Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Hier hebben we er enkele van Camelbak. Gaat al een tijd mee en onderdelen zijn makkelijk te vervangen.


 
Welke drinkfles geven jullie mee naar school voor te starten? Ik heb er eentje gekocht van Kambukka, maar die krijgt ze niet zelf open :( Dus ene die makkelijk open te krijgen is, en als het even kan ene zonder rietje. Dat kan ze precies nog niet, ze keert die fles dan ook om zoals een gewoon glas/beker/melkfles :p
Hier ook een Kambukka, zeker van dat ze ze niet open krijgt? Hier ging dat wel na wat 'oefenen' en voortonen. In het begin zitten die zo wat 'hard' vast maar dat verzacht na gebruik.
 
Wil iemand me even geruststellen of bevestigen?
Onze zoontje heeft autisme en ons dochter dacht ik van niet maar ik begin hier en daar wat te twijfelen. Ofwel is dat gewoon normaal en zoek ik er teveel achter? Enkele zaken:
- Ze houdt niet van etiketjes, die moeten er direct afgeknipt worden.
- Jeans wil ze niet dragen en eigenlijk veel kledij niet. 'Het is niet juist', zegt ze dan.
- Deuren moeten dicht, ze vindt het niet leuk als die open blijven staan.
- Als ze bijvoorbeeld even de tablet krijgt, positioneert ze haar drinkbeker steeds op dezelfde plaats en haar bordje ook. Alles moet juist staan.
- Qua drinkbekers heeft ze bepaalde kleuren dat ze niet wilt ('niet juist').
- Ze is alweer heel wat avonden wakker en het is zeer vermoeiend voor ons, maar ze is niet in bed te krijgen.
- Houdt zich wel enorm vast aan bepaalde gewoontes of verwachtingen.
- Ze is vrij gevoelig voor geluid.
- Eten is een enorme strijd. Fruit eet ze enkel banaan. Warm eten is in vlagen, soms eet ze iets heel graag om het dan vervolgens beu te zijn. Ze eet ook redelijk weinig, altijd al.
- Zindelijkheid: ze zit op het potje, maar wil er niets op doen. Snapt - denk ik - wel het concept van wat er moet gebeuren.

Normaal kleutergedrag? Begin juni wordt ze 3 jaar.
 
Welke drinkfles geven jullie mee naar school voor te starten? Ik heb er eentje gekocht van Kambukka, maar die krijgt ze niet zelf open :( Dus ene die makkelijk open te krijgen is, en als het even kan ene zonder rietje. Dat kan ze precies nog niet, ze keert die fles dan ook om zoals een gewoon glas/beker/melkfles :p
Wij hadden in de instapklas een ION8. Die kregen ze snel zelf open (beetje oefenen) en zijn wij toch wel content van.
 
Wil iemand me even geruststellen of bevestigen?
Onze zoontje heeft autisme en ons dochter dacht ik van niet maar ik begin hier en daar wat te twijfelen. Ofwel is dat gewoon normaal en zoek ik er teveel achter? Enkele zaken:
- Ze houdt niet van etiketjes, die moeten er direct afgeknipt worden.
- Jeans wil ze niet dragen en eigenlijk veel kledij niet. 'Het is niet juist', zegt ze dan.
- Deuren moeten dicht, ze vindt het niet leuk als die open blijven staan.
- Als ze bijvoorbeeld even de tablet krijgt, positioneert ze haar drinkbeker steeds op dezelfde plaats en haar bordje ook. Alles moet juist staan.
- Qua drinkbekers heeft ze bepaalde kleuren dat ze niet wilt ('niet juist').
- Ze is alweer heel wat avonden wakker en het is zeer vermoeiend voor ons, maar ze is niet in bed te krijgen.
- Houdt zich wel enorm vast aan bepaalde gewoontes of verwachtingen.
- Ze is vrij gevoelig voor geluid.
- Eten is een enorme strijd. Fruit eet ze enkel banaan. Warm eten is in vlagen, soms eet ze iets heel graag om het dan vervolgens beu te zijn. Ze eet ook redelijk weinig, altijd al.
- Zindelijkheid: ze zit op het potje, maar wil er niets op doen. Snapt - denk ik - wel het concept van wat er moet gebeuren.

Normaal kleutergedrag? Begin juni wordt ze 3 jaar.
ik herken heel veel van die punten (misschien een twee of drie dingen niet), ik kan natuurlijk niet inschatten hoe extreem al die dingen zijn.
 
Wil iemand me even geruststellen of bevestigen?
Onze zoontje heeft autisme en ons dochter dacht ik van niet maar ik begin hier en daar wat te twijfelen. Ofwel is dat gewoon normaal en zoek ik er teveel achter? Enkele zaken:
- Ze houdt niet van etiketjes, die moeten er direct afgeknipt worden.
- Jeans wil ze niet dragen en eigenlijk veel kledij niet. 'Het is niet juist', zegt ze dan.
- Deuren moeten dicht, ze vindt het niet leuk als die open blijven staan.
- Als ze bijvoorbeeld even de tablet krijgt, positioneert ze haar drinkbeker steeds op dezelfde plaats en haar bordje ook. Alles moet juist staan.
- Qua drinkbekers heeft ze bepaalde kleuren dat ze niet wilt ('niet juist').
- Ze is alweer heel wat avonden wakker en het is zeer vermoeiend voor ons, maar ze is niet in bed te krijgen.
- Houdt zich wel enorm vast aan bepaalde gewoontes of verwachtingen.
- Ze is vrij gevoelig voor geluid.
- Eten is een enorme strijd. Fruit eet ze enkel banaan. Warm eten is in vlagen, soms eet ze iets heel graag om het dan vervolgens beu te zijn. Ze eet ook redelijk weinig, altijd al.
- Zindelijkheid: ze zit op het potje, maar wil er niets op doen. Snapt - denk ik - wel het concept van wat er moet gebeuren.

Normaal kleutergedrag? Begin juni wordt ze 3 jaar.
Gezien jullie al een kindje hebben dat gekend is met de diagnose ASS én als je bezorgd bent, is het misschien goed om aan te melden bij een COS? Sommige COS'en hanteren nu ook al leeftijd van 3 jaar waarboven niet meer aangemeld mag worden en daar kunnen ze dan meteen uitgebreider en multidisciplinair kijken? Je kan je bezorgdheid eens aanhalen bij de huisarts of Kind en Gezin voor een doorverwijzing?
Ik denk gewoon dat het vragen op een forum - wat ik echt wel begrijp :support: - niet altijd de juiste antwoorden gaat geven gezien niemand jullie en je dochter echt kent :)
 
Gezien jullie al een kindje hebben dat gekend is met de diagnose ASS én als je bezorgd bent, is het misschien goed om aan te melden bij een COS? Sommige COS'en hanteren nu ook al leeftijd van 3 jaar waarboven niet meer aangemeld mag worden en daar kunnen ze dan meteen uitgebreider en multidisciplinair kijken? Je kan je bezorgdheid eens aanhalen bij de huisarts of Kind en Gezin voor een doorverwijzing?
Ik denk gewoon dat het vragen op een forum - wat ik echt wel begrijp :support: - niet altijd de juiste antwoorden gaat geven gezien niemand jullie en je dochter echt kent :)
Ja, ik volg zeker je denkwijze hoor. Het is voor mij (momenteel) nog een te grote stap om contact op te nemen met een COS of een reva. Op zich lijdt ze er (momenteel) ook niet onder in mijn ogen, dus dat scheelt wel.
 
Wil iemand me even geruststellen of bevestigen?
Onze zoontje heeft autisme en ons dochter dacht ik van niet maar ik begin hier en daar wat te twijfelen. Ofwel is dat gewoon normaal en zoek ik er teveel achter? Enkele zaken:
- Ze houdt niet van etiketjes, die moeten er direct afgeknipt worden.
- Jeans wil ze niet dragen en eigenlijk veel kledij niet. 'Het is niet juist', zegt ze dan.
- Deuren moeten dicht, ze vindt het niet leuk als die open blijven staan.
- Als ze bijvoorbeeld even de tablet krijgt, positioneert ze haar drinkbeker steeds op dezelfde plaats en haar bordje ook. Alles moet juist staan.
- Qua drinkbekers heeft ze bepaalde kleuren dat ze niet wilt ('niet juist').
- Ze is alweer heel wat avonden wakker en het is zeer vermoeiend voor ons, maar ze is niet in bed te krijgen.
- Houdt zich wel enorm vast aan bepaalde gewoontes of verwachtingen.
- Ze is vrij gevoelig voor geluid.
- Eten is een enorme strijd. Fruit eet ze enkel banaan. Warm eten is in vlagen, soms eet ze iets heel graag om het dan vervolgens beu te zijn. Ze eet ook redelijk weinig, altijd al.
- Zindelijkheid: ze zit op het potje, maar wil er niets op doen. Snapt - denk ik - wel het concept van wat er moet gebeuren.

Normaal kleutergedrag? Begin juni wordt ze 3 jaar.
Veel van die dingen zijn normaal kleutergedrag.
Sowieso is ASS moeilijk vast te stellen op die leeftijd, én 80% van kinderen met ASS zijn jongens. De kans is dus sowieso véél kleiner, maar niet onbestaand. En aangezien er al een historiek in familie is, zal het sowieso wel opgevolgd worden?
 
Omdat meisjes later gediagnosticeerd worden, niet omdat 80% van de autisten jongens zijn.

Klopt. Meisjes willen ze ook niet gauw diagnosteren, die zijn ook heel erg goed in maskeren en zo.
Wordt niet sowieso opgevolgd, ook al is er historiek in de familie. Maar blij te horen dat veel dingen normaal kleutergedrag zijn, op den duur word ik soms een beetje paranoia. Dus het is fijn te lezen dat het ook gewoon normaal kan zijn (ook al is dit geen zekerheid, dat besef ik dan ook weer hoor).
 
Veel van die dingen zijn normaal kleutergedrag.
Sowieso is ASS moeilijk vast te stellen op die leeftijd, én 80% van kinderen met ASS zijn jongens. De kans is dus sowieso véél kleiner, maar niet onbestaand. En aangezien er al een historiek in familie is, zal het sowieso wel opgevolgd worden?

Omdat meisjes later gediagnosticeerd worden, niet omdat 80% van de autisten jongens zijn.

Klopt. Meisjes willen ze ook niet gauw diagnosteren, die zijn ook heel erg goed in maskeren en zo.
Wordt niet sowieso opgevolgd, ook al is er historiek in de familie. Maar blij te horen dat veel dingen normaal kleutergedrag zijn, op den duur word ik soms een beetje paranoia. Dus het is fijn te lezen dat het ook gewoon normaal kan zijn (ook al is dit geen zekerheid, dat besef ik dan ook weer hoor).
Dit, vroeger werd er bij meisjes zelfs niet richting ASS gedacht, da's gelukkig al wat anders :)fingerguns_r:) nu maar nog steeds worden meisjes minder snel met ASS gediagnosticeerd.

Omdat er iemand een diagnose heeft gekregen is trouwens geen trigger om het automatisch op te volgen in het gezin/in de familie.

Aanmelding bij het COS kan sowieso nuttig zijn via de school en het CLB, gezien de wachttijden, je kan ook ten allen tijde nog uit dat traject stappen indien je jezelf er niet goed bij voelt.

Nu, alles is afhankelijk van hoe "ernstig" die zaken zijn die je opnoemt, wij zagen ook al van een redelijk vroege leeftijd dat onze jongste "anders" was. Al zeer vroeg qua slaap en aanpassen aan vreemde omgevingen/mensen, daarna in aanpassen in school aan nieuwe juffen en vooral achteraf bekeken ook in prikkelverwerking. Ik zou zeggen, praat er eens over met de zorgleerkracht?
 
Aanmelding bij het COS kan sowieso nuttig zijn via de school en het CLB, gezien de wachttijden, je kan ook ten allen tijde nog uit dat traject stappen indien je jezelf er niet goed bij voelt.
Het grappige is dat ik datzelfde advies geef aan andere, maar dus zelf heel erg veel moeite heb om die stap effectief te zetten. Maar je hebt een punt.

Nu, alles is afhankelijk van hoe "ernstig" die zaken zijn die je opnoemt, wij zagen ook al van een redelijk vroege leeftijd dat onze jongste "anders" was. Al zeer vroeg qua slaap en aanpassen aan vreemde omgevingen/mensen, daarna in aanpassen in school aan nieuwe juffen en vooral achteraf bekeken ook in prikkelverwerking. Ik zou zeggen, praat er eens over met de zorgleerkracht?

Ja, momenteel valt de ernst wel goed mee. Deels omdat we er voor een stuk in meegaan. Nu merk ik wel dat hoe ouder ze wordt, hoe moeilijker ze het krijgt met bepaalde dingen. Het is bijna oudercontact en ik zal het inderdaad eens opsmijten. Ze gaat sinds januari naar school en die omschakeling is eigenlijk vlot gegaan, al is ze wel terughoudender dan de meeste kindjes.

Merci voor het advies.
 
Ah oké, ik wist niet dat het probleem eigenlijk bij de diagnostiek zat. Ik vind het wel vreemd dat iets met een vrij duidelijke genetische band, niet automatisch wordt opgevolgd (om een ander voorbeeld te geven, het Brugada-syndroom wordt via DNA-tests volledig opgespoord door heel de familie).
 
Het grappige is dat ik datzelfde advies geef aan andere, maar dus zelf heel erg veel moeite heb om die stap effectief te zetten. Maar je hebt een punt.

Ja, momenteel valt de ernst wel goed mee. Deels omdat we er voor een stuk in meegaan. Nu merk ik wel dat hoe ouder ze wordt, hoe moeilijker ze het krijgt met bepaalde dingen. Het is bijna oudercontact en ik zal het inderdaad eens opsmijten. Ze gaat sinds januari naar school en die omschakeling is eigenlijk vlot gegaan, al is ze wel terughoudender dan de meeste kindjes.

Merci voor het advies.
Snap het volledig hoor, ergens wil je dat label misschien niet, maar langs de andere kant geeft het je extra kans op hulp indien die in te komst nodig zou zijn. Ik had het voor mezelf wel nodig denk ik om het gedrag beter te plaatsen en vooral mijzelf tools te geven om er beter mee om te gaan.

Bij ons snapte de vervangjuf er vorig jaar jammer genoeg niks van, de vaste juf wel (heeft zelf een zoon met ASS) en wij merkten dat ongelooflijk hard. De huidige juf is wel helemaal mee, ondersteund door de zorgjuf en dat zorgt ervoor dat onze zoon veel blijer is op school en hij het heel goed doet in de klas, zowel verstandelijk als sociaal. Vorig jaar met de juf die totaal niet mee was, gedroeg hij zich helemaal anders en ging hij niet graag naar school.

Ik moet zeggen dat ons eerste gesprek bij het COS echt heel slecht was, een zeer onaangename psychologe die enkel de negatieve zaken in zijn gedrag belichtte. We hebben dat ook gemeld en de rest van het proces vond ik wel "aangenaam".
Ah oké, ik wist niet dat het probleem eigenlijk bij de diagnostiek zat. Ik vind het wel vreemd dat iets met een vrij duidelijke genetische band, niet automatisch wordt opgevolgd (om een ander voorbeeld te geven, het Brugada-syndroom wordt via DNA-tests volledig opgespoord door heel de familie).
Ergens zou het goed zijn dat ze dat meenemen, langs de andere kant snap ik de terughoudendheid van sommige ouders.
 
De goedkoopste zou ik nu ook niet direct nemen. Zou toch altijd nakijken dat het zeker BPA-vrij is en dat zijn vaak de duurdere modellen.
Akkoord, maar dat zijn ze allemaal, zelfs de goedkope, wel.
Wij kopen wel niet op 1 of andere cheapo Chinese webshop, maar gewoon in de kinderwinkel.
Lijkt me nu inderdaad ook wel dat je geen nieuwe flessen gaat vinden met BPA (bisfenol A) hoor, toch niet in de EU. BPA wordt gebruikt om polycarbonaat te maken (zelfde polymeer als bv. kunststoffen serres, bepaalde fietsbrillen, CD's). Ondertussen gebruikt men daar soms alternatieven voor zoals bisfenol K, maar of men daarvan uiteindelijk niet evengoed gaat ontdekken dat het schadelijk is voor de hormoonhuishouding is maar de vraag.

Polycarbonaat of PC valt onder recyleernummer 7 (others), dus als je fles gemaakt wordt uit pakweg PP (recycleernummer 5) zit je ook safe op vlak van BPA.
 
Wil iemand me even geruststellen of bevestigen?
Onze zoontje heeft autisme en ons dochter dacht ik van niet maar ik begin hier en daar wat te twijfelen. Ofwel is dat gewoon normaal en zoek ik er teveel achter? Enkele zaken:
- Ze houdt niet van etiketjes, die moeten er direct afgeknipt worden.
- Jeans wil ze niet dragen en eigenlijk veel kledij niet. 'Het is niet juist', zegt ze dan.
- Deuren moeten dicht, ze vindt het niet leuk als die open blijven staan.
- Als ze bijvoorbeeld even de tablet krijgt, positioneert ze haar drinkbeker steeds op dezelfde plaats en haar bordje ook. Alles moet juist staan.
- Qua drinkbekers heeft ze bepaalde kleuren dat ze niet wilt ('niet juist').
- Ze is alweer heel wat avonden wakker en het is zeer vermoeiend voor ons, maar ze is niet in bed te krijgen.
- Houdt zich wel enorm vast aan bepaalde gewoontes of verwachtingen.
- Ze is vrij gevoelig voor geluid.
- Eten is een enorme strijd. Fruit eet ze enkel banaan. Warm eten is in vlagen, soms eet ze iets heel graag om het dan vervolgens beu te zijn. Ze eet ook redelijk weinig, altijd al.
- Zindelijkheid: ze zit op het potje, maar wil er niets op doen. Snapt - denk ik - wel het concept van wat er moet gebeuren.

Normaal kleutergedrag? Begin juni wordt ze 3 jaar.
Voorbeeldje van vandaag: "IK WIL MIJN VORK MET VLIEGTUIG!!!"
 
Vandaag de uitslag gekregen van het bloedonderzoek wat betreft immuniteit. Niks bijzonders te zien, maar blijkbaar kun je pas echt testen wanneer ze 2 is geweest. Een andere dokter wilt haar wel nog eens zien. Ze raden ook aan om toch antibiotica in lichte dosis te geven tot we bij de andere dokter zijn geweest en een "ander" vaccin te geven tegen pneumokokken. Ze gaan de volgende keer bloedtrekken met lachgas, zodat ze niet te veel trauma's zou krijgen. Tot dusver geen nieuws is goed nieuws, maar weer antibiotica en weer van dokter naar dokter.

Ze begint precies wel het ziekenhuisverblijf te verwerken, want sinds deze week zijn haar poppen ziek zegt ze en is ze goed ervoor aan het zorgen :love: .
 
Hier hebben we er enkele van Camelbak. Gaat al een tijd mee en onderdelen zijn makkelijk te vervangen.


Dit werkt wel met rietje, dus niet handig als je kind de fles dan omhoog houdt.
 
Terug
Bovenaan