Kookmateriaal Airfryer

.Sinister.

Active member
Hey,

Met kerst heb ik een Airfryer cadeau gekregen, waarover ik nu enkele vraagjes heb.

- Ik heb ook een 'normale oven'. Nu zie ik dat je vanalles kan klaarmaken in de airfryer (Cake, Pizza, Vis, Vlees,...). Maar wat is nu het grote verschil/voordeel tussen beiden?

-Ik heb al een paar keer mensen horen vertellen dat een bepaald soort frieten in de airfryer niet te onderscheiden zijn van frietjes gebakken in frietvet. Welke raden jullie aan?

-Aanraders qua recepten??

Alvast bedankt voor de respons!
 
Hey,

Met kerst heb ik een Airfryer cadeau gekregen, waarover ik nu enkele vraagjes heb.

- Ik heb ook een 'normale oven'. Nu zie ik dat je vanalles kan klaarmaken in de airfryer (Cake, Pizza, Vis, Vlees,...). Maar wat is nu het grote verschil/voordeel tussen beiden?

-Ik heb al een paar keer mensen horen vertellen dat een bepaald soort frieten in de airfryer niet te onderscheiden zijn van frietjes gebakken in frietvet. Welke raden jullie aan?

-Aanraders qua recepten??

Alvast bedankt voor de respons!
1) Er is niet echt een verschil tussen een airfryer en een oven. De airfryer warmt gewoon sneller op.
2) Voorgebakken frieten van Aldi of Colruyt vinden wij het beste. Je proeft wel het verschil, maar ik vind die van de airfyer beter...
3) Wij gebruiken hem vooral voor frieten, frituursnacks, fishsticks, kroketten, gebakken aardappelen, ... Je kan hem voor meer gebruiken, maar in praktijk nog nooit gedaan.

Tip: Wen er even aan, in het begin zal je mss denken "toch geen echte vervanging", maar hier al meer dan 4 jaar geen friteuse meer aangeraakt.
 
Wij kopen vooral de frieten uit de versafdeling van Colruyt.
Voor snacks is het handig dat we aan de grens wonen met NL. Die hebben echt veel snacks voor de airfryer.
Persoonlijk gebruiken we die ook enkel voor frieten, dus met gerechten kan ik niet helpen.
 
Wij maken er best veel groenten in. Wortelen, broccoli, paprika, pompoen, aardappel, zoette aardappel en spruitjes kunnen allemaal makkelijk in de airfryer. Gewoon een beetje olie er op en kruiden.
Dit recept maken we ook regelmatig.
GetAttachmentThumbnail
 
Wij maken er best veel groenten in. Wortelen, broccoli, paprika, pompoen, aardappel, zoette aardappel en spruitjes kunnen allemaal makkelijk in de airfryer. Gewoon een beetje olie er op en kruiden.
Dit recept maken we ook regelmatig.
GetAttachmentThumbnail
Dit zijn dus dingen die je ook perfect gewoon in de oven kan steken hoor. Groentjes in een aluminium platte ovenschaal, olijfolie, s&p, klein half uurtje op 200°C en je hebt heerlijk krokante lekkere groentjes.

Wijzelf hebben ook een Airfryer en gebruiken deze ook voor frietjes en snacks. Het grootste verschil met de oven vinden we dat je in de airfryer gemakkelijker alles in de schaal kan knallen (we hebben de Philips XXL, daar kan dus wel wat in), om de 5 minuutjes even schudden en je hebt een prima resultaat. Kan je in traditionele heteluchtoven ook bereiken, echter hebben we de ervaring dat je in de oven geen lagen mag hebben. Max. dus 1 laagje, als je bvb. frietjes op elkaar gaat doen, wat al wel nodig is als je met een gezin van 4 bent, gaan de onderste/middelste frietjes zelfs niet een beetje krokant worden, enkel de bovenste laag. Dit heb je minder met de airfryer waar wel je volledige bak krokant zal worden.

We hebben wel een klein formaat van oven, indien we een grotere oven zouden hebben en onze verse frietjes bvb. op 1 laag zouden kunnen houden, zou het wel eens kunnen dat de airfryer buiten vliegt.

PS, op ons kantoor zal er na de corona hetze een Airfryer of 2 komen. Dit doordat we geen oven hebben maar wel vrijdagmiddag eens een glaasje wijn of een pint durven drinken en het gezellig is om daar eens iets vettig bij te hebben. In zulke situaties waar een oven gewoon niet mogelijk is, zorgt de airfryer voor heel wat gemak.

-edit- Groot nadeel aan de Airfryer indien je geen vaatwasser hebt is de vaat erna. Zijn toch serieuze stukken om af te wassen.
 
Laatst bewerkt:
Ik bak zelf ook vlees in de airfryer (wegens dieet) en dit komt er eigenlijk echt zeer lekker/sappig uit. En dat zonder extra vetstoffen.
 
Dit zijn dus dingen die je ook perfect gewoon in de oven kan steken hoor. Groentjes in een aluminium platte ovenschaal, olijfolie, s&p, klein half uurtje op 200°C en je hebt heerlijk krokante lekkere groentjes.
Klopt maar onze oven bakt minder snel/goed dan de airfryer naar onze ervaring. Wij hebben ook nog een oude conventionele oven. Als je een goede heteluchtoven hebt is het verschil met een airfryer waarschijnlijk minder groot.
 
Ik heb zo een kleintje van Tefal (klik). Meestal voor chicken nuggets & loempia's.
Vanaf januari diepvriesgroenten proberen
 
Ik bak zelf ook vlees in de airfryer (wegens dieet) en dit komt er eigenlijk echt zeer lekker/sappig uit. En dat zonder extra vetstoffen.
Can confirm! Ideaal voor bijvoorbeeld een kipfilet, komt er lekker sappig uit.

Voor de rest gebruiken we het vooral voor frietjes, kroketjes of frituur snacks (bv. de party snacks van bij den Aldi voor in de oven/ari fryer).

We missen een "gewone" frietketel eigenlijk niet. Als we dan toch eens een vettige friet willen gaan we wel naar het frituur.
 
Alright, bedankt voor de reacties allemaal!

Ondertussen al eens kip met een krokant korstje gemaakt en dit was een succes.
Deze week eens in de frieten/hapjes duiken. Als ik het zo lees maakt het niet echt uit welk 'type' friet.
Dat airfryer-label op sommige zakken van diepvriesfrietjes is dus niet echt noodzakelijk.

Tips mogen uiteraard blijven komen ;-)
 
Als ik het zo lees maakt het niet echt uit welk 'type' friet.
Dat airfryer-label op sommige zakken van diepvriesfrietjes is dus niet echt noodzakelijk.

Tips mogen uiteraard blijven komen ;-)
Klopt helemaal, dat geldt ook voor kroketten trouwens, bvb het huismerk van de Albert Heijn kroketten gaat perfect in de airfryer.
 
Wij hebben een airfryer maar die gebruiken we al 2 jaar niet meer. Dat is gewoon een kleine heteluchtoven. En onze keuken is te klein om die hier neer te zetten.
 
Hier es de zoete aardappel frietjes van de colruyt gekocht. Es testen in de airfryer. Ben benieuwd!
 
Ik heb zopas een woning gekocht, en was al sterk aan het twijfelen om een airfryer ipv frietketel aan te schaffen. Mijn ouders weigeren, maar heb dat enkele jaren geleden op reis gebruikt en ik vond die frietjes eigenlijk best goed. Als ik ne vettige friet + snack wil uit het frietvet, dan ga ik gewoon naar de frituur...

En deze topic geeft me alvast enkele leuke ideetjes! Nu nog een goed modelleke vinden.
 
bvb het huismerk van de Albert Heijn kroketten gaat perfect in de airfryer.

Daar staat toch ook gewoon op dat ze OK zijn voor oven (en dus airfryer)?

Hier toch gemengde ervaringen met frieten, kroketten of hapjes waar niet expliciet opstaat dat ze geschikt zijn voor de oven.
 
Daar staat toch ook gewoon op dat ze OK zijn voor oven (en dus airfryer)?

Hier toch gemengde ervaringen met frieten, kroketten of hapjes waar niet expliciet opstaat dat ze geschikt zijn voor de oven.

Ja het is veel trial & error, vooral met diepvries frieten bvb.
 
Daar staat toch ook gewoon op dat ze OK zijn voor oven (en dus airfryer)?

Hier toch gemengde ervaringen met frieten, kroketten of hapjes waar niet expliciet opstaat dat ze geschikt zijn voor de oven.
Hier eens een tijd terug getest met bitterballen en kaaskroketten waar enkel op staat dat ze 4-6 min moeten frituren op 175 graden en geen enkele andere bereidingswijze en hoewel die wel ''gaar'' worden in de airfryer is de buitenkant zo wit als platte kaas en uitgedroogd als karton ipv mooi donker gebakken en ''gewoon'' krokant.

Dus nee, spul waar enkel en alleen op staat dat het voor te frituren is werkt niet in de airfryer ( ale naar mijn mening toch, want gaar zijn maar een korst wat heel bleek en uitgedroogd gebakken is dat is ook maar zo en zo )
Toch dag en nacht verschil met airfryer/oven snacks.
 
Hier eens een tijd terug getest met bitterballen en kaaskroketten waar enkel op staat dat ze 4-6 min moeten frituren op 175 graden en geen enkele andere bereidingswijze en hoewel die wel ''gaar'' worden in de airfryer is de buitenkant zo wit als platte kaas en uitgedroogd als karton ipv mooi donker gebakken en ''gewoon'' krokant.

Dus nee, spul waar enkel en alleen op staat dat het voor te frituren is werkt niet in de airfryer ( ale naar mijn mening toch, want gaar zijn maar een korst wat heel bleek en uitgedroogd gebakken is dat is ook maar zo en zo )
Toch dag en nacht verschil met airfryer/oven snacks.
Je kan wat bakolie sprayen. Dat helpt in sommige gevallen.
 
Terug
Bovenaan