Archief - de grote beursthread

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Boris Barowski

Legacy Member
ze zijn inderdaad redelijk snel bij binck, ook bij vragen etc heb je binnen het uur antwoord, meestal na 10 minuten al, en altijd vriendelijk :)

daar was ik erg van verschoten, want meestal laat de service te wensen over bij goedkope internetdiensten

go binck :)

Belgakam

Legacy Member
Even Paul D'Hoore citeren: "Op de beurs kan je niet rijk worden; enkel rijker."
MAW je moet al een redelijk startkapitaal hebben.

Belgakam

Legacy Member
eXtreme zei:
dat boek van Paul D'Hoore; "De 100 kapitale vragen van '' " ?

Nu lijken we wel echte nerds :)
Papa heeft een hele bibliotheek aan boeken over vzw's, belastingen,... :crazy:

Paul D'Hoore heeft bij mijn weten 2 boeken uit: "de 10 beurswetten van paul d'hoore" en "179% hoger".

russian

Legacy Member
Belgakam zei:
Even Paul D'Hoore citeren: "Op de beurs kan je niet rijk worden; enkel rijker."
MAW je moet al een redelijk startkapitaal hebben.

Je moet het één en het ander toch in het juiste perspectief plaatsen. Paul D'hoore heeft een doorsnee Vlaming met een beetje spaargeld als doelpubliek. En hij schrijft daar dan ook naar. Hij heeft het bijna uitsluitend over aandelen (en bijvoorbeeld niet over futures, opties, ...) en dan nog veelal bedrijven genoteerd in België. Het is dan inderdaad moeilijk om "rijk" te worden, maar je kan toch schone rendementen boeken (bijvoorbeeld >25% op jaarbasis in gunstige jaren).

De stelling dat je van de beurs niet rijk kan worden is dan ook helemaal niet juist. Er zijn genoeg tegenvoorbeelden voorhanden... Hij weet dat ook wel maar heeft niet onmiddellijk een daytrader als doellezer. En vandaar z'n stelling. In mijn ogen terecht; hij wilt de dromers onmiddellijk met beide voeten op de grond brengen.

Enige nuance is hier toch wel op z'n plaats aldus.

Je moet ook niet onmiddellijk over tonnen beschikken. Op een bepaald moment is meer geld immers moeilijker werken om dezelfde rendementen te boeken. Over het algemeen is meer eenvoudiger, maar je loopt ook tegen limieten aan hoor.

Darconix

Legacy Member
'De 100 kapitale vragen van' is zijn 2de. K heb het spijtig genoeg gekocht, k had beter zijn eerste gekocht. Die 100 vragen hebben meestal betrekkig op economie in allerlei facetten, terwijl zijn 10 beursregels, echt focussen op beleggen (duh).

russian

Legacy Member
Darconix zei:
'De 100 kapitale vragen van' is zijn 2de. K heb het spijtig genoeg gekocht, k had beter zijn eerste gekocht. Die 100 vragen hebben meestal betrekkig op economie in allerlei facetten, terwijl zijn 10 beursregels, echt focussen op beleggen (duh).

Uhu :).

Je kan ook een tutorial op het inet lezen (soms met veel belangrijkere informatie). Ik geef een voorbeeld (acq. heeft de bewuste website ook reeds aangehaald): http://stockcharts.com/school/doku.php?id=chart_school.

Je leert er toch iets kennen over fundamentele analyse en technische analyse. Eens zo'n tutorial doornomen, weet je over het algemeen toch meer dan uit een boek van D'Hoore.

Alles is afhankelijk van uw noden en voorkennis natuurlijk. Voor een oudere man met spaargeld die met beleggen in contact wil komen en geen tijd heeft om de beurs te volgen is het boek van Paul ideaal m.i.

Darconix

Legacy Member
Mede door dat jullie zo lovend deden over opties, eens paar boekjes gaan halen in de bib over beleggen (al dan niet met opties). Om luchtig te beginnen eens Paul D'hoore zijn eerste boek doorbladert (de 10 beurswetten).

Zijn negatief advies voor opties is voornamelijk gebaseerd op de complexiteit van het inschatten van de bewegingen die aandelen gaan doen. Als je misgokt, heb je niets aan je opties en ben je je geld kwijt, terwijl bij misgokken bij aandelen je meestal gewoon wat langer op rendement moet wachten. (tenzij faillissement :p) Er is idd iets van aan, maar ik blijf de hogere rendementen best wel aantrekkelijk vinden. Ik ga mij er de komende maanden eens in verdiepen. Heb een rekening bij Keytrade geopend (ook voor de 3.25% basisrente) en daar krijg je ook een beursrekening bij, met schaduwportefeille en een shitload aan info per aandeel (met alle ratio's, grafieken, commentaren, prognoses van 9 analisten,....) maw veel extra content die bij mijn spaarrekeing kwam :p

russian

Legacy Member
acquisitor zei:
Russian: verlede jaar mei - juli correctie was imho zeer voorspelbaar.
Rente werd opnieuw verhoogd, de koersen stonden hoog, seizoen was afgelopen. En die korte beermarket begon juist met een dikke daling.
Een paar weken daarvoor kon je duidelijk distributie zien ook... nu zie ik nog geen distributie. De beurs staat hoog maar imho, het kan veel hoger! Remember: DJ staat maar ietsje hoger dan de top in 2000. Op 7 jaar tijd werd er eigenlijk bijna geen vooruitgang geboekt..

ja, een correctie zou logisch zijn, maar imho zou die niet lang duren en een buy opportunity betekenen.

all imho.
Amerikaanse economie is aan het zachte landing bezig of is al zachtjes geland.

Ik volg de DJ minder intensief dan de AEX (je moet de DJ natuurlijk wel volgen omdat het veel invloed heeft op de AEX(-opening) e.d.), maar het volgende valt mij toch op.

1. Je kan de AEX van een vijftal jaar terug niet vergelijken met de AEX van nu (700 punten tegenover 510 punten). Immers, de samenstelling van de index is doorheen de jaren gewijzigd. Ik weet niet of je de DJ van vroeger zo maar met de DJ van nu mag vergelijken (mogelijk wel hoor).

2. De k/w verhouding van de DJ ligt toch wel een stukje hoger dan de k/w verhouding van Europese aandelen. Ook merk je dat Amerikanen meer en meer in Europa beginnen te beleggen (je merkt dat bijvoorbeeld omdat een koersverlaging in de ochtend van een Europees fonds in de namiddag, wanneer de Amerikanen wakker worden, nog wel enige druk op het fonds uitoefent).

3. De DJ stijgt reeds een geruime tijd zonder een paar sterke dalingsdagen. Het is de vraag of dat kan blijven duren, een korte correctie van een tiental procent lijkt mij heel gezond. Over de globale lijn ben ik nog steeds een stier, maar enige voorzichtigheid is toch wel geboden nu. Het is onmogelijk timen wanneer en of we eventueel corrigeren.

4. Technisch staat de DJ er m.i. minder gunstig voor. Ook de democraten zullen de beurs minder goed doen (denk maar aan de farma sector waar generieke geneesmiddelen meer zullen worden gepromoot enz.).

5. De huizencijfers waren aan het uitbodemen maar gaven recent wederom een slecht beeld. Ook de inflatiecijfers zijn wisselend goed en slecht. Eigenlijk reageren wij realistischer op hun cijfers dan zijzelf. En dat kan zo niet blijven natuurlijk. Ze leggen negatieve cijfers blind naast hun neer en grijpen positieve cijfers aan om als gekken aan te kopen. Er heerst een soort koopwoede a.h.w. En niet vergeten dat wanneer de particuliere belegger terug enorm in de beurs is geïnteresseerd, het veelal te laat is. Immers, het gaat dan jaren goed en ze willen ook hun graantje meepikken. Banken zijn dan al lang ribbedebie om het zo te zeggen.

6. De individuele schulden van de Amerikanen met hun 67 VISA-kaarten...

Ik volg je dat de Amerikaanse economie op een zachte landing afstevent, of zelfs de landing reeds achter de rug heeft. Op de langere termijn blijf ik dan ook positief voor de beursen. Echter, dat sluit een nodige tussentijdse correctie niet uit. En er zijn toch reeds een aantal belangrijke parameters aanwezig. Het is een beetje wachten op een fatale druppel. Het blijft natuurlijk onvoorspelbaar...

acquisitor

Legacy Member
latest news :

DNE is getting ready to launch... Boris hoop dat je niet verkocht hebt :)

russian

Legacy Member
Darconix zei:
Mede door dat jullie zo lovend deden over opties, eens paar boekjes gaan halen in de bib over beleggen (al dan niet met opties). Om luchtig te beginnen eens Paul D'hoore zijn eerste boek doorbladert (de 10 beurswetten).

Zijn negatief advies voor opties is voornamelijk gebaseerd op de complexiteit van het inschatten van de bewegingen die aandelen gaan doen. Als je misgokt, heb je niets aan je opties en ben je je geld kwijt, terwijl bij misgokken bij aandelen je meestal gewoon wat langer op rendement moet wachten. (tenzij faillissement :p) Er is idd iets van aan, maar ik blijf de hogere rendementen best wel aantrekkelijk vinden. Ik ga mij er de komende maanden eens in verdiepen. Heb een rekening bij Keytrade geopend (ook voor de 3.25% basisrente) en daar krijg je ook een beursrekening bij, met schaduwportefeille en een shitload aan info per aandeel (met alle ratio's, grafieken, commentaren, prognoses van 9 analisten,....) maw veel extra content die bij mijn spaarrekeing kwam :p

Je hebt gelijk. Het is steeds een afweging maken van risico/rendement. En met opties is er meer risico maar zijn de mogelijke rendementen ook vele malen hoger.

Overigens is het geen probleem als je met opties steeds verliest. Je moet dan maar omgekeerd handelen (schrijven wat je kocht en kopen wat je schreef). In mijn ogen ligt de moeilijkheid in het consequent handelen en je vasthouden aan je eigen ontwikkelde strategie. Als je dan meer dan de helft van de gevallen goed zit, haal je hogere rendementen dan met aandelen. Je hoeft daarvoor helemaal niet 75% van de tijd goed te zitten.

1. Laat per trade de winst oplopen en beperk je verliezen.
2. Je moet het nodige geduld hebben om uitgelezen kansen af te wachten.
...

Het is wel zo dat je bij opties de beurs continu moet volgen. Een paar dagen niet kijken is uiteraard uit den boze. Ook moet je goed de financiële agenda volgen e.d.

russian

Legacy Member
Er wordt op de optiemarkt evenveel geld gewonnen als verloren. En mensen die steeds verliezen verlaten op een gegeven punt de optiemarkt (geen geld meer over). Dus de optiemarkt bestaat meer dan de aandelenmarkt uit geoefende spelers. Het is de kunst van u daar in op te werken.

russian

Legacy Member
!2u55!4n zei:
Ik ben benieuwd voor de weekexpiratie morgen. Slechts een minimale positie: 1 geschreven call 510 van in het begin van de week aan twee euro (200 euro ontvangen, doen nu nog iets meer dan 1 euro).

Het zal nipt worden. Anderzijds heeft men precies wederom met een valse uitbraak zonet mensen op het verkeerde been willen zetten, en dan is de expiratie normaal de andere kant uit :D.

Ik hoop op 510, winst tot 512 dus :crazy:.

Per punt hoger dan 512 honderd euro verlies. Een uitbraak van tien punten wordt dan al snel 1000 euro verlies. Echter, zo ver laat ik het niet komen want morgen kan ik de beurs volgen en repareer ik de situatie indien nodig (door puts te schrijven). Hopelijk moet ik niet ingrijpen toch.

Ojah... Ik ben vrijdag behoorlijk genaaid door de manipulatie van de AEX-index tussen 15.30h en 16.00h. Ik heb uiteindelijk een paar pintjes kunnen drinken van m'n trade (iets minder dan 100 euro), terwijl ik recht had op 200 euro. Expiratie was 511... Wat is er dan gebeurd? De states zijn zwak geopend om 15.30h en de AEX legde dat blindelings naast zich neer (manipulatie) tot 16h. Na 16h viel de boel even in elkaar natuurlijk... Blijkbaar hadden de grote partijen baat bij 511. Jammer jammer...

En zonder het ABN debacle (absurde stijging al blijft het aandeel ondergewaardeerd) was de buit dinsdag reeds binnen. Het leven kan soms hard zijn, maar goed.

acquisitor

Legacy Member
Ik volg de DJ minder intensief dan de AEX (je moet de DJ natuurlijk wel volgen omdat het veel invloed heeft op de AEX(-opening) e.d.), maar het volgende valt mij toch op.


Hier is het omgekeerd :) Buiten de bubble van 1999-2000 toen ik met Real Software speelde vond ik de Europese beurzen altijd saai :) waarschijnlijk omwille van mijn onwetenheid..

2. De k/w verhouding van de DJ ligt toch wel een stukje hoger dan de k/w verhouding van Europese aandelen. Ook merk je dat Amerikanen meer en meer in Europa beginnen te beleggen (je merkt dat bijvoorbeeld omdat een koersverlaging in de ochtend van een Europees fonds in de namiddag, wanneer de Amerikanen wakker worden, nog wel enige druk op het fonds uitoefent).

nice to know... !

3. De DJ stijgt reeds een geruime tijd zonder een paar sterke dalingsdagen. Het is de vraag of dat kan blijven duren, een korte correctie van een tiental procent lijkt mij heel gezond. Over de globale lijn ben ik immers nog steeds een stier, maar enige voorzichtigheid is toch wel geboden nu. Het is onmogelijk timen wanneer en of we eventueel corrigeren.

In DJ's geschiedenis zijn er meerdere perioden geweest van ononderbroken stijgingen. Maar imho is het tijd of bijna tijd om wat terrein te verliezen.. Het is bijna lente en lente is tradiotioneel zeer zwak voor de Amerikaanse beurs, dus correctie is ondermijdelijk imho..


4. Technisch staat de DJ er m.i. minder gunstig voor. Ook de democraten zullen de beurs minder goed doen (denk maar aan de farma sector waar generieke geneesmiddelen meer zullen worden gepromoot enz.).


Wij hebben nog bijna twee jaar tot verkiezingen maar ik moet akkoord gaan dat Democraten in Witte huis, vooral linkse democraten zoals Hillay Clinton zeer negatieve invloed zouden hebben op de Amerikaanse economie en samenleving.. Energieprijzen en aandelen zouden zeker beginnen te dalen..
Anders zouden Decomraten ook meer geld in sociale zekerheid doen impompen en waarschijnlijk zouden ze belastingen voor de rijken terug verhogen... all bad things imho.
Maar wie weet, wint Bush zijn partij terug ;) ?



5. De huizencijfers waren aan het uitbodemen maar gaven recent wederom een slecht beeld. Ook de inflatiecijfers zijn wisselend goed en slecht. Eigenlijk reageren wij realistischer op hun cijfers dan zijzelf. En dat kan zo niet blijven natuurlijk. Ze leggen negatieve cijfers blind naast hun neer en grijpen positieve cijfers aan om als gekken aan te kopen. Er heerst een soort koopwoede a.h.w. En niet vergeten dat wanneer de particuliere belegger terug enorm in de beurs is geïnteresseerd, het veelal te laat is. Immers, het gaat dan jaren goed en ze willen ook hun graantje meepikken. Banken zijn dan al lang ribbedebie om het zo te zeggen.

qgreed...

6. De individuele schulden van de Amerikanen met hun 67 VISA-kaarten...

en dat is al lang het geval.. and so what ;) ?

russian

Legacy Member
We zijn het eigenlijk met elkaar eens maar willen het niet rechtstreeks toegeven lolll. Juist nog zeggen dat het vijftig jaar geleden is dat de DJ zo lang geen dag van 2% daling heeft gekend.

russian

Legacy Member
Afyn, 'k ben ribbedebie voor ik weer met mezelf begin te chatten lol.

Darconix

Legacy Member
Wat ik graag eens wil weten is hoe optiehandel in praktijk gaat.

Stel, je koopt een call op een aandeel van 100. Je verwacht dus dat de koers gaat stijgen. Als we in een boommarket zitten (sentiment algemeen zeer goed), wie biedt er dan eigenlijk tegen beter weten in die call aan, of is het dan erg moeilijk zulke opties op de kop te tikken?


Situatie 2, jijzelf schrijft een optie uit voor een aandeel (100 euro). Je verwacht dat de koers daalt, maar ze stijgt (tot 120 euro). Hoe gaat het dan in zijn werk als de koper van uw optie die komt lichten. Jij moet de markt op om dat aandeel aan te schaffen aan 120 en te verkopen voor 100 aan uw optieklant? Gebeurt dat automatisch of moet jij dat zelf regelen.

(k heb verdomme TEW gedaan, maar zoiets leren we vaneigens niet :doh: )

acquisitor

Legacy Member
tuurlijk niet

DNE is bijzonder aantrekkelijk tot $5, de market is missing out here op dit moment.

Verleden jaar had DNE maar 6 miljoen dollar revenue dit jaar zal het 50 miljoen zijn of meer en volgende jaar 80+ miljoen etc.... terwijl DNE veel lager staat dan het zou kunnen staan met hun potentieel en grond.

Ze hebben twee enorm grote stukken grond in Barnett Shale en Couba, aan de tweede zijn ze nog niet eens begonnen, staat op planning voor begin Q2...

Op de eerste hebben ze nu 20 wells, terwijl ze verleden maar een paar hadden. Tegen het einde van 2007 gaan ze rond 50 wells hebben op Barnett Shale + wie weet hoeveel op Couba... De market is DNE precies vergeten

russian

Legacy Member
De expiratie van afgelopen vrijdag in beeld gebracht: http://www.freeimagehost.eu/image/ccca3467523.

Het rode rechthoekje is de expiratie (30 timings van de koers binnen het rode interval). Je merkt dat net voor de expiratie de boel even hoger wordt gezet, en net na de expiratie de rekker door de grote partijen wordt gelost om terug te synchroniseren met de andere beursen. Pure fraude maar goed!

russian

Legacy Member
Darconix zei:
Wat ik graag eens wil weten is hoe optiehandel in praktijk gaat.

Stel, je koopt een call op een aandeel van 100. Je verwacht dus dat de koers gaat stijgen. Als we in een boommarket zitten (sentiment algemeen zeer goed), wie biedt er dan eigenlijk tegen beter weten in die call aan, of is het dan erg moeilijk zulke opties op de kop te tikken?
)

Interessante vraag. Je koopt bijvoorbeeld op een aandeel van 50 euro een call 52 voor 0.50 euro de volgende maand. Als het fonds bij de expiratie geen 52 euro noteert, is de call waardeloos. Je betaalt m.a.w. een premie (tijdswaarde) omdat de schrijven van de call ook weet dat de beursen algemeen stijgen. Als een fonds met cijfers komt, zal de call ook duurder zijn (meer tijdswaarde). Het kan dan immers zijn dat het fonds snel stijgt (of ook daalt, dat is dan goed). Uiteindelijk is er een soort prijsvorming en is het aan u om te bepalen of de prijsvorming u redelijk lijkt. Calls op RDS zijn nu ook goedkoop m.i.
[/quote]

Darconix zei:
Situatie 2, jijzelf schrijft een optie uit voor een aandeel (100 euro). Je verwacht dat de koers daalt, maar ze stijgt (tot 120 euro). Hoe gaat het dan in zijn werk als de koper van uw optie die komt lichten. Jij moet de markt op om dat aandeel aan te schaffen aan 120 en te verkopen voor 100 aan uw optieklant? Gebeurt dat automatisch of moet jij dat zelf regelen.

(k heb verdomme TEW gedaan, maar zoiets leren we vaneigens niet :doh: )

Het gebeurt automatisch (settlement) maar je kan ook voor de expiratie de geschreven dingen terugkopen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan