Archief - Upgrade

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sergeant_bob

Legacy Member
Ik wil mijn (toch nu wel al 2-3 jaar oude) computer upgraden. de Grafische kaart is nog recent, maar ik vroeg me af of mijn voeding (die nochants niet zo oud is ) nog meekan.

Huidige config:
Q6600
Asus P5k-E
2*2GB DDR2 800 mhz
380 Earthwatts Antec
Asus 5850HD
200+250+500+500GB
antec tx1050b (al sinds 2005, versleten)


ik had dit uitgekozen:

CORSAIR CMZ8GX3M2A1600C9 8GB KIT (2X4GB) 1600MHZ DDR3 Ven... € 54,99 1 € 54,99
ASUS P8P67 DDR3 Socket 1155 Intel® P67 € 126,90 1 € 126,90
INTEL Core I5 2500K 32NM 4 Cores 4 Threads 3.3GHZ € 5.7GH... € 199,90 1 € 199,90
ANTEC ONE Hundred Versatile Case € 49,99 1 € 49,99
SCYTHE Mugen III CPU Cooler € 39,99 1 € 39,99
Crucial SSD 64GB 2,5" M4 SSD SATA III intern retail Harde Schijven € 99,00 € 99,00
= 570,77
over de 600 zou ik toch niet willen gaan.

Het moederbord ben ik niet zeker, ik kan door het bos de bomen niet meer zien.
De SSD heb ik hier al veel van gelezen dus veronderstel dat deze in orde is.
Ik vermoed ook dat de Scythe stiller is dan de standaard cooler en de kast ook wel niet te lawaaierig is?

Wat vinden jullie ervan ?

MrBungle

Legacy Member
Als je een asus mobo neemt pak dan zeker de Pro versie, die heeft meer PCI-E gleuven, de asrock p67 extreme 4 komt op dezelfde lijn en is goedkoper.
Ik zou toch eerst kijken voor een degelijke voeding-nieuwere graka (of ga je voor x-fire?)
SSD is een goeie keuze.
Eerder goedkope case?

Summaheat

Legacy Member
Neem anders een 64gb 830 van samung , sneller voor dezelfde prijs en stabieler.

phate_13

Legacy Member
Summaheat zei:
Neem anders een 64gb 830 van samung , sneller voor dezelfde prijs en stabieler.

Ik ga niet ontkennen dat de Samsung een deftige keuze lijkt te zijn op het eerste zicht qua prestaties, bij de grotere varianten.

Echter :
  1. Ik vind alleszins nog geen (deftige) 64GB reviews. Indien je me hier naar zou kunnen verwijzen zou ik je zeer dankbaar zijn. Maar voorlopig is het zeer moeilijk om over deze performance te praten als je het niet effectief van de 64GB variant weet. (Als je bijvoorbeeld naar de OCZ Agility 3 kijkt, de prestatie van de 64GB variant is ronduit belabberd.)
  2. Op welke manier zou deze stabieler zijn dan de M4? De M4 is al een stuk langer op de markt, zonder problemen. En uitvoerig getest door vele mensen. Terwijl de 830 series nieuw is op de markt.

SpeedFreak.be

Legacy Member
Idd een M4 doe je niets fout aan terwijl ik met de Samsung SSD toch een paar weken zou wachten totdat met zekerheid gezegd kan worden hoe stabiel die in het dagelijks gebruik is en of er een hoog uitvalpercentage is, e.d.

Geckmeister

Legacy Member
Wat je ook doet, zo snel mogelijk een andere voeding erin. Zelfs als je niet upgrade, 380 is heel heel krap. Het verbaast mij dat uwe pc niet uitvalt als je aant gamen zijt!

Voor de rest ziet het er goed uit wat je zelf al hebt uitgezocht. Die 5850 die je nu hebt kan zeker nog mee, heb dezelfde en zeer content van!

Ik zou alleen nen andere winkel zoeken, want het is er nogal duur precies...

Geckmeister

Legacy Member
phate_13 zei:
Lol, overdrijf anders enorm. 380Watt is ruim voldoende voor eender welke grafische kaart, zolang je toch niet naar GTX570+, HD6990, SLI of crossfire gaat kijken.

Die setup met Q6600 + HD5850 vraagt zo'n 300Watt van die voeding.

En slotte is de kwaliteit veel belangrijker dan het gelabelde wattage :
4Gamers - Special: De voeding

Das waar, het is een A-merk.

Maar een quadcore + stevige grafische kaart + 4 hdd's + nog al de rest... toch nipt zé :)

Het is niet gezond voor een voeding om tegen zijn limiet te zitten. Ook niet voor je stroomverbruik. Een voeding is het efficiëntst tussen 40-60% belasting.

Maar ik neem altijd ruimer omdat ik OC, zal hobbymisvorming zijn dan :D

phate_13

Legacy Member
Voor een goedkope voeding is het inderdaad niet gezond om tegen de limiet aan te zitten. Alle deftige voedingen zijn tegenwoordig echter (zwaar) overspecced. Deze kunnen binnen de ATX specs afhankelijk van de voeding zo'n 10-25% meer aan dan aangegeven.
(Bijvoorbeeld de Corsair VX450, welke zonder problemen zo'n 570 watt kan leveren. En ja, ripple, noise en efficiency blijven hier in orde!)

Alsook, bij 60% is de efficiëntie inderdaad minimaal hoger. Maar wat doet je pc meestal? Idle zijn. Zelfs bij games wordt een pc niet volledig belast. Daarnaast is het verschil bij een deftige voeding zeer klein. Enkel onder 20% neemt de efficiëntie snel af.


Let op! Bij het aankopen van een nieuwe voeding, zou ik inderdaad ook aanraden voor wat meer marge te nemen, zeker(!) als je ook gaat overclocken. En natuurlijk ook voor toekomstige upgrades. Maar zeker als je een kwaliteitsvoeding hebt zitten, moet je ook weer niet te snel gaan upgraden. Bij een deftige voeding zul je gewoon merken dat deze zichzelf zal uitschakelen als er teveel van wordt gevraagd, en dan weet je dat je een nieuwe voeding zult moeten aanschaffen. Bij een goedkopere voeding moet je dat natuurlijk niet gaan proberen.

Sergeant_bob

Legacy Member
Ik denk niet dat ik een nieuwe voeding nodig heb, want ik zal niet meer verbruiken dan nu. En dat zal de prijs nu alleen maar verhogen.

@mrbungle, ik zie niet in waarom het moederbord niet goed zou zijn. I ben altijd al content geweest van Asus, en is asrock niet hun B merk ?

dawnzolino

Legacy Member
ik zou toch een 450-500w corsair of antec voeding pakken, dan zit je ook voor de toekomst nog goed ;) zeker met de 500w. alles erboven is wat overkill voor normaal gebruik imo.
but feel free to buy more ;)

ASRock zijn een van de topmerken geworden. maken een van de degelijkere moederborden prijs/kwaliteit gezien.

phate_13

Legacy Member
Sergeant_bob zei:
Ik denk niet dat ik een nieuwe voeding nodig heb, want ik zal niet meer verbruiken dan nu. En dat zal de prijs nu alleen maar verhogen.

@mrbungle, ik zie niet in waarom het moederbord niet goed zou zijn. I ben altijd al content geweest van Asus, en is asrock niet hun B merk ?

ASRock is afgesponnen van Asus sinds 2002 voor de OEM-markt, maar is al reeds sinds 2007 zich meer op de high-end markt aan het richten. Dus neen, dat heeft nog bitter weinig met Asus te maken en is zeker niet hun B-merk. Deftige hardware sites zijn zeer lovend over ASRock.

timmyfrag zei:
ik zou toch een 450-500w corsair of antec voeding pakken, dan zit je ook voor de toekomst nog goed ;) zeker met de 500w. alles erboven is wat overkill voor normaal gebruik imo.
but feel free to buy more ;)

ASRock zijn een van de topmerken geworden. maken een van de degelijkere moederborden prijs/kwaliteit gezien.

Sorry hoor, maar heb je de topic gelezen? Waarom raad je hem nu aan om zonder nut meer uit te geven? Als het voor de toekomst is (de enige reden waarom je dat zou doen), dan kan hij dat geld toch beter gewoon in de toekomst uitgeven, wanneer het effectief nodig is, en wanneer hij weet hoeveel watt er nodig is. Zijn huidige voeding is meer dan voldoende.

Sergeant_bob

Legacy Member
jammer, codima of tones verkopen geen asrock (1155 sockets) dus ik ga dan voor de asus gaan :)

En ik ga de lower profiles vengeance laten nemen het is evenveel van prijs maar anders passen ze niet onder de Mugen.

Corsair CML8GX3M2A1600C9 8GB KIT (2X4GB) 1600MHZ DDR3 Vengeance Series 55,00

ik ga morgen waarschijnlijk bestellen <o/

phate_13

Legacy Member
Tones is al een winkel waar ik zou wegblijven, veel te hoge prijzen over het algemeen. Of dit moet plots al weer veranderd zijn.

mdgf

Legacy Member
55&#8364;?
Voor 20-25&#8364; minder heb je ook al 8GB geheugen makker.

Sergeant_bob

Legacy Member
hij is 50 euro goedkoper dan codima in totaal, wat zeggen jullie dan ? alternate?

phate_13

Legacy Member
Zet het volledige systeem hier nog eens, incl. prijzen van op tones dan, anders is het ook moeilijk om daar over te praten...

Sergeant_bob

Legacy Member
ASUS P8P67 DDR3 Socket 1155 Intel&reg; P67 &#8364; 126,90 1 &#8364; 126,90
INTEL Core I5 2500K 32NM 4 Cores 4 Threads 3.3GHZ &#8364; 5.7GH... &#8364; 199,90 1 &#8364; 199,90
ANTEC ONE Hundred Versatile Case &#8364; 49,99 1 &#8364; 49,99
SCYTHE Mugen III CPU Cooler &#8364; 39,99 1 &#8364; 39,99
Crucial SSD 64GB 2,5" M4 SSD SATA III intern retail Harde Schijven &#8364; 99,00 &#8364; 99,00 (bij codima, verkopen ze niet bij tones)
Corsair CML8GX3M2A1600C9 8GB KIT (2X4GB) 1600MHZ DDR3 Vengeance Series 55,00

net eens gekeken bij alternate, en het scheelt in totaal 13&#8364;, en daarvoor moet ik dan naar antwerpen rijden dus ben ik er ook aan voor die moeite :)

phate_13

Legacy Member
Je moet ook niet vergeten naar meer te kijken dan alleen de prijs, maar ook de beschikbaarheid van de onderdelen. Misschien dat je op een andere site misschien goedkopere EN betere onderdelen vindt. Het moet niet persé hetzelfde zijn he. :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan