Werk Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Zolang die werknemers dat blijven slikken en de werkgever netjes zijn centjes uit dat bedrijf krijgt zonder stress... Waarom extra personeel aannemen? Het zal pas zijn vanaf dat de werknemers het beu zijn en betere oorden opzoeken (als het al te laat is) dat de werkgever in actie zal schieten en in de problemen komt.
Dan neemt die gewoon een nieuwe batch schoolverlaters/juniors aan en begint de hele cyclus opnieuw hoor.
 
Allez, de poppemiekes van HR en "Team SfeerBeheer" (zelfverzonnen naam, geen fucking clue tot welke dienst ze behoren maar het is in ieder geval een enorm nutteloze) leven zich weer uit hoor.

Al gans de namiddag gestalkt voor:
  • Test brandalarm
  • Bloeddonatie
  • Pronostiekwedstrijdje EK/WK (whatever, geen tijd)
  • Nieuwe vacatures (vreemd genoeg geen vacatures voor ons team die aan het verzuipen is, wellicht wel heel wat vacatures voor poppemiekes voor het duidelijk overstaffed Team Sfeerbeheer en HR).
  • NIEUW: Carwash-service
  • Ene zijn verjaardag
  • Samen eens gezellig te lunchen over de middag (alsof ik daar tijd voor zou hebben)
  • Enzovoort enzovoort.
En ja, ik had ooit eens al die meldingen in mijn Teams correct gezet waardoor ik niet telkens gestoord werd voor die bullshit. Maar sinds de update naar het nieuwe Teams zijn al die instellingen blijkbaar gewoon gereset (Bravo Microsoft, ze kunnen raketten naar de maan sturen maar wat settings overzetten bij een update was te moeilijk zeker?). Geen tijd om die opnieuw in te stellen.

En er is blijkbaar ook een offensief gestart waarbij al mijn klanten vanmiddag hebben afgesproken om tegelijkertijd te bellen en mails sturen. Nét nu ik mijn aantal ongelezen mails onder de 1000 had gekregen. En als SPOC vereisen de overgrote meerderheid van die mails allemaal actie. Het is een gevecht die ik niet kan winnen. Het is achterna hollen en brandjes blussen.

Zonet eens nageteld en ik beheer momenteel 14 actieve projecten simultaan, waaronder twee kanjers van 20 en 50 miljoen. En ik werk maar 4 dagen per week. En nu met die verlofdagen in mei en juni wordt de achterstand alleen maar groter. Lekker ontspannend.
Vind jij het normaal dat je een deel van uw collega's (of andere groepen die niet per se collega's zijn) steeds beperkt tot een karikatuur? Cfr. "poppemiekes".
 
Team SfeerBeheer"
Team SfeerBeheer op groepsuitstap:

sfeer-weg-sfeer.gif
 
Eerder een ergernis ivm mijn vriendin haar werk. Die werkt in een Belgisch bedrijf van meer dan 3k werknemers, ik ga ze niet letterlijk vernoemen maar ze zijn dit jaar al een paar keer int nieuws geweest ivm stakingen enzo over werk en loonvoorwaarden. Dat is daar dus constant een geruzie tussen directie en vakbonden, en tussen vakbonden onderling en al die bedrijfsinfo wordt daar zomaar te grabbel gegooid doordat die allemaal in een, weliswaar private, facebook groep zitten te discussieren. Dat gaat mijn verstand toch teboven dat zoiets toegelaten wordt.
 
Die moeten dat niet invullen.

Allemaal ballast die wij, de ingenieurs bij operations met onze 90% billability, moeten meezeulen om het bedrijf rendabel te krijgen. Je zou voor minder cynisch worden als je dan nog eens gestalkt wordt door die ballast terwijl je door je stapels werk probeert heen te komen.

Als je dan toch nutteloze ballast bent, probeer dan tenminste zo stil mogelijk te liggen in uw hangmat zonder de werkenden te storen. Dank u.

Lijkt me dat er nog wat rek op zit. Zo erg kan het dan niet zijn.

Bij ons is ondertussen het feestcomite geschrapt. Alle teambuildings geschrapt. Alle 'poppemiekes' die geen kloten doen buiten (lokale HR, diversity mgr, weet ik veel wat). Alle events geschrapt (NY, zomer BBQ), ...). Ik denk dat het letterlijk 4-5y geleden is dat we met allemaal samen gekomen zijn op kosten van het bedrijf. Er zijn wel kleinschalige dingen zoals 'pizza avond', maar dat is dan mgr die trakteert of iedereen die zijn eigen pizza betaalt. Aflossingsmarathon deelname geschrapt, .... En dat terwijl we 30% marge draaien...
 
Hier een kostenbesparing van vierhonderd miljoen euro per jaar omdat de winst van vorig jaar (ruim drie miljard euro) maar liefst 1,3% minder is dan het jaar er voor. Teams worden buitengesmeten, samengesmolten en geïntegreerd - want loonkost is nu eenmaal de grootste cost center - om straks dan te constateren dat dingen enorm stroef verlopen. Wat eigenlijk nu ook is want ten opzichte van dik tien jaar geleden werkt er volgens mij al bijna de helft minder, ah ja, digitalisering, baby! Misschien kunnen ze met de aanstormende AI-boom er ook nog eens paar duizend buitengooien.
 
Hier een kostenbesparing van vierhonderd miljoen euro per jaar omdat de winst van vorig jaar (ruim drie miljard euro) maar liefst 1,3% minder is dan het jaar er voor. Teams worden buitengesmeten, samengesmolten en geïntegreerd - want loonkost is nu eenmaal de grootste cost center - om straks dan te constateren dat dingen enorm stroef verlopen. Wat eigenlijk nu ook is want ten opzichte van dik tien jaar geleden werkt er volgens mij al bijna de helft minder, ah ja, digitalisering, baby! Misschien kunnen ze met de aanstormende AI-boom er ook nog eens paar duizend buitengooien.

Overal hetzelfde e. Er moet 8% winst groei zijn per jaar :laugh:

Gisteren tot de realisatie gekomen dat de 50 Indische consultants dat ze buiten geflikkerd hebben (1/4 van onze staff ongeveer) evenveel verdient als onze divisie mgr (n+4) die daar gezet is omdat hij kanker had. Hij was n+3 maar n+4 heeft die tussen n+3 en n+4 gestoken als ceremoniele rol (hij moest blijkbaar zijn ziekteverzekering behouden) en een nieuwe n+3 gekozen. een laagje mgmt ertussen voor de show dus. De lonen zijn hier publiek, 750k base pay + ongeveer evenveel bonus. De indische consultantes kosten 2000-2500 per maand.

Ondertussen is de originele n+4 buitengesmeten, is de n+3 het aan het verbrodden (zie mijn wekelijkse rant hier) en is onze zieke man al 12 mnd of zo niet gezien in US HQ en daagt hij niet op voor de kwartaal coffee talks. Het is tenslotte maar een 400M business die hij onder zich heeft.

We kunnen lief zijn voor zieke mensen, maar dan kun je ook lief zijn voor anderen ...

@Mooncat werken wij in hetzelfde bedrijf.... :censored:
 
Ik ben content dat ik al iets van een 15 jaar niet meer moet solliciteren. Zo'n cringe gedoe man, die brief toestanden.

Want dees eh.

Tenzij je credentials kan voorleggen als MS, Google, Meta, etc. En dus mss effectief kan spreken over mensen die dromen om daar terecht te komen, is een job gewoon dat ... een job.

Ik had 0,0 voeling met m'n vorige baas voor ik er begon, idem m'n huidig bedrijf. Ik ben daar niet gaan solliciteren om een of andere filosofische reden of enige random droom van in dat bedrijf te werken.
Je komt solliciteren omdat een headhunter u te pakken kreeg of omdat je op een of andere Job@Site een vacature tegen kwam waarvoor uw skills matchen.

Now let's talk money. :sneaky:
Het gaat niet over "dromen van een job". Het gaat over de juiste competenties hebben voor een job. Ik ben niet geïnteresseerd in iemands match met de bedrijfscultuur. Waarom past jouw profiel bij de vacature?
 
Iemand stuurt daarnet om 20u15 een sms met de vraag om een bepaald overzicht te bezorgen tegen dinsdag 9u (ja maandag is feestdag).
Ik heb hem nochtans mondeling laten weten om 16u30 dat ik geen input heb en dus ook geen overzicht.
Hij kwam met de vraag ook pas vanmiddag af en het is niet mijn taak om dat op te volgen.
Ik zal hem toch eens moeten informeren over het recht op deconnectie. En mijn goede wil tonen door een leeg overzicht te bezorgen.
 
Thuiswerken wordt bij ons vanaf nu beperkt tot max. 1 dag per week. In plaats van dat aan de afdeling zelf over te laten wat best werkt...
Hopelijk zorgt dat niet voor extra verloop in bepaalde afdelingen waar we nu al moeilijk mensen vinden. En we hadden op 1 locatie nu al parkeerplaatsen tekort, weer zo'n maatregel waar er niet praktisch over nagedacht is.

En degene die dat beslist heeft, had beter de afgelopen jaren zijn secretaresse eerst geleerd dat thuiswerken effectief werken betekent, die was het slechtste voorbeeld van dat thuiswerken in sommige gevallen helaas niet werkt.
 
Dit lijkt mij weliswaar toch niet OK?

Whatever resources je gemaakt/gebouwd/... hebt tijdens uw loopbaan bij die patron is eigendom van 't bedrijf.
Jij mag niet zomaar met de source code gaan lopen (of andere soort resources). Uiteraard niet om te verspreiden/verkopen, maar in principe ook niet voor persoonlijk gebruik.

Ik kan mij wel voorstellen dat het gebeurd.
Maar ik kan mij dan ook goed voorstellen waarom je soms hoort van bedrijven waar het ontslag medegedeeld wordt pretty much terwijl men uwe user blokkeert, laptop e.d. doet afgeven & u pretty much gewoon buiten flikkert (al dan niet met de security erbij voor die ginormous bedrijven).
We spreken hier wel maar over een grafisch design natuurlijk. Brochures die 1-2 jaar eerder gemaakt zijn geweest en dus vrij te krijgen als je een aanvraag had gedaan via de website 🙂
 
Thuiswerken wordt bij ons vanaf nu beperkt tot max. 1 dag per week. In plaats van dat aan de afdeling zelf over te laten wat best werkt...
Hopelijk zorgt dat niet voor extra verloop in bepaalde afdelingen waar we nu al moeilijk mensen vinden. En we hadden op 1 locatie nu al parkeerplaatsen tekort, weer zo'n maatregel waar er niet praktisch over nagedacht is.

En degene die dat beslist heeft, had beter de afgelopen jaren zijn secretaresse eerst geleerd dat thuiswerken effectief werken betekent, die was het slechtste voorbeeld van dat thuiswerken in sommige gevallen helaas niet werkt.

Bij ons is het ook 3d on site in principe. Mijn baas is er een halve dag per week. Ik 1 of 2.

Vraag me af hoe ze dat ooit gaan enforcen bij ons :laugh:

Ik kan altijd zeggen dat ik naar een flex office of zo ga, whatever meerwaarde daar zou inzitten...

(Ze hebben het kantoor achter mijn hoek gesloten in covid. Hadden ze maar niet moeten doen)
 
Tenzij je een lobotomie gehad hebt, schrijft toch niemand in een officieel doc dt fouten ? Word en rode krulletjes onder de woordjes...
Ge wilt niet weten wat ik soms onder ogen krijg. Idem bij schriftelijke examens die binnen de overheid nog wel eens georganiseerd worden. Dat begint natuurlijk al op school waar studenten niet meer gecorrigeerd worden in hun schrijfsels. Van de laatste 5-6 stagiairs die ik gehad heb kon er letterlijk geen enkele een deftige zin formuleren van meer dan drie woorden. Dan heb ik het zelfs nog niet over DT-fouten. Ik werd door de onderwijsinstelling dan ook nog teruggefloten wanneer ik een paar punten voor hun bachelorproef wou aftrekken wegens erbarmelijke schrijfstijl. Dus ja, zo een motivatiebrief is in dat opzicht al wel een (minieme) inkijk in competenties.
 
Thuiswerken wordt bij ons vanaf nu beperkt tot max. 1 dag per week.
Ik moet volgende week terug full time naar Brussel. (nieuwe klant).

Vanaf juni is dat 2 of 3 dagen per week van thuis uit (dat heeft de klant toch gezegd) en ik ben nu aan het onderhandelen met mijn werkgever om met de trein naar Brussel te mogen ipv steeds met de leasewagen te rijden en de file te trotseren (De parking is reteduur en aldus duurder dan een flex abonnement).

Voor eventjes (en ik heb toch maar 4 en 3 werkdagen in mei door ne feestdag en verlof) maakt dit mij niet zoveel uit.
Maar ik wil echt nooit nog 4 of 5 dagen per week maandenlang naar Brussel. Dan mogen ze ne andere klant voor mij zoeken.
 
Ik moet volgende week terug full time naar Brussel. (nieuwe klant).

Vanaf juni is dat 2 of 3 dagen per week van thuis uit (dat heeft de klant toch gezegd) en ik ben nu aan het onderhandelen met mijn werkgever om met de trein naar Brussel te mogen ipv steeds met de leasewagen te rijden en de file te trotseren (De parking is reteduur en aldus duurder dan een flex abonnement).

Voor eventjes (en ik heb toch maar 4 en 3 werkdagen in mei door ne feestdag en verlof) maakt dit mij niet zoveel uit.
Maar ik wil echt nooit nog 4 of 5 dagen per week maandenlang naar Brussel. Dan mogen ze ne andere klant voor mij zoeken.

Eigenlijk erg dat je er nog moet over onderhandelen om met de trein ipv met de auto naar Brussel te mogen gaan...
 
Terug
Bovenaan