Archief - Nieuwe toekomstgerichte PC

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Simon Meskens

Legacy Member
Ik ben van plan van een PCtje te kopen dat kan dienstdoen als mijn main workstation voor de komende jaren. Nu is dat een P4 2.0GHz, maar die begint nu zachtjes aan te kort te komen (zit bijvoorbeeld maar een 9250 Radeontje in). Het belangrijkste is voor mij dat hij eventuele upgrades aankan en dat hij lieftst niet TE veel gaat kosten (het is geen games bak, meer een all-purpose, ik game zelden).

Okeej, de case ben ik nog niet uit, iets met minimum 450W voeding
975X mobo (compatibel met 45nm cpus, goed voor upgrades)
Pentium D920 (geen 930 voor het geval ik wil overclocken)
2x 1GB DDR2-PC2 5400 (of gelijkaardig)
200GB SATA (kan ook 180 of 250 zijn, hangt af van de prijs)
Audigy soundkaartje (2 ZS Platinum of de 4 PRO, maakt niet echt uit)

Ik weet het allemaal nog niet goed en ik ben slecht met prijzen. Ik wil er een gaka met dual dvi en liefst 3.0 pixel shaders in, maar welke weet ik echt niet. Ik had liefst de prijs beperkt tot ~1200 euro, daar zit ik wrr hopeloos over. Kan iemand me helpen dit in mijn budget te passen?

DVD RW, keyboard, muis, schermen heb ik al, dus die hoef ik niet mee te rekenen.

Davion

Legacy Member
- Case: mss Antec Sonata II 450W?
- Kzou trouwens een AMD config pakken.
bvb:
AMD A64 X2 3800+
MSI K8N Neo4-FI
2x1Gb DDR PC3200
WD 200GB SATA WD2000JD
Audigy 2 ZS

Als graka zou ik u een 6600GT Dual DVI zoeken, als ik mij neit vergis heeft XFX er zo.

RealFlub

Legacy Member
waarom appart geluidskaartje? onboard is deftig genoeg voor de gewone mens.

ik zou gaan voor Davion's config

SMa

Legacy Member
wat Davion voorsteld is heel goed :)

zonder graka en soundkaart zal je +- 900 euro nodig hebben
je graka moet je zelf bepalen: hoeveel je gamed, moet alles op een hoge setting staan, ...
6600GT is een goed kaartj, maar zal snel veroudert zijn als game-kaart

als je nu nog 300 euro over hebt zou ik een X2 4200+ nemen of als grafische kaart kijken voor een 7800GT
(wat is de prioriteit? snelheid of gamen)
soundkaart zou ik laten vallen, de onboards zijn ook al goed
maar als topsound echt belangrijk voor je is spaar je mss beter voor een versterker

the_brainiac

Legacy Member
Het zou gek zijn een 4200+ te kopen. Een 4400+ is dan wel weer de meerprijs waard:)

Simon Meskens

Legacy Member
Ik heb wat rondgekeken en mijn graka wordt wrr een Radeon X1600XT 256MB 128-bit GDDR3 PCI Express x16. Das meer dan genoeg voor wat ik nodig heb. Zoals gezegd, geen game bak, dus heb ik niet echt iets aan een 7800GT of dergelijke.

En ik ga zowieso voor Intel, ik wil geen AMD (en nee, ik kan niet omgepraat worden :p)...

De sound kaart is nogal belangrijk imo. Ik weet niet of jullie ooit al gedraaid hebben op een fuif met een onboard kaart, maar laten we zeggen dat dat niet echt fun is...

Dat 900 euro prijsticketje bevalt me wel. Nu nog de onderdelen vinden... (waar haal ik die trouwens als ik zo'n specifiek lijstje heb?). Ik schat da de x1600xt voor minder dan 200€ gaat, dus met soundkaart kom ik op iets van een 1270 euro uit, dat zou wel ideaal zijn...

Davion

Legacy Member
Tja, een tragere, warmere, slechtere proc kopen en duurder, het is maar wat je wilt hoor.

eniac

Legacy Member
Nu een AMD kopen lijkt me toch ZO toekomstgericht niet tbh, met de aankomst van een nieuwe socket. Als je nu een nieuwe rig koopt en je wil binnen een jaar upgraden heb je nieuw mobo, nieuw geheugen en nieuwe processor nodig.

Niet dat ik Intel zou komen, verre van, maar als "toekomstgerichtheid" je idee is dan is dit toch stof tot nadenken.

dj insulin

Legacy Member
Simon Meskens zei:
En ik ga zowieso voor Intel, ik wil geen AMD (en nee, ik kan niet omgepraat worden :p)...
wacht dan op yonah. de huidige generatie intel cpu's is absoluut niet interessant.

TekkaBlade

Legacy Member
Davion zei:
Tja, een tragere, warmere, slechtere proc kopen en duurder, het is maar wat je wilt hoor.

Hij zegt niet omgepraat te willen worden. Hou daar dan ook rekening mee, zeker als mod.

SMa

Legacy Member
gelieve hier geen zoveelste AMD vs Intel
iedereen hier is ermee akkoord dat AMD momenteel de betere is op het desktop-platform
maar hij wil Intel and so be it
er zijn er hier al zoveel gepasseerd die echt niet om te praten zijn :) en imo verziekt het telkens opnieuw de thread

Simon Meskens zei:
De sound kaart is nogal belangrijk imo. Ik weet niet of jullie ooit al gedraaid hebben op een fuif met een onboard kaart, maar laten we zeggen dat dat niet echt fun is...
ja:) al gedaan
imo hangt alles af van welke versterker je hebt, geluidskaart verbetert nx aan je sound indien er een degelijke versterker aanhangt
(ik krijg zelfs degelijke sound met men crapy laptopj -> 600MHz, 64mb ram, Aldi; spreekt voor zich?)

waar je het kan halen:
contacteer enkele winkels waar ze al die merken verkopen (hoeft daarom niet specifiek die onderdelen te zijn), en vraag of ze dit kunnen leveren en hoeveel het je zou kosten

Simon Meskens

Legacy Member
Ja, ga ik doen, paar offertes laten maken. Ik heb ook een fijne winkel gevonden in Nederland, misschien willen die wel shippen als ik het vraag...

En ik vind het inderdaad niet gepast dat iedereen me een AMD wil proberren aan te smeren. Ik weet dat die momenteel beter zijn, maar ik ben altijd al een Intel koper geweest en ik wil niet veranderen voor die kleine verschillen. Trouwens, die Intel 920 kan ik overclocken op air cooling naar 4.5GHz, en dat is perfect voor mij. Laat de intel amd praat dus maar achterwege aub...

peter79

Legacy Member
mja intel amd, luister dan toch maar naar de raad. De eerstvolgende intel desktop cpu die het kopen waard is komt binnen 6 maanden uit, dus wacht tot dan, nu kan je niets kopen. Een 920 zou ik zeker niet kopen, aangezien naar verluid zelfs dell met die cpu zou stoppen wegens te hoog DOA gehalte


PS: verschillen zijn heus niet klein hoor, maar domme mensen kom je overal tegen

ComputerVISTA

Legacy Member
Davion zei:
Tja, een tragere, warmere, slechtere proc kopen en duurder, het is maar wat je wilt hoor.


Dat van dat trager en warmer en al zeker slechter is wat bij de baard gegrepen hoor! En ik vind dat dat toekomstgericht kopen ofwel zever is ofwel gewoonweg niet kan want om de 2 seconden zijn ze der met iets nieuw. Een jaar geleden zaten we iedereen een sli moederbord aan te raden en een 6600gt om dan een jaar later een 2de 6600gt bij te steken. Wat zeggen we een jaar later op die zogezegde toekomst spullen? Doe die 6600gt maar weg koop geen 2de maar koop 1 7800 (gt)

:lol:

Simon Meskens

Legacy Member
peter79 zei:
mja intel amd, luister dan toch maar naar de raad. De eerstvolgende intel desktop cpu die het kopen waard is komt binnen 6 maanden uit, dus wacht tot dan, nu kan je niets kopen. Een 920 zou ik zeker niet kopen, aangezien naar verluid zelfs dell met die cpu zou stoppen wegens te hoog DOA gehalte


PS: verschillen zijn heus niet klein hoor, maar domme mensen kom je overal tegen

Wat is jouw probleem kerel? Ik maak de thread aan, ik zeg geen intel amd praat, kom jij even zeiken en me dom noemen. Ga op een ander benchmark fanboy spelen, ok?

Man, dit is ook de laatste keer dat ik hier advies vraag. Ik vraag advies over een graka en ik krijg een hoop intel amd troep...

T€RM!N4T0R

Legacy Member
Ach, kheb nie hele topic gelezen ma tis blijkbaar were van dadde. :(
Intel is niet slecht zu, AMD heeft nu mss wel enkele voordelen tov intel maar dat maakt AMD geen über-cpu die torenhoog boven intel-cpu's rijkt.
Tis trouwes nie echt een game-machien hebbek erges gelezen, dus dan maakt et verschil zeker nog minder uit.
Ik heb het nu ook wel meer op AMD begrepen en zou het zoiezo ook kopen, zelfs moest het niet voor te gamen zijn maar je moet wel wat rekening houden met de wil van de TS, tis tenslotte nog altijd zijn geld. Je kan mss wel es proberen AMD aan te raden maar je mag het niet opdringen, wat hier weer het geval is.
Graka moet dan ook alles behalve sterk zijn. Dus comp xp, ne 7800GT is wel echt té..

$anka

Legacy Member
inderdaad, voor een niet game pc zou ik echt geen 7800GT steken. gaat er net iets te veel over ...

een 6600GT mag dan mss snel verouderd zijn in jullie ogen, maar niet in de ogen van een niet frequente gamer. en er valt ook behoorlijk goed op te gamen ze. ik heb da kaartje ook

(en da al die fanboy's hun bakkes is houden. Read the rules:
1. GEEN ATI vs Nvidia of Intel vs AMD threads/polls meer)

duploxxx

Legacy Member
Simon Meskens zei:
Ja, ga ik doen, paar offertes laten maken. Ik heb ook een fijne winkel gevonden in Nederland, misschien willen die wel shippen als ik het vraag...

En ik vind het inderdaad niet gepast dat iedereen me een AMD wil proberren aan te smeren. Ik weet dat die momenteel beter zijn, maar ik ben altijd al een Intel koper geweest en ik wil niet veranderen voor die kleine verschillen. Trouwens, die Intel 920 kan ik overclocken op air cooling naar 4.5GHz, en dat is perfect voor mij. Laat de intel amd praat dus maar achterwege aub...

al ben ik zelf een AMD fanboy :D , ik zal je ze dan niet aanpraten, als ge ze niet wilt dan wilde ze niet :doc: (sommige dingen hebben een reden waarom ze zo goedkoop zijn....maarja) maar ik zou in jouw plaats de aankoop uitstellen tot conroe. idem als je nu een amd zou kopen trouwens, wachten op nieuwe soc

maar die oc van een 920 op 4.5ghz op air stabiel. die moogde mij zeker doorsturen als het zover is.... (en steek er geen 450w voedingske in maar iets deftig, anders zulde de 4ghz nog nie halen. non oc'ed heb je een system consumption van een 270W). de meeste oc'ed 920 die ik gezien heb hebben een degelijke wc nodig... anderen geven op air temps aan van 60gr load. dus byebye stille pc

uw vga kaart is een goei keuze, zou voor mij ook nie meer dan dat moeten zijn... een aanrader van merk:
http://www.guru3d.com/article/Videocards/308/

duploxxx

peter79

Legacy Member
mja , mijn laatste zin was er mss. wat over, maar mijn hoofdboodschap zal wel door iedereen gedeeld worden denk ik, als je intel wil, wacht dan nog 6 maanden. Dan zul je supergoeie cpus kunnen kopen, nu is dat spijtig genoeg niet het geval (in de desktop markt)

Simon Meskens

Legacy Member
Ok, daar heb ik allemaal wat aan :).

Twee vraagjes. Gaat de volgende generatie cpu's (die jullie aanhalen) werken op mijn 975x?
Heeft de x1600 xt van HiS dual DVI? (geen probleem als dat niet zo is, ik voorspel dat ik een nieuwe graka zal hebben voor ik mijn CRTs weggooi, ik heb er nog twee staan)

Oh, en ik denk er wel degelijk over een AMD te nemen, die discussie past gewoon niet in deze thread :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan