Archief - Phase change

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Teemto

Legacy Member
Bij deze doe ik mijn phase change weg, (met spijt in het hart) wegens te weinig tijd.
Ik heb deze destijds gekocht van piotke. Initieël was hij van Jort.
Ik heb de 'plank' omgebouwd tot propere case.
Deze staat op wieltjes (zodat het gemakkelijk te verzetten is) en het deksel kan open scharnieren.
De originele 120mm fan is vervangen door heavy duty stuff :D
Let wel deze werken normaal op 48VDC. ik heb ze getest met een modeltreintransfo tot 22V. De koeling van de phase change (onbelast) was gemeten op -30°C (maar ik zal dit, dit weekend nog eens testen) met de fans op 22V. Als ze op de volle 48V draaien is het nog lager.
1 fan koelt de rad, de andere de compressor zelf.

Wat moet er nog aan gebeuren.
- Achteraan een gat maken voor een netsnoer aansluiting.
- Een 48V voeding. Fans verbruiken niet veel dus deze hoef niet zwaar te zijn. Mooiste zou een DIN rail versie zijn maar deze zijn vrij duur. Je kan dus ook een modeltreintransfo gebruiken.
- Op het deksel gaatjes maken met afstandsbusjes om een moederbord op te monteren.
That's it.
- Als gevorderde extra zou je ook nog een Carel controller kunnen inbouwen zodat je de temp kan aflezen (via sensor) en de PC voeding kan aanschakelen (vb. eens een min. temp op de evap is bereikt).

Daar de case vrij exclusief is (je gaat er niet snel één gelijkaardige vinden) is de minimumprijs 150€. Wat trouwens nog steeds minder is dan wat ik er voor betaald heb. 't is zoals gezegd met spijt in het hart daar ik er toch wat uurtjes aan gebricolleerd heb.

Enkel afhaling natuurlijk (te Deurne of Duffel).

Foto's hier :
www.teemto.be
Dit weekend zal ik hem nog eens testen en een recentere foto plaatsen.
Komt ook op Tones.

piotke

Legacy Member
Je hebt er knap werk van gemaakt.

- Hoe sterk is die gerasterde wand ? Kan je die daar aan vastnemen ?

- Dat radiator stond origineel anders. Heb je dat geherbazeerd of gewoon verbogen ? Geen knikken in de buizen gemaakt ?

Teemto

Legacy Member
Merci voor de complimenten ;)
De constructie is stevig genoeg. Je kan de kast gewoon opheffen (weegt wel wat).
De leidingen gewoon gebogen maar héééél langzaam - wat een stressvol moment was - om inderdaad knikken te vermijden.
De rad moest ik wel draaien daar hij er dwars niet in paste. Bovendien was dat beter om de fans te installeren.
Wat ik ook nog zou aanraden is een schot maken (parallel met de rode lijn) tussen compressor en rad zodat beide luchtstromen min of meer gescheiden zijn. Ik heb daar nog een los schot voor liggen, maar daar moeten wel nog uitsparingen in komen voor de leidingen.

benwake

Legacy Member
Kan je eens temp meten zonder load aub?
Kheb enorme interesse omdat ie dezelfde is als mijn eerste phase change. Dan zou ik hem er perfect kunnen opleggen en verder bricoleren met jouw idee.
Dan gebruik ik er een vr de vga en een vr de cpu...
=> maar performance gaat voor op esthetiek :)

Teemto

Legacy Member
Net getest. Hij haalt -30,9°C (fans zijn dan gevoed op 22V - heb spijtig genoeg geen 48V voeding).

Nieuwe foto's op de site.

benwake

Legacy Member
Hij presteert 18° minder dan mijn huidige zo te zien. Maar nog steeds interesse, toch nog twee vraagjes.

- kan je de afstand meten van punt A tot punt B op de foto (klik)
- die multimeter, verkoop je die niet toevallig? Of heb je er nog een (gelijkaardige) liggen ?

Grtz

Teemto

Legacy Member
De afstand die je hebt aangeduid is 66cm (lengte van het deksel).
De totale lengte (met "handvaten") is 72cm.

Ik kan het niet garanderen, maar ik denk dat indien de fans op volle snelheid draaien, de temperatuur nog verder naar beneden kan.

Van die temp meter heb ik er 2 dus ik kan er wel 1 verkopen. Doe maar een bod.

benwake

Legacy Member
Teemto zei:
De afstand die je hebt aangeduid is 66cm (lengte van het deksel).
De totale lengte (met "handvaten") is 72cm.

Ik kan het niet garanderen, maar ik denk dat indien de fans op volle snelheid draaien, de temperatuur nog verder naar beneden kan.

Van die temp meter heb ik er 2 dus ik kan er wel 1 verkopen. Doe maar een bod.

kdacht het dat mijn tekening niet duidelijk ging zijn, tis dus de lengte van A tot B, van het begin van de tube tot het einde (aan de mounting)
Grtz

Teemto

Legacy Member
@ benwake : lengte van A tot B : 84cm
@ SyZZel : 150€ minimum (staat in beginpost)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan