Archief - High Performance PC

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

bjoerk

Legacy Member
Ik heb de laatste weken bezig geweest met een pc samen te stellen. Pc moet dienen voor triple screen gaming, programming, PS en gamecapturing and broadcasting. Vandaar ook het triple screen gegeven tis handig voor meer dan alleen gamen. Nuja volgende pc samen gesteld. Prijzen zijn vanop alternate.be, heb vergeleken met oa azerty en prijs is quasi hetzelfde.


Case: CoolerMaster Cosmos S 189,90€
Case koelers: Noctua*NF-S12B ULN 18,99€ 5 stuks (vervangen de standaard case koelers)
CPU: Intel I7-2600K 269,00€
CPU koeler: Scythe*Samurai ZZ SCSMZ-2000 21,99€
Moederbord: ASRock*Z68 Extreme4 169,90€
Grafische kaart: SAPPHIRE*2GB D5 X HD6970 309,00€ (Crossfire setup)
Geheugen: GeIL*8 GB DDR3-1600 Kit 51,90€
SSD: OCZ VTX3-25SAT3-120G 209,90€
HDD: Samsung*HD204UI 59,90€ (drie van deze voor pure opslag capaciteit
Bluray: LG*BH10LS 79,90€
Voeding: Cooler Master*Silent Pro M 1000W 149,90€
Fancontroller: Scythe*Kaze Master PRO 5,25" 37,99 €
Monitorstand: XFX Triple Monitor 369,00€
Monitors: Iiyama*E2473HDS-B1 189,90€ 3 stuks offcourse
Totaal: 3.011,73 €

Somige vinden dit mss overkill maar volgens mij voor de prijs ongeveer het beste wat je kan vinden. Enige comments aan onderdelen die beter en cheaper kunnen. Ook ik wacht op een release date van de nieuwe 7000 reeks van amd. Iemand een idee wanneer deze eindelijk uitkomt?

fortuneke

Legacy Member
- neem 2 x HD 6950 , als je later zou upgraden naar 7xxx dan heb je toch nog wat geld uitgespaard

- 7xxx reeks zou voor Q1-Q2 2012 moeten zijn

- zijn er van de programma's die je gebruikt programma's die HT gebruiken anders zou ik gaan voor 2500K
- ga je overclocken ? anders de K versie laten vallen en gewone 2500 /2600 nemen
- OCZ naar crucial M4 128 GB veranderen , staat hoger aangeschreven op de markt , meer veiliger en niet bugged (controller )
- mugen 2 rev B nemen als ie in je case past

- 750 / 800 W is al meer dan genoeg ( normaal 650 W voor CF )
- heb je die bluray echt nodig ? anders gewone dvdrw steken
- zoveel capaciteit nodig ? ( yikes ! )
- zou 1333 mhz ram nemen , alhoewel de prijs tussen 1333 > 1600 niet veel scheelt ( eigen beslissing )

MaximV

Legacy Member
Je zal straks ws nog veel meer reacties krijgen, maar ik zal al zeggen wat ik denk dat je beter zou vervangen.

2*6970 ==> 2*6950, je betaalt er serieus wat minder voor, maar het performance verschil is totaal niet groot dus zou ik je aanraden voor 2*6950's te gaan.

SSD: OCZ VTX3-25SAT3-120G: Ik denk dat je beter voor die M4 128GB van Crucial gaat, als ik me niet vergis, is die goedkoper en ook weer wat sneller.

Ik zou ook de cpu cooler veranderen in een Scythe Mugen II, die is blijkbaar zeer goed en stil, wel iets duurder.

Waarschijnlijk zijn er nog veel andere dingen die veranderd kunnen worden, maar ik ken er zelf niet veel van.

fortuneke

Legacy Member
ja die dells zouden inderdaad beter zijn , alhoewel ik niet te klagen heb van me iilyama 26"

maar zoals musk zegt , dell's zijn beter prijs / performance voor het moment

bjoerk

Legacy Member
Ik heb inderdaad ook gelezen dat de 7000 reeks voor 2012 is. Maar eerder vandaag las ik op tomshardware speculaties over dat de 7000 reeks reeds mogelijk in productie is. De 6970's worden enkel vervangen als ik er een 7000 reeks in komt. Die liggen al vrij vast aangezien deze pc langer als 2 jaar moet meegaan. Na jaren high end te kopen nog nooit spijt gehad van het zogoed als duurste te pakken. Noem het idiotisme but thats me xD

De CPU koeler ligt ook vast opdat zoals iemand al zei er geen enkele andere in de case past. De cosmos heeft een grote 220mm fan die het moeilijk maakt om hoge koelers te steken. Moest iemand een beter voorstel vinden dat in die kast past doe gerust ik sta open voor sugestie maar het moet er wel in passen achter deze heb ik al even moeten zoeken.

Het ram geheugen was eigelijk gewoon logisch om voor 1600 te gaan het verschil in prijs is slechts enkele euro's.

Die SSD ga ik zeker opzoeken, en ga ik mss wel vervangen als ik hier lees dat de OCZ wat buggy is. Bluray steekt er in voor backups en bluray films. Ik neem veel backups en externe hd's zijn ook niet 100% betrouwbaar maar soms heb je meer nodig dan dat op een DVD gaat.

De cpu, ik wil voorbereid zijn op HT, ik weet niet zeker of ik programma's gebruik die het ondersteunen (Photoshop en 3DSMAX). Maar ik heb veel gezocht op Tomshardware en bijna alle systemen gebruiken de K versie, prijs verschil van 15€ is verwaarloosbaar. Maar dan nu de vraag wat is het verschil dan eigelijk tussen de K versie en de gewone?

De opslag van 6TB yes i do need it. PSD's, 3D files, programming projects, video captures, muziek, film, series allemaal dingen die heel veel plaats in nemen. De luierik in mij denkt dan. Okee steek gewoon 6TB dan moet je zeker al niet meer in die cast voor bij te steken.

De schermen, ik was opzoek naar led screens met goede beoordelingen, op alternate enkel goede beoordeling tegen gekomen over dat scherm. Ook laag energie verbruik wat wel meespeelt met 3 schermen.

Ook moet ik rekening houden met hoe goed alles leverbaar is, tenzij de 7000 effectief leverbaar gaat zijn in 2011 dan ga ik alles binnen dit en 3 weken bestellen. En ik wil hem zo snel mogelijk in elkaar steken. heb over 2 weken verlof op het werk en ik wil die 2 weken verlof gebruiken om alles in te stellen aan mijn systeem.

EDIT: net nog gekeken naar de prijs van het ram geheugen, 1600 is zelfs goedkoper als 1333 dusja.

phate_13

Legacy Member
Fijn dat je je keuzes uitgebreid verantwoord. Al vaak genoeg tegengekomen dat mensen gewoon koppig aan het duurste blijven vasthouden. Fijn om te zien dat er over nagedacht is. Toch nog even een paar opmerkingen:


  • Een HD6970 CF opstelling is niet merkbaar sneller dan een HD6950 CF opstelling, het verschil zal gemiddeld een 5% zijn, terwijl de HD6970's toch een stuk duurder zijn samen. Het grootste verschil zit hem in het stroomverbruik: AnandTech - Bench - GPU11

  • Eentje om over na te denken: Haal de fan aan de zijkant weg? Een deftige processorkoeler zal meer uitmaken. En er zitten toch nog genoeg andere fans in. *Edit*: Of het aanschaffen van een andere case? Ik kom verschillende reacties tegen van mensen die niet tevreden zijn met deze case.

  • 1600Mhz is wel degelijk duurder hoor. Ik vind 8GB 1333mhz setjes voor 35 euro.

  • HT gaat ondertussen al 7 jaar mee en wordt nog altijd niet ondersteunt door games. En photoshop bijvoorbeeld heeft er niet zoveel baat aan. Bij 3DSMAX is het verschil wel een beetje groter denk ik, maar overschat het zeker niet. Het gaat zeker niet beter ondersteunt worden over de jaren heen, daar moet je niet op rekenen.

  • Voor de massa's opslag: Ik zou je een raid 5 opstelling aanbevelen met deftige raid-kaart. Op deze manier heb je meer performance en meer veiligheid van je data.

  • Neem ook nog een andere voeding. Ik zou voor iets kwalitatievers gaan, met een lager wattage. Voor een dergelijke opstelling is 650Watt al voldoende. Doordat het echter een "enthousiast-built" is zou ik wel eerder voor 750Watt gaan. Maar ga dan voor iets gold-labeled.

bjoerk

Legacy Member
Doet de 6950 het ook even goed met triple screen gaming? Aangezien dit toch een groot deel van de speelervaring zal beinvloeden bij games die dit ondersteunen. Ook blijkbaar werkt die eyefinity over display ports, die je dan moet chainen. Moet ik dan bepaalde displays kopen die dit chainen ondersteunen of hoe gaat dit juist in zijn werk mensen met ervaring?

Over de case. Ik vind de Cosmos er gewoon zeer strak uitzien, nu als je een beter case hebt die niet te flashy is en dan bedoel ik rode strepen enzo zoals somige andere coolermasters dan wil die zeker wel in overweging nemen. Maar het is en blijft moeilijk om een case te vinden die 1 mooi is en 2 goede luchtcirculatie heeft, en ruim genoeg is voor dit lange kaarten. en alles wat er in moet. Nu als je een case weet die dezelfde functionaliteit met design combineert aan een deftige prijs wil ik da zeker overwegen.

Over het gegeven raid, de mobo ondersteunt een raid 5 opstelling. Maar wat heeft die voor gevolg voor de opslag capaciteit? Heb ik dan nog 2TB over met een raid 5 opstelling of heb ik meer? Ik wil namelijk niet echt inboeten op opslag hoeveelheid. Als ik alles samen tel hier kom ik nu al dicht in de beurt van 2TB en dit gaat niet minderen maar gewoon meer worden.

Goed welke voeding stel je dan voor? ^^

phate_13

Legacy Member
Zoals je in dat overzicht ziet is het verschil miniem. Dat zal op 3 schermen even miniem blijven. En dat werkt even goed via DVI of HDMI bij mij weten.

Ik weet niet wat jouw smaak is natuurlijk, maar persoonlijk vind ik de NZXT Phantom ook wel een zeer mooie case bijvoorbeeld. En volgens mij zijn er ook nog genoeg andere opties.

Bij raid 5 "verlies" je één schijf. Als je dus 4 2TB schijven neemt, dan heb je 6TB opslagruimte. Je zult dus ook één extra schijf moeten nemen. Maar je moet maar kijken of die meerprijs het jouw waard is. Met een deftige raid-controller (en extra hdd) ben je wel al snel in totaal 200-300 euro extra kwijt als je dat wilt. Maar met 4 2TB schijven zal je lees en schrijfsnelheid naar en van deze schijven wel eerder op 200MB/sec liggen en zul je je data dus niet kwijtspelen doordat een harde schijf het begeeft.

Qua voeding zijn de Seasonic X reeks en Corsair AX reeks de eerste waar ik aan denk.

TrsH

Legacy Member
bjoerk zei:
Maar dan nu de vraag wat is het verschil dan eigelijk tussen de K versie en de gewone?

De


verschil tussen gewone versie en K versie is dat de K versie overklokbaar is en de gewone versie heeft een gelockte multiplier waardoor deze weinig tot niets kan overklokt worden.

bjoerk

Legacy Member
Dus de raid controlling op de mobo is niet goed genoeg? Hoe moet ik dat dan aanpakken ik kan pc's in elkaar steken een beetje samenstellen maar specialisatie zoals raid enzo weet ik niets van. Ik veronderstel dat dit een kaart is dat in een pci-e slotje schuift? Indien zo welke merken of controllers of wat moet ik kijken en vooral past dit allemaal met de crossfire?

Ga dan toch voor een Corsair AX gaan. 750Watt of 850Watt niet echt zeker, ik wil zeker overschot hebben. Heb ooit al met te weinig gezeten heeft me toen een nieuwe graka gekost en veel problemen.

En die eyefinity had ik gelezen in de technische specificaties van de kaarten.

Ook die case is inderdaad niet lelijk en hij is zelfs goedkoper wat meer ruimte geeft voor die raid5 controller.

Ook er is geen echt budget. Maar er is wel een grens tussen okee en too much, 3200 okee, 4000 too much xD

bjoerk

Legacy Member
Mja wit of zwart ze zijn allebei wel mooi kga denk ik wel voor die case gaan ze ziet er beter uit zelfs eigelijk.

De case zorgt wel voor wat kosten besparingen zo hoef ik geen fan controller te steken aangezien de case er zelf een heeft ideaal.

Musk

Legacy Member
En tóch blijf ik erbij:


kijk naar die Dell-schermen, dat is een belachelijk grote wereld van verschil!


Ikzelf ben van een Iyama overgeschakeld naar een Dell U2311H (met IPS-paneel dus) en dat is echt overdreven hard de moeite. Die reviews/beoordelingen wat je hebt gelezen komen 99% zeker van mensen die nog nooit een IPS-paneel voor hun neus gehad hebben, dus ga daar echt niet te hard op af.


En dan als laatste argument (no offense hoor ;)): Je wil energiezuinige schermen maar wel een pc van €3000+; komt voor mij nogal hypocriet over :)



mvg


Musk

phate_13

Legacy Member
Omdat het al vermeld was had ik het niet nogmaals gezegd, maar inderdaad IPS-schermen zijn een aanrader. Zeker voor een eyefinity opstelling volgens mij, omdat je dan uit een grotere kijkhoek naar de schermen zult kijken. Als het persé LED Moet zijn dan kun je ook naar de Dell U2412M schermen kijken, deze zijn echter nog duurder. (Maar hebben ook wel oa. een betere resolutie.)

Overigens andere onderdelen van je pc die vaak verwaarloost worden, maar zeker de moeite zijn om meer in te investeren zijn het toetsenbord (een mechanisch exemplaar) en de geluidsinstallatie.

Born Kill3r

Legacy Member
De dell schermen zijn zeer zeker enorm aan te raden!! Heb er hier ook één staan, en ze zijn perfect! Als je er dan drie hebt, kan niet beter.

Ivm met de cpu koeler, kijk eens naar wat waterkoelers. Corsair H-series (voor u bijvoorbeeld een H100), Die nemen veel minder plaats in dan een normale heatsink-koeler en ik vind ze er strak uitzien.

En voor de case, dat is idd je eigen smaak. Kunnen we niet veel bij helpen. Ik weet wel dat corsair veel strakke en grote full towers heeft waar echt werelden van hardware inpassen (à la Graphite of Obsidian) Heb zo een obsidian eens zien staan, dat is echt een monster!

Veel succes nog!

bjoerk

Legacy Member
Net de Dell U2412M opgezocht en wauw 1920 x 1200 resolutie. Dat is de resolutie waar ik al achter zoek sinds dat ik mijn laptop met die resolutie heb gehad. Na uitgerekend te hebben merk ik dat dit maar 200€ extra bij mijn systeem telt (excl btw ftw). En goed ja het zullen de dells worden helaas moet ik dan wel een andere pc winkel gaan zoeken dan alternate voor de schermen maar goed dat zou het niet mogen maken normaal gezien.

iemand ervaringen met deze website/winkel: Home page

Overigens er komt geen waterkoeling in. Ik wil dat niet een gewone fan is goed genoeg als je niet overclocked ook ben ik maar naar een 2600 gegaan inplaatst van een 2600K

Morgen zal ik eens een update posten van wat ik nu heb maar nu moet ik echt men bed in morge vroege shift om 6 uur dus dat wordt weer pijn lijden ^^

Het toetsenbord en geluid heb ik al. Het geluid is een ZII T6 systeem van creative. Het toetsenbord is een logitech G15 die hopelijk nog enkele jarne meegaat want het is nog eentjes met 18 G-knoppen.

phate_13

Legacy Member
Op die site hebben al meerdere mensen een eerdere versie van dat scherm besteld.

Ik zou trouwens toch voor de K-versie gaan en de optie tot overclocken overhouden, dit is immers papgemakkelijk met de huidige processoren. Ik zal het systeem nog eens nakijken als je het nog eens volledig post, wanneer ik tijd heb. :)

En succes. ;)

bjoerk

Legacy Member
Wat ik nu heb:

Case:NZXT Phantom 139,90€
CPU: Intel I7-2600K 269,00€
CPU koeler: Scythe Mugen 2 Rev.B SCMG-2100 32,99€
Moederbord: ASRock*Z68 Extreme4 169,90€
Grafische kaart: SAPPHIRE*2GB D5 X HD6970 309,00€ (Crossfire setup)
Geheugen: GeIL*8 GB DDR3-1600 Kit 51,90€
SSD: Crucial CT128M4SSD2 179.89€ (met OCZ bracket naar 3.5 voor montage)
HDD: Samsung*HD204UI 59,90€ (vier van deze voor raid 5 config)
Raidcontroller: Highpoint RocketRAID 2300 129.90€
Bluray: LG*BH10LS 79,90€
Voeding: Corsair CMPSU-850AX
Monitorstand: XFX Triple Monitor 369,00€
Monitors: Dell UltraSharp U2311H
Displaykit: XFX Actieve MiniDP to DVI kit 24,99€
Totaal: 3.353.46€

Viola bijna zeker van deze setup deze avond mss nog bestellen
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan