Vandaag toch ferm gepakt door de warmte. De warming-up viel nog mee, maar bij mijn blokje van 4k toch moeten inhouden om de hartslag in Z3 te houden. Tijdens de cooling-down zelfs moeten wandelen om in Z2 te blijven.

Volgens Garmin is op een maand tijd mijn lactaatdrempel gezakt van 180 naar 172. Op deze manier wordt het wel moeilijker om in de juiste zones te blijven. Trenara klaagt nu al dat ik overdrijf.

Ik was gisteren rond 9u intervals gaan doen. Niets overdreven maar ik merkte toch ook dat ik nog niet aan deze temperaturen gewend ben.

Kwam ik zelfs nog volk tegen in lange loopkleding :eek:
 
Gisteren rond 8u vertrokken, maar ook dan al meer dan warm genoeg om geen lange kleren te moeten aandoen :)

Conditie blijft precies in vrije val. Trage 14K gedaan maar hartslag veel te hoog. Mijn VO2Max grafiekje van Garmin heeft sinds de marathon echt een stevige duik genomen, in die mate dat ik mij afvraag of er niets aan de hand is (en dat mogelijk op de marathon al was gestart).

Niet te zot doen komende tijd dus.
 
Gisteren rond 8u vertrokken, maar ook dan al meer dan warm genoeg om geen lange kleren te moeten aandoen :)

Conditie blijft precies in vrije val. Trage 14K gedaan maar hartslag veel te hoog. Mijn VO2Max grafiekje van Garmin heeft sinds de marathon echt een stevige duik genomen, in die mate dat ik mij afvraag of er niets aan de hand is (en dat mogelijk op de marathon al was gestart).

Niet te zot doen komende tijd dus.
Bloed eens laten controleren?
 
Vandaag toch ferm gepakt door de warmte. De warming-up viel nog mee, maar bij mijn blokje van 4k toch moeten inhouden om de hartslag in Z3 te houden. Tijdens de cooling-down zelfs moeten wandelen om in Z2 te blijven.
HR viel hier mee die is terug aan het zakken naar normale waarden (was een dikke week te hoog na de 10 miles)

Ik had ook last van het warmer weer. Ik heb eerst 8km extra traag gelopen en dan pas 3 km op mijn normaal tempo. En dan de laatste km terug trager.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren rond 8u vertrokken, maar ook dan al meer dan warm genoeg om geen lange kleren te moeten aandoen :)

Conditie blijft precies in vrije val. Trage 14K gedaan maar hartslag veel te hoog. Mijn VO2Max grafiekje van Garmin heeft sinds de marathon echt een stevige duik genomen, in die mate dat ik mij afvraag of er niets aan de hand is (en dat mogelijk op de marathon al was gestart).

Niet te zot doen komende tijd dus.
Ik zou eens durven kijken naar echte rust, en idd een paar weken rustig. Maar er horen wat golven in een trainingsjaar te zitten, de dalen zijn even belangrijk als de pieken. Overtraining klikt ook wel zo. Al ken ik je totalen natuurlijk niet!
 
April afgesloten op 310 km, vooral trage kms met gemiddelde snelheid van 6:16/km, nu rustig aan doen tot 11 mei en dan hopelijk op Belgian Coast Walk Run ne keer niet de fout maken van te snel te starten.
Vermoedelijk gaan er maar een handvol lopers zijn dus zou deze keer wel moeten kunnen om niet op sleeptouw te laten nemen.
Nog eens opnieuw naar oude podcasts van de jobclub geluisterd met Frank de Tank, Ivo en Merijn en echt traag lopen is precies toch echt wel "the key to success" in ultra's

Er zit ook nog wel 2-3 kilo teveel aan mijn lijf momenteel maar die ga ik er op 10 dagen niet vanaf krijgen :wink:
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Bloed eens laten controleren?

Kan nog wel een goed idee zijn ja. Bij deze al afspraak ingeboekt voor morgenvoormiddag (y)

Ik zou eens durven kijken naar echte rust, en idd een paar weken rustig. Maar er horen wat golven in een trainingsjaar te zitten, de dalen zijn even belangrijk als de pieken. Overtraining klikt ook wel zo. Al ken ik je totalen natuurlijk niet!

Patroon tot aan de marathon in principe vrij gelijkaardig als de vorige jaren/marathons, maar de terugval is nu precies een stuk harder. Sinds de marathon weken van 8, 7, 28, 25 en 46 kilometer dus zeker die eerste 4 weken zijn best wel heel rustig geweest.

Eens zien wat het bloed zegt :)
 
Hier blijft de irritatie aan beide schenen op en neer gaan. Twee weken geleden heb ik zonder problemen 6 keer gelopen, dinsdag heb ik na 3 dagen niet lopen probleemloos een intervaltraining gedaan, en gisteren kreeg ik plots weer wat irritatie langs beide kanten bij een herstelloopje. 😑 Het is op zich niks al te ernstig, ik laat het zelf vooral te lang aanslepen. Ik moet eens consequent enkele weken maatregelen nemen (enkelbrace dragen en koelen) om er volledig van af te geraken en niet na 1 dag de brace achterwege laten omdat ik dan zelfs geen irritatie voel bij een duurloop van 15km. 😑
 
Ik zou eens durven kijken naar echte rust, en idd een paar weken rustig. Maar er horen wat golven in een trainingsjaar te zitten, de dalen zijn even belangrijk als de pieken. Overtraining klikt ook wel zo. Al ken ik je totalen natuurlijk niet!

Helemaal mee eens!

April afgesloten op 310 km, vooral trage kms met gemiddelde snelheid van 6:16/km, nu rustig aan doen tot 11 mei en dan hopelijk op Belgian Coast Walk Run ne keer niet de fout maken van te snel te starten.
Vermoedelijk gaan er maar een handvol lopers zijn dus zou deze keer wel moeten kunnen om niet op sleeptouw te laten nemen.
Nog eens opnieuw naar oude podcasts van de jobclub geluisterd met Frank de Tank, Ivo en Merijn en echt traag lopen is precies toch echt wel "the key to success" in ultra's

Er zit ook nog wel 2-3 kilo teveel aan mijn lijf momenteel maar die ga ik er op 10 dagen niet vanaf krijgen :wink:

Niet alleen in ultra's, eigenlijk is dat vooral om een goeie stevige fundering van uithouding op te bouwen. Die kan je dan nog gaan verstevigeren voor ultra's of juist beginnen op bouwen voor snelheidswinst, maar als de fundering niet goed is, loopt het vaak verkeerd.


Hier blijft de irritatie aan beide schenen op en neer gaan. Twee weken geleden heb ik zonder problemen 6 keer gelopen, dinsdag heb ik na 3 dagen niet lopen probleemloos een intervaltraining gedaan, en gisteren kreeg ik plots weer wat irritatie langs beide kanten bij een herstelloopje. 😑 Het is op zich niks al te ernstig, ik laat het zelf vooral te lang aanslepen. Ik moet eens consequent enkele weken maatregelen nemen (enkelbrace dragen en koelen) om er volledig van af te geraken en niet na 1 dag de brace achterwege laten omdat ik dan zelfs geen irritatie voel bij een duurloop van 15km. 😑

een duurloop van 15km geeft niet dezelfde belasting als een intervaltraining voor de gewrichten. En je voelt dit niet altijd tijdens de inspanning zelf, maar vaak een dag of twee later. Bij jou dus tijdens je herstelloopje, zeker voorzichtig mee zijn!
 
een duurloop van 15km geeft niet dezelfde belasting als een intervaltraining voor de gewrichten. En je voelt dit niet altijd tijdens de inspanning zelf, maar vaak een dag of twee later. Bij jou dus tijdens je herstelloopje, zeker voorzichtig mee zijn!
I know. Ik zorg er momenteel niet goed genoeg voor.

Afgelopen drie* keren dat ik soortgelijke irritatie had (voet in het najaar, enkel begin 2023, knie eind 2022), was het over zodra ik meer consequent in de verzorging ervan waw, toen ik het ook buiten het sporten om voelde en er dus continu aan herinnerd werd. Het was dan steeds na een week behandelen eigenlijk al voorbij. Nu is het uitsluitend tijdens het lopen en dan nog niet eens consistent dat ik er last van heb, dus denk ik er niet elke dag aan om ijs te leggen of Voltaren gebruiken. Bv. gisteren voelde ik het tussen km 5 en 6, en daarna weer (bijna) niet meer en onder de douche was het volledig verdwenen.
 
Laatst bewerkt:
Een scheenbeenontsteking is iets erg verraderlijk. Ik kan er van mee spreken. Dat is iets dat echt slecht en traag geneest. Bij mij duurde dat een heel jaar (maar ik had het wel te ver laten komen. Bij mij was het ernstig)

Je hoeft deze raad niet te volgen maar ik persoonlijk raad het volgende aan:
1x hinder --> Een weekje niet lopen.
Komt de hinder terug? 2 weken niet lopen.
Komt de hinder alsnog terug? 4 weken niet lopen.
Enzovoorts ..

Ik klink misschien hard maar met een scheenbeenontsteking moet je echt oppassen. Dat geneest heel traag en als het niet 100% terug in orde is dan voel je het eerst misschien niet meer maar dan komt dit dubbel en dik terug. Zeker tijdens het lopen.

Ik moet eens consequent enkele weken maatregelen nemen (enkelbrace dragen en koelen) om er volledig van af te geraken en niet na 1 dag de brace achterwege laten omdat ik dan zelfs geen irritatie voel bij een duurloop van 15km. 😑
Scheenbeenontsteking voel je inderdaad niet altijd (meteen). Dat is het grote gevaar met dat type blessure.
 
Na de HM van Gent twee weken gerust zodus ondertussen een kleine maand terug bezig, voornamelijk trage loopjes met af en toe tempo blokken. Mijn gewone loopjes loop ik nu bewust een stuk trager, 0:30 - 1:00 trager dan voorheen. Komt nu neer op 5:50-6:20/km ongeveer. Om zo de easy runs echt easy te houden voor betere recup. Echter, dat vaag irriterend gevoel in mijn adductor/hamstring is spijtig genoeg terug gekomen en ik weet niet goed wat ermee te doen. Ik leg daarom nu ook extra veel de focus op foamrolling en massagebal. Echt raar gezien de intensiteit enorm laag ligt en het aantal week km's gehalveerd is tov mijn HM trainingsweken.

Gisteren toch ook wat last van de warmte. Dikke 8km aan 5:53 en hs is blijven stijgen tot op het einde met een max hs van 153. Dat is naar mijn doen toch ook abnormaal. Had wel geen drinken bij dus waarschijnlijk wat drift naar het einde toe.
Kwam ik zelfs nog volk tegen in lange loopkleding :eek:
Reed er gisteren zo'n typische bompa mij voorbij op zijn fiets met zo'n typische platte pet, dikke lange broek en een winterjas aan. o_O
 
Over inschrijven gesproken: de inschrijvingen voor de (halve) marathon voor Eindhoven zijn ook geopend. Die is vaak ook snel uitverkocht, dus voor de geïntresseerden ;)
 
Een scheenbeenontsteking is iets erg verraderlijk. Ik kan er van mee spreken. Dat is iets dat echt slecht en traag geneest. Bij mij duurde dat een heel jaar (maar ik had het wel te ver laten komen. Bij mij was het ernstig)

Je hoeft deze raad niet te volgen maar ik persoonlijk raad het volgende aan:
1x hinder --> Een weekje niet lopen.
Komt de hinder terug? 2 weken niet lopen.
Komt de hinder alsnog terug? 4 weken niet lopen.
Enzovoorts ..

Ik klink misschien hard maar met een scheenbeenontsteking moet je echt oppassen. Dat geneest heel traag en als het niet 100% terug in orde is dan voel je het eerst misschien niet meer maar dan komt dit dubbel en dik terug. Zeker tijdens het lopen.


Scheenbeenontsteking voel je inderdaad niet altijd (meteen). Dat is het grote gevaar met dat type blessure.
Het is af en toe wat irritatie, nog altijd als gevolg van die overbelasting bij het zwemmen anderhalve maand geleden. Als ik mijn enkelbrace draag, ondervind ik er geen last van bij het lopen (zelfs niet bij meerdere opeenvolgende dagen lopen), ik laat dat gewoon te snel achterwege en dan komt het na een tijd weer terug. Heb dat vorig jaar ook gehad met m'n voet en twee jaar terug met m'n knie. Als ik een tijdje consequent ben, is die irritatie wel weg.

Ik ga wel sowieso even minderen met lopen en de raad van m'n sportarts én kine opvolgen: Doen wat ik kan zonder dat ik last ondervind. Wat dat is, zal de tijd wel uitwijzen. :p
 
Er zijn redelijk aantal loopschoenen in korting bij Runnerslab. Heb dan maar een extra paar Brooks Ghost aangekocht voor -20%, ook al heeft het huidige paar nog geen 100km op de teller. 😬 Met 2000km per jaar zullen ze ook wel goed gebruikt worden en €30 korting is toch niet niets.
 
Net terug van de kine voor een verdict. Waarschijnlijk een reeds genezen stressfractuur in de voet sinds KOTK, en daarna anders gelopen waardoor mijn heupspieren vastzaten en ik last heb gekregen van mijn ITB.

Ze zag het wel nog rooskleurig in: paar weken fietsen ipv lopen, mobilisatieoefeningen en over 3w weer opbouwen. Dus ik kan ermee leven :) Tegen het goed weer kan ik weer buitenkomen…
 
en hoeveel kosten ze dan nog? Onlangs nog op zalando door een combinatie van korting, plus extra korting code en betaling met kortingsbonnen vh werk nog goedkoop Nike Pegasus kunnen aankopen.

Vandaag laatste loopje voor de pacing van zondag bij de Great Brewery 25km. Blijkbaar kloppen de afstanden niet en is het 25,5km en op de marathon 42,6 het wordt nog werkendag voor mijn geld! had ik beter de marathonafstand gekozen aan een trager tempo ;)
Daarna twee dagen recupereren en dan de BikeAndRun van Leuven-Louvain.
 
Terug
Bovenaan