink deel van je geld kwijt. natuurlijk geloof je blind in dat aandeel, en misschien terecht hoor, maar evengoed zal je achteraf realiseren dat je blinde geloof ervoor zorgde dat je op een dag zal opstaan met een flinke kater.



probleem is simpel. beurs is heel interessant op het ideale moment. en dat is niet zomaar altijd. jij denkt gemiddelde return = 9%, dus ik koop gelijk wanneer en het komt goed. helaas, fout! je moet kopen in de perioden dat de beurs en aandelenmarkt interessant is en dat hangt grotendeels af van de kondratieffcyclus.



9% dus de beurs wint? haha, flink niet.
In 'vroegere' tijden kon je met obligaties meer als 10% verdienen, mijn ouders hebben er nog gehad van 14 a 16% en dan had je zekerheid + return, veel beter als jouw beursje van 9%

nu lijkt 9% veel ja, maar over enkele jaren als we in een andere fase van de cyclus komen en de interesten op obligaties weer hoog komen te staan dan zal men de beurs vergeten. beurspopulariteit van de afgelopen jaren is niet omdat hij zo goed is, maar om dat momenteel de alternatieven zwak zijn.

en ik zeg het u nog eens, de beste investering is vastgoed. de luchtbellen zijn zeldzaam en klein en ze geven je een gemiddeld rendement van 11% als je dan toch met gemiddelden wil rekenen.


"die huizenmarkt is dus blijkbaar echt wel relevant hoor Opblaasbare wc..."
my god, dat is net de statement van mijn bovenstaande post. natuurlijk is de huizenmarkt belangrijk, wat denk je dat ik net stond te zeggen? ik zei alleen dat de huizenmarkt slechts de top van de ijsberg is want er is meer dan dat.


mensen die beleggen zonder de fundamenten van economische cyclus te kennen zijn gewoon reuzen op lemen voeten en plots zullen de schrikken, de dag dat de dollar valt bijvoorbeeld.



dit is geen persoonlijke kritiek want ik heb respect voor jullie kennis hier. en ook geen kritiek tegen de beurs, want ik heb ook al enkele jaren aandelen in mijn bezit.

ik wou enkel waarschuwen dat gemiddelde return niets zeggen en gevaarlijk zijn.
je moet meer eens http://www.financialsense.com/transcriptions/2002/Gordon.html bekijken ivb kondratieff. dan zal je zien dat afhankelijk van de fase verschillende financieringsvormen en investeringsmethoden interessant zijn. zomaar alijd op de beurs rekenen voor de hoogste return is useless.


Kortom, omdat blijkbaar sommige mensen me niet snappen:
- ja, de huizenmarkt in de vsa is natuurlijk belangrijk. dat ontken is niet, in tegendeel, ik heb dit al een maand geleden aangehaalt voor de correctie dus dit had ik al op voorhand gezegd.
- de huizenmarkt is niet alles, de vsa heeft grotere algemenere problemen
- westerse beurzen hebben hun tijd gehad. de komende 10 jaar zullen zeker geen opgaande trend van 9% per jaar zijn.
- mijn verwachting is een dalende beurs in 2007, -20% tegen het einde van het jaar, ik zeg zelfs -30% tegen het einde.
- momenteel te woelig voor de beurs, zeker een jaar stap ik er af tot de problemen in oa de VSA beter zijn.
- westerse beurzen staan immens hoog gewaardeerd, het zou interessanter kunnen zijn op nieuwe markten te kijken hoewel die ook al in zeepbellen zitten
- tot slot, het probleem met gemiddelde returns is dat ze gemiddelden zijn ...
in de jaren 60 bracht je beursgeld amper iets op. terwijl ik in diezelfde periode met obligaties op 10 jaar tijd mijn rijkdom kon verdubbelen. wie eind jaren 90 aandelen kocht onder het mom van gemiddelde return heeft zijn geld nu nog niet terug. en zo zijn er nog vele jaren en periodes te vermelden. kortom, obligaties, goud, cash, vastgoed kunnen sommige decennia veel interessanter zijn als de beurs.



PS als je ooit lessen in financien of accountancy of wat dan ook gehad hebt weet je maar al te goed wat alle boekhouders, accountants, financiele analisten je zullen zeggen ... winstratio's uit vorige boekjaren zeggen niets maar dan ook niets over de toekomst ...

acquisitor

Legacy Member
DNE ? heel mooi jong, ik had mijn twijfels die ik ook uitte in een van mijn posts, en voor zover ik zie zitten die nog altijd in een downtrend en ben jij al een flink deel van je geld kwijt. natuurlijk geloof je blind in dat aandeel, en misschien terecht hoor, maar evengoed zal je achteraf realiseren dat je blinde geloof ervoor zorgde dat je op een dag zal opstaan met een flinke kater

Alles is mogelijk. Maar indien er geen onverwachte nieuws komt over bv tax evasion of zo ZAL dne het goed doen.

Ze hebben bewezen NG voorraad van 200-230 miljoen dollar die ze pas vanaf oktober zeer actief begonnen te ontginnen.... hun laatste PR's over productie getuigt

het aandeel kan lager tot resultaten van Q4 bekend zijn, vanaf dan is het homerun naar boven. Bear market or not.
DNE beweegt zeer snel als je de grafieken bekijkt.
Je weet goed genoeg dat niet alle aandelen tijdens bear periode vallen. Prijs van Natural Gas kan onmogelijk lager trouwens; Amerika kan het niet importeren zoals bv de olie en leeft van locale productie die niet kan worden verhoogd.

I did my DD mijn beste opblaasbare WC.

PS. zeer goede en leerlijke post btw :) nice! thanks!

clubje

Legacy Member
heel leerrijk idd, ma ge moogt wel wat minder agressief uit de hoek komen, op wie zijt gij eigenlijk boos? :lol:

acquisitor

Legacy Member
heel leerrijk idd, ma ge moogt wel wat minder agressief uit de hoek komen, op wie zijt gij eigenlijk boos?

he is a bear.. die zijn vaak zo :o gebruiken ook soms CAPS :)

russian

Legacy Member
opblaasbare WC zei:
jongen, met alle respect want je kent er wel heel wat van maar je snapt het probleem van de gemiddelde return niet.

gemiddelde return, so what?

wie aandelen kocht in 1929 heeft er 35 jaar over gedaan om zijn geld terug te verdienen. simpelweg break even op 35 jaar, whoowo, wat een investering!

wie aandelen kocht rond 1998 op Nasdaq is nu de helft kwijt, al bijna 10 jaar later. whoow, wat een return!


nu ga je zeggen, akkoord, maar je neemt er net de uitzondering situaties uit. maar daar gaat het hem nu net om. niemand kan inschatten want de komende jaren brengen. en ach, het is je misschien hoog in de kop geschoten dat jij denkt het wel te weten. maar man toch, in 1998 was er niemand die zij dat techno zou crashen, in 1928 was er niemand die waarschuwde voor een crash ... en wat meer is! in januari 2007 waren de 13 grootste fondsenbeheerders van de VSA het eens dat de beurs zeker zou stijgen! ola; ola, de laatste keer dat de 13 grootste beheerders het eens waren was in ... 2001 ja, net ten tijde van de grootste technologiecrash van de afgelopen mensheid.

Je hebt blijkbaar nog nooit gehoord van het afdekken van een portefeuille? Je kent dan op voorhand je maximale verlies (neem een paar procent) ten koste van je maximale winst.

opblaasbare WC zei:
en jij, jij bent even blind omdat je blind vertrouwt in de beurs.

Ik vertrouw niets of niemand. Om 09:05 (dinsdag twee weken terug) schreef ik: het gaat instorten. En we gingen dan ook van 510 naar 57x. Ik heb wel vertrouwen in mezelf (en kan dat staven aan de hand van data). Blind, maar jongen toch.

opblaasbare WC zei:
face it, de beurs is enkel interessant op het goede moment en als je denkt dat de beurs een goede return geeft op LT ... fout.

Ik vind de beurs net veel interessanter op zwakkere momenten; je kan veel sneller geld verdienen aan een crashende beurs dan een stijgende beurs.

opblaasbare WC zei:
DNE ? heel mooi jong, ik had mijn twijfels die ik ook uitte in een van mijn posts, en voor zover ik zie zitten die nog altijd in een downtrend en ben jij al een flink deel van je geld kwijt. natuurlijk geloof je blind in dat aandeel, en misschien terecht hoor, maar evengoed zal je achteraf realiseren dat je blinde geloof ervoor zorgde dat je op een dag zal opstaan met een flinke kater.

Ik ben niet op de hoogte van de fundamentele eigenschappen van DNE maar het is ook niet "my cup of tea".






opblaasbare WC zei:
9% dus de beurs wint? haha, flink niet.
In 'vroegere' tijden kon je met obligaties meer als 10% verdienen, mijn ouders hebben er nog gehad van 14 a 16% en dan had je zekerheid + return, veel beter als jouw beursje van 9%

Mijn beursje van negen procent? Ik loop niet met rendementen te koop maar heb reeds een paar dagen met rendementen van 4 procent gehad (ook negatieve hoor) (onlangs nog meer dan duizend euro op een paar minuutjes en dat is (veel) meer dan 1 procent van mijn gehele kapitaal. Als je als gewone belegger de magere jaren mijdt, en de vette jaren investeert (je moet dan nog niet kort op de bal spelen), is het niet moeilijk om jaarlijks 10-20% te halen. En in vroegere tijden was de inflatie veel hoger en leenden de mensen geld om te beleggen. Het was toen immers niet de vraag of de beurs ging stijgen maar wel of het met 1 of 2 procent zou zijn.

opblaasbare WC zei:
nu lijkt 9% veel ja, maar over enkele jaren als we in een andere fase van de cyclus komen en de interesten op obligaties weer hoog komen te staan dan zal men de beurs vergeten. beurspopulariteit van de afgelopen jaren is niet omdat hij zo goed is, maar om dat momenteel de alternatieven zwak zijn.

In termen van k/w zijn de aandelen (helemaal de Europese) helemaal niet overgewaardeerd.

opblaasbare WC zei:
en ik zeg het u nog eens, de beste investering is vastgoed. de luchtbellen zijn zeldzaam en klein en ze geven je een gemiddeld rendement van 11% als je dan toch met gemiddelden wil rekenen.

Om van vastgoed te profiteren, moet je reeds een behoorlijk kapitaal hebben of... beleggen in vastgoedfondsen ;). Overigens zijn ook hier reeds tekenen van zwakte in de vastgoedmarkt (appartementen). Historisch is het rendement van de beurs hoger dan het rendement van vastgoed (9% vs. 6%). En nogmaals; dividend nog niet meegerekend.

opblaasbare WC zei:
"die huizenmarkt is dus blijkbaar echt wel relevant hoor Opblaasbare wc..."
my god, dat is net de statement van mijn bovenstaande post. natuurlijk is de huizenmarkt belangrijk, wat denk je dat ik net stond te zeggen? ik zei alleen dat de huizenmarkt slechts de top van de ijsberg is want er is meer dan dat.


mensen die beleggen zonder de fundamenten van economische cyclus te kennen zijn gewoon reuzen op lemen voeten en plots zullen de schrikken, de dag dat de dollar valt bijvoorbeeld.



dit is geen persoonlijke kritiek want ik heb respect voor jullie kennis hier. en ook geen kritiek tegen de beurs, want ik heb ook al enkele jaren aandelen in mijn bezit.

ik wou enkel waarschuwen dat gemiddelde return niets zeggen en gevaarlijk zijn.
je moet meer eens http://www.financialsense.com/transcriptions/2002/Gordon.html bekijken ivb kondratieff. dan zal je zien dat afhankelijk van de fase verschillende financieringsvormen en investeringsmethoden interessant zijn. zomaar alijd op de beurs rekenen voor de hoogste return is useless.

opblaasbare WC zei:
Kortom, omdat blijkbaar sommige mensen me niet snappen:
- ja, de huizenmarkt in de vsa is natuurlijk belangrijk. dat ontken is niet, in tegendeel, ik heb dit al een maand geleden aangehaalt voor de correctie dus dit had ik al op voorhand gezegd.

Ja, daar kan je veel mee. Ik heb de correctie als stier vijf minuutjes na de start van de daling aangegeven. Uiteraard gaan we niet in één streep omhoog... We zien zoiets bijna elk jaar dus je moet zeker geen pluimen in je gat steken :lol:.


opblaasbare WC zei:
- de huizenmarkt is niet alles, de vsa heeft grotere algemenere problemen
En kan je mij die grotere problemen ook opsommen? De economie in de States is op langere termijn nog steeds gezond. De groei was vorig jaar een basispuntje lager dan voorzien door de problemen op de huizenmarkt, maar de inflatie is dan ook wel dik onder controle. Ook de rente ;).

opblaasbare WC zei:
- westerse beurzen hebben hun tijd gehad. de komende 10 jaar zullen zeker geen opgaande trend van 9% per jaar zijn.

We hebben m.i. onze tijd nog niet gehad (al baseer ik mijn handelen op een prognose van 5 dagen).

opblaasbare WC zei:
- mijn verwachting is een dalende beurs in 2007, -20% tegen het einde van het jaar, ik zeg zelfs -30% tegen het einde.
We zullen zien :ironic:.
opblaasbare WC zei:
- momenteel te woelig voor de beurs, zeker een jaar stap ik er af tot de problemen in oa de VSA beter zijn.
- westerse beurzen staan immens hoog gewaardeerd, het zou interessanter kunnen zijn op nieuwe markten te kijken hoewel die ook al in zeepbellen zitten

??? En welk criterium hanteert u? De Westerse beursen staan gezond (laag/gemiddeld) genoteerd met k/w verhoudingen van 15. Ooit was dat... 40.

opblaasbare WC zei:
- tot slot, het probleem met gemiddelde returns is dat ze gemiddelden zijn ...
in de jaren 60 bracht je beursgeld amper iets op. terwijl ik in diezelfde periode met obligaties op 10 jaar tijd mijn rijkdom kon verdubbelen. wie eind jaren 90 aandelen kocht onder het mom van gemiddelde return heeft zijn geld nu nog niet terug. en zo zijn er nog vele jaren en periodes te vermelden. kortom, obligaties, goud, cash, vastgoed kunnen sommige decennia veel interessanter zijn als de beurs.

Ik zit niet in goud maar de grondstoffen hebben onlangs ook grote klappen gekregen. Goud is meer en meer onderhevig aan speculanten en is al lang niet meer de veilige toevlucht in mindere jaren.


opblaasbare WC zei:
PS als je ooit lessen in financien of accountancy of wat dan ook gehad hebt weet je maar al te goed wat alle boekhouders, accountants, financiele analisten je zullen zeggen ... winstratio's uit vorige boekjaren zeggen niets maar dan ook niets over de toekomst ...

Ja, dan laat je je geld beter devalueren op een spaarboekje é. Er zijn mensen die dat al vier jaar roepen (en bergen geld hebben mislopen).


In mijn ogen is uw waarschuwing een gevolg van een paar grote mislukkingen in uw carriëre. Ik hoop van niet ;).

acquisitor

Legacy Member
In mijn ogen is uw waarschuwing een gevolg van een paar grote mislukkingen in uw carriëre. Ik hoop van niet .

hij meent het goed + hij is short....

ken nog iemand die zeer conservatief is, hij had een margin account rond maart 2000 :) heeft zijn huis verkocht om de schulden te kunnen betalen... triestig verhaal hoor

russian

Legacy Member
Je zegt ook dat tachtig procent van de beleggers verliest in stijgende markten. Heb je ook enige referentie daarvoor?

Ik weet niet hoeveel BEL20-aandelen vorig jaar zijn gezakt? Als 80 procent net die ene of die paar dalers kunnen uitpikken, is het leven wel heel simpel (gewoon omgekeerd beleggen).

Je waarschuwing is goed voor de brave huisvader die een spaarcentje belegt zonder iets van de beurs af te weten. Imo hier minder ongepast maar goed.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan