Archief - Je ergernissen van vandaag - deel 36

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Xirtanneke

Legacy Member
Preske zei:
wees blij, normaal had het 5u geweest :unsure:

Het is gewoon allebei veel te vroeg op ne zondagochtend :p En dan te denken dat ik hem iedere ochtend normaal om 6h45 moet gaan wakker maken door de week. Dan ligt hij nog altijd te slapen.

eS

Legacy Member
Jack The Ripper zei:

Een beetje advocaat had (of heeft?) hem sowieso toch vrij gekregen, aangezien de rellen geen rechtstreeks causaal verband vormen met zijn weigering om zich aan te melden aan de gevangenis (tis nl. weigering->oppakken met politievertoon en politievertoon->rellen).
M.a.w. juridisch gezien zijn dit 2 verschillende feiten, waardoor hem ervoor aanklagen enkel zorgt voor vertraging en mogelijke fouten waarmee hij op het einde van het proces mss volledig vrijuit gaat (vrijlaten uit gevangenis wil niet zeggen dat hij geen proces meer zal krijgen).

RickHarrison

Legacy Member
Tesliem zei:
Voor de rest alles oke?:wtf:
We weten dat er IETS op je maag ligt maar wat is niet meteen duidelijk. Wat is punt eigenlijk want momenteel lijkt je post meer op een hysterische chaos dan wat anders.

Het enige wat ik hier op te zeggen heb is; mij lijkt het niet meer dan normaal dat de ouders, hoe dan ook, verantwoordelijk moeten zijn voor hun kinderen. Als het terugvorderen van kindergeld of volledig afschaffen ervan een wake-up call kan zijn, dan het zij zo maar die gasten doelloos laten rondzwerven op straat terwijl ze eigenlijk op de schoolbanken zouden moeten zitten, is er vet over.

Ok, gisteren was mn madam weg en had ik na een zware werkdag nie echt veel goesting om wat te doen en heb ik dan maar een fles wijn ontkurkt en na verloop van tijd wat beginnen ranten on the interwebs.

Laat me daarom nu efkes kalm en nuchter mijn ergernis hieromtrent uitleggen. ;)

Het thema schoolverzuim, of liever, luxeverzuim, waarover het hier in de verschillende media gisteren ging (en dus niet het hardnekkige "spijbelen", waarbij jongeren langere tijd van school wegblijven en waaromtrent ik je mening absoluut deel) en de huidige overheidsaanpak van deze specifieke vorm van spijbelen (nl. dagje vroeger op vakantie) vind ik dus inderdaad een complete verspilling van overheidsgelden.

Na eerst zelf een na te denken over wat de uitspraak van Mieke Van Hecke impliceert, dit zijnde dat ouders het belang moeten inzien dat hun kind tot de laatste dag naar school gaat. Kan ik zelf geen relevante argumenten bedenken. Aangezien ik, zeer tegen mijn zin, niet onfeilbaar ben. Zocht ik de zoekterm, zoals iedere idioot met een pc, "argumenten tegen luxeverzuim" op. En las ik enkele artikels hierover.

Wat bleek uit deze opzoeking?

NERGENS kon ik SPECIFIEKE argumenten vinden, niet tegen luxeverzuim in het algemeen, maar het luxeverzuim waar het hier specifiek om gaat nl. dat een kind een dagje in de tijd na de examens niet komt opdagen, om vroeger op reis te vertrekken.

Sterker nog, in Nederland is het blijkbaar in een bepaald geval gewettigd om voor die redenen een dagje te brossen nl. Wanneer het om: "Vakantieverlof vanwege het beroep van de ouders" gaat.
(Bron: http://www.iviodenhaag.nl/documenten/aanvraag vrijstelling/Folder-luxe-verzuim-verlofDen Haag.pdf)

Wat ik met mijn vergelijking met de student die aan den dop gaat bedoel, is dat we denk ik in de meeste gevallen dit mogen aannemen:

1. Een kind dat omwille van vakantie een dagje luxeverzuimt, is een bevoorrecht kind, die waarschijnlijk in zijn latere studiekeuze niet beperkt zal worden om financiële redenen.

2. Het zeer onwaarschijnlijk is dat de kinderen die 1 dagje met toelating van hun ouders mogen brossen vallen in de categorie van mensen die meestal hardnekkige spijbelen en waarbij het volgende van toepassing is:

De overheid maakt een prioriteit van het terugdringen van spijbelen omdat onderzoek heeft aangetoond dat volwassenen die een extra kost opleveren voor de maatschappij, dikwijls een voorgeschiedenis van schoolverzuim hebben. Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen die:

- moeilijk werk vinden,
- of hun werk niet kunnen behouden wegens te laatkomen, of werkverzuim.
- Ook mensen die te vaak een beroep doen op ziekteverzuim, of
- werkloosheid afwisselen met ziektemelding.
- Ook in de psychiatrie en bij mensen die in aanraking komen met het gerecht vindt men significant meer voormalige spijbelaars.

(Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spijbelen)

(side note: met de laatste bevinding, nl. het puntje dat er in de psychiatrie ook vaak voormalige spijbelaars te vinden zijn, ben ik het niet meteen eens. Ik heb een vermoeden dat oorzaak en gevolg hierbij omgedraaid worden en dat mensen die psychiatrische problemen hebben net om die redenen spijbelen. ;)

Dus hierbij mijn ergernis. Gaat het geld dat in sensibiliseringscampagnes en ambtenarenwerk om eventueel wetgevend maatregelen en sancties op te leggen voor ouders niet beter naar de bv. hardnekkige spijbelaars? Ik denk bv. aan revolutionaire initiatieven. Waarbij een kleine groep kansarme kinderen een kans krijgen om volledig op kosten van de staat met tegelijkertijd ook streng toezicht van de staat een studie aan te vangen en met vrucht afwerken. En niet te muggenziften over kindjes, die in een week waarvan iedere student die de laatste 25 jaar aan een Vlaamse school heeft gestudeerd dat er GEEN KLOTEN te doen is, een dagje vroeger naar huis gaan?

Ik hoop dat ik mijn ergernis bij deze gestructureerd en op een meer civiele en verhelderende manier voor je uitgelegd heb Tesliem.

Het ga je goed.

Rick.

coldplayke

Legacy Member
RickHarrison zei:

Het is een vakantie, die kan toch ook evengoed die ene dag nog worden uitgesteld? Ja, ik weet het, dan is het veel drukker etc., maar een school moet nu eenmaal een lijn trekken en iedereen gelijk voor de wet stellen. Wat ga je nu tegen kinderen zeggen die niet op vakantie kunnen gaan omdat de ouders er geen geld voor hebben? 'Ja, de andere kinderen mogen niet alleen op vakantie gaan, ze mogen ook nog eens een dag vroeger van school af terwijl jullie hier verplicht moeten zitten.'

JPV

Legacy Member
WarBlade zei:
Ja, mijn dochtertje begint in dat geval te springen op het bed en mja, dan moet ge er wel mee uit... :p En ze wil altijd direct naar beneden voor "flesje" -► flesje chocomelk! Haar ontbijt, haar troost, haar slaapmutsje...

:)
hmm... je maakt ze dan wel gewoon aan suiker.

Onze dochter kent het begrip suiker nauwelijks. Ze krijgt er natuurlijk binnen, maar qua drank kent ze enkel melk (rijstmelk dan nog) en water. Snoepjes zijn een grote uitzondering, chips kent ze nog niet goed en vind ze niet lekker (te hard).

Later zal ze nog genoeg vuiligheid binnenkrijgen :).

ludnak

Legacy Member
De hersenen van een klein kind conditioneren om suiker nodig te hebben om te kalmeren... Benieuwd naar het resultaat om 15j.

Xirtanneke

Legacy Member
JPV zei:
hmm... je maakt ze dan wel gewoon aan suiker.

Onze dochter kent het begrip suiker nauwelijks. Ze krijgt er natuurlijk binnen, maar qua drank kent ze enkel melk (rijstmelk dan nog) en water. Snoepjes zijn een grote uitzondering, chips kent ze nog niet goed en vind ze niet lekker (te hard).

Later zal ze nog genoeg vuiligheid binnenkrijgen :).

Same here, al krijgt hij nu en dan wel koekjes of een petit gervais, maar wel aangepast aan zijn leeftijd natuurlijk. Hier heeft hij deze week de eerste keer een hamburger gegeten. Zonder frietjes dan nog, want dat lust hij niet :D

dweil

Legacy Member
Zagen en kreften over een kind dat chocomelk drinkt... Benieuwd naar wat jij vroeger tekort had.

JPV

Legacy Member
yuppie zei:
Zagen en kreften over een kind dat chocomelk drinkt... Benieuwd naar wat jij vroeger tekort had.
toen ik 6 jaar was moest ik van de dokter m'n boterhammetjes in cola doppen, omdat dit de problemen met m'n luchtwegen zou verhelpen. Je ziet wat er van mij gekomen is ;).

Deny

Legacy Member
JPV zei:
hmm... je maakt ze dan wel gewoon aan suiker.

Onze dochter kent het begrip suiker nauwelijks. Ze krijgt er natuurlijk binnen, maar qua drank kent ze enkel melk (rijstmelk dan nog) en water. Snoepjes zijn een grote uitzondering, chips kent ze nog niet goed en vind ze niet lekker (te hard).

Later zal ze nog genoeg vuiligheid binnenkrijgen :).

Damn ik heb medelijden met dat kind.

ludnak

Legacy Member
Probeer er op te letten om in het vervolg mijn reactie correct weer te geven, dan was dit allemaal niet nodig.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan