Kookmateriaal Airfryer

En airfyer producten zoals bv frieten of kroketten zijn niet alleen duurder dan de gewone huis en tuin bevroren frieten of kroketten maar er zit nog eens een stuk minder in een zak, vaak gemiddeld 600g tov toch al snel 1.5kg in een ''gewone'' zak.

Waarom die duurder zijn dunno, ik zou zeggen omdat die al eens voorgebakken zijn en daardoor zelfs bevroren al bruiner zijn dan non-airfryer producten maar gewone friteuse frieten van bv 1.50 Euro voor ne zak van 1.5kg zijn ook al eens voorgebakken dus ja :unsure:

Dat het niet perse duur moet zijn zoals een zakje airfryer friet van bijna 4 Euro voor 600 gram van McCain dat klopt maar als je gaat zoeken naar non-airfryer producten om toch in de airfryer te gooien is het vaak wel hit of miss en moet je al op voorhand weten welke huisproducten je veilig kan nemen zodat ze niet zo bleek als een scheet daaruit komen.

Ik heb gemerkt dat als er bv ook gewoon oven instructies op staan dat de airfryer ook perfect werkt, maar spul waar enkel en alleen op staat '' bak in frituurolie van x graden voor x minuten '' dat is bij mij altijd al een 100% mispoes geweest in een airfryer.
 
Ik heb gemerkt dat als er bv ook gewoon oven instructies op staan dat de airfryer ook perfect werkt, maar spul waar enkel en alleen op staat '' bak in frituurolie van x graden voor x minuten '' dat is bij mij altijd al een 100% mispoes geweest in een airfryer.

Yup, dit. OK voor oven is altijd ook OK voor Airfryer, ik kijk dan ook altijd of het oven icoontje erop staat. Als dat er niet opstaat wordt het meestal geen mooi resultaat :)
 
Zou eens mini loempia's in de airfryer willen proberen. Tips hoe ik die wat krokant kan krijgen? Temperatuur, beetje olie,.. ?
 
Zou eens mini loempia's in de airfryer willen proberen. Tips hoe ik die wat krokant kan krijgen? Temperatuur, beetje olie,.. ?
Ik vind die meestal net TE krokant die mini's.

De klassieke grote van everyday vind ik heerlijk in de airfryer! 😍
 
Er zijn zelfs mensen die denken dat een airfryer een waardig alternatief is voor een frietketel. :crazy:
Is dat niet zo? Ik had onlangs een Philips airfryer XXL gekocht omdat ik dacht dat het gezonder was omdat er (bijna) geen olie wordt gebruikt? Bovendien zorgt het ook voor minder geur in de keuken en spat er geen olie in de omgeving waardoor de keuken properder blijft (minder last van vet).
 
Is dat niet zo? Ik had onlangs een Philips airfryer XXL gekocht omdat ik dacht dat het gezonder was omdat er (bijna) geen olie wordt gebruikt? Bovendien zorgt het ook voor minder geur in de keuken en spat er geen olie in de omgeving waardoor de keuken properder blijft (minder last van vet).
Hangt van de invalshoek af.

Ik gebruik de mijne meermaals per week voor vanalles.

Maar in tegenstelling tot mijn moeder, ga ik niet beweren dat "frieten uit de airfryer lekkerder zijn dan die van de frituur".
Nee, frituursnacks en frieten zijn lekkerder als ze gebakken worden in frietvet. Punt.

Maar een airfryer vind ik een verdomd handig keukentoestel!
 
Maar in tegenstelling tot mijn moeder, ga ik niet beweren dat "frieten uit de airfryer lekkerder zijn dan die van de frituur".
Nee, frituursnacks en frieten zijn lekkerder als ze gebakken worden in frietvet. Punt.
Ik vind ook dat frieten minder lekker zijn met de airfryer en ze voelen ook anders aan… dus dat was het enige minpuntje waaraan ik moest wennen. 😅
 
Ik vind ook dat frieten minder lekker zijn met de airfryer en ze voelen ook anders aan… dus dat was het enige minpuntje waaraan ik moest wennen. 😅
Dus ge zijt er content van, maar de smaak is wel minder. Is dat niet het hoofddoel van eten? Dat het net lekker smaakt.
 
Dus ge zijt er content van, maar de smaak is wel minder. Is dat niet het hoofddoel van eten? Dat het net lekker smaakt.
Mja het is een afweging van gezondheid, proper keuken, minder last van geur, smaak, … de smaak is inderdaad minder lekker maar niet zo erg om zwaar door te wegen in die afweging. Het is nu niet dat het walgelijk is ofzo, I still enjoy eating it. Maar qua smaak is het minder als wanneer het met frituurvet gebakken zou zijn.

Terechte opmerking dat wel…
 
Dus ge zijt er content van, maar de smaak is wel minder. Is dat niet het hoofddoel van eten? Dat het net lekker smaakt.
Frieten haal ik voor 80% uit de frituur.
Voor frituursnacks scoren die qua smaakbeleving voor mij +- 1 tot 2 punten minder. Dus kroketten of :frikandel: in frietvet zijn voor mij bvb een 9, uit de airfryer een 8.
Viandellen of kaaskroketten scoren mss 2 punten minder uit de airfryer.

Maar zaken als lasagne, kipfilet, afbakbroodjes,... Smaken voor mij hetzelfde uit de airfryer als uit de oven of pan.
 
Is er niemand die ovenfrieten maakt? :unsure:
Ok, ze halen het niet bij echt gefrituurde frieten, maar slecht is het toch ook niet. imo.
 
Frieten haal ik voor 80% uit de frituur.
Voor frituursnacks scoren die qua smaakbeleving voor mij +- 1 tot 2 punten minder. Dus kroketten of :frikandel: in frietvet zijn voor mij bvb een 9, uit de airfryer een 8.
Viandellen of kaaskroketten scoren mss 2 punten minder uit de airfryer.

Maar zaken als lasagne, kipfilet, afbakbroodjes,... Smaken voor mij hetzelfde uit de airfryer als uit de oven of pan.
De voornaamste redenen waarom ik geen airfryer in huis wil zijn:

Iets maken duurt veel te lang
Friet uit de friteuze een paar minuten, de airfryer ... jah.

Dus als je even wat te weinig frieten hebt & er nog wat nodig hebt kan je heel gemakkelijk wat frieten (kroketten/...) in de friteuze stoppen & 5 minuten daarna heeft uw tafel weer frietjes beschikbaar.
Airfryer ... iets van een 25 minuten in die fryer zeker.

Of zo de zaterdag avond snel eens wat frituurhapjes/bitterballen/... in de friteuze gooien is toch zo gemakkelijk.
Effe opwarmen & paar minuten later kan je snacken.

Lomp machien
Die airfryers zijn over 't algemeen nogal aan de grote kant. Veel groter dan m'n friteuze hier.
'k Zou ni weten waar ik dat ding constant zou moeten steken, want i.t.t. mijn friteuze zou ik die zeker al niet vast in de keuken kunnen laten staan.

Gezien de friteuze ook sneller is, is het ook veel gemakkelijker meerdere batches te bakken na elkaar als je eens wat meer nodig hebt. Dus zo'n grote dubbele friteuze is voor niets ni van doen.

VS den oven
Alles dat perfect in de oven kan, zoals een lasagna, afbakbroodjes, ... stop ik dan ook gewoon in de oven.
Ik gebruik m'n oven heel regelmatig, of het nu warme tomaten zijn, rood vlees of gratin patatten die je om af te werken nog even onder de 'grill' gooit in de oven.

De oven is groter & handiger. Alsook verbezigd de oven 0,0 extra ruimte, want die is ingebouwd.

----> Bottom line ... 'k zie zelf geen meerwaarde in de airfryer.

Bonus points ... Gezonder?
Ge moet nu ook niet alle dagen frieten/kroketten/... eten eh. :sneaky:
 
Frieten haal ik voor 80% uit de frituur.
Voor frituursnacks scoren die qua smaakbeleving voor mij +- 1 tot 2 punten minder. Dus kroketten of :frikandel: in frietvet zijn voor mij bvb een 9, uit de airfryer een 8.
Viandellen of kaaskroketten scoren mss 2 punten minder uit de airfryer.

Maar zaken als lasagne, kipfilet, afbakbroodjes,... Smaken voor mij hetzelfde uit de airfryer als uit de oven of pan.
Ik vind die airfryer frieten van McCain best lekker, zowel de dikkere/gewone als de lumetten.
We moeten nu ook niet overdrijven met de frieten van de frituur of uit een frietketel. Dat smaakt zeker, maar het is nu ook niet alsof dat echt veel smaak bezit.

Geen frituurvet/olie om mee te prullen, en het is een veelzijdig apparaat. Je hoeft ook niet altijd kWh's te knallen via de oven voor ocharm twee vol au vent koekjes.

Als ik dan TheKillingGoku zijn post lees denk ik ja oké you do you. Al gaat het wel vrij kort door de bocht om het een "lomp" machine te noemen. Uiteindelijk kan je zo dan alles herleiden tot pakweg een pan op het vuur :p
 
De voornaamste redenen waarom ik geen airfryer in huis wil zijn:

Iets maken duurt veel te lang
Friet uit de friteuze een paar minuten, de airfryer ... jah.

Dus als je even wat te weinig frieten hebt & er nog wat nodig hebt kan je heel gemakkelijk wat frieten (kroketten/...) in de friteuze stoppen & 5 minuten daarna heeft uw tafel weer frietjes beschikbaar.
Airfryer ... iets van een 25 minuten in die fryer zeker.

Of zo de zaterdag avond snel eens wat frituurhapjes/bitterballen/... in de friteuze gooien is toch zo gemakkelijk.
Effe opwarmen & paar minuten later kan je snacken.

Lomp machien
Die airfryers zijn over 't algemeen nogal aan de grote kant. Veel groter dan m'n friteuze hier.
'k Zou ni weten waar ik dat ding constant zou moeten steken, want i.t.t. mijn friteuze zou ik die zeker al niet vast in de keuken kunnen laten staan.

Gezien de friteuze ook sneller is, is het ook veel gemakkelijker meerdere batches te bakken na elkaar als je eens wat meer nodig hebt. Dus zo'n grote dubbele friteuze is voor niets ni van doen.

VS den oven
Alles dat perfect in de oven kan, zoals een lasagna, afbakbroodjes, ... stop ik dan ook gewoon in de oven.
Ik gebruik m'n oven heel regelmatig, of het nu warme tomaten zijn, rood vlees of gratin patatten die je om af te werken nog even onder de 'grill' gooit in de oven.

De oven is groter & handiger. Alsook verbezigd de oven 0,0 extra ruimte, want die is ingebouwd.

----> Bottom line ... 'k zie zelf geen meerwaarde in de airfryer.

Bonus points ... Gezonder?
Ge moet nu ook niet alle dagen frieten/kroketten/... eten eh. :sneaky:
ik denk niet dat ik al ooit langer dan 10 minuten heb moeten wachten tot die frieten gebakken waren in den airfryer
 
Zou eens mini loempia's in de airfryer willen proberen. Tips hoe ik die wat krokant kan krijgen? Temperatuur, beetje olie,.. ?
Gewone diepvriesloempia's komen er in elk geval verdomd lekker en krokant uit. By far de beste manier om ze te maken.
De voornaamste redenen waarom ik geen airfryer in huis wil zijn:

Iets maken duurt veel te lang
Friet uit de friteuze een paar minuten, de airfryer ... jah.

Dus als je even wat te weinig frieten hebt & er nog wat nodig hebt kan je heel gemakkelijk wat frieten (kroketten/...) in de friteuze stoppen & 5 minuten daarna heeft uw tafel weer frietjes beschikbaar.
Airfryer ... iets van een 25 minuten in die fryer zeker.

Of zo de zaterdag avond snel eens wat frituurhapjes/bitterballen/... in de friteuze gooien is toch zo gemakkelijk.
Effe opwarmen & paar minuten later kan je snacken.

Lomp machien
Die airfryers zijn over 't algemeen nogal aan de grote kant. Veel groter dan m'n friteuze hier.
'k Zou ni weten waar ik dat ding constant zou moeten steken, want i.t.t. mijn friteuze zou ik die zeker al niet vast in de keuken kunnen laten staan.

Gezien de friteuze ook sneller is, is het ook veel gemakkelijker meerdere batches te bakken na elkaar als je eens wat meer nodig hebt. Dus zo'n grote dubbele friteuze is voor niets ni van doen.

VS den oven
Alles dat perfect in de oven kan, zoals een lasagna, afbakbroodjes, ... stop ik dan ook gewoon in de oven.
Ik gebruik m'n oven heel regelmatig, of het nu warme tomaten zijn, rood vlees of gratin patatten die je om af te werken nog even onder de 'grill' gooit in de oven.

De oven is groter & handiger. Alsook verbezigd de oven 0,0 extra ruimte, want die is ingebouwd.

----> Bottom line ... 'k zie zelf geen meerwaarde in de airfryer.

Bonus points ... Gezonder?
Ge moet nu ook niet alle dagen frieten/kroketten/... eten eh. :sneaky:
Gesproken als iemand die er echt heel duidelijk geen heeft :p

1)
Frieten bakken duurt hier in totaal 15 minuten (vanaf je het toestel in de stekker steekt tot het er uit is). Afhankelijk van welke snacks, zijn die ook gewoon tegelijk klaar. Je hebt gelijk als je meerdere batches moet maken, maar zelfs daar is die 2e batch al lang klaar voordat de eerste op is. Met een beetje geluk zijn uw frituursnacks ook nog tesamen klaar.

2) maar, er zit geen olie in. Bijgevolg gaat dat gewoon afwasmachine in, en terug in de kast zonder dat je moet balanceren om geen olie te morsen.

3) Een over voorverwarmen duurt véél langer dan een airfryer opzetten hoor ;). Dus dit gaat lijnrecht in tegen uw punt 1 ;).

Ik denk écht dat heel veel mensen zouden overstappen eens ze er eentje een tijd gebruiken (niet na 1x frieten bakken, want dan zit ge er op te kijken en lijkt het inderdaad lang te duren. En je moet wat "wennen" aan de smaak + ge moet de goeie frieten vinden)
 
@ThekillingGoku

Oven moet ik voorverwarmen, net als de frietketel, mijn airfryer niet.
Daarnaast ben ik een "anderhalf" gezin. Als ik mijn grote oven moet laten draaien voor een lasagnebakske van 400gram of 8 kroketjes is dat pure energieverspilling.
 
De voornaamste redenen waarom ik geen airfryer in huis wil zijn:

...

Gij hebt 100% zeker nog nooit nen airfryer gebruikt :D

- Voorverwarmen is meestal ni nodig. Ik kan mijn airfryer insteken, mandje vulle me frieten, opzetten en minder dan 10 min later hebk frieten. 2de batch erin en het duurt nog minder lang, dus uw traditionele frietpot is echt ni zoveel sneller.
- Snacks zijn ook gwn snel. Vant weekend op 7 a 8 min tijd een doos mini-curryworstjes klaargemaakt, beginnende vanaf 0, toen dak volk had. Da duurt allemaal geen eeuwigheid, en tis ni veel trager dan uwe frietpot.
- Ze zijn idd 'wa lomper' maar zelfs da is overdreven. Ze zijn vooral hoger (naargelang uw model), dus als ge ne frietpot wegkrijgt krijgde ook zeker nen airfryer weg :)
- Quasi alles da ge in dn oven maakt da ook in nen airfryer past gaat rapper klaarzijn, al ist maar da ge uwen oven eerst moet voorverwarmen (= een pak groter toestel), en airfryer verwarmt geconcentreerder. Dingen zoals kleine afbakbroodjes etc zijn (naargelang uw oven) echt een pak sneller in den airfryer, en ge moet gene volledige oven verwarmen.

Soit, quasi al uw punten zijn enorm makkelijk te weerleggen, maar ook volledig te verklaren mits ge er duidelijke gene hebt, so I don't blame you :D

Langs de andere kant:
- Airfryer-specifieke producten hebt ge MEESTAL wel nodig, en die zijn 'een beetje' tot 'een pak' duurder
- Tis kleiner, alles past er ni fysiek in
- Ge kunt da ni volrammen, won't work

Dus tis geen ultieme oplossing, mar bv in mijn geval (single in een appartement) kunt ge echt niets me ne frietpot beginnen, en is den airfryer wel een enorm handig gegeven :)
 
Terug
Bovenaan