Prijzen onderhoud / herstellingen / vervangingen

Ik ben de voorbije 4 weken 2 maal naar mijn officiële Toyota garage geweest omwille van een foutmelding van mijn stuurbekrachtiging. Rood lichtje ging telkens aan en dit werd door de garage beide keren opgelost door de remvloeistof aan te vullen. Ik ken niets van auto's, maar dit probleem heeft zich gisteren op de autostrade voor een 3e keer voorgedaan. Halverwege de rit zijn mijn remmen voor 50% (zei de man van de VAB) uitgevallen en kon ik dus niet veilig verder rijden.

Auto is getakeld en samen met de kost voor VAB heeft mij dit een 450 euro gekost. Is dit iets dat ik kan verhalen op mijn garage? Ik hoor verschillende meningen. Sommige zeggen dat zij zich hier gaan kunnen uitpraten (ik ken niets van auto's) maar de man van VAB zij bv. dat dit een grove nalatigheid is geweest en dat ze mij de voorbije 2 keer niet zomaar terug de baan hadden mogen opsturen na gewoon de remvloeistof wat bij te vullen.

Iemand ervaring mee?
Remvloeistof is niet iets dat zomaar kan zakken of wordt verbruikt. Als dat wel gebeurt zit je met een lek en moet die garage dat sowieso uitzoeken en repareren ipv gewoon bijvullen. Fout van de garage dus.
 
Lijkt mij een vrij grove nalatigheid dat ze u tot 2x toe op enkele weken tijd laten vertrekken met een probleem in uw remsysteem. Is ronduit gevaarlijk dat er een lek zit in het remsysteem (stuurbekrachtiging op zelfde circuit) waardoor uw remmen er mee kunnen ophouden door te weinig vloeistof.

Voor hetzelfde geld zit je niet enkel met takelkosten maar met een zwaar accident met gewonden/doden tot gevolg.
 
Ik ben de voorbije 4 weken 2 maal naar mijn officiële Toyota garage geweest omwille van een foutmelding van mijn stuurbekrachtiging. Rood lichtje ging telkens aan en dit werd door de garage beide keren opgelost door de remvloeistof aan te vullen. Ik ken niets van auto's, maar dit probleem heeft zich gisteren op de autostrade voor een 3e keer voorgedaan. Halverwege de rit zijn mijn remmen voor 50% (zei de man van de VAB) uitgevallen en kon ik dus niet veilig verder rijden.

Auto is getakeld en samen met de kost voor VAB heeft mij dit een 450 euro gekost. Is dit iets dat ik kan verhalen op mijn garage? Ik hoor verschillende meningen. Sommige zeggen dat zij zich hier gaan kunnen uitpraten (ik ken niets van auto's) maar de man van VAB zij bv. dat dit een grove nalatigheid is geweest en dat ze mij de voorbije 2 keer niet zomaar terug de baan hadden mogen opsturen na gewoon de remvloeistof wat bij te vullen.

Iemand ervaring mee?
Heb je rechtsbijstand bij je verzekering? Zeker eens contact mee opnemen.
Zoals reeds gezegd, grote nalatigheid van de garage.
Staat uw wagen thuis in de garage of op een vaste plek? Kijk eens op die plek, zie je daar ergens olievlekken liggen?
 
Deze herstelling laten uitvoeren bij een collega van me die achter zijn uren ook een garage in bijberoep uitbaat.
Ik vind de prijs wel goed meevallen. Wat denken jullie?

Distributiekit was riem, rollers en waterpomp inclusief.

Dat is bijna gratis.

Ik was vorig jaar 2.500 kwijt aan de riem (en alle toebehoren zoals rollers, waterpomp, werk, ...) kwijt.
Scheelt ook per model natuurlijk. Vriendin gaat naar zelfde garagist met haar fiat en zij was 600 kwijt voor hetzelfde. Maar heel je factuur tesamen heb je dus een heel mooie prijs gekregen.
Om de hoeveel km moet je gaan voor de riem? Ik om de 180.000 en vriendin om de 60.000. Dat scheelt ook.
 
Om de hoeveel km moet je gaan voor de riem? Ik om de 180.000 en vriendin om de 60.000. Dat scheelt ook.
Ik heb er eerlijk gezegd geen flauw idee van maar hij stelde het voor om alles eens te vervangen aangezien ik ook een klein coolant lek had aan de waterpomp.
De pomp bleek wel degelijk lek en een bijna 12 jaar oude auto verdient eigenlijk wel een nieuwe riem want als die breekt is mijn auto rijp voor het schroot.
 
Remvloeistof is niet iets dat zomaar kan zakken of wordt verbruikt. Als dat wel gebeurt zit je met een lek en moet die garage dat sowieso uitzoeken en repareren ipv gewoon bijvullen. Fout van de garage dus.
Maar is het remvloeistof al het een fout van de stuurbekrachtiging is? Imo haalt men hier toch zaken door elkaar.
 
Dat is bijna gratis.

Ik was vorig jaar 2.500 kwijt aan de riem (en alle toebehoren zoals rollers, waterpomp, werk, ...) kwijt.
Scheelt ook per model natuurlijk. Vriendin gaat naar zelfde garagist met haar fiat en zij was 600 kwijt voor hetzelfde. Maar heel je factuur tesamen heb je dus een heel mooie prijs gekregen.
Om de hoeveel km moet je gaan voor de riem? Ik om de 180.000 en vriendin om de 60.000. Dat scheelt ook.
Vw motors met cr 180k km ofwel 7 jaar (dat is hetgeen continental die de d riemen maakt van vw aangeeft)
 
BMW 320i, 2019, 71869km, officiële dealer, incl. BTW.

Service remvloeistof - remvloeistof23€ * 1 stuk23€
Service remvloeistof - uurloon9.7€ * 6 PE58€
Voertuigcheck - nazicht vloeistoffen - uurloon9.7€ * 2 PE19€
Voertuigcheck - ruitenwisseradditief3.6€ * 0.8 stuks3€
Voertuigcheck - koelvloeistof3.8€ * 0.4 stuks4€
Programmatie - updates - regeleenheid programmeren/storingsgeheugen wissen12.5€ * 4 PE50€

Die voertuigcheck heb ik niet gevraagd, mabon...

Wat is "PE"? Want zelfs al zijn dat blokken van 15 minuten, dat uurloon is toch vlot gerekend? Dan tel ik 3u. Om 8u51 deze morgen kreeg ik al de factuur en bericht dat hij klaar stond... Dus nog geen uur aan gewerkt... Geen idee hoelang die zaken effectief duren.

(EDIT: PE is 5 minuten.)
 
Laatst bewerkt:
Ook weer eens geweest voor gewoon onderhoud. 6L olie, oliefilter, pollenfilter, mazoutfilter en uren: 239 euro. Ik heb die auto nu net 10 jaar en buiten het eerste onderhoud bij Volvo zelf, betaalde ik eigenlijk altijd rond die prijs voor dergelijk onderhoud. Met de inflatie in gedachten is dat dus een koopje. :D Staat dus weer in orde om over een kleine maand 5000km met een sleurhut en dakkoffer te sleuren op onze Zweedse roadtrip.

Vriendin met haar Fiatje ook geweest, zelfde garage, gaat op een 350 komen, met nieuwe batterij, en afgebroken ruitenwisser er bij + depannage want toen haar batterij het begaf stond ze met de baby aan een winkel op een goed half u van garagist en kon niet meer weg. All in toch ook niet te duur voor alles. Voor gewoon onderhoud waar ik nu net geen 240 voor gaf, zit zij normaal aan een 90-120 euro.
 
Laatst bewerkt:
Normaal disconnect ik altijd mijn dashcam als ik een wagen binnensteek, maar deze keer was ik het vergeten.
Tenzij die mannen op 10 minuten tijd waarbij de dashcam in shutdown ging de remvloeistof hebben kunnen flushen, bestond hun zogezegd 30 minuten durende "Service Remvloeistof" slechts uit er wat bijkappen... Meer is er niet te zien wat remmen betreft. Nochtans dient die volgens BMW zelf elke 2 jaar geflusht te worden.

Top. Vanzodra die uit Premium Selection garantie is, ga ik ermee naar een onafhankelijke garage. Ik ga ervan uit dat die zich wat minder kunnen permiteren te profiteren.
 
Als die auto reeds op de brug staat en wielen verwijderd, dan zijn de remmen wel vrij snel geflusht hoor.
Al moet daar tegenwoordig de auto ondertussen ook voor aan de computer voor de abs pomp ed te bedienen.

Zelf doe ik er iets langer over omdat ik per wiel het reservoir bijvul, in plaats van mijn bidon te vullen met remvloeistof.
Maar in een garage zal zoiets wel automatisch zijn.

Maar na de garantie overstappen naar een onafhankelijke garage is zeker een goed idee, tenzij je veel waarde hecht aan een ingevuld onderhoudsboekje naar herverkoop toe.
 
Als die auto reeds op de brug staat en wielen verwijderd, dan zijn de remmen wel vrij snel geflusht hoor.
Al moet daar tegenwoordig de auto ondertussen ook voor aan de computer voor de abs pomp ed te bedienen.

Zelf doe ik er iets langer over omdat ik per wiel het reservoir bijvul, in plaats van mijn bidon te vullen met remvloeistof.
Maar in een garage zal zoiets wel automatisch zijn.

Maar na de garantie overstappen naar een onafhankelijke garage is zeker een goed idee, tenzij je veel waarde hecht aan een ingevuld onderhoudsboekje naar herverkoop toe.
Als het een officiële garagist is met factuur.
Waarom zou dat invloed hebben op herverkoop?
 
Als die auto reeds op de brug staat en wielen verwijderd, dan zijn de remmen wel vrij snel geflusht hoor.
Al moet daar tegenwoordig de auto ondertussen ook voor aan de computer voor de abs pomp ed te bedienen.
Stond iets verhoogd op de brug om wat ergonomischer aan de motor te knn werken, maar de wielen waren er nog niet af toen de dashcam uit viel (15min na ignition off). De video herstart 10 minuten later als hij naar een andere werkpost zonder brug rijdt. De volgende ochtend staat hij daar nog een uur op contact en aan de lader, wss voor de gevraagde iDrive update, en daarna rijdt hij naar buiten.

EDIT: op de beelden was hij trouwens koelvloeistof aan het bijvullen, niet de remvloeistof zoals ik eerder dacht. Dus ofwel kapte hij erbij in die 10 minuten black-out, ofwel zelfs helemaal niet.

Kga mij eens zo'n remvloeistof tester kopen op amazon...
 
Terug
Bovenaan