Archief - de grote beursthread

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

russian

Legacy Member
tommy_vercetti zei:
zoveel geld verdient op 2 min. hoe hebt ge dat kunnen doen?
Zijn er geen sites waar da ge informatie kunt vinden die u wa vooruit kunnen helpen.?

Ik heb het gepost: calls (is een afgeleid product van aandelen) kopen op de AEX (is de belangrijkste aandelenindex in Nederland) net voor de belangrijke farmcijfers uit de States (die bijna altijd worden gevolgd door een stijging). Volgende maand biedt dezelfde kans zich aan ;).

YellinD

Legacy Member
russian zei:
Ik volg je volledig maar kan enkel m'n gevoel eerlijk neerschrijven. Uiteindelijk ongeveer op het laagste in de plaats van het hoogste punt verkocht (je moet maar eens kijken wat die krengen nu waard zijn).

Het is wel zo dat anderen er een maand voor moeten werken. Echter, iedereen kon meedoen (heel beperkte inleg was voldoende) en ik heb het op voorhand gepost.


als ik nu op mijn werk er de hele tijd mee bezig kon zijn he, zou ik ook wel eens proberen... zal het volgende maand in mijn agenda zetten ;)


Snap u gevoel wel hoor, heb het gewoon al leren negeren, want dat gevoel krijg ik veel als ik uiteindelijk met winst verkoop (verdomme het had veel meer kunnen zijn)

GhO$T

Legacy Member
tommy_vercetti zei:
zoveel geld verdient op 2 min. hoe hebt ge dat kunnen doen?
Zijn er geen sites waar da ge informatie kunt vinden die u wa vooruit kunnen helpen.?
Heh vrees er een beetje voor, moesten zo'n dingen exacte wetenschap zijn, wie zou er nog gaan werken voor z'n geld ;) .

Nuja de cijfers zijn blijkbaar goed, dus risico dat het terug naar beneden gaat is weer wat afgewend zeker voorlopig?

russian

Legacy Member
YellinD zei:
dat was geen transactie voor beginners...
is 1000 euro investeren in de gok dat op een paar minuten tijd het sentiment (en zelfs de koers) helemaal omslaat... wat russian heeft gedaan vlak voor de cijfers uit de US kwamen

redelijk voorspelbare beweging wel, aangezien hij er elke keer zijn zakcentje uitslaat
zou dat ook is moeten beginnen doen! :)

Ja, 'k heb je een beetje minder gezien op het forum de laatste dagen. Ik had het je misschien via PM moeten sturen (hoewel het dus stond aangegeven).

YellinD

Legacy Member
ja, is wat drukker
jammer, want dit zijn periodes vol opportunities he...
Maar mijn steady income is nu eenmaal nog belangrijker als mijn prulletjes op de beurs ;)
maar kom het is bijna weekend!
dan heb ik weer tijd voor de beurs!
alleen... ze is toe dan :sad:

russian

Legacy Member
GhO$T zei:
Heh vrees er een beetje voor, moesten zo'n dingen exacte wetenschap zijn, wie zou er nog gaan werken voor z'n geld ;) .

Nuja de cijfers zijn blijkbaar goed, dus risico dat het terug naar beneden gaat is weer wat afgewend zeker voorlopig?

Het is niet omdat de cijfers goed worden ontvangen, dat ze ook goed zijn (dat is net het punt waardoor je winst kunt maken op die farmdingen). Ik acht een nieuwe dalingsgolf volgende week niet uitgesloten. Dat wel puur op technische gegevens.

We zien wel.

Darconix

Legacy Member
Knappe move, Russian! Heb je dat zelf gevonden, of is dit een bekend gegeven bij optietraders? Zijn er nog zo'n momenten?

Jense777

Legacy Member
Doet er iemand van jullie trouwens mee met de grote beleggerscompetitie van de tijd? Ik ben alvast op post!!

YellinD

Legacy Member
ik doe mee... wel niet veel tijd kunnen insteken
desondanks toch 'nog' 1000e, maar dat was een positieve verrassing eigenlijk, om het maar 1 keer deze week bekeken te hebben :)

PJDK

Legacy Member
Sinds vandaag kan ik op mijn binckbank account, ik heb al wat zitten kijken naar al de mogelijkheden,.. van de account. Nu is er wel een probleem: het deel grafieken. Ik krijg bij elk aandeel dat ik zoek: geen koersen beschikbaar. nu kan je dat tuurlijk wel op andere plaatsen zoeken, maar ik zou toch weten wat er fout is bij mij.

PJ

russian

Legacy Member
PJDK zei:
Sinds vandaag kan ik op mijn binckbank account, ik heb al wat zitten kijken naar al de mogelijkheden,.. van de account. Nu is er wel een probleem: het deel grafieken. Ik krijg bij elk aandeel dat ik zoek: geen koersen beschikbaar. nu kan je dat tuurlijk wel op andere plaatsen zoeken, maar ik zou toch weten wat er fout is bij mij.

PJ


Ik heb momenteel wel grafieken (morgen wordt er aan de website gewerkt, meen ik). Het is en blijft wel een teer punt; o.a. je Java versie moet juist zijn e.d. En net na sluiting durft het ook wel eens "geen koersen beschikbaar" vertonen. Eventueel mailen naar hun klantenservice bij problemen (binnen het uur een antwoord).

Hopelijk heb je nu wel je koersen (hier nu toch). Eventueel proberen om eens te kijken of je intraday koersen hebt, of koersen op langere tijd enz.

russian

Legacy Member
Jense777 zei:
Doet er iemand van jullie trouwens mee met de grote beleggerscompetitie van de tijd? Ik ben alvast op post!!

Ik doe niet mee omdat je niet met realtime koersen kan werken en omdat je niet met opties kan werken en ook wel omdat het registreren mij niet van de eerste keer was gelukt :p.

russian

Legacy Member
Darconix zei:
Knappe move, Russian! Heb je dat zelf gevonden, of is dit een bekend gegeven bij optietraders? Zijn er nog zo'n momenten?

Het is misschien wel op de beursvloer geweten maar onder de particuliere belegger niet (of het is mij toch niet opgevallen). Logisch, moest iedereen het weten...

Ik denk ook dat er een externe oorzaak moet zijn (Amerikanen die "goedkoop" aansturen op een hogere opening bij hun, bijvoorbeeld). Er moet manipulatie in het spel zijn, maar daar moet je dan maar van profiteren.

Eigenlijk is het ook gelopen zoals geschreven; het rapport was zeker niet positief m.i. Er zijn 97.000 meer mensen aan het werk, maar de natuurlijke aangroei van de States is iets van 150.000. In feite dus samen met de huizenmarkt toch een beetje een probleem (slechtste cijfer in twee jaar?). Maar, er is nu geen kans op inflatiegevaar lol. Het is altijd positief uit te leggen...

Er is maar 1 keer in de maand zo'n zekere kans (1 keer niet gestegen in meer dan een jaar).

russian

Legacy Member
russian zei:
Je denkt dat de arbeidscijfers kunnen tegenvallen?

De arbeidscijfers zullen meevallen (een kans van meer dan 15 uit 16). Ik denk dat de cijfers om 14.30h uitkomen en ga long AEX om 14.29 en sluit m'n positie om 14.35.

De cijfers zullen wellicht (of bijna zeker) goed uitdraaien. Is de groei minder dan de natuurlijke 150.000 arbeidsplaatsen, dan is er geen inflatiegevaar. Is de groei hoger, dan gaat het goed met de economie. Let op m'n woorden!

De laatste 15 maanden was de reactie positief op de cijfertjes. Ik ben benieuwd!

p.s.: garantie tot de voordeur.

We zijn omhoog gegaan bij een c/p ratio van 1. Andermaal heeft de indicator zijn dienst bewezen.

Quote was beter :p.

Time

Legacy Member
PJDK zei:
Sinds vandaag kan ik op mijn binckbank account, ik heb al wat zitten kijken naar al de mogelijkheden,.. van de account. Nu is er wel een probleem: het deel grafieken. Ik krijg bij elk aandeel dat ik zoek: geen koersen beschikbaar. nu kan je dat tuurlijk wel op andere plaatsen zoeken, maar ik zou toch weten wat er fout is bij mij.

PJ

De site werkt alleen echt optimaal met IE (ik draai 6 atm), met Firefox, Opera, ... is hij zéér gevoelig voor allerhande alternatieve opties ed.

Als je IE draait: ze hebben een helpfunctie die je zal zeggen hoe je het beste je Java-versie updatet

clubje

Legacy Member
ik heb al allerhande informatie opgezocht op het internet, heb al de informatiemap van binckbank gelezen, dit forum gevolgt, en ik weet al veel meer op de beurs, uitgenome over...opties. Je kan er blijkbaar vlugger en meer geld mee winnen dan gewoon aandelen, maar waarom precies?

Het principe is toch hetzelfde? Je koopt een call als je denkt dat het onderliggende aandeel zal stijgen, en een put als hij zal dalen. Net zoals je simpelweg een aandeel koopt als je denkt dat hij zal stijgen en verkoopt indien dalen...waar ligt dan juist het verschil? Ik weet wel dat opties gaan over rechten om te kopen/verkopen, maar waarom is het interessanter dan juist aandelen?

Ikzelf heb een beperkt kapitaal om te beleggen en wil vooral gaan werken op korte termijn, en daarom zijn opties interessant voor mij heb ik me laten vertellen, maar ik blijf maar niet snappen waarom juist...

grtz
clubje

PJDK

Legacy Member
Dat is omdat er een soort van hefboomeffect op opties zit.

klein voorbeeldje:

Aandeel X noteert aan 30€
je denkt dat het binnen de eerstkomende 3 maanden gaat stijgen naar vb 35€
optie 1) je koopt de aandelen
optie 2) je koopt calls op 3 maand op aandeel X tegen vb 33€. omdat deze call redelijk ver out of the money is, zal hij goedkoop noteren, want er is enkel tvw.(laats ons 0,75€/optie nemen)

stel je hebt 30 000€
je kan dus kiezen tussen 1000 aandelen X kopen
of 400 call opties op aandeel X

Scenario 1)

Je verwachting was correct, en na 2 maand staat het aandeel al aan 36€
=> op je aandelen heb je 6000€ winst als je ze zou verkopen
=> je calls zullen ook sterk gestegen zijn, tot minimaal 2€ (zal ook nog wel een paar tiental centen tvx opzitten). gevolg: je verkoopt je calls aan 2€ stuk => totale opbrengst: 80 000€ of een totale winst van 50 000€

Scenario 2) op vervaldag van je call is het aandeel stabiel gebleven of zelfs gezakt

de waarde van je aandelen zal gezakt zijn, maar als je weet dat het een goed bedrijf is, hoeft dit geen reden te zijn om te verkopen, hou ze gewoon bij om later met winst te verkopen

je calls daarintegen zullen waardeloos afgelopen zijn. Gevolg: 30 000€ puur verlies.

clubje

Legacy Member
PJDK zei:
Dat is omdat er een soort van hefboomeffect op opties zit.

klein voorbeeldje:

Aandeel X noteert aan 30€
je denkt dat het binnen de eerstkomende 3 maanden gaat stijgen naar vb 35€
optie 1) je koopt de aandelen
optie 2) je koopt calls op 3 maand op aandeel X tegen vb 33€. omdat deze call redelijk ver out of the money is, zal hij goedkoop noteren, want er is enkel tvw.(laats ons 0,75€/optie nemen)

stel je hebt 30 000€
je kan dus kiezen tussen 1000 aandelen X kopen
of 400 call opties op aandeel X

Scenario 1)

Je verwachting was correct, en na 2 maand staat het aandeel al aan 36€
=> op je aandelen heb je 6000€ winst als je ze zou verkopen
=> je calls zullen ook sterk gestegen zijn, tot minimaal 2€ (zal ook nog wel een paar tiental centen tvx opzitten). gevolg: je verkoopt je calls aan 2€ stuk => totale opbrengst: 80 000€ of een totale winst van 50 000€

Scenario 2) op vervaldag van je call is het aandeel stabiel gebleven of zelfs gezakt

de waarde van je aandelen zal gezakt zijn, maar als je weet dat het een goed bedrijf is, hoeft dit geen reden te zijn om te verkopen, hou ze gewoon bij om later met winst te verkopen

je calls daarintegen zullen waardeloos afgelopen zijn. Gevolg: 30 000€ puur verlies.

dank je, ik dacht al dat het met een hefboomeffect ging te maken hebben. Waarom wordt het vaak verkozen boven turbo's? Da's toch ook een hefboomeffect?

Opties zijn een moeilijke materie niet? Je hebt er varianten op, niet? Je kan 'long' of 'short' gaan enzo? Zal me er best eens in verdiepen, maar ik vind er nergens echt simpele informatie over, het wordt veel te vlug veel te ingewikkeld voor mij. Moeilijk om een site te vinden waar het écht duidelijk wordt uitgelegd voor de beginner en waar ze geen termen gebruiken die ze niet eerst uitleggen.

thx!
clubje

YellinD

Legacy Member
na het lezen van optiedronken van jackie de donder wist ik bijna alles wat ik moest weten over opties
heel makkelijk te lezen, heel verstaanbaar, goeie voorbeelden van constructies etc... als je dat boek ergens kan vinden, aanrader om met opties te beginnen!

russian

Legacy Member
PJDK zei:
Ik heb daarnet op een ideetje gekomen om veilig te kunnen handelen in derivaten. alleen zou ik eens van een specialist willen horen als mijn idee geen weggesmeten geld is.

VB je denkt dat aex op lange termijn zal stijgen -> je koopt turbos. In dit cijfervoorbeeld vb 5000 turbos AEX long met financieringsniveau 428,11 en met een stop loss op 440. momenteel kost deze turbo 6,15€ dus investeer je 30750€. het ergste wat je dus zou overkomen momenteel is dat de aex na het korte (technische?) herstel terug in de downtrend komt en door SL niveau van 440€ zakt. in dat geval ben je je 3075€+kosten kwijt. nu als je die turbo zou afdekken met een putt opties op de aex index. vb AEX/p/460 à 2,95€. stel je koopt van deze optie 15 stuks. dit brengt dan de kostprijs voor de opties op 4425€. Stel nu dat de AEX verderzakt tot vb 439. Dan wordt je dus uitgestopt en ben je je 30750€ kwijt. Aan de andere kant heb je dan wel je putt opties die minstens 21€+TVW waard zijn. dus in totaal 31500€+1500TVW. je maakt nu nog steeds verlies, maar al veel minder als de 30750€. hoe verder de aex dan nog doorzakt, hoe beter dan voor u.

In het andere geval: aex stijgt tegen het einde van dit jaar naar 520 punten. in dat geval zal u turbo 520-428,11-verhoging financieringsniveau kosten, dus vb 90€. waarde turbos: 90*5000 = 450 000€. aan de andere kant heb je dan weer dat je opties 0€ waard zullen zijn, dus een verlies van 4425€ in totaal brengt dit dan 450 000€ - 4425€ - 30750€ = 414 825€ op.


Nu komt volgens mij de fout in mijn redenering: ik heb gerekend met opties die binnen een grote maand vervallen.dus om afgedekt te blijven moet je telkens nieuwe opties kopen en de oude verkopen. dit brengt al een hoop kosten met zich mee. dan is er ook nog de prijs van de opties. ik zie de aex zeker niet in elkaar zakken. een eventuele daling zal volgens mij gestaag verlopen, dus de put opties worden steeds duurder. dit wordt wel gecompenseerd door de verhoogde verkoopprijs van de eerste optie. nu komt echter het probleem: zolang de putt out of the money is, zit er veel tvw op. als hij in the money is, is de tvw nihil, zeker als hij ver in the money zit. je zou kunnen zeggen, koop dan geen opties in the money, maar dan is natuurlijk de zekerheid weg dat je putts in the money zullen zijn op het moment dat de turbos uitgestopt worden.

Ik raak er maar zelf moeilijk meer uit, uit wat hier allemaal getypt staat, maar als je mijn prob zou snappen, is wat info zeker welkom!

PJ

Is er iemand die op het volgende kan reageren? Ik heb nog geen tijd gehad maar zal er anders morgen op terugkomen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan