Archief - [Q] Waar groot bloedonderzoek?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Blue-Bora

Legacy Member
Ello mensen,

Ik hoop dat het hier ni verkeerd staat.

Ik wou eens weten waar je terecht kunt voor een groot bloedonderzoek waarin ze vanalles testen zoals : HIV, kanker, eclampsie, MS, enz.....

Aangezien ik geen huisdokter heb (ben nooit ziek), vroeg ik me af of je bv. gewoon een ziekenhuis kan binnenstappen en dat aan de balie vragen voor zo'n test af te nemen.


Heeft er hier iemand ervaring mee?

Kepa

Legacy Member
ehm, eens een huisdokter zoeken? het heeft financiele voordelen voor hem en voor u (hij krijgt $$ voor vaste patiënten en gij krijgt $$ via ziekenkas).

Een heel goedkope oplossing zou ook zijn bloed doneren, voordat ze het bloed gaan gebruiken doen ze ook meerdere tests en delen ze u mee of er iets aan scheelt :)

Normaal gezien zouden ze het bij een ziekenhuis ook kunnen nemen, maar ik denk gewoon dat dat de duurste oplossing zou zijn + het zou ook nog eens afhangen van de tijd die de doctors/verpleegsters daar hebben. Op een drukke dag zou ge een stempel "very low priority" krijgen vrees ik. Ze sturen het zowiezo op naar een labo dus de plaats waar je het laat trekken maakt in feite niks uit.
nja, ik ben niet 100% zeker van het laatste maar ge kunt altijd proberen.

metaphore

Legacy Member
ge kunt zowizo gewoon naar een huisdokter gaan die vrije raadgeving heeft hé...

Gewoon wachten in de wachtzaal tot het u beurt is, dan binnengaan en zeggen dat ge een bloedonderzoek wilt, den dokter trekt bloed, duidt aan wat er onderzocht moet worden en hup dezelfde dag vertrekt het nog naar het labo.

Als ge geluk hebt hebde den uitslag binne de 2 dagen, dan moet ge wel terug naar die huisdokter voor de resultaten.

Blue-Bora

Legacy Member
metaphore zei:
ge kunt zowizo gewoon naar een huisdokter gaan die vrije raadgeving heeft hé...

Gewoon wachten in de wachtzaal tot het u beurt is, dan binnengaan en zeggen dat ge een bloedonderzoek wilt, den dokter trekt bloed, duidt aan wat er onderzocht moet worden en hup dezelfde dag vertrekt het nog naar het labo.

Als ge geluk hebt hebde den uitslag binne de 2 dagen, dan moet ge wel terug naar die huisdokter voor de resultaten.

En wat kost me dat zo'n onderzoek? En trek je terug van de ziekenkas?

metaphore

Legacy Member
Blue-Bora zei:
En wat kost me dat zo'n onderzoek? En trek je terug van de ziekenkas?

kdacht, maar kben hier helemaal niet zeker van, dat het bloedonderzoek zelf +- €50

Daar moet ge dan nog wel 2x doktersbezoek betalen dus nog eens +- €40.

Van ziekenkas weet ik nix

Kepa

Legacy Member
Blue-Bora zei:
En wat kost me dat zo'n onderzoek? En trek je terug van de ziekenkas?
dat is dus het voordeel van een geregistreerde huisdoctor.
Hij laat je enkel betalen wat je echt moet betalen... ik heb ook zo'n grootschalige test laten uitvoeren en heb gevraagd me te bellen indien er iets scheelde. Hij zei gewoon dat alles perfect in orde was en dat bespaarde me dan weer een doctorsbezoek van 50€ ;) (die trouwens ook aftrekbaar is). Ook weet ik dat veel van die tests zo goed als volledig terugbetaald worden, bijvoorbeeld de HIV test. Mjah, veel hangt uiteraard ook af van uw ziekenkas, etc...

PS: misschien niet relevant voor u, maar indien ge uw bloedgroep nog niet kent zeker vragen om zo'n bloedgroepkaartje. Tegenwoordig is het vrij handig om zoiets bij te hebben bij een ongeval ofzo. Better safe than sorry.

NSA.Rhinox

Legacy Member
metaphore zei:
kdacht, maar kben hier helemaal niet zeker van, dat het bloedonderzoek zelf +- €50

Daar moet ge dan nog wel 2x doktersbezoek betalen dus nog eens +- €40.

Van ziekenkas weet ik nix

50 euro voor bloedonderzoek? kheb da vorige maand laten doen en kmoest gewoon de consultatie betalen. (20 euro)


as ge ooit bloed doneert bij het RK wordt da ook getest en das gratis + ge krijgt nog iets te eten. (maar de kans bestaat dat IK uw bloed trek en dan... :p )

Blue-Bora

Legacy Member
NSA.Rhinox zei:
50 euro voor bloedonderzoek? kheb da vorige maand laten doen en kmoest gewoon de consultatie betalen. (20 euro)


as ge ooit bloed doneert bij het RK wordt da ook getest en das gratis + ge krijgt nog iets te eten. (maar de kans bestaat dat IK uw bloed trek en dan... :p )

Dus jij werkt bij het RK?

Krijg je die uitslag dan opgestuurt ofzo? En duurt dat lang vooraler je die hebt?

Kzie da wel zitten dan om dat te doen.
Zij hebben bloed, en ik heb men uitslag en zo zijn we allemaal content

devilface

Legacy Member
Blue-Bora zei:
Dus jij werkt bij het RK?

Krijg je die uitslag dan opgestuurt ofzo? En duurt dat lang vooraler je die hebt?

Kzie da wel zitten dan om dat te doen.
Zij hebben bloed, en ik heb men uitslag en zo zijn we allemaal content

Was da ni alleen als ge AIDS had da ze u dan iets lieten weten?

Kepa

Legacy Member
devilface zei:
Was da ni alleen als ge AIDS had da ze u dan iets lieten weten?
bwah zover ik weet testen ze ook andere ziektes (aj AIDS is niet het enigste overdraagbare ziekte hoor, en het is ook niet een van de gevaarlijkste).

Wat ze echter niet doen (alweer zover ik weet) is uw bloed testen op de toestand van uw lichaam (lever, nieren, kanker?, etc...) wat dus bij een gewoon bloedonderzoek wel te pas komt... en best belangrijk kan zijn

metaphore

Legacy Member
NSA.Rhinox zei:
50 euro voor bloedonderzoek? kheb da vorige maand laten doen en kmoest gewoon de consultatie betalen. (20 euro)


as ge ooit bloed doneert bij het RK wordt da ook getest en das gratis + ge krijgt nog iets te eten. (maar de kans bestaat dat IK uw bloed trek en dan... :p )

da kan goed zijn da ge nog een rekening aankrijgt van het ziekenhuis die het bloed getest heeft ;)

Het bloed trekken kost inderdaad geen €50, maar het bloedonderzoek zelf wel normaal.

XeNiUs

Legacy Member
idd als je je bloed volledig laat onderzoeken gaat die vrij veel kosten, je krijgt achteraf de afrekening nog van het Labo !

ComputerVISTA

Legacy Member
XeNiUs zei:
idd als je je bloed volledig laat onderzoeken gaat die vrij veel kosten, je krijgt achteraf de afrekening nog van het Labo !

Die ge normaal gezien een groot stuk wordt weerbetaalt als je verzekerd bent en of van de ziekenkas...

grey-turtle

Legacy Member
In principe heeft elk ziekenhuis een labo. Maar hoe groter het labo, hoe meer testen ze kunnen uitvoeren. Vb. er zijn maar weinig laboratoria in Vlaanderen die de K+ in feaces (kaka) kunnen/willen uitvoeren of de Na+ concentratie in speeksel en/of zweet. De Na+ concentratie in bloed (veneus, cappilair of arterieel) en urine zou in elek medisch labo gemeten worden.
De aanvraag gebeurt zou altijd door een dokter moeten gebeuren en volgens mij is de kost afhankeklijk van de types en hoeveelheid van de testen.
Van het rode kruis krijg je alleen maar je bloedgroep te weten.

Bjorn

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Die ge normaal gezien een groot stuk wordt weerbetaalt als je verzekerd bent en of van de ziekenkas...

wordt da dan altijd terugbetaald? er is toch niet echt een reden voor, hij is toch gewoon nieuwsgierig of er iets in zijn bloed zit nee? (verzekerd tegen nieuwsgierig zijn? En ziek is hij ook nie :unsure: )

Kepa

Legacy Member
Bjorn zei:
wordt da dan altijd terugbetaald? er is toch niet echt een reden voor, hij is toch gewoon nieuwsgierig of er iets in zijn bloed zit nee? (verzekerd tegen nieuwsgierig zijn? En ziek is hij ook nie :unsure: )
ja maar de ziekenkas wilt mensen motiveren om bepaalde tests te doen hoor.... voorkomen is goedkoper dan genezen ;)

Ozymandias

Legacy Member
1. Probleem met "alles" controleren is dat er per definitie minstens 1 aangevraagd ding verkeerd zal zijn.
2. Probleem is dat elke test een sensitiviteit en specificiteit heeft (sensitiviteit= kans om iets en dus ook A te ontdekken, specificiteit= zekerheid dat het A is, maar je hebt niet iedereen met A). Of maw, HIV testen = hoge sensitiviteit in eerste run = je hebt ongeveer 9x% van de HIV mensen. Tweede test met hoge specificiteit (dwz, je ontdekt niet iedereen, maar wie je ontdekt heeft het ook).

Nu geldt dat ook bij veel testen. Je zou een keer moeten weten hoe specifiek sedimentatie bevoorbeeld is (meestal infectieparameter). Da's gruwelijk laag, en dus weet je niet te veel. Dus als 1 en twee gecombineerd worden: je gaat zowieso iets vinden. Datgeen dat je vindt gaat behoren tot die pot van dingen die zodanig algemeen voorkomen dat je heel wsch niet weet hoe het komt. Nog waarschijnlijker zal dat eerder flirten met de rand van het normale.

Moraal van het verhaal: alles laten checken is dus RIZIV op kosten jagen. Specifieke dingen zoals aids bv kunnen wel zin hebben, als je echt ongerust bent. Alles checken leidt alleen maar tot een verhoging van de kosten, en een verlaging van de zinnigheid. Vuistregel van de geneeskunde: Leeftijd/ 10 is aantal diagnoses die ge kunt verwachten. Maar die zijn meestal niet belangrijk.

Er zijn dingen die interessant zijn om te laten doen. Een coloscopie op de leeftijd van 60 jaar is best interessant (voor de dokter, niet voor jou). Rond die leeftijd bloeddruk nemen en een keer naar suiker in bloed kijken is ook best interessant. Maar verder...

(leuk verderdenktertje. Stel dat je iets vindt, en ja, je kan daar een "ziekte" opplakken, wat ga je dan doen? Tegen de patiënt zeggen dat hij gerust verder naar huis kan met zijn ziekte of er iets aan doen? Mensen krijgen last van doodsangst als er een plusje voor hun HDL cholesterol staat... Behandeling daarvoor, nihil, maar leg dat maar een keer uit aan iemand die "teveel cholesterol" (en da's zelfs nog niet waar) heeft. )

sorry - HAAAAAAAAAAAAAAT mensen die een checkup vragen.

(bij mij zit daar standaard een ppa bij. Fijn afschrikmanoever).

apropos. "kanker" kan je niet meten in bloed. CEA, CA19:9, CA15:5 zijn merkers voor specifieke kankers en nu eenmaal... (zie 2) (en megaduur trouwens en gelukkig niet terugbetaald tenzij als je wil zien hoe goed je behandeling bezig was). Eclampsie is alleen maar bij vrouwen die zwanger zijn, en merk je eerder aan de bloeddruk en andere dingen dan aan het labo (er is een vorm die in het bloed merkbaar is, maar die is gelukkig extreem zeldzaam.) MS is een neurologische diagnose, eventueel met CT/MRI.

Kan begrijpen dat je ongerust bent; Kende indertijd een hoop mensen die als ze de cursus gekregen hadden, bij zichzelf zotte dingen konden vinden. Gelukkig zelden of nooit terecht.

zeldaTP

Legacy Member
gewoon bloed gaan geven in rode kruis, dan testen ze ;)

alst slecht is, komde wel te weten :)

moloko

Legacy Member
Kunnen ze met een bloedonderzoek hetzelfde zien als bij een urineonderzoek?Of moet je beide doen?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan