Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 50 17,5%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,5%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 96 33,6%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 107 37,4%

  • Totaal aantal stemmers
    286
Nu al een VAA van rond de 400 EUR voor een goed uitgeruste Superb, geen idee waarom een werkgever zijn werknemers daar nog mee wil opzadelen.

Ga gewoon voor de ruimste EV die je kan krijgen met het budget?

Het gaat blijkbaar om een hybride (edit door @chomo) dus dan is de VAA toch gelijkaardig aan een EV, met wel meer kans op stijging naar het einde van de leaseperiode toe vergeleken met een EV?
 
Heb net eens gekeken op mijn loonfiche en met mijn huidige 508sw diesel zit ik aan € 171, als ik jou goed begrijp gaat dat bedrag met die superb maandelijks meer dan verdubbelen? Sorry als ik een stomme vraag stel maar heb me hier eigenlijk nooit mee bezig gehouden :D
Daar komt het op neer, ja en het is zo goed als zeker dat dit bedrag verder gaat stijgen tijdens de leasetermijn door de snelle daling van de referentie-uitstoot in de VAA formule. Zoals hierboven staat uitgelegd is de helft van het VAA (50% belasting) wat de auto je ruwweg netto kost als werknemer.

"Echte" plug-in hybrides zijn fiscaalvriendelijker, maar daarvoor is je budget waarschijnlijk aan de lage kant.

Het gaat blijkbaar om een hybride (edit door @chomo) dus dan is de VAA toch gelijkaardig aan een EV, met wel meer kans op stijging naar het einde van de leaseperiode toe vergeleken met een EV?
Het gaat om een HEV, geen fiscaal voordelige PHEV. De Volkswagengroep is op een paar VW-modellen na gestopt met PHEV's aan te bieden, dacht ik.
 
Het gaat blijkbaar om een hybride (edit door @chomo) dus dan is de VAA toch gelijkaardig aan een EV, met wel meer kans op stijging naar het einde van de leaseperiode toe vergeleken met een EV?
Verbruik
5.0
-
6.1
l/100km
Brandstofverbruik - WLTP
2
130
-
160
g/km
CO2-emissies - WLTP

Rechtstreeks van op hun website... Kan niet configureren om te kijken hoeveel die HEV exact heeft. Maar als je veel teveel VAA wil betalen omdat je sowieso een benzine wilt moet je vooral die superb nemen. Hopelijk steekt die batterij niet meer onder de koffer want die slurpte ook een aanzienlijk deel van de beschikbare kofferruimte weg. Dat was nu een van de redenen voor een superb te nemen.
 
Mensen hier die een BMW i4 (35 versie) hebben? Ik kan die kiezen als nieuw lease..
Hoe zit dat met de werkelijke range? Pro"s en contra's?

Dat model gaan ze nu ook faceliften (standaard sensatec, verwarmde zetels, sfeerlichten, ..) dus wel interessant want wij krijgen de wagen + metaalkleur maar de rest moeten we zelf opleggen als we opties willen (nu wel tijdelijk 1000€ budget cadeau).
Testritje is voor volgende week.

Alternatief is de Volvo EX40 (ook wel interessant), Mercedes EQB (geen fan van uiterlijk) of BMW iX1 (kale standaarduitrusting).
Super tevreden van mijn i4 e40 maar ik zou die nooit pakken zonder M-pakket. Waar de iX1 standaard meer cava uitziet vind ik de standaard i4 echt een pak minder uitzien. En ik zou er ook nooit eigen geld in steken dus dat zou geen optie zijn voor mij in uw geval.

Qua verbruik zit het opgegeven verbruik er niet ver naast. Ik kan redelijk gemakkelijk in de zomer tegen de 500km aantikken ondanks redelijk veel autosnelweg.
 
...


Het gaat om een HEV, geen fiscaal voordelige PHEV. De Volkswagengroep is op een paar VW-modellen na gestopt met PHEV's aan te bieden, dacht ik.

Duidelijk, ik had snel gegoogled en daar zag ik nog de Superb PHEV. Een HEV lijkt me nu inderdaad geen slimme keuze meer voor VAA.

...

Rechtstreeks van op hun website... Kan niet configureren om te kijken hoeveel die HEV exact heeft. Maar als je veel teveel VAA wil betalen omdat je sowieso een benzine wilt moet je vooral die superb nemen. Hopelijk steekt die batterij niet meer onder de koffer want die slurpte ook een aanzienlijk deel van de beschikbare kofferruimte weg. Dat was nu een van de redenen voor een superb te nemen.

Zelfde opmerking als hierboven, ik had blijkbaar een oude versie (PHEV) gevonden.

Super tevreden van mijn i4 e40 maar ik zou die nooit pakken zonder M-pakket. Waar de iX1 standaard meer cava uitziet vind ik de standaard i4 echt een pak minder uitzien. En ik zou er ook nooit eigen geld in steken dus dat zou geen optie zijn voor mij in uw geval.

Qua verbruik zit het opgegeven verbruik er niet ver naast. Ik kan redelijk gemakkelijk in de zomer tegen de 500km aantikken ondanks redelijk veel autosnelweg.

Smaken verschillen, ik heb juist gekozen om geen M-pakket te nemen omdat ik die looks (bv. diffusor) te agressief vond, past nog wel bij een M50 maar voor mij niet bij een e40.
 
Verbruik
5.0
-
6.1
l/100km
Brandstofverbruik - WLTP
2
130
-
160
g/km
CO2-emissies - WLTP

Rechtstreeks van op hun website... Kan niet configureren om te kijken hoeveel die HEV exact heeft. Maar als je veel teveel VAA wil betalen omdat je sowieso een benzine wilt moet je vooral die superb nemen. Hopelijk steekt die batterij niet meer onder de koffer want die slurpte ook een aanzienlijk deel van de beschikbare kofferruimte weg. Dat was nu een van de redenen voor een superb te nemen.
222 co² dacht ik.

Ik wil helemaal geen benzine hé, de fleetverantwoordelijke heeft mijn collega daarnaar gepusht. Ze hebben haar ook niets gezegd van die vaa. Ik moet ook bestellen maar ga me niet laten pushen. ik wil een ruime wagen zonder me blauw te betalen aan vaa. Ga eens kijken naar de nieuwe scenic ev.
 
222 co² dacht ik.

Ik wil helemaal geen benzine hé, de fleetverantwoordelijke heeft mijn collega daarnaar gepusht. Ze hebben haar ook niets gezegd van die vaa. Ik moet ook bestellen maar ga me niet laten pushen. ik wil een ruime wagen zonder me blauw te betalen aan vaa. Ga eens kijken naar de nieuwe scenic ev.
222g CO2?!?

Bestaat dat überhaupt voor zo'n 'simpele' benzine gezinswagen?
Is dat ne Ferrari Light ofzo?

Met dat cijfer gaat uwe VAA zeker de pannen van 't dak swingen. Nu, TBD over welke wagen het exact gaat, maar dat lijkt mij dus redelijk hoog.

Desondanks, voor gelijk welke ICE wagen ga je u blauw betalen in vergelijking met een PHEV/EV. Daar kan je niet echt rond.
Als uw WG u dus niet in een EV forceert ben je dus 't best af met een PHEV. Die hebben <50g CO2 uitstoot, dus zijn voordelig voor u als WN.
Al zijn ze meestal wel iets duurder, maar zelfs dan komen ze meestal goedkoper uit dan vele (goedkopere) ICE wagens.
 
Smaken verschillen, ik heb juist gekozen om geen M-pakket te nemen omdat ik die looks (bv. diffusor) te agressief vond, past nog wel bij een M50 maar voor mij niet bij een e40.

Hetzelfde gevoel. Vooral achteraan is het over the top met het M-pakket.

Ik heb zelfs speciaal apart de M opties zoals sportstuur en de adaptieve ophanging genomen zonder M-pakket. Apart de opties kiezen kwam iets duurder uit in de lease, maar het scheelde niet zoveel.
 
222g CO2?!?

Bestaat dat überhaupt voor zo'n 'simpele' benzine gezinswagen?
Is dat ne Ferrari Light ofzo?

Met dat cijfer gaat uwe VAA zeker de pannen van 't dak swingen. Nu, TBD over welke wagen het exact gaat, maar dat lijkt mij dus redelijk hoog.

Desondanks, voor gelijk welke ICE wagen ga je u blauw betalen in vergelijking met een PHEV/EV. Daar kan je niet echt rond.
Als uw WG u dus niet in een EV forceert ben je dus 't best af met een PHEV. Die hebben <50g CO2 uitstoot, dus zijn voordelig voor u als WN.
Al zijn ze meestal wel iets duurder, maar zelfs dan komen ze meestal goedkoper uit dan vele (goedkopere) ICE wagens.
Sorry 142. Ik was fout
 
Hetzelfde gevoel. Vooral achteraan is het over the top met het M-pakket.

Ik heb zelfs speciaal apart de M opties zoals sportstuur en de adaptieve ophanging genomen zonder M-pakket. Apart de opties kiezen kwam iets duurder uit in de lease, maar het scheelde niet zoveel.

Vorige week voor een testrit langgeweest en was er zeer tevreden van!
De te bestellen versie is sowieso de 35 facelift versie (standaard nu met sensatec verwarmde zetels, sfeerverlichting, alarm, personal esim, decoratieve lijsten Dark Graphite matt)

Opties die ik bijneem zijn de trekhaak & geblindeerde ruiten in Skycraper Grau (eigen opleg dan van 370EUR)

Enige waar ik nog over twijfel is om de comfort toegang nog bij te nemen (665EUR), vooral omdat je dan enkel je gsm nodig hebt om auto te openen/starten (keyless entry)

Heb die optie nu niet, maar auto daarvoor was wel keyless en vond dat wel altijd goed werken...

M pakket is sowieso geen optie maar ik vind de basis in combinatie met de grijze kleur en zwarte omlijsting + difuser achteraan wel sportief uitzien (y)
 
In jouw geval vermoed ik dat jouw werkgever dit niet wil splitsen over de volledige leaseperiode gezien jouw verwoording? In dat geval moet je die €2400 in 1 keer ophoesten. In jouw personenbelasting kan je dit dan aangeven met een maximum van €2400. Grote catch hier is dat je moet opletten met wanneer jouw lease start. In jouw policy betekent ‘in het eerste jaar’ letterlijk het kalenderjaar. Stel dat je jouw nieuwe wagen in november krijgt, heb je slechts 2x VAA van €200 betaald en zit je dus bijlange nog niet aan die €2400. In dit rekenvoorbeeld zal het jou enerzijds €200 (50% van 2 maanden VAA aan €200) en de resterende €2000 netto kosten, €2200 in totaal. Tenzij je jouw werkgever kan overtuigen pas die eigen bijdrage te betalen in januari van het volgende jaar.
Het vetgedrukte is enkel van toepassing als je nog geen voorgaande bedrijfswagen had afaik. Als je reeds een voorgaande wagen had kan je het 'opgebouwde VAA' van de oude wagen van dat jaar ook gebruiken als aftrekpost.
Als je van januari tot oktober €160/maand VAA had voor de vorige wagen en november/december €200/maand voor de nieuwe is de totale aftrekbare VAA post op u personenbelasting dus wel gewoon €2.000.

222 co² dacht ik.

Ik wil helemaal geen benzine hé, de fleetverantwoordelijke heeft mijn collega daarnaar gepusht. Ze hebben haar ook niets gezegd van die vaa. Ik moet ook bestellen maar ga me niet laten pushen. ik wil een ruime wagen zonder me blauw te betalen aan vaa. Ga eens kijken naar de nieuwe scenic ev.
Laat u inderdaad niet zot maken. Fleet ligt niet wakker van de factuur die ze via VAA naar u doorschuiven, voor hen maakt dat niks uit maar jij bent nadien wel diegene die nog járen een zware factuur vast hangt.

Als ik het goed begrijp heb je momenteel al nen bedrijfswagen? Contracten worden vandaag zonder veel questions asked gewoon verlengd.
Een wagen heb je momenteel al, dat geeft je toch wat marge om de kat uit de boom te kijken...
 
Laatst bewerkt:
Het vetgedrukte is enkel van toepassing als je nog geen voorgaande bedrijfswagen had afaik. Als je reeds een voorgaande wagen had kan je het 'opgebouwde VAA' van de oude wagen van dat jaar ook gebruiken als aftrekpost.
Als je van januari tot oktober €160/maand VAA had voor de vorige wagen en november/december €200/maand voor de nieuwe is de totale aftrekbare VAA post op u personenbelasting dus wel gewoon €2.000.


Laat u inderdaad niet zot maken. Fleet ligt niet wakker van de factuur die ze via VAA naar u doorschuiven, voor hen maakt dat niks uit maar jij bent nadien wel diegene die nog járen een zware factuur vast hangt.

Als ik het goed begrijp heb je momenteel al nen bedrijfswagen? Contracten worden vandaag zonder veel questions asked gewoon verlengd.
Een wagen heb je momenteel al, dat geeft je toch wat marge om de kat uit de boom te kijken...
Klopt. Fleet zit sinds dit jaar terug bij onze HR directrice ma das echt een moeilijk mens, heeft het niet voor de sales mensen. Ik heb inderdaad reeds een wagen, ma die nadert de 4 jaar (in december) en zit aan 130k km. Wel niet onbelangrijk, deze is nog een aankoopwagen, sinds januari 24 werken wij met leasing, alle wagens pré 2024 waren aankoop. Ik kom met mijn berekening uit op een VAA van 345 (voor de superb), met mijn huidige wagen zit ik aan 172. Ga er dus alles aan doen om een elektrische te bekomen.
 
Klopt. Fleet zit sinds dit jaar terug bij onze HR directrice ma das echt een moeilijk mens, heeft het niet voor de sales mensen. Ik heb inderdaad reeds een wagen, ma die nadert de 4 jaar (in december) en zit aan 130k km. Wel niet onbelangrijk, deze is nog een aankoopwagen, sinds januari 24 werken wij met leasing, alle wagens pré 2024 waren aankoop. Ik kom met mijn berekening uit op een VAA van 345 (voor de superb), met mijn huidige wagen zit ik aan 172. Ga er dus alles aan doen om een elektrische te bekomen.
Ik vind het wel opvallend dat ze een aangekochte wagen zouden vervangen na 4 jaar en 130k km. Ik heb in 2 verschillende jobs een bedrijfswagen gehad, daar was al dan niet toevallig de regel bij beiden 6 jaar of 300k km, wat eerst komt.
 
Ik vind het wel opvallend dat ze een aangekochte wagen zouden vervangen na 4 jaar en 130k km. Ik heb in 2 verschillende jobs een bedrijfswagen gehad, daar was al dan niet toevallig de regel bij beiden 6 jaar of 300k km, wat eerst komt.
4 jaar of 160k km hier. En tegen december zit ik aan die 160
 
Zal niet veel schelen ja... heb dit jaar ook 4 weken vaderschapsverlof genomen. Mag ik vragen wat dit ter zake doet? 😅
Niet veel, ik vond het opvallend.

Als ze EV niet willen kan je nog trachten om jouw huidige wagen een jaar langer te rekken, ik vermoed dat het een diesel is? Die geraken ze ook wel moeilijker kwijt tegenwoordig dacht ik?
 
Niet veel, ik vond het opvallend.

Als ze EV niet willen kan je nog trachten om jouw huidige wagen een jaar langer te rekken, ik vermoed dat het een diesel is? Die geraken ze ook wel moeilijker kwijt tegenwoordig dacht ik?
Zullen wel zien. Ben daarstraks bij vw/skoda geweest en daar goei gesprek gehad met een medewerker en die adviseerde me ook om voor elektrisch te gaan, hij reed voordien met een kodiaq en zat aan +500 VAA nu met een goed geequipeerde id4 190. Ik vermoed dat ze bij ons een deal hebben met die lokale skoda garage en daarom de mensen pushen naar de superb. En helemaal niet stilstaan bij die VAA. En als je u laat doen ... ik heb een car policy waarin staat staat dat we.elektrisch mogen nemen (mits respecteren van budget) dus ga volharden.
 
Zullen wel zien. Ben daarstraks bij vw/skoda geweest en daar goei gesprek gehad met een medewerker en die adviseerde me ook om voor elektrisch te gaan, hij reed voordien met een kodiaq en zat aan +500 VAA nu met een goed geequipeerde id4 190. Ik vermoed dat ze bij ons een deal hebben met die lokale skoda garage en daarom de mensen pushen naar de superb. En helemaal niet stilstaan bij die VAA. En als je u laat doen ... ik heb een car policy waarin staat staat dat we.elektrisch mogen nemen (mits respecteren van budget) dus ga volharden.
Ik wou zeggen dat je voor het budget van ne Superb zeker wel nen ID.4/Enyaq had maar ik verschiet er van dat je die HEV uitvoering hebt voor ~45k als je niet te zot doet. De very basic uitvoeringen van de ID.4/Enyaq heb je daar wrs wel voor maar niet veel meer.
Ik zie de 60kWh versie van de Enyaq zelfs niet in de configurator staan momenteel. Voor de 85 zit je direct aan €55k en meer, das toch direct een andere prijsklasse dan diej Superb denk ik dan maar goed, veel zal ook afhangen van fleet kortingen en acties etc. Anderhalf jaar geleden waren die alvast wel triestig... denk dat wij toen 10% hadden op nen ID.4 en 6% op nen Enyaq dus da was ook gene vetpot vergeleken met 20% en meer die je soms krijgt op bepaalde andere modellen/merken.
 
Terug
Bovenaan