Archief - vraagje over carrefour

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ventilator

Legacy Member
beste,

ik weet niet of dit het juiste subforum is maar ik gaan het toch hier plaatsen:-)


ik heb onlangs een multimedia toestel gekocht bij carrefour maar ben niet tevreden, weet iemand hoelang deze garantie geld bij carrefour ?

de niet tevreden geld terug garantie ??

merci voor de hulp

p.s. : heb al eens op de website gekeken maar vind niet direkt iets hierover

Gentille

Legacy Member
Volgens de wet heb je zeker 2 jaar garantie. Als je je kasticket nog hebt ga er dan mee terug naar de winkel.

ventilator

Legacy Member
ja ik weet het maar er staat niets op het garantiebewijs van niet tevreden blabla :-)

ec8or

Legacy Member
yep 1 week om het gekochte goed met geld-terug terug te kunnen bregen.

menlor

Legacy Member
wat mss werkt, zegge da het cado was en nu pas opengedaan ( met pasen )

mss zo wel

SweetEmmaRose

Legacy Member
geld terug krijgde misschien niet, maar een tegoedbon bij carrefour mss.

ChfZ | Hanky

Legacy Member
Bij ons (Carrefour in Schoten) zijn ze daar redelijk gemakkelijk in.

Alleen zien da get kasticketje bij hebt en zoals hierboven gezegd: zeggen da't paasgeschenk was alhoewel da da miss wa moeilijk is bij een "multimedia toestel"

Santa

Legacy Member
gentille zei:
Volgens de wet heb je zeker 2 jaar garantie. Als je je kasticket nog hebt ga er dan mee terug naar de winkel.

Nja maar na 6 maand of een jaar (niet zeker, google is uw vriend) wordt de bewijslast omgedraaid en moet jij aantonen dat er iets mis was met het toestel al toen je het kocht.
Maw de wettelijke garantie is ferm ondergraven.

Psychodweep

Legacy Member
Das de zogezegde "conformiteitsgarantie"...
In de eerste jaar heb je gewoon garantie, maar in het 2de jaar moet jij kunnen bewijzen dat die fout er al was in het 1ste jaar.
Het is met andere woorden maar effectief 1 jaar fabrieksgarantie.

Cyberkef

Legacy Member
Mja das bij elke medewerker anders.

Als ge sjans hebt betalen ze u instant terug, als het tegenzit hebde het aan uw elastiekje.

2 weken = verkeerde aankoop limiet
Garantie = 2 jaar full (maw verkeerd, dat wat psychodweep zegt is wat het zou moeten zijn) maar dit valt nie echt onder garantie :p

Maar: het zou dus nie mogen :) (maw bij mij zou het nie lukken :p)

exploder

Legacy Member
'k heb al van veel mensen gehoord dat als je bij makro/carrefour e.d. iets van multimedia koopt het niet is wat je krijgt.

Ook bv. van wasmachines van bepaald merk maar dat de inhoud niet van dat merk is maar wel budgetbucht (en bij een andere winkel waar ze dat merk verkopen het wel kwaliteit is en van dat merk)

Gentille

Legacy Member
exploder zei:
'k heb al van veel mensen gehoord dat als je bij makro/carrefour e.d. iets van multimedia koopt het niet is wat je krijgt.

Ook bv. van wasmachines van bepaald merk maar dat de inhoud niet van dat merk is maar wel budgetbucht (en bij een andere winkel waar ze dat merk verkopen het wel kwaliteit is en van dat merk)


Als dat effectief zo is zou testaankoop zich daar wel eens mee mogen moeien.

exploder

Legacy Member
Mijn ouders hebben me dat van die wasmachine toch verteld (ze hadden da gehoord van hersteller)

Er was probleem met een wasmachine, ze gingen naar een hersteller, die doet em open en zegt "ij komt zeker van makro ofzo? 'k heb daar geen zo'n vervangstukken voor"

moloko

Legacy Member
Die 7 dagen is wel enkel van toepassing als je van op afstand koopt.Bijv. als je iets koopt op internet.Of ben ik verkeerd?

Feignasse

Legacy Member
Psychodweep zei:
Das de zogezegde "conformiteitsgarantie"...
In de eerste jaar heb je gewoon garantie, maar in het 2de jaar moet jij kunnen bewijzen dat die fout er al was in het 1ste jaar.
Het is met andere woorden maar effectief 1 jaar fabrieksgarantie.

Ik dacht 6 maanden, zoals Santa| al vermoedde. Cf. art 1649quater §4BW.

Dus:

- Gebrek doet zich voor binnen zes maand na aankoop: vermoeden ten voordele van de consument dat het gebrek reeds in de kiem aanwezig was op het moment van de levering.

- Gebrek doet zich voor buiten die periode van zes maanden: consument moet zelf bewijzen dat het gebrek in die kiem aanwezig was op het moment van de levering.

Kortom: zes maanden na de levering wordt de bewijslast omgekeerd.
Wat komt die termijn van twee jaar er dan bij kijken: dat is de termijn waarbinnen een gebrek zich moet manifesteren om nog tot aansprakelijkheid van de verkoper / fabrikant / importeur te kunnen leiden (= waarborgtermijn). Die twee jaar zou je dus kunnen opsplitsen in enerzijds de eerste zes maanden waarbinnen de consument de comfortabelste positie krijgt en anderzijds de overige 18 maanden die comfortabeler zijn voor de verkoper.

Tot zover het zuiver wettelijke verhaal. In de meeste grote winkelketens krijg je tegenwoordig inderdaad 2 jaar garantie. Dat is geen wettelijke maar commerciële garantie. Het komt er in feite op neer dat de verkoper contractueel die zes maanden verlengt tot twee jaar. Overigens kunnen commerciële garanties nooit afbreuk doen aan wettelijke.

En het omruilrecht of verkeerde aankoop limiet of whatever -> volgens mij allemaal contractueel toegekende voordelen, die dus per winkel kunnen verschillen. Bij mijn weten is het inderdaad enkel bij verkoop of afstand of buiten de onderneming dat er een wettelijke bedenktijd wordt gegund.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan