Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

En daarmee zijn we al aan pagina 1000 beland in deze thread meer als 2 jaar verder. Wie had dat ooit durven denken. Ondertussen kunnen we ons maar optrekken aan deze berichten:


Officieel werden alle missiles neergehaald, klonk het woensdagochtend nog bij het Russische ministerie van Defensie na een Oekraïense ATACMS-raketaanval op de luchtmachtbasis van Belbek op de Krim. Maar uit satellietbeelden blijkt heel wat anders.

...

Minstens tien ATACMS-raketten met een bereik van 300 kilometer, die Oekraïne in april voor het eerst van de Verenigde Staten had gekregen, zouden richting de basis afgevuurd zijn.

...

Maar uit satellietbeelden in hoge resolutie die donderdag gemaakt werden door het bedrijf Maxar blijkt nu toch dat meerdere raketten hun doel met uiterste precisie hebben kunnen treffen. Van minstens vier Russische gevechtsvliegtuigen op de basis blijft amper nog iets over. Het gaat naar alle waarschijnlijkheid om twee MiG-31’s, een MiG-29 en een Su-27.
...
 
En daarmee zijn we al aan pagina 1000 beland in deze thread meer als 2 jaar verder. Wie had dat ooit durven denken.
Ik wist 2 jaar geleden al met zekerheid te zeggen dat deze oorlog 2+ jaar zou duren hoor (allé ik had daar toch inwendig op gegokt). Ik had wel niet verwacht dat Rusland zo weerbarstig / koppig / weerbaar zou zijn. Ik ken het verhaal van de Russische beer maar zelfs ik (en ik ben erg sceptisch) heb Poetin toch nog onderschat.

Al is mijn oordeel van dag 1 nog altijd dezelfde: Op lange termijn vind ik nog altijd dat Poetin niet slim bezig is. Maar het probleem is gewoon dat dit Poetin geen reet kan schelen. Het enige dat telt is: Kost wat kost maar hij wil gewoon de sterke man zijn zolang hij leeft. Of daar nu 500k of 5 miljoen mensen moeten voor sterven. Daar ligt hij helemaal niet wakker van. Hij lacht daar gewoon eens goed mee. Dat klinkt wreed, dat is het ook maar dat is gewoon de waarheid.
 
Poetin dacht dat de oorlog hele anders zou verlopen, dat kan je met zekerheid stellen. Alleen weet niemand hoe de oorlog gaat aflopen.
 
Poetin dacht dat de oorlog hele anders zou verlopen, dat kan je met zekerheid stellen. Alleen weet niemand hoe de oorlog gaat aflopen.

De stemmen in rusland zelf worden steeds radicaler wat 'het einde' van de oorlog betreft. Er is een soort massale psychose aan het ontstaan, een beetje of zelfs geen beetje zoals in nazi Duitsland ooit, waar de cult van de dood naarmate de oorlog vorderde steeds groter aan het worden was.
 
Wat in ieder geval nog niet veranderd is is wat er gebeurd eens russen nieuwe dorpen innemen. :/
Huizen leegroven en willekeurige burgers doden.


 
In het kort : +2 bootjes die gezonken zijn werden hierop verwerkt, op de laatste cijfers van Oekraïene maar 1tje.

Waarschijnlijk is enkel de corvette geraakt en eerst misgeidentificeerd.
Ze lagen in dezelfde baai en er is beeldmateriaal van 1brandend schip.
Wel een goede hit, spiksplinternieuw en het kon zowel kaliber als zircon raketten afvuren.
 
Robotyne zou terug in Russische handen zijn en het noorden van Vovchansk zou ook al gevallen zijn. Vermoedelijk zal die stad nog worden ingenomen, maar een verdere grote opmars naar Kharkov verwacht eigenlijk niemand. Mogelijk wel een gelijkaardige incursie bij Sumy, maar dat kan ook desinformatie zijn om de Oekraïeners te dwingen om ook daar aandacht voor te hebben. Ik zie de Russen nog wel meer gebied innemen (Chasiv Yar zou een grote klepper zijn) de komende maanden maar een grote doorbraak zou me sterk lijken. Westerse wapens stromen toe en de mobilisatiewet zou toch ook een impact moeten hebben.
 

Putin zou de oorlog willen beëindigen na een onderhandeld staakt-het-vuren gebaseerd op de huidige frontlinie.
Niet de oorlog beëindigen. Enkel 'pauzeren' of 'bevriezen'.

MOSCOW/LONDON, May 24 (Reuters) - Russian President Vladimir Putin is ready to halt the war in Ukraine with a negotiated ceasefire that recognises the current battlefield lines, four Russian sources told Reuters, saying he is prepared to fight on if Kyiv and the West do not respond.
"Putin can fight for as long as it takes, but Putin is also ready for a ceasefire – to freeze the war," said another of the four, a senior Russian source who has worked with Putin and has knowledge of top level conversations in the Kremlin.
 
"Laten we een staakt het vuren sluiten zodat we ons leger kunnen opkuisen, nieuwe wapens en munitie kunnen vergaren, onze schepen in de Zwarte Zee kunnen evacueren, nieuwe defensieve linies bouwen op bepaalde locaties en wat extra propaganda kunnen verspreiden in het Westen waardoor de steun stilvalt. Dan kunnen we jullie nadien alsnog verpletteren."

edit: Putin zal er op gehoopt hebben dat de 60 miljard aan Amerikaanse steun er nooit zou komen. Omdat die er plots toch is gekomen heeft hij noodgedwongen een halfbakken en tot falen gedoemd offensief gestart in Kharkiv om te proberen om beweging te krijgen in het front in Donetsk.

Nu hoopt hij dat Oekraïne en het Westen stom genoeg zijn om dit staakt het vuren te accepteren tot na de vele verkiezingen in West Europa en de VS. Dan kan hij hopen dat er Russofiele elementen aan de macht komen die de steun richting Oekraïne stoppen.

Er is maar één antwoord dat men zou mogen geven en dat is een duidelijke nee. Lever een dag na die weigering 100'den lange afstandswapens en bombardeer elke Russische commandopost, elk munitiedepot, elk militair vliegveld, elke marshalling area en alle olie- en gasinstallaties die binnen bereik liggen.
 
Laatst bewerkt:
"Laten we een staakt het vuren sluiten zodat we ons leger kunnen opkuisen, nieuwe wapens en munitie kunnen vergaren, onze schepen in de Zwarte Zee kunnen evacueren, nieuwe defensieve linies bouwen op bepaalde locaties en wat extra propaganda kunnen verspreiden in het Westen waardoor de steun stilvalt. Dan kunnen we jullie nadien alsnog verpletteren."

edit: Putin zal er op gehoopt hebben dat de 60 miljard aan Amerikaanse steun er nooit zou komen. Omdat die er plots toch is gekomen heeft hij noodgedwongen een halfbakken en tot falen gedoemd offensief gestart in Kharkiv om te proberen om beweging te krijgen in het front in Donetsk.

Nu hoopt hij dat Oekraïne en het Westen stom genoeg zijn om dit staakt het vuren te accepteren tot na de vele verkiezingen in West Europa en de VS. Dan kan hij hopen dat er Russofiele elementen aan de macht komen die de steun richting Oekraïne stoppen.

Er is maar één antwoord dat men zou mogen geven en dat is een duidelijke nee. Lever een dag na die weigering 100'den lange afstandswapens en bombardeer elke Russische commandopost, elk munitiedepot, elk militair vliegveld, elke marshalling area en alle olie- en gasinstallaties die binnen bereik liggen.
Dit is wat ik ook denk. Hij is te ver gegaan om nu beslissen te stoppen.
Tijd kopen is dit.
 
En om verder te gaan op de vorige posts. Het wordt tijd dat het Westen helemaal wakker wordt en begint met duidelijke allianties te vormen want de agressie van de "Axis of evil" begint zich steeds duidelijker te manifesteren.

China dat een meerdaagse oefening houdt waarbij ze testen of ze Taiwan kunnen omsingelen en waar ze de opmerking maken dat deze in principe 2 dagen zal duren maar ook voor onbepaalde duur kan worden verlengt. Steeds meer meldingen van (pogingen tot) sabotage van infrastructuur in Europa met recent nog dit voorval, https://nos.nl/artikel/2521633-explosieven-gevonden-vlak-bij-navo-pijpleiding-in-duitsland. Rusland dat actief de grenzen aftast in de Baltische staten en eenzijdig internationale verdragen opzegt en zich zo terrein toegeëigend.

En ondertussen heb je nog steeds idioten in de Belgische politiek die actief campagne voeren om kernwapens van Belgische bodem te verbannen en een hoop verdragen te tekenen die door iedereen behalve het Europa worden genegeerd. Die politiekers en hun fanatieke aanhangers zouden ze als eerste naar het front moeten sturen als kanonnenvlees.
 
"Laten we een staakt het vuren sluiten zodat we ons leger kunnen opkuisen, nieuwe wapens en munitie kunnen vergaren, onze schepen in de Zwarte Zee kunnen evacueren, nieuwe defensieve linies bouwen op bepaalde locaties en wat extra propaganda kunnen verspreiden in het Westen waardoor de steun stilvalt. Dan kunnen we jullie nadien alsnog verpletteren."

edit: Putin zal er op gehoopt hebben dat de 60 miljard aan Amerikaanse steun er nooit zou komen. Omdat die er plots toch is gekomen heeft hij noodgedwongen een halfbakken en tot falen gedoemd offensief gestart in Kharkiv om te proberen om beweging te krijgen in het front in Donetsk.

Nu hoopt hij dat Oekraïne en het Westen stom genoeg zijn om dit staakt het vuren te accepteren tot na de vele verkiezingen in West Europa en de VS. Dan kan hij hopen dat er Russofiele elementen aan de macht komen die de steun richting Oekraïne stoppen.

Er is maar één antwoord dat men zou mogen geven en dat is een duidelijke nee. Lever een dag na die weigering 100'den lange afstandswapens en bombardeer elke Russische commandopost, elk munitiedepot, elk militair vliegveld, elke marshalling area en alle olie- en gasinstallaties die binnen bereik liggen.
Dat Kharkovoffensief heeft voorlopig de doelstelling om een bufferzone te scheppen, mogelijk is dat een haalbare kaart. Of die veel zin heeft weet ik niet, maar Oekraïne wordt wel gedwongen om haar spaarzame manschappen nog meer uit te strekken over de lange frontlinie. Bij Sumy wordt een gelijkaardige beweging verwacht en opnieuw wellicht zonder de bedoeling om Sumy zelf in te nemen maar wel om genoeg manschappen naar daar af te leiden in de hoop om iets sneller vooruit te gaan in de Donbasregio, waar in mijn ogen het echte doel ligt voor Rusland.

Een staakt het vuren zal Kiev niet serieus nemen en terecht. Rusland heeft de adempauze van het voorjaar van 2023 zeer effectief gebruikt om een ondoorbreekbare verdedigingsgordel uit te bouwen waar Oekraïne zijn tanden op heeft kapotgebeten.

Waar Rusland niet in lijkt te slagen is een definitieve doorbraak en een strategisch beslissend manoeuver. Ik vermoed dat dit ze deze zomer nog wel hier en daar winst zullen boeken en dat Oekraïne dit jaar op zijn best de huidige fronlinie maximaal probeert te behouden met maximaal verlies voor de aanvallende partij. Of we volgend jaar een succesvol Oekraïens offensief gaan zien weet ik niet. Dan gaat het Westen zich toch mogen haasten en zal het vooral van de presidentsverkiezingen in de VS afhangen.

En misschien dat er morgen een oepsiepoepsieaccident gebeurt in de straat van Taiwan, waarbij een heel andere oorlog van start gaat en de VS al zijn krachten daarop gaat willen concentreren.

Of Poetin valt door een raam en de Russische aanwezigheid in Oekraïne stuikt helemaal in elkaar, waardoor we een gebalkaniseerd Rusland krijgen met nuclear warlords en we heimwee gaan krijgen naar een periode dat Fallout een leuk spelletje was op de computer.
 
Dat Kharkovoffensief heeft voorlopig de doelstelling om een bufferzone te scheppen, mogelijk is dat een haalbare kaart.
Dat offensief is er in de eerste plaats gekomen om de grote leider een plezier te doen. Het offensief in Donetsk is stilgevallen ondanks het massale Russische overwicht en een aantal slecht beslissingen van Oekraïne. Putin wil kost het kost een overwinning vooraleer de Westerse hulp massaal begint aan te komen. De 60 miljard van de Amerikanen is ondertussen aan het binnenstromen, de 100-duizenden stuks 155mm munitie van Tsjechië komen er aan in de volgende weken. Gisteren heeft Zweden 7 miljard aan militaire steun toegezegd.

"Hey Vladimir, de aanvallen in Donetsk werken niet dus misschien kunnen we proberen daar eens aan te vallen". Als je ziet wat er momenteel aan de gang is met arrestatie van hoge militaire figuren dan lijkt het er vooral op dat de clan die loyaal was aan Shoigu zich nu vooral probeert in te dekken en zich zoveel mogelijk onder de paraplu van het nieuwe bewind te verschuilen.
Of die veel zin heeft weet ik niet, maar Oekraïne wordt wel gedwongen om haar spaarzame manschappen nog meer uit te strekken over de lange frontlinie. Bij Sumy wordt een gelijkaardige beweging verwacht
En met welke troepen? Als Rusland effectief nog reserves had dan waren die wel ingezet om het momentum van het Donetsk offensief aan te houden. De enige troepenconcentratie die Rusland nog heeft in de Sumy richting is het 44ste korps en die hebben al een hoop reserves moeten afgeven om een doorbraak richting Kharkiv te forceren zonder succes.
 
Terug
Bovenaan