Archief - Mysterieuze "ziekte"

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Fighting Hobbit

Legacy Member
Hi,

Een tijdje geleden vertelde een vriend van mij me iets dat me eigenlijk wel interesseerde. Het was iets over een soort ziekte, maar aangezien het nogal een flauwe plezante is ben ik niet zekr of het effectief waar is wat hij zei.
Het ging dus over mensen die men dood vond, maar ze hadden geen enkele duidelijke doodsoorzaak. Deze mensen waren binnenin blijkbaar "opgebrand" om het zo te zeggen. Het zou iets zijn dat heel zelden voorkomt en de wetenschap staat volledig voor een raadsel. Hij vertelde daarna ook van gevallen waar bijvoorbeeld enkel nog de benen van overbleven enzo (misschien beetje overdreven hoor).
Ik vond dit een heel interessant verhaal, maar ik wete niet of ik het moet geloven. Ik heb redenen om het misschien wel aan te nemen, maar toch twijfel ik omwille van de bron. Als deze "ziekte" of wat het ook is ehct bestaat, kan er iemand me dan meer over vertellen? Al is het maar enkel de naam die men eraan geeft. Voor alle duidelijkheid, het ging niet om moorden, niet om mensen die op een of andere manier ziek waren, het gebeurde gewoon spontaan, zonde renige reden.

edit: zie net de spelfout in de titel, sorry daarvoor... edit 2: nevermind, thx tremium ;)

Dirty_Col

Legacy Member
Is dat niet zo'n urban legend? Allez, om van binnenin op te branden moet er al een ontsteking zijn binnenin uw lichaam en dat zie ik nog niet zo snel gebeuren

NapalmBenny.

Legacy Member
Zelfontbranding :p, is gewoon een gerucht, urban legend :p. Lol.

Is ooit nog een x-files aflevering van geweest :D.

Preske

Legacy Member
spontaneous combustion noemen ze dat.
Wetenschappers zijn er nog altijd niet uit of het een fabeltje is of niet.

Dennoman

Legacy Member
Hmjah, de symptomen waar je het over hebt, doen me denken aan alkalinevergiftiging. Alkaline is een zwaar metaal, dat vaak werd gebruikt om collectieve zelfmoord te plegen met sektes. Een Amerikaanse sekteleider organiseerde heel vaak deze zelfmoorden, om zelf natuurlijk ongedeerd weg te wandelen. De slachtoffers die men terugvond, waren vanbinnen gewoon ontploft, soms letterlijk. De armen en benen explodeerden dan als het ware door de enorme druk die werd gecreëerd door het bloed onder invloed van de alkaline. Heel vreselijk allemaal, in een Amerikaanse krant van rond de jaren '70 waren er foto's van gepubliceerd...

Fighting Hobbit

Legacy Member
Dirty_Col zei:
Is dat niet zo'n urban legend? Allez, om van binnenin op te branden moet er al een ontsteking zijn binnenin uw lichaam en dat zie ik nog niet zo snel gebeuren
Ik heb nochtans wel een idee hoe het zou kunnen, maar dat werk ik liefst eerst een beetje verder uit... (heeft totaal niets met een ziekte te maken)

Dennoman

Legacy Member
Ot: ge gaat toch geen white spirit drinken hé? :p
"Zelf uitwerken" o_O

Thin Liz

Legacy Member
Heel wat van die verhalen zijn te verklaren door een brandje dat onstaat tijdens de slaap (sigaret ed). Menselijk vet brandt zeer goed en kan de temperatuur zodanig hoog maken dat zelfs bot gedeeltelijk wegbrandt.
Ik zuig hier trouwens niets uit mijn duim, het is op Discovery Channel geweest :). De blauwe vlam, het mysterieus stoppen van het vuur nabij de persoon, het valt allemaal te verklaren... Die reportage moet wel ergens te vinden zijn...

Fighting Hobbit

Legacy Member
Dennoman zei:
Ot: ge gaat toch geen white spirit drinken hé? :p
"Zelf uitwerken" o_O
Nope, ik ga enkel eens met een paar mensen erover praten en ik ga probeer een paar cursussen vast te krijgen...
Edit: moest ik gelijk hebben zou je het trouwens nooit zelf kunnen oppwekken, noch tegenhouden.

metaphore

Legacy Member
Als ge daar ooit fatsoenlijk tekstmateriaal rond vindt moet ge het laten weten :p
Kben ook wel geinteresseerd in zulke zaken, over zoiets bijleren kan nooit kwaad. Zeker nie in mijn richting :)

dus als ge iets gevonden hebt pm me ofzo ;)

NapalmBenny.

Legacy Member
Typ gewoon in google zelfontbranding in, en je hebt tekstmateriaal genoeg he.

Zelfs op wikkepéé staat er info over.

DBK

Legacy Member
op ngc was da enkele weken geleden, idd iets met vet da snel brand enz maar ik kon ni echt kijken omdat de personen waar ik tv me aant kijken was liever Sweet 16 op MTV wouden zien :p

Silvester

Legacy Member
Heeft dit niets te maken met de verbranding van suikers en vetten in je lichaam...Bepaalde dingen houden die temperatuur enzo in de cel, maar als da kapot is kan je zo helemaal opbranden zonder reden... dat is wat ik er zo van gehoord heb

Sylverscythe

Legacy Member
Ik herinner me een aflevering op National Geographic hierover. (Mythbusters ofzo misschien?)

Zo was er bijvoorbeeld een man in bed die "spontaan" was ontbrand, de kamer was nog heel maar het bed en de man waren praktisch verdwenen.

Natuurlijk onmiddellijk een hele lijst van paranormale en onbewezen verklaringen, maar uiteindelijk vond men ook een iets logischere.

De man was een roker, dus waarschijnlijk was hij in slaap gevallen met een sigaret, door die sigaret begon het laken dan te branden en kreeg men wat zij het "wick effect" noemden (naar de lont van een kaars). Het laken was de lont en het menselijk vet eronder de kaars.

Of de man nu niet wakker werd door verstikking of door iets anders (slaappillen, ...) weet ik niet meer.

Edit: Wat de meeste pseudowetenschappelijke of paranormale verklaringen ongeldig maakt (zoals dat de temperatuursregeling van het lichaam op hol slaat), is dat het menselijk lichaam voor een groot deel uit water bestaat. Als de lichaamstemperatuur begint te stijgen ben je trouwens al lang dood voor er ook maar iets in brand kan vliegen.

Myst!Q

Legacy Member
Dennoman zei:
Hmjah, de symptomen waar je het over hebt, doen me denken aan alkalinevergiftiging. Alkaline is een zwaar metaal, dat vaak werd gebruikt om collectieve zelfmoord te plegen met sektes. Een Amerikaanse sekteleider organiseerde heel vaak deze zelfmoorden, om zelf natuurlijk ongedeerd weg te wandelen. De slachtoffers die men terugvond, waren vanbinnen gewoon ontploft, soms letterlijk. De armen en benen explodeerden dan als het ware door de enorme druk die werd gecreëerd door het bloed onder invloed van de alkaline. Heel vreselijk allemaal, in een Amerikaanse krant van rond de jaren '70 waren er foto's van gepubliceerd...

En was het dan ook niet zo dat de sekte leider in kwestie met een hele hoop geld ging gaan lopen want om deel te nemen moesten ze betalen zodat ze zeker goed zouden terecht komen en dergelijke.

Moet een verschrikkelijke dood zijn maar volgens mij valt dit niet echt onder een ziekte te verklaren maar eerder onder een chemisch proces.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan