Ugh, Lakigigar is mij exact 10 jaar geleden.
Carrion zei:
Dan had hij ondertussen al lang middenjury moeten volgen. Als een universitaire opleiding hem slechts enkele maanden zou kosten dan is dat peanuts. Glashelder had ook geen secundair diploma en heeft ook middenjury gedaan en nadien hoger onderwijs en dat dan nog eens succesvol afgerond. Ik heb 1000 keer meer respect voor iemand als glashelder die de koe bij de hoorns neemt dan iemand als laki die niets anders doet dan zichzelf wentelen in zelfmedelijden
Dank je, maar vóór ik begon met tweedekansonderwijs heb ik ook een flink aantal jaren gesukkeld. Op mijn 18de naar Nederland verhuisd (zonder mijn middelbaar diploma te halen, want allemaal rare studiekeuzes gemaakt), op mijn 21ste terug naar België, al die jaren ook depressies, angsten, paniekaanvallen,... Ik heb een paniekaanval gekregen nadat ik een interimkantoor had bezocht want ik kon dat allemaal niet en ik durfde niet en ik had op alles ja gezegd (ook nachtwerk en ploegenwerk etc) omdat ik vooral wou zeggen wat ze wilden horen. Daarna ben ik naar het Centrum Geestelijke Gezondheidszorg gegaan die mij hebben doorverwezen naar een psychiatrisch dagcentrum... Waar ik anderhalf jaar therapie gevolgd heb, dan nog één of ander traject via de VDAB en dán pas tweedekansonderwijs kunnen volgen (ik wou dat al eerder, dagcentrum was niet akkoord).
't Is pas in het tweedekansonderwijs dat op mijn plooi ben gekomen. Al die jaren voordien was ik net zo hard op de dool als Lakigigar. Inclusief sociale angsten, compleet fucked up ritme , depressie en leven van uitkeringen. Ik gok dat jullie tien jaar geleden net zo hard waren geweest tegen mij als jullie nu zijn tegen Lakigigar.
Het verschil is misschien dat ik toen niet op een 'normaal' forum zat als 9lives, maar voornamelijk op een Amerikaans forum over zelfverwonding. Dat had een heel divers publiek (van over de hele wereld), maar allemaal mensen die met zichzelf in de knoop zaten: zelfverwonding, depressies, angsten, eetstoornissen, een verleden van (seksueel) misbruik, zelfmoordpogingen,... En die waren juist heel steunend en lief en leefden helemaal met je mee. Ook als je je kut voelde en er iets mislukte en je je keislecht voelde. Daar was het niet van 'loser' en 'maak toch eens iets van je leven' en 'leef je nu nog altijd op een uitkering', maar hoopten ze gewoon dat je morgen een betere dag had, en als er iets was mocht je ze altijd een berichtje sturen of als je afleiding zocht. En je hoefde je ook niet te verantwoorden of een ganse uitleg te geven waarom je niet werkte of je slecht voelde, gewoon 't feit dat je verdrietig was, was al genoeg om wat lieve woorden terug te krijgen. Ik heb heel veel mensen van dat forum nog altijd op mijn FB, er is nog altijd een FB-groep waar iedereen in zit en sommigen hebben daar ook gewoon hun beste vrienden of partner leren kennen.
Ik weet niet goed waar ik naartoe ga met mijn punt, enkel dat ik denk dat de harde woorden richting Lakigigar er ook gewoon zijn omdat hij hier op 9lives zit, en niet op een soort forum zoals waar ik toen zat.
Carrion zei:
En gij zijt van plan nog verder te studeren hoop ik? Want veel meer jobs dan diegene die je nu aangeboden krijgt ga je met een diploma humane echt niet versieren.
Ja euh, ik heb dus humane gevolgd
Lakigigar zei:
Wanneer ik een normaal ritme heb, gaat het automatisch altijd naar dat 4 to 12 ritme. Altijd terug, en vaak zelfs nog later dusja.
Idem. Zodra ik een paar dagen verlof heb, gaat mijn ritme naar die uren. 's Ochtends ben ik niks waard, 't is pas in de (late) namiddag dat ik op mijn best ben. Da's kut, ja. En ik ben heel vaak moe, op mijn werk. Omdat ik wéér niet voor middernacht of één uur in mijn bed ben geraakt en ik die ochtend om 7 uur moet opstaan. Als ik uit kan slapen, slaap ik sowieso negen uur dus op een gewone werkdag heb ik vaak een slaaptekort van twee of drie uur.
Ik heb het geluk dat ik een heel flexibele job heb, zodat ik niet altijd zo vroeg op moet staan, en het ook oké is als ik 's namiddags of 's avonds (of 's nachts) werk. Maar soms is er vergadering om negen uur, of moet ik om tien uur in Brussel zijn, of ben ik graag rond negen uur op mijn werk zodat ik zeker parking heb. En ja, die dagen ben ik moe en neem ik me voor om die avond vroeg in mijn bed te kruipen. Wat nooit gebeurt
Lakigigar zei:
Maar die sociale angst kan ik niet overwinnen, en letterlijk alles is al een hele uitdaging voor ik. Bijvoorbeeld die BBQ's van StanTem. Zelfde probleem, dan moet ik alweer een hele resem uitvluchten vinden om niet te moeten gaan, terwijl ik eigenlijk wel graag had willen gaan en je daar dan achteraf niet goed bij voelt. Bij een job heb ik hetzelfde probleem. Ik heb al een job afgebeld uit sociale angst (en omdat ik die nacht niet had geslapen en omdat ik nog eens een afspraak had met iemand in de morgen, en dan moet je van 1 tot 9 werken). En die sociale angst heb ik gewoon door een teveel aan negatieve ervaringen in mijn leven. Bij uitgaan is die bijvoorbeeld ook te groot, waardoor ik nooit 'uitga' of nooit meisjes tegenkom en daardoor ook geen relatie heb (en anyway, ik heb op de middelbare school veel geprobeerd, en er was nooit maar één iemand een beetje geïnteresseerd in ik toen het een pak beter ging en dat neemt ook alle hoop weg). Je stelt dan ook mensen teleur door die sociale angst... altijd opnieuw. Ik kom maar 50% van mijn afspraken na. Of minder.
Oké, dat snap ik allemaal, zeker als ik je thuissituatie bekijk. Maar sociale angst kan wél overwonnen worden, en dat kan wél beter worden en er is wel van alles aan te doen. Ik heb ook stages verkloot door gewoon niet te gaan omdat ik sociale angst had. Telefoneren is soms nog een probleem. Maar het is zoveel beter dan tien jaar geleden, ik kan het mij bijna niet inbeelden en ik had je nooit geloofd als je dat tien jaar geleden tegen mij gezegd had. Dus misschien geloof je mij ook niet. Maar zie van waar ik kom en van waar ik nu sta.