Prijzen onderhoud / herstellingen / vervangingen

Normaal disconnect ik altijd mijn dashcam als ik een wagen binnensteek, maar deze keer was ik het vergeten.
Tenzij die mannen op 10 minuten tijd waarbij de dashcam in shutdown ging de remvloeistof hebben kunnen flushen, bestond hun zogezegd 30 minuten durende "Service Remvloeistof" slechts uit er wat bijkappen... Meer is er niet te zien wat remmen betreft. Nochtans dient die volgens BMW zelf elke 2 jaar geflusht te worden.

Top. Vanzodra die uit Premium Selection garantie is, ga ik ermee naar een onafhankelijke garage. Ik ga ervan uit dat die zich wat minder kunnen permiteren te profiteren.
De mijne moet binnenkort ook binnen voor vernieuwen remvloeistof.
Wat heb je hiervoor betaald?
 
Normaal disconnect ik altijd mijn dashcam als ik een wagen binnensteek, maar deze keer was ik het vergeten.
Tenzij die mannen op 10 minuten tijd waarbij de dashcam in shutdown ging de remvloeistof hebben kunnen flushen, bestond hun zogezegd 30 minuten durende "Service Remvloeistof" slechts uit er wat bijkappen... Meer is er niet te zien wat remmen betreft. Nochtans dient die volgens BMW zelf elke 2 jaar geflusht te worden.

Top. Vanzodra die uit Premium Selection garantie is, ga ik ermee naar een onafhankelijke garage. Ik ga ervan uit dat die zich wat minder kunnen permiteren te profiteren.
Dat staat op de factuur?

Lijkt mij wel vreemd dat het elke 2 jaar geflusht moet worden.. dat lijkt mij extreem snel. ik zou eerder elke 4 a 5 jaar verwachten?
 
Lijkt mij wel vreemd dat het elke 2 jaar geflusht moet worden.. dat lijkt mij extreem snel. ik zou eerder elke 4 a 5 jaar verwachten?
Is hier in theorie ook (Toyota Yaris benzine):
"Remvloeistof na 30.000 km of 2 jaar; vervolgens iedere 60.000 km of 4 jaar"
In de praktijk volgt de garage (off. dealer) de km, niet de jaren, heb ik de indruk; of misschien maakt men gebruik van een remvloeistoftester?

Wat wel vreemd is, bij de diesel staat:
"Remvloeistof na 30.000 km; vervolgens iedere 60.000 km"
 
De mijne moet binnenkort ook binnen voor vernieuwen remvloeistof.
Wat heb je hiervoor betaald?

Dat staat op de factuur?

Lijkt mij wel vreemd dat het elke 2 jaar geflusht moet worden.. dat lijkt mij extreem snel. ik zou eerder elke 4 a 5 jaar verwachten?

81€. Zie https://www.beyondgaming.be/threads...lingen-vervangingen.1733/page-22#post-1287942

BMW G20 is eerst na 3 jaar dan elke 2 jaar. Boordcomputer gaf dat ook aan obv tijd, niet km.

Kleur van de vloeistof in het reservoir is atm gelig/amber.

of misschien maakt men gebruik van een remvloeistoftester?
Als ze gewoon testen en dan niets doen, dan moet ze mij niet "semi verplicht" hem laten binnensteken om in orde te zijn volgens de regels van de kunst, voor een "Service Remvloeistof" van 81€ voor "1 stuk DOT4" en 30 minuten werktijd. Die wagen heeft 20 minuten op een brug gestaan waarbij ze ruitensproeivloeistof en koelvloeistof hebben bijgekapt, de rest van de nacht aan de lader en 's morgens een OS update.

Om 15u56 wordt die binnengereden en 15cm omhoog gezet. Om 16u03 valt dashcam uit. Om 16u16 rijdt die naar de laad/diagnose-post zonder brug. Dus ofwel is het in die 13 minuten gebeurd, ofwel kunnen ze flushen zonder de wielen ervan te halen (?).

De bedragen zijn nu ook het einde van de wereld niet, maar het is het principe. En eind deze zomer zou ik ermee door de bergen willen gaan rijden.

Mijn vorige was een leasing en daar heb ik adhv m'n dashcam ook ferme wanpraktijken kunnen vaststellen bij Mercedes. Bv de wagen inleveren zonder, maar terugkrijgen met piepende remmen, waarna ze zogezegd remschijven en blokken vervangen zonder dat het probleem is opgelost, dus opnieuw binnengestoken, waarna ze 10 km op gas en op rem tegelijk gaan rijden en de handrem aantrekken aan 100km/u, om letterlijk met rokende remmen de werkplaats terug binnen te rijden. Daarna zag hij dat een dascham alles gefilmd had en is hij eraan beginnen prutsen en erin geslaagd een deel van de clipkes te deleten, maar niet alles. Bij de pickup zegt diezelfde persoon mij dan doodleuk dat ze "de officiële inrijprocedure gevolgd hebben". (En het probleem was nog niet opgelost.)

En zo waren er nog rariteiten. Mag er niet aan denken hoeveel ze de leasingmaatschappij zo hebben kunnen factureren...
Maar de BMW nu komt uit eigen zak.
 
Laatst bewerkt:
Dikke twee weken geleden 210 euro gegeven voor klein onderhoud, dus 6.8L olie, oliefilter, pollenfilter, luchtfilter, mazoutfilter, ... Ik al content, want vorig jaar 2500 kwijt voor groot onderhoud. Maar dus eergisteren na net geen 1000km na onderhoud, plots meldingen over de abs, auto trekt ook wat naar links bij het remmen. Blijkt dus gewoon de abs-sensor te zijn rechtsvoor, maar Volvo was zo tof om dat in te bouwen in de cardan, dus nieuwe cardan. :angry:
Nu, onafhankelijke gaat het voor nog geen 500 vervangen met originele onderdelen, dus algemeen gezien valt dat mee, maar toch weer een extra kost. Volgende week vieren we zijn 10e verjaardag en 't is nog een 5 cilinder dus wegdoen is geen optie. Buiten deze kost heb ik ook enkel nog maar onderhoud en banden gehad, dus op zich mag ik niet klagen.

Edit: vorig jaar in dat groot onderhoud zat ook een nieuwe radiator en luchtslang naar turbo, de eerste had een lek van steenslag en de tweede had een scheurtje van ouderdom, maar beiden lijken me niet echt aan betrouwbaarheid van auto te liggen. Distrubutieriem en v-riemen zijn dan ook gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Dikke twee weken geleden 210 euro gegeven voor klein onderhoud, dus 6.8L olie, oliefilter, pollenfilter, luchtfilter, mazoutfilter, ... Ik al content, want vorig jaar 2500 kwijt voor groot onderhoud. Maar dus eergisteren na net geen 1000km na onderhoud, plots meldingen over de abs, auto trekt ook wat naar links bij het remmen. Blijkt dus gewoon de abs-sensor te zijn rechtsvoor, maar Volvo was zo tof om dat in te bouwen in de cardan, dus nieuwe cardan. :angry:
Nu, onafhankelijke gaat het voor nog geen 500 vervangen met originele onderdelen, dus algemeen gezien valt dat mee, maar toch weer een extra kost. Volgende week vieren we zijn 10e verjaardag en 't is nog een 5 cilinder dus wegdoen is geen optie. Buiten deze kost heb ik ook enkel nog maar onderhoud en banden gehad, dus op zich mag ik niet klagen.

Edit: vorig jaar in dat groot onderhoud zat ook een nieuwe radiator en luchtslang naar turbo, de eerste had een lek van steenslag en de tweede had een scheurtje van ouderdom, maar beiden lijken me niet echt aan betrouwbaarheid van auto te liggen. Distrubutieriem en v-riemen zijn dan ook gedaan.
Is het niet de sensorring die over de cardan zit. Een sensor zelf in de cardan lijkt me wat moeilijk te bekabelen.
 
Is het niet de sensorring die over de cardan zit. Een sensor zelf in de cardan lijkt me wat moeilijk te bekabelen.
Welja, zo een ring die op cardan geperst zit. Volvo vroeg dus 1200 voor herstelling want nieuwe cardan, mijn onafhankelijke waar ik al 10 jaar ga, komt aan 120 euro onderdelen (90 sensor 30 sensorring) en plus werk en schat een 500 in totaal want zit op een vervelende plek. In tegenstelling tot Volvo gaat hij ook voor nieuwe ring en sensor. Moest sensor zelf nog goed zijn en enkel de ring te vervangen, waar hij van uit gaat, valt er al 90 weg.

Ik vind het vooral absurd dat Volvo verklaart dat de cardan vervangen moet worden. Willen die extra inkomsten via onderdelen, of gewoon minder werk voor hun mechanieker?
 
Welja, zo een ring die op cardan geperst zit. Volvo vroeg dus 1200 voor herstelling want nieuwe cardan, mijn onafhankelijke waar ik al 10 jaar ga, komt aan 120 euro onderdelen (90 sensor 30 sensorring) en plus werk en schat een 500 in totaal want zit op een vervelende plek. In tegenstelling tot Volvo gaat hij ook voor nieuwe ring en sensor. Moest sensor zelf nog goed zijn en enkel de ring te vervangen, waar hij van uit gaat, valt er al 90 weg.

Ik vind het vooral absurd dat Volvo verklaart dat de cardan vervangen moet worden. Willen die extra inkomsten via onderdelen, of gewoon minder werk voor hun mechanieker?
Mogelijk kan je zelf die ring niet los krijgen bij volvo. Zij redeneren dat wanneer de ring slecht is (meestal verroest, andere schade komt door slepen en dan mag je uw wiellagers bekijken) de rest van de cardanas ook wel al wat te lijden zal gehad hebben en vervangen dan maar de boel compleet. Want je wil toch niet dat je als merkgarage eerst de ring vervangt om dan binnen 3 maanden een probleem met de cardan te hebben.
 
Voor een standaard groot onderhoud (voorzien op 120.000 km) van een BMW Gran Tourer 216d (F46) heb ik deze week 388 EUR betaald bij de onafhankelijke BMW-specialist hier om de hoek.
 
Vriendin is ook geweest met haar Fiat 500, zelfde garagist als ik ga. Op de keer met haar distributieriem na was het het duurste onderhoud ooit, dus ze kwam klagen tegen mij. Gewoon onderhoud + alle filters + 2 lampen + ruitenwissermotor = 207 euro. :laugh:.
Volgend jaar gaat ze twee nieuwe banden mogen leggen om door keuring te raken, denk dat ze dan nog meer gaat verschieten. Hoewel in die maat ze onder de 100 euro per stuk voor een zeer deftige 4-seizoens zitten.
 
Vriendin is ook geweest met haar Fiat 500, zelfde garagist als ik ga. Op de keer met haar distributieriem na was het het duurste onderhoud ooit, dus ze kwam klagen tegen mij. Gewoon onderhoud + alle filters + 2 lampen + ruitenwissermotor = 207 euro. :laugh:.
Wat een dief.
 
Wat een dief.
Moest het niet zijn dat ik daar vrijdag mijn auto ga afzetten voor de remmen, ik ging reclameren!

Ze heeft die auto nu al 7 jaar (nieuw gekocht) en altijd bij hem geweest. 5x 90-110 euro betaald voor onderhoud, 1x 600 omdat distributieriem er in zat (wat ook nog voor niets is imo), en nu plots 207. Denk gewoon dat ze niet ziet wat de extra kosten zijn geweest.

Die geeft ook altijd een vervangauto mee voor niets, ongeacht hoe lang, moet niet met volle tank terug, is probleem van volgende die hem krijgt, ... Heb daar nu echt geen klagen van. Na haar accident paar jaar terug heeft ze meer dan een maand met een Golf van hem gereden, niets voor moeten betalen, vind ik ook wel dikke service tegenwoordig.
 
Moest het niet zijn dat ik daar vrijdag mijn auto ga afzetten voor de remmen, ik ging reclameren!

Ze heeft die auto nu al 7 jaar (nieuw gekocht) en altijd bij hem geweest. 5x 90-110 euro betaald voor onderhoud, 1x 600 omdat distributieriem er in zat (wat ook nog voor niets is imo), en nu plots 207. Denk gewoon dat ze niet ziet wat de extra kosten zijn geweest.

Die geeft ook altijd een vervangauto mee voor niets, ongeacht hoe lang, moet niet met volle tank terug, is probleem van volgende die hem krijgt, ... Heb daar nu echt geen klagen van. Na haar accident paar jaar terug heeft ze meer dan een maand met een Golf van hem gereden, niets voor moeten betalen, vind ik ook wel dikke service tegenwoordig.
Ik had het over uw vriendin.
 
In januari is de wagen van mijn moeder binnen geweest voor nieuwe remblokken vooraan, remvloeistof en "reinigen geleidingsbussen". 363€ (Opel Mokka, 10 jaar, 170k km) (In augustus vorig jaar ook binnen voor het vervangen van stabilisatorstangen. 172€.)

Eergisteren stond ze in panne langs de E40. Wagen begon extreem te trillen plots. Rokende rem linksvoor. Getakeld. Blijkt een "geblokkeerde remklauw".

Herstelling: 270€ voor de klauw.
Over remblokken en schijven die ongetwijfeld ook zullen moeten vervangen worden, had de garage (nog?) niets gezegd, aldus m'n moeder.
Uiteraard zeggen ze (officiële dealer n.b.) dat het probleem nu niets te maken heeft met het onderhoud toen...

🤨

Voor de rest heeft ze een goede verstandhouding met die garage, maar ik vind dit toch wel straf... Ik weet niet goed welk advies ik haar hier moet geven... Ik mag er niet aan denken moest dat linkervoorwiel plots aan 120 in de spits op een autosnelweg effectief geblokkeerd geraakt zijn...
 
Laatst bewerkt:
mja, in januari en nu pas problemen.. we zijn 4maanden verder. Lijkt mij evengoed zijn dat er iets van steen/object er tussen geraakt is?
Moest dat zo binnen de 2 weken van onderhoud geweest zijn, zou ik het nog ergens durven steken op het onderhoud. Maar ze heeft in al die tijd nooit iets gemerkt?
 
Ze zegt van wel, dat hij sindsdien soms eens heftig trilde, maar dat dat dan weer over ging.
En ge kent dat; niets van auto's kennende, "tzal wel niets zijn" en gwn verder rijden, *zucht* ... :/
 
Terug
Bovenaan