Psychodweep zei:
Das de zogezegde "conformiteitsgarantie"...
In de eerste jaar heb je gewoon garantie, maar in het 2de jaar moet jij kunnen bewijzen dat die fout er al was in het 1ste jaar.
Het is met andere woorden maar effectief 1 jaar fabrieksgarantie.
Ik dacht 6 maanden, zoals Santa| al vermoedde. Cf. art 1649quater §4BW.
Dus:
- Gebrek doet zich voor binnen zes maand na aankoop: vermoeden ten voordele van de consument dat het gebrek reeds in de kiem aanwezig was op het moment van de levering.
- Gebrek doet zich voor buiten die periode van zes maanden: consument moet zelf bewijzen dat het gebrek in die kiem aanwezig was op het moment van de levering.
Kortom: zes maanden na de levering wordt de bewijslast omgekeerd.
Wat komt die termijn van twee jaar er dan bij kijken: dat is de termijn waarbinnen een gebrek zich moet manifesteren om nog tot aansprakelijkheid van de verkoper / fabrikant / importeur te kunnen leiden (= waarborgtermijn). Die twee jaar zou je dus kunnen opsplitsen in enerzijds de eerste zes maanden waarbinnen de consument de comfortabelste positie krijgt en anderzijds de overige 18 maanden die comfortabeler zijn voor de verkoper.
Tot zover het zuiver wettelijke verhaal. In de meeste grote winkelketens krijg je tegenwoordig inderdaad 2 jaar garantie. Dat is geen wettelijke maar commerciële garantie. Het komt er in feite op neer dat de verkoper contractueel die zes maanden verlengt tot twee jaar. Overigens kunnen commerciële garanties nooit afbreuk doen aan wettelijke.
En het omruilrecht of verkeerde aankoop limiet of whatever -> volgens mij allemaal contractueel toegekende voordelen, die dus per winkel kunnen verschillen. Bij mijn weten is het inderdaad enkel bij verkoop of afstand of buiten de onderneming dat er een wettelijke bedenktijd wordt gegund.