Ik werk nu bijna een jaar op een Powerbook G4 voorlaatste generatie (dus niet met het hi-res scherm) en zou niets anders meer willen.
Ik zat in dezelfde situatie in die zin dat ik de kuren van Windows kotsbeu was (ok om eens een crash-to-desktop te krijgen in een game, maar tijdens het werken tegen een deadline heb je goesting om een stuk uit je toetsenbord te bijten, letterlijk), in Gentoo, Suse of Ubuntu was er altijd iets dat niet werkte (of het was mijn wireless of mijn 3D acceleratie (kut Ati drivers) enz enz enz...).
Toen ik een laptop nodig had, even gewerkt op de Powerbook van een vriend... Holy shit!
Als je 'anti-hype' of andere religieuze bezwaren hebt moet je vooral geen Apple kopen, maar voor mijn gebruik zijn dit gewoon de beste laptops van het moment. Snel (in het geval van de Macbook Pro, mijn G4 kan je moeilijk een vliegmachien noemen), zeer draagbaar, zeer degelijk en gebruiksvriendelijk. Niet goedkoop, maar in mijn geval had ik een laptop nodig voor te werken en niet voor te spelen/prutsen/huis-tuin-keukengebruik en daarvoor was ik bereid wat meer te betalen.
Het waarom lijstje:
- degelijkheid,
- gebruiksgemak,
- draagbaarheid,
- goeie software
Waarom niet:
- vergelijkbare laptops kan je goedkoper vinden (in hoeverre een computer waar je geen OSX bijgeleverd krijgt vergelijkbaar is natuurlijk).