Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Afgelopen nacht hebben ze toch 18 drones uit de lucht gehaald.
Wat op zichzelf niets zegt natuurlijk. Misschien hebben de Russen er 180 gelanceerd en dan klopt 10% wel.

De vraag is wel:
- zijn de Russische drones en raketten beter geworden? Hoe dan?
- of is de Oekraïense luchtweer minder goed geworden? Ik vermoed dit laatste gezien hun tekorten.
 
Wat op zichzelf niets zegt natuurlijk. Misschien hebben de Russen er 180 gelanceerd en dan klopt 10% wel.

De vraag is wel:
- zijn de Russische drones en raketten beter geworden? Hoe dan?
- of is de Oekraïense luchtweer minder goed geworden? Ik vermoed dit laatste gezien hun tekorten.
Maar is het van de afgelopen weken of meer recent. Mijn info was van 1 nacht en die zet er ook wel bij indien ze er drones wel het doel bereikten.

Ik heb soms de indruk dat onze media wat achterloopt.
 
Wat op zichzelf niets zegt natuurlijk. Misschien hebben de Russen er 180 gelanceerd en dan klopt 10% wel.

De vraag is wel:
- zijn de Russische drones en raketten beter geworden? Hoe dan?
- of is de Oekraïense luchtweer minder goed geworden? Ik vermoed dit laatste gezien hun tekorten.

Rusland heeft al altijd een enorm arsenaal aan raketten gehad en sommige raketten zijn beter dan de Westerse. Ze vuren meestal verschillende types af Ik vermoed dat ze door de oorlog in Oekraïne ook wel de nodige ervaring met drones en raketten zullen hebben opgebouwd en al doende leert men.

De Oekraïnse luchtverdediging dat door het Westen wordt geleverd is subliem, maar gans het land beveiligen is quasi onmogelijk en laten we niet vergeten dat de raketten voor het Patriot systeem minimum 6 miljoen dollar stuk kosten en Oekraïne wordt quasi elke dag gebombardeerd ..

De door Iran vooraf gemelde raket en drone aanval op Israël was qua interceptie een gigantisch succes, maar als je ziet welke coalitie eraan heeft deelgenomen en welk materiaal er is gebruikt om alles te onderscheppen. Als het Westen Oekraïne zo helpt dan komen ze rechtstreeks tussen in het conflict. Het is voor Oekraïne helaas dagelijkse realiteit geworden een Russische drone en rakettenregen.
 
Somber beeld in de podcast DS Vandaag. Nieuwe aanstelling minister van defensie in Rusland. Een top-econoom die van aanpakken weet en geen corruptie duldt. 6% van het BBP gaat naar de genationaliseerde oorlogseconomie en dat gaat alleen maar verhogen. De russen produceren 300% meer granaten als alle landen in het Westen samen.

Bij ons ondertussen alleen maar lethargie en ontkenning. Ronduit beangstigend.
 
Ondertussen zou Oekraïne de toestemming krijgen van de VS om westerse langeafstandswapens in te zetten tegen doelwitten in Rusland.
Of in ieder geval staat de VS er niet langer weigerachtig tegenover maar laat het de keuze aan Oekraïne.
Triestig dat dit weer zo lang heeft moeten duren vooral als je leest dat Oekraïense commandanten de troepenopbouw in de Kharkiv regio al dagenlang hadden gezien en gewoon niets mochten doen.
 
Somber beeld in de podcast DS Vandaag. Nieuwe aanstelling minister van defensie in Rusland. Een top-econoom die van aanpakken weet en geen corruptie duldt. 6% van het BBP gaat naar de genationaliseerde oorlogseconomie en dat gaat alleen maar verhogen. De russen produceren 300% meer granaten als alle landen in het Westen samen.

Bij ons ondertussen alleen maar lethargie en ontkenning. Ronduit beangstigend.
Geen nood!
Mits wat geluk hebben we binnenkort een Russisch-gezinde regering die de oorlog zal doen stoppen.
De openbare omroep (en mainstream media) aan banden leggen of afslanken (zie nieuwe besluiten in NL) of er een staatsomroep van willen maken (zie Slovakije) met enkel een goed-nieuws-show. Dat is ook van aanpakken weten.
En net zoals in Georgië en Slovakije kunnen we dan op straat komen tegen die besluiten.
Met alle gevolgen van dien: zie de aanslag (weeral) in Slovakije waar ze de schuld direct bij de mainstream media en de oppositie leggen. Natuurlijk gaan er al stemmen op om de mainstream media en de oppositie nog verder aan banden te leggen.
Putin is de NAVO/EU van binnenuit aan het kapot maken terwijl ze bij ons aan het bekijken zijn of ze de munitie dat bij tank X hoort wel mogen uitleveren, want er zijn allerlei contracten die dat verbieden en... *zucht* .

Er komen mooie tijden aan, zoveel is zeker (imho).
 
Laatst bewerkt:
Geen nood!
Mits wat geluk hebben we binnenkort een Russisch-gezinde regering die de oorlog zal doen stoppen.
De openbare omroep (en mainstream media) aan banden leggen of afslanken (zie nieuwe besluiten in NL) of er een staatsomroep van willen maken (zie Slovenië) met enkel een goed-nieuws-show. Dat is ook van aanpakken weten.
En net zoals in Georgië en Slovenië kunnen we dan op straat komen tegen die besluiten.
Met alle gevolgen van dien: zie de aanslag (weeral) in Slovenië waar ze de schuld direct bij de mainstream media en de oppositie leggen. Natuurlijk gaan er al stemmen op om de mainstream media en de oppositie nog verder aan banden te leggen.
Putin is de NAVO/EU van binnenuit aan het kapot maken terwijl ze bij ons aan het bekijken zijn of ze de munitie dat bij tank X hoort wel mogen uitleveren, want er zijn allerlei contracten die dat verbieden en... *zucht* .

Er komen mooie tijden aan, zoveel is zeker (imho).
Je bedoelt Slovakije waarschijnlijk 🙂.
 
Langs de andere kant: hoe lang kan een oorlogseconomie stand houden?

Niet eeuwig, dat kan ook niet. Maar misschien lang genoeg om Oekraïne te kraken.

Er bestaat helaas een historisch voorbeeld voor in de VS. Eishower's bekende waarschuwing komt op hetzelfde neer. Een land met een groot militair industrieel complex heeft oorlog nodig. De vergelijking gaat uiteraard niet 1-op-1 tussen de VS en rusland, uiteraard. Maar het idee is gelijkaardig.

Kwam ook ter sprake in DS Vandaag podcast. Putin's oorlogseconomie heeft een oorlog nodig. We spreken over 40 tot 80 van de grootste russische bedrijven die ondertussen zijn genationaliseerd en omgevormd tot oorlogsproducenten. Er gaat momenteel 135 miljard dollar per jaar naar die industrie en putin heeft net de opdracht gegeven aan z'n nieuwe minister van defensie om dat grondig op te schalen.

We hebben momenteel een tegenstander in rusland die meer geld, meer manschappen, meer bewapening, en een (veel) grotere wil om te vechten heeft. En die bovendien z'n militaire industrie niet wilt stopzetten. Daartegenover zetten we onszelf als besluitloos, verdeeld, en onnoembaar mlitair onvoorbereid.

Putin is klaar voor een tienjarige oorlog in Oekraïne en weet dat hij die zal winnen tenzij er een drastische ommekeer komt langs onze kant. Ik ben te cynisch geworden om te geloven dat die er komt.
 
Er bestaat helaas een historisch voorbeeld voor in de VS. Eishower's bekende waarschuwing komt op hetzelfde neer. Een land met een groot militair industrieel complex heeft oorlog nodig. De vergelijking gaat uiteraard niet 1-op-1 tussen de VS en rusland, uiteraard. Maar het idee is gelijkaardig.

Kwam ook ter sprake in DS Vandaag podcast. Putin's oorlogseconomie heeft een oorlog nodig. We spreken over 40 tot 80 van de grootste russische bedrijven die ondertussen zijn genationaliseerd en omgevormd tot oorlogsproducenten. Er gaat momenteel 135 miljard dollar per jaar naar die industrie en putin heeft net de opdracht gegeven aan z'n nieuwe minister van defensie om dat grondig op te schalen.

We hebben momenteel een tegenstander in rusland die meer geld, meer manschappen, meer bewapening, en een (veel) grotere wil om te vechten heeft. En die bovendien z'n militaire industrie niet wilt stopzetten. Daartegenover zetten we onszelf als besluitloos, verdeeld, en onnoembaar mlitair onvoorbereid.

Putin is klaar voor een tienjarige oorlog in Oekraïne en weet dat hij die zal winnen tenzij er een drastische ommekeer komt langs onze kant. Ik ben te cynisch geworden om te geloven dat die er komt.
Voor de VS is een mogelijke confrontatie met China belangrijker dan die met Rusland via Oekraïne als proxy, vermoed ik. De VS hoopt en verwacht dat de EU dit probleem zelf kan en gaat oplossen, maar dat is een ijdele hoop. De EU is een economische reus, maar een geopolitieke dwerg. We zijn daarvoor te verdeeld en ik zie weinig animo om Europees gezag te centraliseren. Een tandem Parijs-Berlijn dat knopen doorhakt gaat niet gebeuren, al doet Macron wel pogingen om dat te doen. Daar zit nog wat gaullisme in, een restant van een Washington-onafhankelijke koers. Nederland is dan bijvoorbeeld véél Atlantischer. Als je naar Scholz ziet ... dat is de vereenzelviging van die verlammende besluiteloosheid.
 
Ik kan alleen maar hopen dat mensen ook aan de Russische dreiging denken wanneer ze straks gaan stemmen. Niet dat er ook maar een partij de dreiging serieus neemt, het is absurd hoe dit niet eens een verkiezingspunt is, maar laat ons alsjeblieft niet gaan stemmen op partijen die de rode loper willen uitrollen voor Poetin. IJdele hoop, ik weet het. Maar we overleven dit alleen met een sterke Europese Unie, een sterke NAVO en een sterk Europees militair apparaat.
 
Ik kan alleen maar hopen dat mensen ook aan de Russische dreiging denken wanneer ze straks gaan stemmen. Niet dat er ook maar een partij de dreiging serieus neemt, het is absurd hoe dit niet eens een verkiezingspunt is, maar laat ons alsjeblieft niet gaan stemmen op partijen die de rode loper willen uitrollen voor Poetin. IJdele hoop, ik weet het. Maar we overleven dit alleen met een sterke Europese Unie, een sterke NAVO en een sterk Europees militair apparaat.
Als ik naar de politieke debatten kijk of interviews lees is die oorlog absoluut geen prioriteit.
 
Terug
Bovenaan