Archief - HD6950 vs...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Thin Liz

Legacy Member

jeranimo05

Legacy Member
Maakt niet zoveel uit die 10 Mhz kan je makkelijk zelf ook overclocken. Het enige verschil is de koeler. En dan lijkt die van Asus toch iets beter. persoonlijk zou ik die van asus nemen en dan de bios flashen en er een 6970 van maken :p.

SpeedFreak.be

Legacy Member
Thin Liz zei:
En wat met de GTX560?

Dan zou ik wel een 560TI nemen die is wat sneller... tja wat kun je er van zeggen de ti is wss fractioneel sneller, maar zet je ze in sli moeten ze het afleggen tegen een HD6950 CF setup.

Psy

Legacy Member
560Ti (dus niet de gewone) & 6950 zijn aan elkaar gewaagd, singlecard in bf3 beta benchmarks haalt de ti een frame of 2 meer, maar in't algemeen performen die quasi hetzelfde.
Persoonlijke voorkeur voor nvidia of amd dus.

Enkel als ge van plan zijt ooit nog een kaartje bij te steken is crossfire (amd) wel beter dan sli (nvidia)

Thin Liz

Legacy Member
De Ti, dus deze kaarten:

ASUS ENGTX560 TI Dcii/2DI/1GD5 1024MB GDDR5 PCI Express Nforce GTX560 :: Tones.be

MSI N560GTX-TI Hawk 1024MB GDDR5 PCI Express Nforce GTX560 TI :: Tones.be

Er zit 10 euro verschil op, maar daar heb je blijkbaar wel (merkbare?) hoger kloksnelheid voor. Dus de MSI lijkt me de beste koop als je voor een Gforce gaat. Maar ze verbruiken wel 40 Watt meer dan de HD6950-reeks. Ik moet nog eens kijken of m'n voeding dat wel aankan want m'n systeem is nu zo'n I7 desktop van Acer.

Edit: ik vermoed 500 watt als voeding. Lukt dat?

SpeedFreak.be

Legacy Member
Dan denk ik toch dat je een nieuwe voeding nodig hebt meestal zijn die voedingen net genoeg om de originele config te trekken meer niet. Als het idd een 500w is zou het voldoende moeten zijn maak anders de kast eens open en kijk eens wat er op de voeding staat vooral de 12v rails zijn belangrijk.

Beenhesp

Legacy Member
Waarom is CF beter dan SLI? Geld dat voor alle kaarten of enkel voor de 560ti en 6950?

Psy

Legacy Member
Negeer de Hawk & pak iets anders, msi twin frozor II, asus DCII of gainward phantom II .. is vrij veel geklaag rond de hawk wat de fans enzo betreft, die zeer kleine clockwinst maakt de frustratie niet goed.

Twinturbo

Legacy Member
Beenhesp zei:
Waarom is CF beter dan SLI? Geld dat voor alle kaarten of enkel voor de 560ti en 6950?

Een post van mij van een maand geleden:

Twinturbo zei:
En bekijk nu eens naar de performance summary ipv 1 enkele game?

NVIDIA GeForce GTX 560 Ti SLI Review - Page 23/25 | techPowerUp vs ASUS Radeon HD 6950 CrossFire Review - Page 21/23 | techPowerUp

En als we nu eens kijken naar resoluties die realistisch zijn met dit budget.
Neem nu de AMD 5970 2Gb als vergelijkende factor voor beide.

1920x1200:
AMD 5970: 100%
GTX 560 SLI: 104,17%
AMD 6950 CF: 120,48%

2560x1600:
AMD 5970: 100%
GTX 560 SLI: 102,04%
AMD 6950 CF: 125,00%

Dat is geen klein verschil, tussen de beide zit een 15-20 % verschil in het voordeel van de 6950 CF. Akkoord drivers kunnen dit verschil verkleinen, maar AMD update ook haar crossfire prestaties per update dus veel verschil zal er nu ook niet meer inzitten.

Beenhesp

Legacy Member
20% is idd wel een enorm verschil. Misschien moet ik dan toch afstappen van Nvidia :)

Thin Liz

Legacy Member
Bedankt alvast voor jullie hulp. Ik heb enkele fotootjes genomen om wat meer duidelijkheid te verschaffen (ik heb vroeger geregeld PC's opengesmeten, maar de laatste keer is al van het Pentium 4 tijdperk geleden :) ):

http://img843.imageshack.us/img843/5452/p1040025s.jpg
http://img855.imageshack.us/img855/8174/p1040022.jpg
http://img266.imageshack.us/img266/3140/p1040024d.jpg

-Op de voeding staat 'Peak Output 500W'.
-Die 12v rails zijn waarschijnlijk die brede witte stekkertjes die op de videokaart worden aangesloten? (zie aparte foto)
-Nog iets: de videokaart die er nu inzit is een GT330, die heeft geen extra aansluiting op de voeding nodig, maar blijkbaar is die wel aangesloten via een klein kabeltje op het moederbord (zie kabeltje linksvooraan). Weet er iemand wat dat is? En zou ik dat ook moeten herkoppelen voor die nieuwe kaart?

Psy

Legacy Member
brede witte stekkers zijn oude molex connectors die tegenwoordig eigenlijk enkel nog gebruikt worden voor fans aan te sluiten (vroeger nog voor IDE harde schijven & cd/dvdrom drives).
op de videokaart worden 2x 6pin (of soms 8pin) pci-e connectors aangesloten, en volgens mij zie ik in die hoop kabels maar eentje hangen (als het er al één is).

weet trouwens niet of ik het me sowieso zou riskeren op die voeding, zelf al zouden de beide pci-e connectors aanwezig zijn, 2x 12v rails met 18a elk = 36a, 6950 & 560ti gebruiken elk zo'n 24-30a, "in principe" mogelijk maar heb er mijn twijfels bij dat meer dan één van die voeding z'n 12 rails gereserveerd zijn voor pci-e, dus dan zit ge maar met 18a voor de kaart & das dus belange niet genoeg.

op die tweede foto, in het midden, net naast uw koeler, hangt een witte molex plug, daar net achter zit precies een 6-pin pci-e connector, (zwarte 6-pin, komende uit geel/zwarte kabels, beetje moeilijk te zien dus ben niet zeker), zo hebt ge er 2 nodig.


edit; al moet ik nu wel zeggen dat videokaarten soms een meegeleverde molex plug in de doos hebben die molex naar een 6pin converteert dus dan hebt ge in principe wel uw 2 plugs, blijft de vraag toch enkel of die voeding de boel wel zal aankunnen

Psy

Legacy Member
waarschijnlijk niet als de voeding al wat ouder is (al kan het dan ook weer zijn dat die molex-to-8pin bij de kaart komt), nieuwere voedingen komen meestal met 2 tot 4 6pin+2 connectors (dus 8pin indien nodig).

bij iets oudere voedingen die eventueel nog pci-e connectors hebben zijn het nog gewoon 6pin aangezien 8pin toen nog niet echt op de markt was

Thin Liz

Legacy Member
Nogmaals bedankt. Het is een Acer M5910 I7 870 waarop ik nu game, maar zo oud is die nog niet: in het begin van het jaar aangekocht. Maar ja: ik heb m'n leske nu ook wel geleerd. Het was misschien beter geweest om er énen te laten samenstellen dan had ik nu minder problemen voor een upgrade. In principe is die nieuwe graka echt wel nodig want met die GT330 kom je niet ver meer. Desnoods nieuwe voeding zeker... Vind het zowat zonde om die dan direct van de hand te doen want het is enkel die kaart die de PC serieus trager maakt voor games.

Twinturbo

Legacy Member
Een gewone 6950 heeft slechts 2 6pins nodig. Jij hebt dus 1 6pin en 1 6+2pin. Gaat dus.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan