In welk land zie je je eventueel wonen in de toekomst?

Ja, er zijn wat kleinere winkeltjes in de buurt maar daar ga ik nooit. Als ik naar de supermarkt wil is het dus een halfuurtje rijden. Ik doe dan ook maar 1x per week boodschappen.
Ik snap wel dat alles in de buurt hebben een luxe is die niet iedereen wil opgeven :)
Ik vermoed dat de hulpdiensten dan toch ook wel een stukje rijden zijn?

Het spreekt me ook wel aan maar voor zoiets vind ik het misschien toch iets minder. Afstand naar supermarkten e.d. maakt me niet zoveel uit. Dat word je wel gewoon en daar kan je jezelf aan aanpassen, denk ik.
 
Ik vermoed dat de hulpdiensten dan toch ook wel een stukje rijden zijn?

Het spreekt me ook wel aan maar voor zoiets vind ik het misschien toch iets minder. Afstand naar supermarkten e.d. maakt me niet zoveel uit. Dat word je wel gewoon en daar kan je jezelf aan aanpassen, denk ik.
Ja als ik zelf naar de spoed wil gaan is het een half uurtje rijden. Maar als het echt dringend is komen ze wel met de helikopter. Op nog meer afgelegen plaatsen zijn er ook vliegtuig ambulances.

De brandweer of politie ga ik hopelijk nooit nodig hebben. Want ik weet niet hoe snel die hier kunnen zijn 😬
 
Ik weet niet hoe het in Belgie dan zit maar ik woon in een grootstad in Polen en als ik alles uitreken qua verkeer, is de leuke supermarkt ook wel 15 minuten rijden in het stadsverkeer. Ik heb 2 discountsupermarkten dichterbij (Aldi en Pools equivalent), maar daar ga ik niet graag winkelen. Spoed is hier ook 20 minuten vandaan.
Ding is natuurlijk, ik heb binnen die straal van 20-30 minuten wel verschillende supermarkten en verschillende ziekenhuizen.

Wat ik me afvraag @Domieneo wat met vers brood, charcuterie, groentjes en fruit, apotheek? Dat zijn toch eerder zaken die (bijna) dagelijks bezocht worden of alleszins zaken waarvan je ze toch liever dicht bij huis hebt dan dat je er een half uur voor moet rijden. Supermarkt doen wij uiteindelijk hier ook maar 1x per week koffer vol ipv elke dag voor enkel die dag.
 
Ik weet niet hoe het in Belgie dan zit maar ik woon in een grootstad in Polen en als ik alles uitreken qua verkeer, is de leuke supermarkt ook wel 15 minuten rijden in het stadsverkeer. Ik heb 2 discountsupermarkten dichterbij (Aldi en Pools equivalent), maar daar ga ik niet graag winkelen. Spoed is hier ook 20 minuten vandaan.
Ding is natuurlijk, ik heb binnen die straal van 20-30 minuten wel verschillende supermarkten en verschillende ziekenhuizen.

Wat ik me afvraag @Domieneo wat met vers brood, charcuterie, groentjes en fruit, apotheek? Dat zijn toch eerder zaken die (bijna) dagelijks bezocht worden of alleszins zaken waarvan je ze toch liever dicht bij huis hebt dan dat je er een half uur voor moet rijden. Supermarkt doen wij uiteindelijk hier ook maar 1x per week koffer vol ipv elke dag voor enkel die dag.
Ik ben niet echt een brood fan, maar het Zweeds brood in plastic zakken blijft wel een week goed 😅 Maar als je echt dagelijks verse zaken wilt kopen kan dat natuurlijk ook in lokale winkeltjes of bij de boer zelf. Groenten en fruit koop ik ook maar 1x per week. Buiten sla en bananen is er toch niet echt iets wat je snel moet opeten?
Voor de apotheek kan je hier je medicijnen (ook op voorschrift) online bestellen en dan heb je het de dag erna voor 07u.
 
Ik ben niet echt een brood fan, maar het Zweeds brood in plastic zakken blijft wel een week goed 😅 Maar als je echt dagelijks verse zaken wilt kopen kan dat natuurlijk ook in lokale winkeltjes of bij de boer zelf. Groenten en fruit koop ik ook maar 1x per week. Buiten sla en bananen is er toch niet echt iets wat je snel moet opeten?
Voor de apotheek kan je hier je medicijnen (ook op voorschrift) online bestellen en dan heb je het de dag erna voor 07u.
Ik vermoed dat in zweden echte bakkerijen en slagers enzo ook +/- niet bestaan.

Standaard is hier dat alles in de supermarkt gekocht wordt. En ja ik ga ook maar 1 keer per week
 
Vroeger als kind vaak mijn tante bezocht die toen in Montreux, Zwitserland woonde. Ze woonden daar in een appartement met uitzicht op enerzijds het meer van Geneve, de bergen en de stad, echt adembenemend mooi. Als we te veel geld hadden, zou ik mij daar ook wel zien wonen. Genieten van het uitzicht, langs het meer wandelen/lopen, met de auto de bergen in etc..
Maar ik gewoon ook graag in België, misschien dat we later richting de root van mijn vrouw gaan (Vietnam) dan wel liefst in de buurt van middelgrote Vietnamse stad als Quy Nhon, dan echt helemaal op het platteland. Quy Nhon is zo'n plaats waar je geen Westerse toeristen ziet, maar ligt wel mooi aan de zee, heuvels rondom, alle faciliteiten van een stad, lekker eten etc...
 
Ik zou wel graag zo een oude lawaaierige bompa worden in een dorpje in Sicilië die heel de dag op een bankje zit met zijn maten wat te discussiëren en wat rond te kijken.
 
Zweden of Noorwegen. Hoe meer naar het noorden van die 2 landen, hoe liever. Meer afgelegen, (nog) niet zo warm klimaat, zalig!

Maarja totaal niet evident voor mij om dit te doen, ik klaag echter niet over mijn huidige woonomstandigheden. :)
 
@Wilcao Als ik eerlijk moet zijn denk ik dat we de komende decennia in de lage landen vrij goed zitten. Het klimaat hier in Nederland is nu al Parijs in 1970. Veel meer warmte, je moet er van houden maar veel mensen zullen het toch best een aangenaam klimaat vinden hier in Nederland en België.

De laatste 7 maand gaan veel mensen niet akkoord met die stelling.
 
Heb dat hier denk ik al op andere threads in een andere vorm geschreven maar here goes.

Als ik int buitenland ga wonen, zal dat waarschijnlijk toch heel specifiek in Barcelona zijn, grotendeels wegens schoonfamilieredenen. Maar ook omdat dat een geniale stad is feitelijk. Ondertussen hebben we al een klein appartementje in Gracia, maar dat is om vaak heen en weer te kunnen (lange weekends enzo).
Dat is een gedeelte van de stad waar het niet megatoeristisch is, en bewandelbaar. Je ziet wel moeiteloos toeristen de weg zoeken bergop richting parc Güell 😂

De stad is op zich vlakbij (1u45 min vliegen). In hoogseizoen 15 vluchten per dag. In laag seizoen ook meerdere per dag, naar Zaventem, ideaal. Vroeger vaak vlucht v 6u genomen en dan rechtsreeks naar kantoor in bxl.

Van eind september tot midden mei is dat daar gewoon geweldig qua klimaat. Mensen zijn vriendelijk. Leven is er goedkoper tov Brussel (behalve vastgoed). Altijd iets te doen. Daguitstapjes naar de priorat, Costa brava, Penedès voor de cava, Sitges,... En in de winter is Andorra op 3u rijden voor skitrips (en tax free heaven).

Ik zie mezelf op mijn oude dag er dan een lidkaart hebben van de club natacio athletic barceloneta. Met zalige faciliteiten vlak naast strand. Droom is om nog voor mijn 40ste voor een vaarbrevet te gaan.

Maar de komende 20j (want kindje nu) zullen we toch in Bxl blijven. Leven in België is ook goed, met vrienden en familie hier. Gewoon via telewerken in het buitenland kunnen we het nu combineren. Best of both worlds.

EDIT: en ja de supermarkten zijn hier langer open, maar serieus who gives a f*ck? We laten dat gewoon leveren? Met telewerk heb je dat makkelijk onder controle. En dan avonds kan je terrasje doen of naar de delicatessen
 
Heb dat hier denk ik al op andere threads in een andere vorm geschreven maar here goes.

Als ik int buitenland ga wonen, zal dat waarschijnlijk toch heel specifiek in Barcelona zijn, grotendeels wegens schoonfamilieredenen. Maar ook omdat dat een geniale stad is feitelijk. Ondertussen hebben we al een klein appartementje in Gracia, maar dat is om vaak heen en weer te kunnen (lange weekends enzo).
Dat is een gedeelte van de stad waar het niet megatoeristisch is, en bewandelbaar. Je ziet wel de moeiteloos toeristen de weg zoeken bergop richting parc Güell 😂

De stad is op zich vlakbij (1u45 min vliegen). In hoogseizoen 15 vluchten per dag. In laag seizoen ook meerdere per dag, naar Zaventem, ideaal. Vroeger vaak vlucht v 6u genomen en dan rechtsreeks naar kantoor in bxl.

Van eind september tot midden mei is dat daar gewoon geweldig qua klimaat. Mensen zijn vriendelijk. Leven is er goedkoper tov Brussel (behalve vastgoed). Altijd iets te doen. Daguitstapjes naar de priorat, Costa brava, Penedès voor de cava, Sitges,... En in de winter is Andorra op 3u rijden voor skitrips (en tax free heaven).

Ik zie mezelf op mijn oude dag er dan een lidkaart hebben van de club natacio athletic barceloneta. Met zalige faciliteiten vlak naast strand. Droom is om nog voor mijn 40ste voor een vaarbrevet te gaan.

Maar de komende 20j (want kindje nu) zullen we toch in Bxl blijven. Leven in België is ook goed, met vrienden en familie hier. Gewoon via telewerken in het buitenland kunnen we het nu combineren. Best of both worlds.

EDIT: en ja de supermarkten zijn hier langer open, maar serieus who gives a f*ck? We laten dat gewoon leveren? Met telewerk heb je dat makkelijk onder controle. En dan avonds kan je terrasje doen of naar de delicatessen
Een goede vriendin van mij is een Spaanse uit Santander, getrouwd met een Belg. Zij wonen ook in Brussel, maar ik denk dat die hun langetermijnplan ook wel is om naar Spanje te verhuizen. Het is ook gewoon "dichtbij" in onze huidige wereld. Wij waren collega's vroeger en vaak nam ze gewoon op vrijdagavond een Ryanairvlucht naar Santander zelf om op zondagavond terug te komen. Nu ze kinderen hebben is het eigenlijk gek (maar geweldig) hoe vaak die kinderen hun Spaanse familie zien: ouders komen dan in Brussel logeren of zij gaan tot daar tijdens zowat elke vakantie.

Er ook al naartoe geweest en ik zou daar evengoed wel kunnen wonen: niet de bakoven die Zuid-Spanje is maar wel veel van de typische "voordelen" van Spanje.

Ik ben daar wel licht jaloers op, met een schoonfamilie op (voornamelijk) 10u transatlantisch vliegen.
 
Dat is natuurlijk wel een regio bijna 2x zo groot als Vlaanderen met evenveel inwoners als Gent. Dat drukt de prijs altijd. In de VS kosten de huizen in Montana ook wat minder dan in California.
Tenzij je in Bozeman gaat wonen :biglaugh: En zelfs in meerdere kleinere steden in de VS wordt het belachelijk duur. Tenzij je in the middle of nowhere gaat wonen of echt verlaten gebieden zoals Southern West Virginia tot Eastern Kentucky.
Ik ben daar wel licht jaloers op, met een schoonfamilie op (voornamelijk) 10u transatlantisch vliegen.
Idem hier, met schoonfamilie in Zuid-Amerika.
 
Tenzij je in Bozeman gaat wonen :biglaugh: En zelfs in meerdere kleinere steden in de VS wordt het belachelijk duur. Tenzij je in the middle of nowhere gaat wonen of echt verlaten gebieden zoals Southern West Virginia tot Eastern Kentucky.
De VS is door de uitgestrektheid ook een pak meer op steden gericht, waar jobs en (hoger) onderwijs geconcentreerd zijn. Toen ik in Madison, Wisconsin woonde ook verschoten van de huurprijzen in de stad zelf en dat is dan een kleine stad. Maar wel de "hoofdstad" van Wisconsin, met een grote universiteit en ook allerhande bedrijven, dus een beetje vergelijkbaar met Leuven hier.
Idem hier, met schoonfamilie in Zuid-Amerika.
Het is wat het is natuurlijk, eigenlijk is het grootste probleem nog de kost van zo'n vlucht in vergelijking met het inkomen in Mexico. Voor ons is dat een dure vlucht, maar we gaan er ook niet door verhongeren, maar voor de meeste vrienden en familie van mijn vrouw is dat iets dat je echt niet elk jaar (of elke 2-3) kan doen.
 
Idd, de vlucht zelf is vrij pijnlijk, zeker met kinderen ouder dan 23 maand :unsure: Wat ons ook opviel was dat de vluchten vanuit EU richting ZA zijn goedkoper dan diezelfde vlucht vanuit ZA richting EU.
Eenmaal in het land zelf is het leven en vooral het eten spotgoedkoop.
 
Portugal zou ik nog zien zitten, mooie Atlantische kust, geen Middellandse Zee eenheidsworst met meer keien en rommel dan zand op de stranden maar wel die typische rode kliffen afgewisseld met lagunes en prachtige semi-verlaten stranden.
Meer bepaald het stuk vanaf Lissabon en verder naar het zuiden, niet de Algarve want dat is intussen al te toeristisch.
Niet te koud in de winter en niet te warm in de zomer en vooral veel minder regen dan hier.
Alle faciliteiten die je wil en op 2,5u vliegen. Portugezen zijn in regel ook een laid back volk.
 
De specifieke discussie over openingsuren is verplaatst naar hier:
 
Terug
Bovenaan