De beurs

Als ASML rond de 800€ blijft schommelen tot ik mijn vakantiegeld heb smijt ik het allemaal daarin.

Specifieke reden?
Ik heb de mijne al een stuk langer (aan duidelijk lagere prijzen) maar ik hoop op termijn wel op meer potentieel gezien hun unieke positie, ook al vallen de recente resultaten wat tegen.
 
Specifieke reden?
Ik heb de mijne al een stuk langer (aan duidelijk lagere prijzen) maar ik hoop op termijn wel op meer potentieel gezien hun unieke positie, ook al vallen de recente resultaten wat tegen.
Die hebben geen concurrentie. Die toestellen zijn veel te ingewikkeld om door China nagemaakt te worden en ze zijn al bezig met de opvolger van hun unieke machine.
Alles op AI tegenwoordig maar natuurlijk moeten al de chips nog gemaakt worden en er is maar 1 bedrijf die de machines kan maken die de nodige chips kan produceren.
Mindere resultaten waren verwacht aangezien ze al aangegeven hadden dat 2024 een overgangsjaar was. Langetermijn zie ik weinig of geen risico's.
 
Premarkt quasi geen reactie in Apple nadat de grootste aandeelhouder besliste om zijn belang erin te decimeren.

Buffett zijn acties zijn toch vrij irrelevant geworden ten opzichte van vroeger, het is niet de eerste keer.
 
Die hebben geen concurrentie. Die toestellen zijn veel te ingewikkeld om door China nagemaakt te worden en ze zijn al bezig met de opvolger van hun unieke machine.
Alles op AI tegenwoordig maar natuurlijk moeten al de chips nog gemaakt worden en er is maar 1 bedrijf die de machines kan maken die de nodige chips kan produceren.
Mindere resultaten waren verwacht aangezien ze al aangegeven hadden dat 2024 een overgangsjaar was. Langetermijn zie ik weinig of geen risico's.

Thanks!
Als ik me goed herinner, kreeg ASML vorig jaar (?) ook geen toelating om bepaalde meer geavanceerde machines aan China te verkopen, wat de moat alleen maar groter maakt.

Ik geloof er zeker ook lange termijn in, alleen is de hamvraag of ik mijn positie nog wil uitbreiden aan de huidige koers, waarschijnlijk koop ik binnenkort ook nog wat bij.
 
Zak Berkshire gekocht.

- Hogere rente brengt jaarlijks 11B extra binnen op zijn 200B cash.
Bij recessie zullen rentes dalen, maar zal hij die 200B ook kunnen gebruiken, dus in beide gevallen ok.

- tussen de lijnen valt af te leiden dat Greg Abel de boek efficiënter zal maken (lees: volk buiten smijten) bij de dochterbedrijven die een beetje lakser geworden zijn. (Omdat Buffett zich daar niet mee bezig houdt)
Dus turbo op de winst de komende jaren.

- blijft ook aandelen Berkshire terugkopen, in elke maand van 2024, tot en met 19 april, tot prijzen rond 415.
En dat is een korting op de conservatieve intrinsieke waarde, dus dan is de huidige 400 zeker 15% ondergewaardeerd.

- gaat Apple serieus afbouwen.
Die gigantische positie was een deel van de portefeuille waar ik recent vragen bij begon te hebben, gezien de evoluties in China en de hoge aandelenprijs.
Bij deze zal dat dan ook opgelost zijn binnen een jaar.
 
Laatst bewerkt:
Mijn zakje PACB heeft een GAK van $2.4 en ik twijfel om ze break-even te verkopen.

Tenzij @cege wat positieve vooruitzichten heeft maar dat betwijfel ik?
 
Mijn zakje PACB heeft een GAK van $2.4 en ik twijfel om ze break-even te verkopen.

Tenzij @cege wat positieve vooruitzichten heeft maar dat betwijfel ik?
Als je hier goed meeleest weet je toch dat hij er met minimum 50-60K in zit en op lange termijn kijkt.
Welke positieve vooruitzichten zouden er plots anders zijn dan enkele dagen geleden nadat hij gemeld heeft zijn positie te hebben uitgebreid?
 
We zijn niet Edward Sissyhands 🤪😂.
Je hebt inderdaad stalen ballen nodig om al die red flags in de PACB guidance te negeren. Die had ik niet.

Welke positieve vooruitzichten zouden er plots anders zijn dan enkele dagen geleden nadat hij gemeld heeft zijn positie te hebben uitgebreid?
Moest nu blijken dat die "uitgestelde orders" effectief uitgesteld zijn. Iets wat ik onwaarschijnlijk acht op die schaal.
 
Uiteraard maar het is me het risico op een tweede hartverzakking niet waard :unsure:
GAK is al sterk naar beneden door op $1.4 bij te kopen

Ik zou binnenkort ook XLEAP-SBS data moeten te zien krijgen (NextSeq/NovaSeq Q40 data). Als die competitief is met Onso, moeten we even herevalueren.

9 mei zijn het Q results. Geen idee wat daarin zal zitten van nieuws. Mogelijks op en neer. Nieuw 500M pad, financing strategy.
 
Zak Berkshire gekocht.

- Hogere rente brengt jaarlijks 11B extra binnen op zijn 200B cash.
Bij recessie zullen rentes dalen, maar zal hij die 200B ook kunnen gebruiken, dus in beide gevallen ok.

- tussen de lijnen valt af te leiden dat Greg Abel de boek efficiënter zal maken (lees: volk buiten smijten) bij de dochterbedrijven die een beetje lakser geworden zijn. (Omdat Buffett zich daar niet mee bezig houdt)
Dus turbo op de winst de komende jaren.

- blijft ook aandelen Berkshire terugkopen, in elke maand van 2024, tot en met 19 april, tot prijzen rond 415.
En dat is een korting op de conservatieve intrinsieke waarde, dus dan is de huidige 400 zeker 15% ondergewaardeerd.

- gaat Apple serieus afbouwen.
Die gigantische positie was een deel van de portefeuille waar ik recent vragen bij begon te hebben, gezien de evoluties in China en de hoge aandelenprijs.
Bij deze zal dat dan ook opgelost zijn binnen een jaar.
Zijn ook schijnbaar best sterk bezig in de verzekeringsmarkt hier lokaal. Als dat een referentie is internationaal... Hebben hier al veel grote polissen weggesnoept in België.
 
Je hebt inderdaad stalen ballen nodig om al die red flags in de PACB guidance te negeren. Die had ik niet.


Moest nu blijken dat die "uitgestelde orders" effectief uitgesteld zijn. Iets wat ik onwaarschijnlijk acht op die schaal.

Ook bij ons is er effectief 'delayed orders'. Q1 was woot woot feest feest. Q2 is plots weer 'unexpected softness'. Heel veel push out/pull in van links naar rechts. Order flushing in einde van fiscal year. Order flushing einde van Q of order push out naar volgende Q. Het is precies of de lifescience business een rente speculatie tool geworden is. En het is altijd 'unprecedented'. Bepaalde product groepen zijn er bij ons YoY -40% Q omzet. Dan knijpt iedereen de billen toe. En dan het kwartaal erna +25%. Vroeger was dat +7 +7 +7 +7 +7% kwartaal na kwartaal na kwartaal.

Ik heb nog nooit zoveel 'inflation' en 'interest rate environment' gehoord in interne business of zelfs R&D presentaties. Niemand die het snapt, maar cege is bij de pinken en let goed op.

De groei moet natuurlijk ooit terugkeren in de sector. Als we nog 12-18 mnd in de shitter zitten en de groei die erna komt is 2-3-4%, dan gaan er nog accidenten gebeuren met startups/scale ups, zelfs wie profitable is...

Ik hou mijn vinger aan de pols. In Europa is alles overigens rozengeur een manenschijn (sales en field zijn altijd in hun nopjes omdat ze quota halen), het is vooral USA en een beetje China (die zijn de dip door) waar het zeer volatiel is en ze nog altijd post-covid blues/post-SVB blues hebben.
 
Zak Berkshire gekocht.

- Hogere rente brengt jaarlijks 11B extra binnen op zijn 200B cash.
Bij recessie zullen rentes dalen, maar zal hij die 200B ook kunnen gebruiken, dus in beide gevallen ok.

- tussen de lijnen valt af te leiden dat Greg Abel de boek efficiënter zal maken (lees: volk buiten smijten) bij de dochterbedrijven die een beetje lakser geworden zijn. (Omdat Buffett zich daar niet mee bezig houdt)
Dus turbo op de winst de komende jaren.

- blijft ook aandelen Berkshire terugkopen, in elke maand van 2024, tot en met 19 april, tot prijzen rond 415.
En dat is een korting op de conservatieve intrinsieke waarde, dus dan is de huidige 400 zeker 15% ondergewaardeerd.

- gaat Apple serieus afbouwen.
Die gigantische positie was een deel van de portefeuille waar ik recent vragen bij begon te hebben, gezien de evoluties in China en de hoge aandelenprijs.
Bij deze zal dat dan ook opgelost zijn binnen een jaar.

Hoeveel is een zak in % portfolio?
Had je nog cash of op marge gekocht?
 
Het enige wat het niet goed heeft gedaan was Snowflake en laat dat nu net in Buffet zijn port zitten :laugh:
Is trouwens niet van Buffett, maar van Combs.

Op de meeting is, naast de (quasi) liquidatie van Apple, ook duidelijk geworden dat er waarschijnlijk minder of geen 'money managers' zullen zijn bij Berkshire als Buffett er niet meer is.

Volgens mij sowieso Combs niet meer, Weschler valt nog te zien.
Ofwel superdividend, ofwel Able die de cash zelf aanwendt voor monsterdeal 1x per 10 jaar.

Hij maakte ook nog eens duidelijk dat Berkshire beter gaat doen dan de index.
En dat zijn testament (met die S&P500 index voor zijn vrouw) zo opgesteld is omdat zijn vrouw (en testament uitvoerder) dan op hun gemak zijn en niet lastig gevallen wordt als grootaandeelhouder van Berkshire.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan