Archief - Panasonic Lumix: goed?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

mcR

Legacy Member
Mijn vader is aan het kijken voor een nieuwe digitale camera is is zeer geïnteresseerd in de Panasonic Lumix DMC-FZ7.

de specs van de camera zijn (zeer) goed, maar is panasonic wel een goed op vlak van camera's?


en nog een laatste vraag: bevat de camera een goede batterij?


alvast bedankt voor jullie hulp :)

mcR

Legacy Member
ruis? op de display? kunde es nader uitleggen aub want dat begrip is mij niet gekend :p

dus eigenlijk is het een zeer goede camera, buiten die ruis?


bedankt!

beemer

Legacy Member
Nou ja goed. Hangt er een beetje vanaf welke vereisten je stelt aan de kwaliteit van je foto's. Van die ruis zal je weinig tot niets merken als je foto's afdrukt/kropt op/naar een lagere resolutie.

Een paar maanden terug was ik ook aan het twijfelen tussen een Panasonic Lumix, Nikon Coolpix of een Canon ixus/A.... Ik heb toen wel het geluk gehad dat ik een paar proefafdrukken heb mogen maken in onze plaatselijke fotoshop, waar ik al jaren klant ben, met elk merk/type en de Panasonic vond ik naar kwaliteit toe de minst bevredigende.

Ik moet er wel bij zeggen dat een groot zoombereik voor mij niet van doorslaggevend belang was. Met een groot zoombereik kan je trouwens toch moeilijk scherpe foto's nemen zonder gebruik te maken van een statief.

Kenshi

Legacy Member
Mja ben eventueel ook aant overwegen die DMC-FZ7 te kopen.
Hoe zit het met de snelheid van die toestellen tussen het nemen van 2 foto's, opstarten enzo

Iemand al goedkoper dan 414€ gevonden? (vandenborre)

Kenshi

Legacy Member
Wat zijn eigenlijk de grote verschilpunten tusen zo een panasonic en een digitale SLR ? (buiten uiteraard de verwisselbare lenzen)

Jense777

Legacy Member
- DSLR heeft geen shutterlag
- DSLR foto's zijn eigelijk bedoeld om na te bewerken (dus met Photoshop e.d.)
- met een DSLR ga je veel extremere dingen kunnen doen zoals ISO op 800 zetten (en bijna geen ruis zien), ...

Kenshi

Legacy Member
k die shutterlag kan je wel compenseren door een deftige SD card te gebruiken las ik ergens dus ja.
Bij itware staan er van 1GB voor 39€ (22MB/s read en 15MB/s write). Dus prijs valt wel mee

Mja in juli als 't solden zijn dan toch eens uitkijken naar die panasonic. De commentaren op tweakers waren ook zeer lovend blijkbaar.
De alternatieven van Canon en Nikon zijn meestal iets duurder en hebben ook last van ruis bij hogere ISO waarden dus ja ...

eniac

Legacy Member
beemer zei:
Met een groot zoombereik kan je trouwens toch moeilijk scherpe foto's nemen zonder gebruik te maken van een statief.

En daar komt IS in het spel (of "OIS" zoals Panasonic het heet). Image stabilisatie dus, wat ervoor zorgt dat je bij langere sluitertijden toch scherpe foto's kan trekken.

Een grote zoom zonder IS is niet zo nuttig zonder statief, maar met IS is het zeer goed doenbaar.

eniac

Legacy Member
Kenshi zei:
k die shutterlag kan je wel compenseren door een deftige SD card te gebruiken las ik ergens dus ja.

Shutterlag kan je nooit compenseren met snellere kaartjes, enkel de shot-to-shot time kan je daarmee wat verbeteren.

Maar eigenlijk is het niet de shutterlag die tegensteekt bij gewone digicams, die is meestal vrij goed doenbaar. Het is het focussen dat erg lang kan duren. Prefocussen is vaak een oplossing en ik pas het erg vaak toe om dingen die in beweging zijn te fotograferen.

Kenshi

Legacy Member
mja heb nu nog een Medion 4 mega pixel van 3 jaar oud, dus ik zoek gewoon wat degelijker / professioneler materiaal.

Die is extreem traag dus ja. (6 seconden startup + ready voor eerste foto, 4 seconden tussen elke foto ofzo) Ook veel ruis in vergelijking met de foto's van andere toestellen. Tzal dus alleszins al een wereld van verschil zijn.

Net even opgezocht wat men juist verstaat onder shutterlag, zelf geen problemen mee. Fotografeer normaal gezien toch niet regelmatig snel bewegende voorwerpen.

Is er voor een prijs tussen de 400 en de 500€ nog een andere aanrader (ultrazoom). Kvin het bv een groot voordeel dat je op die panasonic nog filters enzo kunt plaatsen.

Xoliul

Legacy Member
Ik heb een FZ5. Topcamera als je iets compacts wil, met toch een goede lens. Die 12X optische zoom van de Leica lens is echt fenomenaal als je vergelijkt met andere compacte cameras.
Misshcien ook eens denken of je de FZ5 niet zou nemen ipv de FZ7. Wat je dan niet hebt is manuele focus, lagere filmresolutie (zowiezo moet je niet al te veel van de filmkwaliteit verwachten) en de shutterspeed kan je veel hoger zetten. Als het enkel voor degelijke fotos dient, ben je ook genoeg met de FZ5.
Maar je moet nu niet beginnen vergelijken met een DSLR, als je dat nodig heb moet je toch al veel serieuzer zaken ermee willen doen.

Kenshi

Legacy Member
Mja met de huidige ultrazoom camera's heb ik persoonlijk idd geen nood aan een DSLR.
Kstelde die vraag eerder uit benieuwdheid, waar de verschillen zoal liggen.

Welk type ben ik idd nog niet uit, er is ook nog de FZ20 die nog iets duurder is, maar nog steeds binnen mijn prijscategorie ligt.

De verschillen met de FZ5 zijn inderdaad miniem, maar die vind ik al bijzonder moeilijk terug, dus weet niet wat het prijsverschil is.

apa

Legacy Member
Kenshi zei:
Wat zijn eigenlijk de grote verschilpunten tusen zo een panasonic en een digitale SLR ? (buiten uiteraard de verwisselbare lenzen)
Een volledige lijst van de verschillen kon ik niet vinden. Onderstaande lijst somt de, in mijn ogen, belangrijkste verschillen op.
  • D-SLR's hebben een grotere sensor. De goedkopere D-SLR's gebruiken een sensor van het APS-C formaat. Dat betekent dat de sensor 22mm x 15mm groot is. Ter vergelijking, de film in een analoge camera meet 36mm x 24mm. In compact digicams meet de sensor gewoonlijk niet meer dan 8,8mm x 6,6mm.
    De sensorgrootte is erg belangrijk o.m. omdat het bepalend is voor de hoeveelheid licht die deze zal kunnen opvangen: hoe groter de sensor, hoe meer licht er zal op vallen en hoe beter je foto's zal kunnen trekken met minder licht (dit is de reden waarom D-SLR's veel minder ruis vertonen op hogere ISO-instellingen).
  • D-SLR's gebruiken een optische viewfinder die rechtstreeks het beeld toont doorheen de lens. In compactcamera's vindt je ofwel optische viewfinders die doorheen een tunnel kijken (niet door de lens waardoor je zgn. parallax-fouten krijgt) ofwel wordt een LCD-viewfinder gebruikt (ook de kleine zoeker waar je je oog tegenhoudt is in dat geval in werkelijkheid een LCD-scherm!! LCD-schermen hebben zowieso geen perfect dynamisch bereik en kunnen het beeld ook ernstig vertekenen door een te hoge/lage helderheid/contrast).
  • De hoeveelheid manuele instellingen is gewoonlijk veel hoger bij D-SLR's. Fabrikanten gaan er vermoedelijk van uit dat D-SLR's gekocht worden door mensen die een hoge fotokwaliteit als prioriteit zien. De foto's worden dan ook veel vaker nabewerkt (op PC), maar ook bij het trekken is het dan belangrijk de ideale instellingen te kunnen vinden. Een automatische instelling voldoet geregeld niet (veel camera's gaan bijvoorbeeld de mist in bij gebruik van kunstlicht). Op zich zouden de meeste manuele instellingen trouwens probleemloos geïntegreerd kunnen worden in een compact-cam.
  • Zeer snelle focus. D-SLR's gebruiken een andere manier om te focussen dan compact-cams. De gebruikte techniek vereist een extra sensor die geplaatst wordt in het lichtpad. Omdat die sensor de camera groter maakt, wordt dat systeem gewoonlijk enkel op D-SLR's geïmplementeerd.
  • Vervangbare objectieven (maar dat had je dus al door ;)).

Kenshi

Legacy Member
Thanks, rechtstreeks door de lens kijken is inderdaad ook een groot voordeel maar ja ...

Snel die review eens doorgenomen van die Canon en ziet er inderdaad ook een zeer goed toestel uit. Wat me onmiddellijk opvalt is dat het gewone AA batterijen gebruikt (lange batterijduur) en er minder ruis is (bruikbaar tot iso 400 schrijven ze zelfs)
Kan ook zoomen tijdens het filmen enzo.
Kmoet alleen nog eens opzoeken het verschil in kwaliteit van de elektronische zoeker, want ik gebruik eerder de elektronische zoeker dan het LCD scherm om mijn foto's te nemen.
Tzal dus nog een moeilijke keuze worden

Als ik even opzoek kost die camera ook wel een pak meer (639€ bij vandenborre bv) en een 477€ bij digicamshop.be (alhoewel dat ik zoiets eigenlijk nie via internet wens te kopen)

Kenshi

Legacy Member
Ik vind da een voordeel, want zo een battery pack zoals bij de Panasonic zal meer kosten en is moeilijker verkrijgbaar dan gewoon een set AA batterijen.

Yep de FZ7 ziet er inderdaad een schitterende camera uit.
Op tweakers staat er een hele thread over dit toestel met foto's, dus kan je zeer duidelijk zien of er ruis is of niet. Ik vind het alvast zeer schitterende foto's die daar gepost werden.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1105897/0

skampy

Legacy Member
Ik begin hier ook zwaar goesting te krijgen in zo'n camera. Ik gebruik mn prul camera'ke vnl. voor optredens en dj's te fotograferen, maar 't resultaat is bedroevend: scherpe foto's is niet mogelijk, en die flash trekt op niks.

Met zo'n Image Stabilizer kunt ge precies wel scherpe foto's trekken in niet al te beste lichtomstandigheden. En de moviemode van die Canon Powershots IS is waanzinnig!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan