Dranken Koffiemachines

Welke koffiemachine heb jij thuis?


  • Totaal aantal stemmers
    219
(als je ze kan vinden: 100% Robusta bonen).
Eerste keer dat ik iemand 100% Robusta zie aanraden, is dat bewust om een bepaalde reden of bedoelde je 100% Arabica? :p

@Genius imho: Eigen maler is zeker niet nodig, gewoon degelijke koffie in een speciaalzaak kopen en daar laten malen voor de zetmethode die je zal gebruiken. Ik snap dat Bialetti aantrekt omdat het een leuk concept is en heel eenvoudig, maar sta je open voor andere dingen? Als het per se voor zoveel tassen moet zijn: gewoon een degelijk klassiek koffiezetapparaat tbh, of als je zelf meer de "handeling" wil bvb een Chemex of french press.
 
Eerste keer dat ik iemand 100% Robusta zie aanraden, is dat bewust om een bepaalde reden of bedoelde je 100% Arabica? :p

@Genius imho: Eigen maler is zeker niet nodig, gewoon degelijke koffie in een speciaalzaak kopen en daar laten malen voor de zetmethode die je zal gebruiken. Ik snap dat Bialetti aantrekt omdat het een leuk concept is en heel eenvoudig, maar sta je open voor andere dingen? Als het per se voor zoveel tassen moet zijn: gewoon een degelijk klassiek koffiezetapparaat tbh, of als je zelf meer de "handeling" wil bvb een Chemex of french press.
Neenee, 100% Robusta. De combinatie van Robusta bonen en zo'n Bialetti geeft voor mij de enige koffie waar ik nog echt een caffeine-kick van krijg. En qua smaak (voor espresso) vond ik die ook gewoon echt lekker.
Deze bonen trouwens: https://www.daspaskoffie.be/product/7574485/premium-robusta-espresso

Mijn ouders zijn trouwens net terug overgeschakeld op gewoon filterkoffie maar dan zelf opgieten (de simpele versie van Chemex dus). Ik denk dat voor veel mensen dat eigenlijk een goede middenweg zou zijn tussen gebruiksgemak en lekkere koffie.
 
Neenee, 100% Robusta. De combinatie van Robusta bonen en zo'n Bialetti geeft voor mij de enige koffie waar ik nog echt een caffeine-kick van krijg. En qua smaak (voor espresso) vond ik die ook gewoon echt lekker.
Deze bonen trouwens: https://www.daspaskoffie.be/product/7574485/premium-robusta-espresso
Damn, m'n gezicht trekt al scheef bij de gedachte. Puur Robusta, extra hard gebrand, in een Bialetti 🙈
Maar to each their own natuurlijk, da's uiteindelijk het enige dat telt. Vond het gewoon opvallend en een nogal uitgesproken smaak om aan te raden. :)
 
Eerste keer dat ik iemand 100% Robusta zie aanraden, is dat bewust om een bepaalde reden of bedoelde je 100% Arabica? :p

@Genius imho: Eigen maler is zeker niet nodig, gewoon degelijke koffie in een speciaalzaak kopen en daar laten malen voor de zetmethode die je zal gebruiken. Ik snap dat Bialetti aantrekt omdat het een leuk concept is en heel eenvoudig, maar sta je open voor andere dingen? Als het per se voor zoveel tassen moet zijn: gewoon een degelijk klassiek koffiezetapparaat tbh, of als je zelf meer de "handeling" wil bvb een Chemex of french press.

Ik vond dat er gewoon leuk uitzien maar het is idd voor gemakkelijk en snel koffie te zetten als er bijvoorbeeld volk over de vloer komt.

Klassiek koffiezet zal nog het meeste zijn werk doen wss.
 
Dit vond ik een hele goeie mokka-pot explainer:


Zelf ben ik wat aan het uitkijken naar een upgrade van mijn Nespresso toestel, maar omdat we een open keuken hebben moet het wel iets compacts zijn (een volautomaat is veel te groot en meestal heel lelijk). Deze ziet er leuk uit maar je zou er nog een andere portafilter moeten bij kopen om echte espresso te maken. En dan zou ik ook nog een aparte compacte koffiemolen moeten kopen...
 
Dit vond ik een hele goeie mokka-pot explainer:


Zelf ben ik wat aan het uitkijken naar een upgrade van mijn Nespresso toestel, maar omdat we een open keuken hebben moet het wel iets compacts zijn (een volautomaat is veel te groot en meestal heel lelijk). Deze ziet er leuk uit maar je zou er nog een andere portafilter moeten bij kopen om echte espresso te maken. En dan zou ik ook nog een aparte compacte koffiemolen moeten kopen...
Ik heb zelf de ‘gewone’ versie, die Plus is imo voor niks nodig. En wat is er mis met de standaard meegeleverde portafilter?

Als je er niets tegen hebt, gaat een manuele koffiemolen het meest compact zijn. Kan je ook gewoon in een keukenkast wegstoppen.
Een 1Zpresso JX-Pro wordt op reddit vaak aanbevolen.

Qua grootte vind ik mijn Eureka Mignon ook nog wel meevallen. Komt qua plaats zowat overeen met zo’n duurder all in one espresso machine, al staat die laatste natuurlijk mooier in een keuken.
 
Ik heb zelf de ‘gewone’ versie, die Plus is imo voor niks nodig. En wat is er mis met de standaard meegeleverde portafilter?

Als je er niets tegen hebt, gaat een manuele koffiemolen het meest compact zijn. Kan je ook gewoon in een keukenkast wegstoppen.
Een 1Zpresso JX-Pro wordt op reddit vaak aanbevolen.

Qua grootte vind ik mijn Eureka Mignon ook nog wel meevallen. Komt qua plaats zowat overeen met zo’n duurder all in one espresso machine, al staat die laatste natuurlijk mooier in een keuken.

Op YouTube werd vermeld dat er enkel een dubbelwandig filtermandje meegeleverd werd maar op de website zie ik nu inderdaad dat je ook klassieke mandjes krijgt. De gewone versie dus ook te overwegen, merci!!
 
Upgraden en bijkopen kan later altijd!
Zo heb ik ook na een paar maanden een naked portafilter gekocht (of was het alleen het mandje, want die kan je er gewoon uit duwen. Weet ik al niet meer…) en stapsgewijs allerhande accessoires bijgekocht (vaak heel goedkoop via Amazon of Ali): bakje om gemalen koffie in te doen, ring om op portafilter te zetten, WDT tool, draairing om gemalen koffie gelijk te verdelen, betere/zwaardere tamper, goedkoop weegschaaltje,… 😁
 
Mijn koffiemachien phillips latte go is een half jaar niet gebruikt. Is enkel dagelijks gebruikt om warm water uit het tapje te halen, dus de machine is wel bijna dagelijks aan en uit gegaan en dus doorspoeld denk ik?

Maar ik durf nu geen koffie meer maken omdat ik denk dat alles vol schimmel zal zitten ofzo lolz.

Als ik dat eens laat doorspoelen met zo kuistabletten, zou dat in orde zijn?

Als ik nu gewoon koffie laat lopen zonder koffie in te doen, in een glas dan zijn er wel vrij veel brokken in het water.
 
Paar keer de machine doorgespoeld met zo'n kuistablet en 10-tal koffies gemaakt met enkel water.
Als ik zie wat er uit komt heb ik precies nieveel goesting meer om nog koffie te maken er mee.

Er komt ook maar water uit één gat, dat ander gat blijft verstopt;

Afbeelding-van-Whats-App-op-2023-01-15-om-12-43-12.jpg
 
Ik heb zo'n fijn staafborsteltje gekocht en in die leiding gekottert. Beide leidingen lopen nu terug.
Maar na een 20-tal koffies met enkel water te maken zonder koffie blijft er toch telkens wat prut en zwarte vlokjes in het water zitten.

Waarschijnlijk is dat ook zo als je koffie maakt, maar dan zie je het niet hé en nu heb ik het wel gezien...


Ik twijfel zwaar om gewoon terug een dolce gusto hier te zetten ook in de keuken. In mijn werkplaats heb ik 1 en ik drink daar altijd cups van Starbucks cafe latte en die smaken mij ook wel zonder al het onderhoud en het lawaai van die maler en de melkkan :p
 
Leve de percolater. Weinig onderhoud aan (ik spoel hem enkel uit met water) en heerlijke koffie.
Voor alle eerlijkheid moet ik er wel aan toevoegen dat ik telkens pakjes koffie uit Italië meeneem :)

Italiaanse-koffiepot-Moka-Express-Bialetti.jpg
 
Leve de percolater. Weinig onderhoud aan (ik spoel hem enkel uit met water) en heerlijke koffie.
Voor alle eerlijkheid moet ik er wel aan toevoegen dat ik telkens pakjes koffie uit Italië meeneem :)

Italiaanse-koffiepot-Moka-Express-Bialetti.jpg
Hoe lang duurt het doorgaans om daarmee koffie te zetten?
Heb er ook al eens over nagedacht om eentje te kopen, maar met inductie lijkt mij dat ook weer een extra gedoe.

Dit ziet er ook wel leuk uit. Alleen véél te kostelijk!
 
Hoe lang duurt het doorgaans om daarmee koffie te zetten?
Heb er ook al eens over nagedacht om eentje te kopen, maar met inductie lijkt mij dat ook weer een extra gedoe.

Dit ziet er ook wel leuk uit. Alleen véél te kostelijk!
Paar minuutjes. Er bestaan gewoon versies voor inductie hoor, gewoon die pot er op, vuur op en paar minuten wachten. Maar je gaat geen "grote pot" hebben he, gaat over een tas of 2.
 
Hoe lang duurt het doorgaans om daarmee koffie te zetten?
Heb er ook al eens over nagedacht om eentje te kopen, maar met inductie lijkt mij dat ook weer een extra gedoe.

Dit ziet er ook wel leuk uit. Alleen véél te kostelijk!

Ik heb deze Bialetti knockoff voor inductie. Maar die doet zijn ding hoor.

- Koffie aanvullen tot de rand, niet aanstampen.
- Kokend water in de onderste container brengen en alles dichtschroeven. Opletten voor de hitte!
- Op inductievuur, stand 6 tot er koffie vanboven begint uit te lopen. Daarna de stand terugbrengen naar 2.
- De residuele hitte zorgt ervoor dat de koffie blijft doorlopen. Wanneer het begint te 'borrelen', van het vuur halen, en overgieten in je karaf of kopje
- enjoy
 
Iemand hier ervaring met Aeropress? Blijkbaar is de koffie op mijn volgend project niet te drinken, en ik ben niet om mee samen te werken zonder koffie...
 
Iemand hier ervaring met Aeropress? Blijkbaar is de koffie op mijn volgend project niet te drinken, en ik ben niet om mee samen te werken zonder koffie...
Topding. Ik heb dat eens gekocht om te gaan kamperen en gebruik het regelmatig thuis. Zeer snel en gemakkelijk en echt lekkere koffie. Qua werk-kwaliteitsverhouding voor mij waarschijnlijk de beste van alle manieren om koffie te zetten.
 
Terug
Bovenaan