Kookmateriaal Degelijke snijplank

P/P

New member
Ik ben al een hele tijd op zoek naar een zeer degelijke snijplank die bij wijze van spreken een heel leven meegaat. Wat is uitgesloten: glas en goedkoop plastic. Graag een houten snijplank die meeveert met het mes. Op internet kwam ik deze tegen: https://chefandknife.be/nl_nl/product/chef-knife-kopshout-snijplank/

Wat denken de kenners onder jullie hier van? Ik vind hem prachtig qua uiterlijk, maar maak me 1 bedenking. Gaat deze er na enkele jaren gebruik nog even mooi uitzien? Uiteraard na goed onderhoud en maandelijks inolieen.

Alvast bedankt.
 
En waarom wilt ge een snijplank kopen van €350 :wtf: Wat is er mis met een houten snijplank van pak weg Ikea voor €10?

Uw vlees en groenten zijn even goed gesneden.
 
Mijn ervaring met goedkoop materiaal is heel simpel: rommel. Trekt krom, na 2 maand diepe groeven erin die je onmogelijk hygiënisch kan uitwassen. In hout zit zeer veel kwaliteitsverschil. Als je dit allemaal niet erg vindt is Ikea inderdaad ideaal.

Nog mensen met aanraders buiten Ikea? De link van ToasT krijg ik jammer genoeg niet geopend. Heb je hier een website of contactgegevens voor?
 
Wel geschift wat ze daarvoor vragen, zeker als je weet hoe makkelijk dat te maken is. Acacia hout is zeker niet de goedkoopste houtsoort maar dit is er gewoon los over.
 
Dat is zo Mothman. Het hoeft ook niet per se deze plank te zijn, maar wel graag kwaliteit en dat vind je jammer genoeg niet onder de 100 euro.
 
Koop dan toch gewoon een stuk hout en wat schuurpapier?
Dat is nu ook weer wat te simplistisch. Er zitten wel wat handelingen in om zo'n plank te maken. Ik was eigenlijk toch van plan om zo een plank te maken. Als ik toch bezig ben wil ik gerust één extra maken voor de topic starter "pour le gratuit". Zal wel niet voor volgende week zijn :smile:
 
Ik heb nu een jaar of 10 een Point virgule, is van bamboe.

Om het jaar schuur ik die wel eens op en behandel hem dan met snijplank olie.

Denk niet dat die een heel leven meegaat, maar vind het echt een prima ding.

Er bestaan natuurlijk betere, maar €50 en minstens al +10 jaar meegaan en vrij intensief gebruikt.. dan koop ik volgende keer er nog wel eentje opnieuw zo :)

 
Ik heb ook twee bamboeplanken.
In de Ikea verkopen ze busjes olie om de plank af en toe mee in te smeren, zien er eigenlijk nog als nieuw uit na 5 jaar gebruik.
 
Ik kan mij niet inbeelden dat in een professionele keuken er zo'n dure snijplanken worden gebruikt, maar ik kan verkeerd zijn. Sowieso worden daar gewoon de messen geslepen om ze scherp te houden.
Overigens denk ik dat het meeste hout sowieso minder hygiënisch is dan kunststof. Bamboe zou antibacterieel zijn dus daar zou ik dan voor gaan.

Het is altijd wat bevreemdend om te zien hoe mensen helemaal over the top gaan in wat 99.99% van de mensen als een gewoon gebruiksvoorwerp zien.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan mij niet inbeelden dat in een professionele keuken er zo'n dure snijplanken worden gebruikt, maar ik kan verkeerd zijn. Sowieso worden daar gewoon de messen geslepen om ze scherp te houden.
Overigens denk ik dat het meeste hout sowieso minder hygiënisch is dan kunststof. Bamboe zou antibacterieel zijn dus daar zou ik dan voor gaan.
ftfy :p

Sowieso wordt in een professionele keuken geen houten snijplank gebruikt wegens hygiënische redenen. Zelfs verboden volgens HACCP normen...
Bamboe op zich is misschien antibacterieel, maar de "lijm" die ervoor gebruikt wordt is wel giftig: https://favorflav.com/nl/new/foodne...en milieuvriendelijk alternatief voor plastic.

Ik denk dat gewoon HDPE de beste keuze is eigenlijk. En gewoon snel genoeg vervangen.
 
ftfy :p

Sowieso wordt in een professionele keuken geen houten snijplank gebruikt wegens hygiënische redenen. Zelfs verboden volgens HACCP normen...
Bamboe op zich is misschien antibacterieel, maar de "lijm" die ervoor gebruikt wordt is wel giftig: https://favorflav.com/nl/new/foodnews/waarom-je-bamboeservies-niet-meer-moet-gebruiken/#:~:text=De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit,een milieuvriendelijk alternatief voor plastic.

Ik denk dat gewoon HDPE de beste keuze is eigenlijk. En gewoon snel genoeg vervangen.
Mea culpa, ik was eerst aan het schrijven "daar slijpen ze hun messen" en dan gaven mijn hersenen het maar op.

Ik zou nu wel denken dat men iets anders kan gebruiken dan melamine-formaldehydeharsen als lijm, maar mogelijk wordt dat te duur. Zoals ze daar al aangeven zijn veel goedkope borden en dergelijke gewoon van dat hars zelf gemaakt, wat ook al eens tot problemen en terugroepacties leidt. In principe, als je melamine en formaldehyde in de juiste verhouding laat reageren, vormt dat gewoon het netwerk dat je nodig hebt. Maar als er (lokaal) een onbalans optreedt zit je met ongereageerde moleculen, en die kunnen migreren als de temperatuur stijgt.
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring met goedkoop materiaal is heel simpel: rommel. Trekt krom, na 2 maand diepe groeven erin die je onmogelijk hygiënisch kan uitwassen. In hout zit zeer veel kwaliteitsverschil. Als je dit allemaal niet erg vindt is Ikea inderdaad ideaal.

Nog mensen met aanraders buiten Ikea? De link van ToasT krijg ik jammer genoeg niet geopend. Heb je hier een website of contactgegevens voor?
Volgende keer een @ voor mijn nick zetten, dan krijg ik een melding ;)
Alvast raar, ik kan die link gewoon openen in Firefox en Chrome. In Chrome moet ik wel inloggen (of een nieuwe account aanmaken) omdat ik die bijna nooit gebruik. Lukt het totaal niet om te openen of krijg je een melding dat je een account moet aanmaken?

Beuk is ook anti bacterieel, dit wordt veel gebruikt voor kapblokken en zo.

Zoiets ziet er wel handig uit: https://www.bol.com/be/nl/p/gadgy-s...4Q.oY7ga1BP8WDTNfE4rpZE7w_0_9.16.ProductTitle
 
Volgende keer een @ voor mijn nick zetten, dan krijg ik een melding ;)
Alvast raar, ik kan die link gewoon openen in Firefox en Chrome. In Chrome moet ik wel inloggen (of een nieuwe account aanmaken) omdat ik die bijna nooit gebruik. Lukt het totaal niet om te openen of krijg je een melding dat je een account moet aanmaken?
De link werkt maar er komt een melding dat je moet inloggen.
 
Je kan gewoon een gratis account aanmaken, zelf post ik daar ook heel weinig maar ik volg wel eens graag die zelfbouw threads of kijk er eens achter een leuk recept.
 
Terug
Bovenaan