Archief - Unieke beelden van bizarre haai

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Starrk

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
De marianentrog is 11km breed

De Marianentrog is een zeer diepe plek in de oceaan, een trog, ten oosten van de Marianeneilanden. De trog is ongeveer 2500 km lang en loopt in een boog van het noord-oosten naar het zuid-westen. De trog heeft een gemiddelde breedte van zo'n 70 km maar is in het zuid-westen bij het eiland Guam, op het punt van de Marianentrog, ongeveer 338 km breed.

breed != diep.

GaMe®

Legacy Member
Ach ja, er zijn nog zoveel diersoorten waar geen beelden van bestaan en waar we nauwelijks of misschien wel helemaal geen weet van hebben.

Exorikos

Legacy Member
reteiP zei:
Nee dat klopt niet.
Een diepteduikrecord vestigen wordt net héél snel gedaan om zich dan terug naar de oppervlakte te lanceren. We kunnen dus wel tegen een hogere druk als dat maar zeer kortstondig is. Omgekeerd dan wat jij beweert dus.
Wie lang aan zo'n hoge druk is blootgesteld krijgt de caissonziekte

Meer info over een wetenschappelijk wereldbeeld in het boek van Bill Bryson:
Een kleine geschiedenis van bijna alles.

Jij hebt het over diepteduikrecords zonder zuurstofflessen. Hoe verklaar je anders dat ze op 11km diepte zijn geweest? Je geraakt daar niet even snel om dan snel terug naar boven te gaan. Ik meen mij een documentaire te herinneren, waarin mensen verbleven in een soort luchtbel onder hoge druk ergens op de bodem van de oceaan om daar dan gedurende een week ofzo te blijven. Dat is echter al lang geleden. :)

De caissonziekte heeft niet zozeer te maken met de druk, maar eerder met de samenstelling van de lucht die in de duikers gebruiken. Als ze bovenkomen met de verschijnselen van de caissonziekte worden ze terug onder verhoogde druk gebracht en krijgen ze lucht te ademen, die de plaats inneemt van de stikstof. Om te voorkomen dat ze last hebben van de caissonziekte moeten ze net langzaam naar boven komen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Decompressie

metaphore

Legacy Member
Parnakra zei:
Ik vermoed dat het ervan afhangt of je met zuurstofflessen duikt of niet.

Hoe dieper je gaat, hoe hoger druk en hoe minder volume de lucht in je longen inneemt. Met zuurstofflessen hap je gewoon voldoende lucht binnen tot je longen weer gevuld zijn. Wanneer je dan weer te vlug naar boven zou gaan, zou die overtollige zuurstof zich uitzetten en kunnen je longen inderdaad scheuren/ontploffen.

Bij diepterecords (je weet wel, langs een lijn naar beneden gaan en dan naar boven laten schieten) duikt men zonder flessen, dus neemt men aan de oppervlakte een volume lucht in de longen. Dat volume wordt kleiner naarmate men duikt, maar er komt geen extra lucht bij, dus wanneer men weer naar de oppervlakte gaat zet het volume uit, maar het zal nooit groter worden dan het oorspronkelijk ingenomen volume lucht. (ergo, geen ontploffingsgevaar)

mja maar daar kunt ge nog een probleem hebben met het zuurstof/stikstofgehalte in u bloed.

kweet niet meer juist hoe het zit, maar khad het ooit op national geographic gezien :P

Gromme

Legacy Member
DX2 zei:
grave pics gast
en wa trek ik mij da aan wa er onder mij gebeurd
ge gaat in een apartement toch ook nie efkes beneden vragen wa ze daar aan 't doen zijn? ^^
maar ik ZOU het wel willen weten

Heum ja, maar het verschil is, dat wat ze beneden in een ander appartement doen je niet kan storen. Alé, jij zwemt zo in het water en voelt ineens zo'n ultra-grote tentakel. Het is hun habitat dat wij 'verstoren'.

Fighting Hobbit

Legacy Member
metaphore zei:
als ge te snel terug naar boven gaat kunnen u longen ontploffen :D

mja voor zover ik weet moeten van die duikers na een snelle diepe duik toch in een drukcabine die de druk geleidelijk terug naar normaal brengt.

En als je een snorkel van 1 meter lang zou nemen, dan zouden je longen imploderen... De druk die dan op uw borstkas rust is ongeveer 2 atm, twerwijl de druk in uw longen maar 1 atm is... Gevolg is pijn.
Natuurkunde is toch leuk :)

FroFro

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
En als je een snorkel van 1 meter lang zou nemen, dan zouden je longen imploderen... De druk die dan op uw borstkas rust is ongeveer 2 atm, twerwijl de druk in uw longen maar 1 atm is... Gevolg is pijn.
Natuurkunde is toch leuk :)


kheb da al geprobeerd in ons zwembad :x goe da ge zegt da da dodelijk is :D ik vond ademen al zo moeilijk :p Ik kon ni gelijdelijk aan naar beneden omda ik gewoon megasnel begon te ademen, maar ik wou absoluut op den bodem (2m45, dus mijn longe zijn dan op 1m10 diep fzo?), dus hebbek me met mijn zelfgemaakte gigasnorkel en enkele petanqueballen naar den bodem late zakke :p. Ik kon er zo iets doen da leek op ademen, maar dnno of er lucht binnenkwam ze :unsure:

Ik kan toch nog zo kinderachtig zijn :$

128MB

Legacy Member
Weird Shit :oink:

En ik in Spanje schrikken van een petieterig rood kwalleke op't strand :p

Bontus

Legacy Member
Exorikos zei:
Jij hebt het over diepteduikrecords zonder zuurstofflessen. ...

Jij hebt het over duikboten, Daar geldt maar één regel voor: hoe dieper je wil gaan, hoe steviger je duikboot moet zijn om niet naar binnen toe dicht te klappen. Vandaar ook de logische bolvorm.
De snelheid van afdalen heeft hier niets mee te zien.

Daarom dat ik met die caissonziekte afkwam, ik dacht dat je duiken bedoelde zonder duikboot.

Exorikos

Legacy Member
reteiP zei:
Jij hebt het over duikboten, Daar geldt maar één regel voor: hoe dieper je wil gaan, hoe steviger je duikboot moet zijn om niet naar binnen toe dicht te klappen. Vandaar ook de logische bolvorm.
De snelheid van afdalen heeft hier niets mee te zien.

Daarom dat ik met die caissonziekte afkwam, ik dacht dat je duiken bedoelde zonder duikboot.

Nee, ik heb het over mensen die op grote diepte duiken, dus met zuurstofflessen naar echt grote diepten. Ik zei toch niks over duiken met een duikboot? :x

viewer

Legacy Member
Exorikos zei:
Nee, ik heb het over mensen die op grote diepte duiken, dus met zuurstofflessen naar echt grote diepten. Ik zei toch niks over duiken met een duikboot? :x

er zal toch wel een maximumdiepte zijn da ge kunt duiken zonder duikpak/drukpak zeker?

gigase

Legacy Member
viewer zei:
er zal toch wel een maximumdiepte zijn da ge kunt duiken zonder duikpak/drukpak zeker?

zonder lucht staat het wereldrecord op iets rond de 120 meter, is wel jaren voor getraind en heb pogingen gezien waarbij men hun bewustzijn verliets onder water, zijn ook al mensne aan gestorven

PapaGanz

Legacy Member
Zijn wij echt op 11km diep geraakt??
Ik dacht dat dat onmogelijk was :p

?therapy?

Legacy Member
Doggiedog zei:
wat er zich nog zoal op grote diepte bevindt: http://www.youtube.com/watch?v=k-a6gVg2BRE

op het einde kunt ge dan weer kiezen tussen twee gerelateerde filmkes, één daarvan moet telkens naar het volgende deel verwijzen.
Merci! :niceone: boeiende documentaire
Toch wel een surprise hoe die dieren hun allemaal hebben aangepast aan dat leven in de Twilight zone & de dark zone :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan