Archief - De onnozele vraagjes topic - deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

JohnnyricoMC

Legacy Member
eXe./special zei:
waarom staat mijn Word in Qwerty plots? Hoe kan ik dat weer normaal zetten? Ik heb het enkel in Word.

Duw eens terwijl ge in word zit Alt+shift in.

Dinsdagland

Legacy Member
pinoken zei:

Glas heeft een zeer belangrijke functie, zowel qua presentatie als beleving en smaak.

De uitleg in uw geval (Duvel)

Duvel-glas
Het is volledig afgestemd op een nog completere beleving van het bier: De bolle vorm laat de smaak en het aroma van Duvel beter tot zijn recht komen bij een degustatie. Doordat het glas zich naar boven toe sluit, draagt het ook bij tot het behoud van koolzuur en dus van de schuimkraag. Ook laat het toe drank en schuim meer evenwichtig te verdelen in hetzelfde glas, waar u in een klassiek glas alleen maar schuim zou verkrijgen bij het uitschenken.
Onderaan het Duvel-glas zit een gravering bovenop de kelk, die bijdraagt tot de typische pareling van het Duvel-bier en zo onder meer de schuimkraag helpt ondersteunen. Interessant detail: Bij de oude glazen van Duvel bestond de gravering uit een klein krasje, bij de huidige glazen is het een D, de eerste letter van het Duvel-logo!

godf@ther

Legacy Member
pinoken zei:
Mijn probleem is dat ik nog altijd geen antwoord heb op de waarom-vraag. Ik wil aanvaarden dat bier zelfs Cola kan worden indien je het in een bepaald glas giet maar dan wil ik ook wel weten waarom. Ik aanvaard niets zonder enige vorm van reden behalve dat er een paar zeggen dat het zo is zonder enige vorm van bewijs.

Nogmaals, waarom? Is het een feit dat Duvel op X °C het beste smaakt, of is dat persoonlijke mening?

Een duvel-glas heeft zo die kromming naar binnen toe voor de aroma's langer en beter vast te houden.

De temperatuur is belangrijk omdat je bij een te koude temperatuur sommige smaken niet proeft.

Muscleduck

Legacy Member
Ik drink geen bier, maar ik zou mijn cola ook liever niet uit een Fanta glas drinken. Bij bier vind ik dat nog veel belangrijker. Bier in een verkeerd glas zou voor mij al reden zijn om het weer te sturen eigenlijk.

Dinsdagland

Legacy Member
Inderdaad, ik kreeg onlangs een Ice Tea in een Cola-glas en dat is helemaal niet hetzelfde. Het is minder smakelijk (en smaakt dus anders, minder goed).

coldplayke

Legacy Member
Schenken jullie thuis dan ook cola uit in een cola glas, ice tea in een ice tea glas, fanta in een fanta glas, ...?

pinoken

Legacy Member
eXtreme zei:
Mijn zus zoekt die dwaze films waarin zo nen indiana jones type in egypte zit? Iemand? : = /

Epic slechten acteur me nen dwaze kjeupes..

Of Jack Hunter. Dat is gewoon pure Indiana Jones Rip-off.

pinoken

Legacy Member
@Dinsdagland:

Bedankt voor de uitleg. Ik ben blij dat er toch iemand een zinnige uitleg kan geven op mijn vraag. Maar ik zit nog met 1 vraag. (sorry als het nog betweterig overkomt maar dat is absoluut niet de bedoeling :unsure:)

Als je nu Duvel drinkt uit een ander glas met dezelfde schuimkraag bij het uitschenken, is het dan ook anders?

godf@ther

Legacy Member
pinoken zei:
@Dinsdagland:

Bedankt voor de uitleg. Ik ben blij dat er toch iemand een zinnige uitleg kan geven op mijn vraag. Maar ik zit nog met 1 vraag. (sorry als het nog betweterig overkomt maar dat is absoluut niet de bedoeling :unsure:)

Als je nu Duvel drinkt uit een ander glas met dezelfde schuimkraag bij het uitschenken, is het dan ook anders?

Ja... door die vorm die terug naar binne gaat, als ge nu een hapkin glas gebruikt zult ge ni veel verschil hebben want dat heeft dezelfde vorm.

En da sta al in genoeg vorige posts.

Dinsdagland

Legacy Member
Antwoord staat eigenlijk al in de tekst. Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat ge dezelfde schuimkraag bij het uitschenken bekomt, gaat ge na een aantal minuten een schuimkraag bekomen die anders gaat zijn dan in het Duvel-glas.

Het kan zijn dat iemand Duvel beter apprecieert in een ander glas, maar uw vriendin had alleszins recht om te klagen dat ze niet het juiste glas kreeg.

pinoken

Legacy Member
Hoe heeft een schuimkraag een rechtstreeks effect op de smaak van het bier, of is het eerder het mondgevoel dat verandert zoals sommigen hier zeggen.

(Ja 'k wil zeker zijn dat 'k het volledig begrijp zodat ik niet nog eens de mist in ga :unsure:)

Bosvos

Legacy Member
Begin anders al eens met Tournée générale te bekijken, daar kunt ge al veel leren over wat allemaal bijdraagt aan de smaak van bier.

't Is misschien overdreven om een gelijkaardig glas te weigeren, maar dat wil niet zeggen dat bier de juiste smaak zal hebben in een willekeurig glas.

glashelder

Legacy Member
Over bier laat ik mij niet uit, want ik drink geen bier. Maar frisdrank, ffs? Hier thuis wordt alles gewoon in Ikea-glazen geschonken hoor. We gaan niet voor elk drankje andere glazen kopen :wtf:

Bosvos

Legacy Member
Wij drinken onze frisdrank uit die glazen van Nutella (ge weet wel, die kleine potten :p)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan