Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 190 47,6%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 89 22,3%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 30,1%

  • Totaal aantal stemmers
    399
Om hier even op in te pikken: zelfs als werknemer snap ik ergens wel dit standpunt, maar je moet dit naar mijn mening ook aanvullen met een inhoudelijk gesprek over groeiverwachtingen/KPI's etc.
En sta er ook even bij stil dat daartegenover de frustratie of ontevredenheid van geen opslag te krijgen terwijl men bovengemiddeld zijn best doet (of toch zeker resultaten behaald) veel langer kan blijven hangen de inderdaad korte(re) vreugde indien wel.
Snap ik allemaal, maar in onze sector ligt dit helemaal anders, je kan zelf niet voor meer werk zorgen/doen dan er die dag is.
Evaluatiegesprekken doen we, persoonlijke groeiverwachtingen bespreken we en KPI's zijn niet aan de orde.

Ik versta het punt van stilstand in loon, maar in mijn ogen moet meer loon ook vasthangen aan meer kunnen. Wat eigenlijk al afgebakend is bij in dienst name.
Nu het is niet dat er personeel aan het klagen is, maar wou even de meningen hier horen. (hun loonpakket hier is bij de beste in de sector + allerhande voordelen die ze elders niet krijgen van ettelijke 1000 euro op jaarbasis, elk overuur wordt correct uitbetaald of opgenomen als recup, drinken wat ze willen, koffie, frisdranken, elke dag een volle koekenkast + chips, nootjes,... middageten tot zelfs thuiswerk indien mogelijk (onbestaande in de sector)).

Maar zoals @aXI_ ook zegt is dit misschien moeilijk te bespreken over verschillende sectoren heen.
 
in mijn huidige job is er naast de index een jaarlijkse merit increase, gebaseerd op afstand van de midpoint van de loonschaal en de jaarlijkse performance evaluatie.
Voor bedienden is het gewoon een barema op basis van anciënniteit (met elk jaar een sprong).

Gelukkig maar want ik beschouw mezelf als een heel slechte onderhandelaar op dat vlak. Ik ben het voorbeeld van iemand die, in het geval ik me ontevreden voel op dat vlak, zou veranderen van job (met bijhorende loonsprong) ipv de onderhandeling aan te gaan met mijn huidige werkgever.
Voor bedienden is het een barema op basis van anciënniteit. Dus als een bediende eigenlijk een rotslecht jaar achter de rug heeft, krijgt die toch een loonsopslag bovenop indexering, puur door het feit dat die er een jaartje langer zit dan ervoor?
 
Voor bedienden is het een barema op basis van anciënniteit. Dus als een bediende eigenlijk een rotslecht jaar achter de rug heeft, krijgt die toch een loonsopslag bovenop indexering, puur door het feit dat die er een jaartje langer zit dan ervoor?
exact
 
Heb je ook enig idee hoeveel % er dan bij komt of wordt dit vrij bepaald per werknemer/groep?
ongeveer 1%, in de tweede helft van de anciënniteitstabel ongeveer een halve %. Voor barema-bedienden publiceert HR gewoon een tabel per looncategorie die iedereen kan zien.
Dat is denk ik niet zo verschillend tov weddeschalen bij de overheid. Die evolueren op het eerste zicht zelfs nog een beetje sneller.
 
Ik versta het punt van stilstand in loon, maar in mijn ogen moet meer loon ook vasthangen aan meer kunnen. Wat eigenlijk al afgebakend is bij in dienst name.

Hoe beloon je dan iemand die alles al onder de knie heeft? Grote bonus bij een jaar met veel inzet, kleine bonus bij weinig inzet? Maar geen verandering meer in brutoloon?
'Alles kunnen' is trouwens relatief. In de meeste jobs ga je altijd wel iets blijven bijleren, of zaken efficiënter kunnen aanpakken. Ervaring is ook geld waard.
 
Spanningen is inderdaad wat sterk verwoord ;)
Eerder dat mijn carrière meer de spreekwoordelijke backseat gaat nemen terwijl dit vroeger gelijk opging :)

Maar eerlijk gezegd vind ik dat zelf wat vroeg na 10j werkervaring om dan af te remmen. Zonde van alle moeite die in de opleidingen gestoken zijn, potentieel enzo. Het is ook perfect mogelijk om dit te doen binnen onze gezinssituatie, omdat we beide best wel flexibel zijn in wanneer we kunnen werken.

Niets houdt je tegen om effectief rond te kijken naar iets anders en dan op basis daarvan te beslissen of je die sprong wil wagen, of het eerder wil gebruiken in onderhandelingen met je huidige werkgever. Maar dat is ook maar één keer te gebruiken om betere voorwaarden te onderhandelen, de keer erna gaan ze er waarschijnlijk vanuit "dat Heimlar toch niet vertrekt".

Ik ken trouwens een aantal koppels waar de carrière van de vrouw voorrang kreeg op die van de man, wat niet wou zeggen dat die man dan ineens moest uitbollen voor de resterende 15 - 30 jaar :)
In 2 gevallen ging het bv. over verhuizen we voor het werk omdat de vrouw een zeer interessant aanbod in het buitenland kreeg terwijl de man redelijk vast zat in zijn toenmalige job.
 
Spanningen is inderdaad wat sterk verwoord ;)
Eerder dat mijn carrière meer de spreekwoordelijke backseat gaat nemen terwijl dit vroeger gelijk opging :)

Maar eerlijk gezegd vind ik dat zelf wat vroeg na 10j werkervaring om dan af te remmen. Zonde van alle moeite die in de opleidingen gestoken zijn, potentieel enzo. Het is ook perfect mogelijk om dit te doen binnen onze gezinssituatie, omdat we beide best wel flexibel zijn in wanneer we kunnen werken.
Wat zijn dan de frustraties precies of in welke mate gaat jouw carrière dan naar de achtergrond?
 
PERSONALIA
Leeftijd: 27 —> 30
Opleiding: Master Rechten
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4 jaar, 1 relevant —> 6 jaar, allen relevant
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: feitelijk samenwonend —> getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0 —> 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Bankensector
Huidige functie: jurist
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 37

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4500 —> 5400
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2750—> 3180
Nettovergoedingen: 60 euro
13e maand (volledig/gedeeltelijk): neen —> ja
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: ja, 7 euro werkgever
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): 8% —> 4%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Eindejaarspremie +- 10%, persoonlijke bonus op basis van prestaties (varieert van 1-5 brutolonen), grote korting op verzekeringsproducten —> vaste bonus van +- netto 1 maandloon, persoonlijke prestaties kunnen ook bonus opleveren.
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 60km
Afstand woon/werk in tijd: 1u
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja, VW Golf met tankkaart —> premium elektrisch genre iX1, Tesla model 3

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 4 vaste bankdagen
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nee —> waarschijnlijk in het begin
Hoe vaak overuren te presteren: zo goed als nooit —> waarschijnlijk op sommige dagen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 50%
Verantwoordelijkheid over personeel: nee —> ja, 4 FTE
Bruto increase van 900EUR, maar daartegenover staat wel wat verantwoordelijkheid als teamlead zijnde.

Eigenlijk zat ik zeer graag bij de vorige werkgever. Ik kreeg ook op het einde heel mooie complimenten van management, terecht want ik nam structureel meer hooi op mijn vork genomen dan andere collega’s die hoger zijn ingeschaald qua loon (en tevens allen een pak ouder zijn dan mij).

Ik begrijp ook wel dat meer ervaren/oudere collega’s een hoger loon hebben en je geduldig zou moeten zijn om op die schaal te komen… Alleen ging het mij allemaal te traag. Ik kreeg wel uitzicht op loonsverhoging, maar geen ‘promotie’ naar dezelfde schaal als de collega’s, al performde ik beter dan de meesten van hen. Perfect voorbeeld van loonmatiging. Gelukkig zijn het momenteel tijden waarin ‘switching companies’ veel oplevert.

Nu vooral veel zin in deze next step!
 
Bruto increase van 900EUR, maar daartegenover staat wel wat verantwoordelijkheid als teamlead zijnde.

Eigenlijk zat ik zeer graag bij de vorige werkgever. Ik kreeg ook op het einde heel mooie complimenten van management, terecht want ik nam structureel meer hooi op mijn vork genomen dan andere collega’s die hoger zijn ingeschaald qua loon (en tevens allen een pak ouder zijn dan mij).

Ik begrijp ook wel dat meer ervaren/oudere collega’s een hoger loon hebben en je geduldig zou moeten zijn om op die schaal te komen… Alleen ging het mij allemaal te traag. Ik kreeg wel uitzicht op loonsverhoging, maar geen ‘promotie’ naar dezelfde schaal als de collega’s, al performde ik beter dan de meesten van hen. Perfect voorbeeld van loonmatiging. Gelukkig zijn het momenteel tijden waarin ‘switching companies’ veel oplevert.

Nu vooral veel zin in deze next step!
Geswitcht van werkgever dus ? Proficiat !



Zelf een vraagje aan de ervaren luiten hier, ik zit met een dilemma.

Op dit moment werk ik bij een Belgische grootbank, salaris is prima al vrees ik dat er id volgende jaren bij de huidige dienst weinig verbetering in zit. Ik kom goed rond met mijn salaris, heb weinig stress en doe de job ook graag. Het is een IT functie.
Mijn vermoeden is dat ik inclusief bonus ed. een jaarloon heb van Ca. 40.000 EUR.

Nu is er een job bij diezelfde bank waar ik veel kans maak, het is een pure sales functie. Zoals sales het betaamt ga ik qua jaarloon er stevig op vooruit... 48.000 EUR (+20%). Id plaats komt het feit dat ik niet zeker ben indien ik sales wel graag zal doen, de stress zal wrs hoger liggen en ik verlies 2 telewerkdagen. (op dit moment 50% van thuis, bij sales maar 1 dag per week van thuis). Het worden langere dagen, op dit moment presteer ik per week Ca. 40u , bij sales zal het rap 45-50u worden.


Het dilemma is duidelijk, inleveren qua jobtevredenheid voor 20% meer loon, mensen die ih verleden gelijkaardige situaties meemaakten ?
 
Nu is er een job bij diezelfde bank waar ik veel kans maak, het is een pure sales functie. Zoals sales het betaamt ga ik qua jaarloon er stevig op vooruit... 48.000 EUR (+20%). Id plaats komt het feit dat ik niet zeker ben indien ik sales wel graag zal doen, de stress zal wrs hoger liggen en ik verlies 2 telewerkdagen. (op dit moment 50% van thuis, bij sales maar 1 dag per week van thuis). Het worden langere dagen, op dit moment presteer ik per week Ca. 40u , bij sales zal het rap 45-50u worden.
Ik zou is polsen of je de functie niet even op proef kan doen. Tesnoods aan u huidige loonvoorwaarden om er een beetje win-win van te maken.

Persoonlijk voor mij is loon ook niet alles... Zolang ik genoeg heb om aan mijn gewenste levensstandaard te voldoen is dat prima. Het klinkt mij dat je voor een extra zak geld (want het is zeker de moeite) u eigen toch een pak meer stress op de hals haalt.
45-50u werken is zelden een aperitiefje drinken om 17u eh. Geen idee of er kinderen in het spel zijn, maar 10u minder papa-tijd per week is een pak he...
 
Ik zou is polsen of je de functie niet even op proef kan doen. Tesnoods aan u huidige loonvoorwaarden om er een beetje win-win van te maken.

Persoonlijk voor mij is loon ook niet alles... Zolang ik genoeg heb om aan mijn gewenste levensstandaard te voldoen is dat prima. Het klinkt mij dat je voor een extra zak geld (want het is zeker de moeite) u eigen toch een pak meer stress op de hals haalt.
45-50u werken is zelden een aperitiefje drinken om 17u eh. Geen idee of er kinderen in het spel zijn, maar 10u minder papa-tijd per week is een pak he...
Awel het eerste komt er binnenkort aan dus de timing is alleszins niet perfect en zeker iets om rekening mee te houden.
 
Voor bedienden is het een barema op basis van anciënniteit. Dus als een bediende eigenlijk een rotslecht jaar achter de rug heeft, krijgt die toch een loonsopslag bovenop indexering, puur door het feit dat die er een jaartje langer zit dan ervoor?
In welk bedrijf/sector werk jij waar er nog zoiets als anciëniteitsopslag bestaat ? Is jaren geleden dacht ik overal afgeschaft ? Al jaren enkel discretionaire opslag bij ons (bedienden).
 
In welk bedrijf/sector werk jij waar er nog zoiets als anciëniteitsopslag bestaat ? Is jaren geleden dacht ik overal afgeschaft ? Al jaren enkel discretionaire opslag bij ons (bedienden).
Op veel plaatsen wordt nog met barema's (en anciënniteit) gewerkt hoor
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 24 -> 24/25
Opleiding: Handelsingenieur (financial engineering/minor economie) + postgraduaat global governance/policy making
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 0 -> 0,5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand (woon nog thuis)
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: contractueel ambtenaar voor 6 maanden (contract tot 5/1/2024, maar de facto tot 1/12/'23 want sluiting rond kerst/nieuw en opnemen van verlof, recup) -> tijdelijk contract (van 11/12 tot 6/5/'24, met anderhalve week sluiting tussen kerst en nieuw )
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): autonome overheidsinstelling -> Europese denktank
Huidige functie: kwantitatief onderzoeker -> "research analyst"
Anciënniteit: /
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38 -> 22/23 uur (60%)
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38 -> /
verantwoordelijkheden: organisatie (vol juristen) vertrouwt voor hun aanbevelingen grotendeels op mijn (kwantitatieve) verslagen -> opvolgen van internationaal financieel en monetair beleid en daar 'eerste' drafts over schrijven, voorstellen doen voor nieuw onderzoek, etc.

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): +/- 4700 -> +/- 2500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +/-2900 -> +/- 2000 (volgens de calculators toch)
Nettovergoedingen: telewerkpremie van 50 -> telewerkpremie van idk hoeveel
13e maand (volledig/gedeeltelijk): helft van de 13e maand en vakantiegeld -> geen idee
Bedrijfs GSM/laptop: laptop en 2e scherm + gsm en abonnement -> gedeeltelijke bijdrage telecomkosten
Maaltijdcheques: 8€/dag (1,09€ eigen bijdrage) -> ja, wel niet zeker over het bedrag
Ecocheques: nee -> nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): nee -> ja, geen idee over details
Hospitalisatieverzekering: nee -> ja, geen idee over details
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): taalpremies + fietsvergoeding en treinabo -> terugbetaling sporadische ritten trein en MIVB

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: 5 minuten stappen van Brussel-Centraal -> 10 minuten stappen van Bxl-Central
Afstand woon/werk in km's: Antwerpen-Brussel, dus 50/60 km (?) -> idem
Afstand woon/werk in tijd: +/- 60 minuten (fiets, trein en stappen) -> idem
Eigen auto nodig voor het werk: nee -> idem
Verplaatsingsvergoedingen: fietsvergoeding en treinabonnement -> terugbetaling vervoerskosten MIVB en NMBS
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee -> nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: elke maand 2,5 opgebouwde vakantiedagen (+ vrij tussen kerst en nieuw) -> geen idee, wel anderhalve week sluiting tussen kerst en nieuw
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): / -> /
Vakantiedagen (andere extra): / -> /
Vrijheid om verlof te nemen: volledig, er zijn geen deadlines -> geen idee en niet van belang
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk -> dagwerk
Glijdende werkuren: ja, zolang ik op een week maar 38 uur doe -> ja, ben volledig vrij om uren te verschuiven naar andere weken
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: / -> ik betwijfel het 😂
Hoe vaak overuren te presteren: nooit -> /
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: enkele ééndaagse cursussen gevolgd in de kamer/parlement, wat taallessen, etc. -> nee
Telewerk (buiten corona-periode): minimaal 3 dagen per week -> full remote (ben vanaf begin december tot februari op vakantie), anders 1 tot 2 dagen per week in Brussel als ik dat wil.
Verantwoordelijkheid over personeel: nee -> nee

Bij nieuwe werkgever begonnen. Bewust voor 4/5e gekozen omdat ik voltijds werken (of toch alleszins dezelfde job) te veel vind en ik samen met een vriend m'n eerste stapjes in de ondernemerswereld wil proberen zetten.

1. PERSONALIA
Opleiding: hir + postgraduaat
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : +/- 1 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand (woon nog thuis), no kids

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende, onbepaalde duur
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): financiële sector
Huidige functie: economist - statisticus
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 29h (80%)

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): +/- 3900
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +/- 2550
Nettovergoedingen: internetpremie 60€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
Bedrijfs GSM/laptop: iphone + abonnement, laptop
Maaltijdcheques: 8€ (1,09€ eigen bijdrage)
Ecocheques: nope
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja (4% door werkgever)
Hospitalisatieverzekering: gratis voor hele gezin
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): tussenkomst in hypothecaire lening, sporttoelage, bovenwettelijke kinderbijslag (als'k ze zou hebben), ...

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: 5 minuten stappen van Brussel-Centraal
Afstand woon/werk in km's: Antwerpen-Brussel
Verplaatsingsvergoedingen: NMBS-abonnement voor hele land
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal vakantiedagen: 27 (wettelijk, bank holidays en extra dagen)
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: 2 dagen op kantoor, overige uren vrij te kiezen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: 3 dagen / maand
Telewerk (buiten corona-periode): 50% (dus 2 dagen van de 4)
Verantwoordelijkheid over personeel: nee
 
Laatst bewerkt:
Bij nieuwe werkgever begonnen. Bewust voor 4/5e gekozen omdat ik voltijds werken (of toch alleszins dezelfde job) te veel vind en ik samen met een vriend m'n eerste stapjes in de ondernemerswereld wil proberen zetten.

1. PERSONALIA
Opleiding: hir + postgraduaat
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : +/- 1 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand (woon nog thuis), no kids

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende, onbepaalde duur
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): financiële sector
Huidige functie: economist - statisticus
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 29h (80%)

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): +/- 3900
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +/- 2550
Nettovergoedingen: internetpremie 60€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
Bedrijfs GSM/laptop: iphone + abonnement, laptop
Maaltijdcheques: 8€ (1,09€ eigen bijdrage)
Ecocheques: nope
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja (100%)
Hospitalisatieverzekering: gratis voor hele gezin
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): tussenkomst in hypothecaire lening, sporttoelage, bovenwettelijke kinderbijslag (als'k ze zou hebben), ...

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: 5 minuten stappen van Brussel-Centraal
Afstand woon/werk in km's: Antwerpen-Brussel
Verplaatsingsvergoedingen: NMBS-abonnement voor hele land
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal vakantiedagen: 27 (wettelijk, bank holidays en extra dagen)
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: 2 dagen op kantoor, overige uren vrij te kiezen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: 3 dagen / maand
Telewerk (buiten corona-periode): 50% (dus 2 dagen van de 4)
Verantwoordelijkheid over personeel: nee
Hoeveel bedraagt de groepsverzekering juist? 100% werkgever zegt niet veel. Tussenkomst hypothecaire lening dus ook niet van toepassing? Hoeveel is je reistijd? Ook 5 minuten van station zegt bijster weinig...
 
Hoeveel bedraagt de groepsverzekering juist? 100% werkgever zegt niet veel.

Uhm, ik dacht 4%. Geen idee of dat meer of minder is dan wat gebruikelijk is. Ik zit tussen de privé en ambtenaren in, maar gewoon met een bediendestatuut.

Tussenkomst hypothecaire lening dus ook niet van toepassing?

Ik woon nog thuis, dus idd (nog) niet van toepassing. En ik geloof dat dat enkel tussenkomst is in de rente, dus niet zoals bij een mobiliteitsbudget dat je de helft van je maandelijkse hypotheek daarmee kan betalen.
Dat zijn zo van die voordelen waar iedereen (denk ik) die hier werkt krijgt, ongeacht of je ze nu kan gebruiken of niet. Het leukste vind ik de sporttoelage en blijkbaar krijgen we ook heel wat korting bij musea, pretparken, cinema, etc.

Hoeveel is je reistijd? Ook 5 minuten van station zegt bijster weinig...

Mijn werk is ongeveer in dezelfde buurt als m'n 2 vorige (tijdelijke) jobs (omgeving rond federaal parlement/wetstraat). Dus ... 10-tal minuutjes fietsen/brommeren naar station, dan 30/35 minuutjes de IC tussen Antwerpen/Berchem en Brussel-Central en dan 5 minuutjes stappen. Dus een dikke 3 kwartier more or less. Gelukkig moet ik dat 'maar' de helft van de tijd doen.
Ik krijg ook wel een abonnement voor 1e klasse (binnen 1-2 weken, want ik werk er pas sinds enkele dagen), dus ik vermoed dat ik comfortabel zal kunnen zitten en voldoende plaats heb om m'n laptopje open te zwieren om bv. mails te beantwoorden/beetje te werken of een serietje te kijken. Dan voelt dat toch een heel stuk minder aan als pendelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vega
Ik krijg ook wel een abonnement voor 1e klasse (binnen 1-2 weken, want ik werk er pas sinds enkele dagen), dus ik vermoed dat ik comfortabel zal kunnen zitten en voldoende plaats heb om m'n laptopje open te zwieren om bv. mails te beantwoorden/beetje te werken of een serietje te kijken. Dan voelt dat toch een heel stuk minder aan als pendelen.
Hangt er een beetje vanaf wanneer je de trein neemt. Personeel van de NMBS zit ook standaard in 1ste klas, wanneer ik vroeger naar Brussel spoorde, had ik steevast een grote groep NMBS-personeel in de trein zitten in 1ste klas, en die maakten gewoon vreselijk veel lawaai.
Ben gewoon gestopt met in eerste klasse te gaan zitten, op dat uur was het gewoon comfortabeler in tweede klasse. 's Avonds reed ik dan wel in eerste klasse.
 
Hangt er een beetje vanaf wanneer je de trein neemt. Personeel van de NMBS zit ook standaard in 1ste klas, wanneer ik vroeger naar Brussel spoorde, had ik steevast een grote groep NMBS-personeel in de trein zitten in 1ste klas, en die maakten gewoon vreselijk veel lawaai.
Ben gewoon gestopt met in eerste klasse te gaan zitten, op dat uur was het gewoon comfortabeler in tweede klasse. 's Avonds reed ik dan wel in eerste klasse.

Ik ben geen ochtendmens en had bij de vorige 2 werkgevers de (ongeschreven en indirect goedgekeurde :oi22:) privilege om later te komen (en dan 's avonds of tijdens een thuiswerkdag iets langer door te werken) waardoor ik de grote massa kon vermijden. Ik zat toen in 2e klasse en als ik om half 10 op de trein stapte zat er in vergelijking nog amper volk. Dus ik vermoed dat dat in 1e klasse nog minder zal zijn.
Weet wel nog niet zeker of ik die privilege ook hier zal krijgen, dus dat moet ik nog wat 'aftasten'. Maar ik als zowat rondhoor, zijn er relatief weinig vergaderingen (terwijl dat bij de vorige 2 werkgevers al makkelijk meer dan een volledige dag in totaal per week kon zijn), en blijkbaar is het ook de norm om ze in de vroege middag te houden.

Het veel leukere aan deze job is vooral dat er tussen mij en alle andere collega's geen 20 jaar ofzo verschil meer zit. Kende al iemand die hier ook gewerkt heeft en die zei dat de algemene sfeer onder collega's heel losjes en informeel is (ook al is het een heel professionele instelling naar de buitenwereld toe).
Iedereen heeft z'n eigen kantoor, maar in de kantoren rond mij zitten nog een hoop 20'ers en 30'ers waar ik na een paar dagen al veel amicaler mee kan omgaan dan ik ooit kon met de 40'ers en 50'ers van bij de vorige werkgevers. Die waren allemaal sympa, maar het verschil in de leefwerelden is bij zo'n leeftijdsverschil toch altijd wel groot. 😂 Bij de vorige werkgever (een denktank) waren het bovendien quasi allemaal mensen van buiten België, waardoor je nog sneller uitgepraat bent.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan