Archief - de grote beursthread

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

russian

Legacy Member
russian zei:
Ik neem buiten mijn geschreven calls 497,5 voorlopig geen positie in. Geschreven aan 1,85 euro overigens (vandaag even onder de 1 euro gestaan maar niet teruggekocht (laat ze hopelijk waardeloos expireren). We kunnen technisch wederom wel een stukje lager...

En nu doen ze nog maar 0,60 euro :applause:! Toch nog niet terugkopen. Immers, die dingen lopen wellicht vrijdag waardeloos af.

Numico mag wel stijgen; geschreven puts 39.

En dan ook gegokt op een initiële stijging van Emissie / Emission Tigenix 7353177 13-03-2007 Effecten aankoop :p.

YellinD

Legacy Member
ik heb ookeen goed oog in tigenix
probeer nu geld vrij te maken voor de emissie :)

ben trouwens gestegen in beursspel van de tijd
sta inmiddels 158 of zo... op naar de plaatsen van de prijzen ;)

Jense777

Legacy Member
Wat wel raar is aan Tigenix: het verschil dat ligt tussen de "waarschijnlijke" voorgestelde prijzen van het aandeel is zéér groot, zo'n 25 % verschil.

Ook is er ZO weinig geweten van de beursgang: bij Dexia weten ze van bijna niks, en de inschrijvingsperiode loopt nu toch...?

acquisitor

Legacy Member
Boris; ik heb voor bijna 40k USD aan DNE.... risking ALOT... but hey, waarom niet ;) ?

russian

Legacy Member
acquisitor zei:
Boris; ik heb voor bijna 40k USD aan DNE.... risking ALOT... but hey, waarom niet ;) ?

Je moet voor je eigen uitmaken of zoiets al dan niet verantwoord is: "no pain no gain" :).

Ik zou het zelf niet riskeren. Er zijn m.i. hogere rendement/risico verhoudingen "out there".

"all the best though" :p

Boris Barowski

Legacy Member
40k is wel extreem, maar alst goe lukt kunde er mss zelfs een appartementje van kopen :p

kheb eens naar de prospectus van tigenix gezien en het ziet er nog wel aantrekkelijk uit. Mss niet om lang aan te houden (hoewel...) maar een stijging op korte termijn is mogelijk.

Kga er voor een beperkt bedrag instappen denk ik

russian

Legacy Member
Boris Barowski zei:
40k is wel extreem, maar alst goe lukt kunde er mss zelfs een appartementje van kopen :p

kheb eens naar de prospectus van tigenix gezien en het ziet er nog wel aantrekkelijk uit. Mss niet om lang aan te houden (hoewel...) maar een stijging op korte termijn is mogelijk.

Kga er voor een beperkt bedrag instappen denk ik

Is het verstandigste; beperkt gokken omdat het klimaat even wat slechter is en ook omdat we weinig fundamenteel weten. De boel kan zo op de klippen lopen of er kan een schandaal aan het licht komen of...

acquisitor

Legacy Member
Ik heb vrij veel vertrouwen in de manager van DNE... imho komt alles in orde :)

Boris Barowski

Legacy Member
russian, is die RDS nu Royal dutch shell ?
want dat staat er als RD en RDB

russian

Legacy Member
Boris Barowski zei:
russian, is die RDS nu Royal dutch shell ?
want dat staat er als RD en RDB

RDS is idd. Royal Dutch Shell. Je hebt RDS.A en RDS.B meen ik mij te herinneren. Is door fusie met Engels maatschappij in het verleden (toen ook nog Koningklijke olie ofzo). A op NL en B engeland: andere taxaties divident

clubje

Legacy Member
russian zei:
En nu doen ze nog maar 0,60 euro :applause:! Toch nog niet terugkopen. Immers, die dingen lopen wellicht vrijdag waardeloos af.

Numico mag wel stijgen; geschreven puts 39.

Ok domme vraag maar je hebt dus calls, ze dalen in waarde...waarom ben je dan blij? Ik heb het verkeerd allicht?

En dan nog iets: die transactiekosten die banken aanrekenen, is dat enkel bij kopen van aandelen, of ook bij het verkopen. Bv binckbank doet 9.75 euro transactiekosten. Als ik vandaag 100 aandelen koop en binnen drie weken verkoop ik ze terug moet ik tweemaal 9.75 euro betalen?

Kvind dat toch hoge kosten...'t zijn wel de laagste van alle banken denk ik, maar toch nog steeds hoog. Transactiekosten van opties zijn lager, dus eigenlijk nog een voordeel dus?

Ik vind trouwens geen RDS calls voor 24/25 juni enkel 7 juni, of bedoel je met 24/25 de uitoefenprijs? :$...althans niet in de virtuele portefueille waar ik op dit moment mee aan het oefenen ben (www.beursduivel.be)

Ik heb trouwens de indruk dat je opties verplicht in pakketten moet kopen? Bv in lagen van 100, niet?

Boris Barowski

Legacy Member
hij heeft calls geschreven, dus eigelijk calls verkocht. Als ze dalen in waarde kan hij ze "terugkopen" aan een lagere prijs en dus winst maken. (let wel, dit is eigelijk een simplistische uitleg)

transactiekosten worden zowel bij aan als verkoop aangerekend, dus idd 2x9,75. bij fortis is het eerder 15 tot 50 euro per order !

24/25 is inderdaad de uitoefenprijs.

opties worden inderdaad gekocht in pakketten van 100

clubje

Legacy Member
Boris Barowski zei:
hij heeft calls geschreven, dus eigelijk calls verkocht. Als ze dalen in waarde kan hij ze "terugkopen" aan een lagere prijs en dus winst maken. (let wel, dit is eigelijk een simplistische uitleg)

transactiekosten worden zowel bij aan als verkoop aangerekend, dus idd 2x9,75. bij fortis is het eerder 15 tot 50 euro per order !

24/25 is inderdaad de uitoefenprijs.

opties worden inderdaad gekocht in pakketten van 100

thx

ik snap het nog niet volledig maar goed. Calls schrijven, is dat dan hetzelfde als puts kopen? Aargh!

ik begin het allemaal toch wel een beetje te snappen, nog hier en daar wat ervaring opdoen en ik kan misschien eens stellingen poneren op dit forum ipv altijd vragen te stellen :)

ik doe m'n best

grtz

oja ik heb in m'n virtuele portefueille eens 500 opties gekocht van RDS om te zien hoe dat uitpakt, maar eigenlijk heb ik dus juist het omgekeerde gedaan van wat aangeraden werd? Maw zal RDS het eigenlijk goed of slecht doen in de toekomst?

Boris Barowski

Legacy Member
Calls:

schrijven : gokken op daling, geld krijgen, groot risico
kopen: gokken op stijging, geld geven, beperkt risico

Puts:

schrijven: gokken op stijging, geld krijgen, groot risico
kopen: gokken op daling, geld geven, beperkt risico

russian

Legacy Member
Boris Barowski zei:
Calls:

schrijven : gokken op daling, geld krijgen, groot risico
kopen: gokken op stijging, geld geven, beperkt risico

Puts:

schrijven: gokken op stijging, geld krijgen, groot risico
kopen: gokken op daling, geld geven, beperkt risico

Je kan het m.i. beter als volgt formuleren:

1. Calls kopen: gokken op een stijging (voordeel: risico is beperkt, nadeel: de tijdswaarde loopt eruit).
2. Puts schrijven: gokken op status quo of een stijging (voordeel: tijdswaarde vloeit naar u toe, nadeel: ongedekt puts schrijven kan u duizenden euro's kosten)

3. Calls schrijven: gokken op status quo of een daling (voordeel: tijdswaarde, nadeel: risico is in theorie onbeperkt).
4. Puts kopen: gokken op een instorting (nadeel: tijdswaarde loopt eruit).


Ik heb b.v. de calls 497,5 geschreven aan 1,85 euro. Het moet nu vrijdag reeds 497,5+1,85 staan om verlies te beginnen maken. Omdat de kans op die expiratie is verkleind door de daling vandaag, doen die dingen nog maar 0,40 euro. Immers, er is minder tijd om nog te stijgen en we moeten meer stijgen dan wanneer aangekocht. Ik kijk even of ik er toch niet een paar terugkoop nu. En dus inderdaad maal 100: 185 euro - 40 euro is voorlopig 145 euro winst per optie (slechts een paar hoor).

Numico geschreven puts 39 staan virtueel 100 euro negatief. Als de koers niet verder zakt, worden die positief (tijdswaarde).

clubje

Legacy Member
Boris Barowski zei:
Calls:

schrijven : gokken op daling, geld krijgen, groot risico
kopen: gokken op stijging, geld geven, beperkt risico

Puts:

schrijven: gokken op stijging, geld krijgen, groot risico
kopen: gokken op daling, geld geven, beperkt risico

yup, plots snapte ik het!

Dus calls verkopen of puts kopen is gebaseerd op hetzelfde principe: je denkt dat de koersen zullen dalen. Maar bij puts kopen is de opbrengst iets kleiner maar het risico ook.

Dus Russian heeft winst gemaakt door die calls te verkopen en daar dus geld voor te krijgen. Hij is blij dat de koersen dalen omdat de opties die hij verkocht waardeloos werden en de kopers van die calls dus niet naar hem toe zullen gaan en hem dwingen aandelen verkopen tegen een prijs lager dan de beurskoers.

russian

Legacy Member
clubje zei:
thx
ik begin het allemaal toch wel een beetje te snappen, nog hier en daar wat ervaring opdoen en ik kan misschien eens stellingen poneren op dit forum ipv altijd vragen te stellen :)

ik doe m'n best

Je mag gerust vragen stellen en je leert snel bij.

Fortis hanteert 1% van de totale waarde als aankoopkost ofzo.

russian

Legacy Member
clubje zei:
yup, plots snapte ik het!

Dus calls verkopen of puts kopen is gebaseerd op hetzelfde principe: je denkt dat de koersen zullen dalen. Maar bij puts kopen is de opbrengst iets kleiner maar het risico ook.

Dus Russian heeft winst gemaakt door die calls te verkopen en daar dus geld voor te krijgen. Hij is blij dat de koersen dalen omdat de opties die hij verkocht waardeloos werden en de kopers van die calls dus niet naar hem toe zullen gaan en hem dwingen aandelen verkopen tegen een prijs lager dan de beurskoers.

Ja, je laatste paragraaf vat het mooi samen. Overigens kan je niet gedwongen worden aandelen te verkopen op een index (AEX). Dus dat is nog een uitzondering.

Je koopt puts of verkoopt calls als je denkt dat het daalt. Het verschil is als volgt:

1. Je puts kunnen veel meer opbrengen dan de geschreven calls.
2. Als het status quo blijft, brengen je calls geld op en je puts niet (de tijd ebt weg, de waarde vermindert).

De opbrengst bij puts kan dus net groter zijn (vandaar gevaar schrijven puts)!

Je kan ook series schrijven en afdekken met hogere series e.d.

clubje

Legacy Member
Nu ben ik helemaal mee, toppie!

Ik heb net (virtueel) 500 call opties op RDS gekocht met uitoefenprijs 24, voor de maan juni.
De koers is gestegen van 105 naar 120

Dus 75 euro winst gemaakt op 2 minuten, voor jullie peanuts maar ik sta er nog altijd van te kijken :rofl:

ongelooflijk toch die beurs enzo :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan