Album of the week A Whisper in the Noise - To Forget (2012)

Hayrus

Well-known member
Beste muziekvrienden en nobele onbekenden

Ik moest deze keer echt niet lang nadenken over welk album ik wou voorstellen. Het stond al op mijn shortlist vanaf de eerste AOTW-ronde, maar wegens omstandigheden (zie verder) heb ik het toen niet gekozen. Ik presenteer jullie het album 'To Forget' door 'A Whisper in the Noise', uit het fantastische muziekjaar 2012. Misschien hebben de ouwe getrouwen op dit forum nog een vage herinnering over hoe lovend ik toen was over dit album. Dat is sindsdien niet veranderd.

ab67616d0000b273cb2e57857ae582e228361691

A Whisper in the Noise is een relatief onbekende Amerikaanse muziekgroep bestaande uit twee artiesten: componist West Thordson en violiste Sonja Larson. Nu verwacht ik niet dat die namen u iets zeggen. West Thordson is op heden actief als componist en creëerde de muziek voor bijvoorbeeld Split en Glass. Sonja Larson werkt als professioneel muzikante en muzieklerares. De band was actief van 2002 tot 2012, waarna ze volledig van de radar zijn verdwenen. Ze brachten vier albums uit in die periode, waarvan dit meesterwerk hun magnum opus werd, althans voor mij persoonlijk. Veel meer over de band weet ik zelf ook niet. Ze hebben niet zo lang bestaan en zijn geen grote naam, maar ze hebben op mij, met dit ene album, wel een grote indruk nagelaten. Wie meer wil weten over de geschiedenis van de band, kan een kijkje nemen op op de website van het label (Exile On Mainstream Records).

Het album To Forget schreeuwt 'melancholie' voor mij. Dat begint al bij de titel. Het voelt aan als een verleden, dat je liefst zou willen vergeten omwille van de pijn en het verdriet dat het met zich meebrengt, maar waar je blijft naar terugkeren omdat er ook schoonheid te ontdekken valt in datzelfde verleden. Telkens ik dit album hoor, waan ik mij op een herfstige wandeling in een verlaten bos dat wordt verlicht door het laatste uurtje zon van de dag. Ik zou je willen aanraden om, binnen een half jaar, het album ook op die manier te luisteren.

Elk nummer uitgebreid beschrijven, heb ik altijd moeilijk gevonden. Ik doe een poging, maar voel je vrij om dit deel over te slaan. Muziek-naar-woorden komt nooit tot zijn recht vind ik.

De bonzende verdronken drum op de opener en titeltrack, To Forget, neemt je als luisteraar mee op die herfstwandeling. Na de intro trekt Black Shroud de melancholie-motor op gang: "Coming to find this now is over". A Sea Estranging Us doet er nog een schepje bovenop. De zee van reverb is sterk aanwezig op zowat elk instrument in dit nummer (en in feite doorheen het hele album). De vocals gaan hier mee in op en de percussie zorgt voor enige houvast. Met de chorus van All My wordt het even wat 'poppier'. Sad, Sad Song en Every Blade of Grass hebben een wat meer open gevoel (relatief natuurlijk in een weemoedig album als dit). Maya's Song legt de basis voor wat het hoogtepunt wordt: vanaf Your Hand telt niets meer op deze wereld. Wat dit nummer voor mij betekent, valt niet uit te leggen in woorden. Ik kan het alleen maar ervaren, volledig in mezelf gekeerd. Het roept niet noodzakelijk een bepaalde persoonlijke gebeurtenis of periode op; gewoon een gevoel. De zang van Sonja Larson in combinatie met de strijkers en piano is hemels. Nadat Your Hand uw hart heeft uitgerukt, kun je nog even bekomen met Of This Sorrow, vredig eindigend met het tjirpen van de krekels en het ruisen van het gras na deze heel persoonlijke wandeling.

Over genres kunnen we lang discuteren. De term 'atmospheric art-rock' komt vaak terug. Als ik het zelf zou moeten omschrijven, zeg ik dat het neigt naar ambient post-rock en dream pop. De beschrijving op de website van het label vind ik persoonlijk veelzeggender:

"Try to picture yourself walking a wide field or meadow in late summer and not only listen to the insect sounds and the wind moving the grass but also what’s underneath these sounds: a certain power of nature to prevail the inner struggles of one’s self."

Met dat laatste is alles gezegd. Ik hoop dat jullie een mooie luisterervaring hebben.


Fun fact 1: ondanks hun relatief lage bekendheid, is deze band toch op Europese tournée geweest en heb ik ze zowaar mogen aanschouwen in het ondertussen verloren gegane Magasin 4 in Brussel, samen met een handjevol mensen (net even opgezocht, op 15 mei 2012). Een herinnering waar ik heel dankbaar voor ben, dat ik ze heb mogen beleven.

Fun fact 2: zoals gezegd stond dit album reeds op mijn shortlist voor de eerste ronde. Het album bleek toen echter compleet onvindbaar te zijn online; geen Spotify, geen YouTube of Bandcamp... Ik heb daarom gemaild naar het label met de vraag om het album op Spotify (in België) beschikbaar te maken, zodat ik mijn AOTW kon voorstellen. Ik kreeg een vriendelijk antwoord met een gratis download van het album en de mededeling dat ze mijn vraag rechtstreeks gingen doorspelen naar West Thordson, die de rechten op het album bezat. Voor AOTW heb ik er toen helaas niks meer van gehoord. Intussen zijn we enige tijd verder en is het album warempel op Spotify verschenen. Ik blijf in de waan dat mijn mailtje er voor iets tussen zat.

Fun fact 3: West Thordson componeerde filmmuziek voor M. Night Shyamalan's Split en Glass. Wie luistert naar de soundtrack van Split, herkent op een bepaald moment de intro van de titeltrack 'To Forget':
 
Laatst bewerkt:
Topplaat! :love:

Naar mijn aanvoelen onterecht niet bij het grotere publiek geraakt.
 
Ooh nice, dit kan ik echt smaken, krijg zo wat een Loney Dear gevoel bij deze, alleen nog iets meer instrumentaal, wat zéér positief is.
Deze ga ik nog een paar keer beluisteren.
 
Ik ben deze plaat helemaal uit het oog verloren. Het beluisteren brengt weer herinneringen naar boven.

Prachtig album.
 
Ik vind het zeer mooie muziek, ben halverwege en al fan. Dit is echter geen muziek die ik associeer met dit seizoen, dus ik hoop dat ik er come autumn aan terugdenk, zal dan nog harder binnenkomen denk ik.
 
Ook ik vind dit een mooi album dat goed de melancholie weet op te wekken. De instrumentatie is nogal minimaal en klinkt helder. De afwisseling tussen de instrumentale nummers en de 'traditionelere' nummers werkt goed. Voorlopige favorieten zijn Sad, Sad Song en Your Hand. Maar ook het openingsnummer wordt mooi opgebouwd en heeft wel iets filmisch.

Het laatste nummer duurt eigenlijk net geen 5 minuten, merkte ik zonet. Ik dacht dat het album was afgelopen maar de rest van dat nummer was stilte.
 
Muzikaal zit het goed in elkaar maar het blijft voor mij iets te braaf voortkabbelen zonder echt luid te worden of naar een hoogtepunt te gaan. Dat mis ik nog om het echt goed te vinden. Zang en instrumentaal doet het me erg denken aan Yeasayer die ik al een paar keer overwogen heb als album van de week (album: All hour Cymbals). Favo nummer ook hier Sad, Sad Song.
 
Openingsnummer was echt héél goed en deed smaken naar meer! Jammer genoeg bleek de lat iets hoog liggen en kon de rest van het album de verwachtingen niet inlossen. Het is geen slechte plaat maar net zoals @Bjorn mis iets waar naartoe gewerkt wordt, een hoogtepunt.

Het kan ook te maken hebben met de manier van luisteren.
Bij de eerste reeks AotW, nam ik altijd de tijd om rustig de plaat te beluisteren en wat aantekeningen te maken. Dat was nog tijdens de dagen van de Corona golven en had ik een pak meer tijd. Nu is het waar meer "tussendoor" of wanneer ik thuis werk. Iets minder aandachtig dan ik anders zou luisteren. Als het dan klikt, dan zet ik het nog eens opnieuw op. Zoals die plaat Kraan een tijdje terug.

Als ik deze op een beter moment en meer gefocust kan beluisteren, misschien dat het dan wel meer klikt. Want zoals @PBR Streetgang zegt: ik associeer deze muziek ook niet echt met de lente. Misschien eens over een dik half jaar nog eens kans geven op een donkere herftsdag.
(en ja, ik weet dat de voorbije dagen nu ook ni meteen heel "lentig" waren :) )
 
Negen voorgangers met heel wat ups en een mss een paar downs, komt nummer tien binnen en stoot hij een van die ups van de nummer-1 positie.
Qua pracht staat deze bij de grootsten van de afgelopen AOTW-rondes.
Ik kan me idd wel inbeelden dat dit album een speciale plek heeft in een moeilijke periode, als je deze voor de eerste keer beluistert.
 
Ik ben deze plaat helemaal uit het oog verloren. Het beluisteren brengt weer herinneringen naar boven.

Prachtig album.

Ik kan ze met alle wil van de wereld niet meer herinneren, nochtans heb ik de mp3 bestandjes hier op m'n harde schijf staan :unsure:

Maar wat een mooi en verfijnd album is me dat zeg, nog maar 4 nummers ver en het smaakt naar meer.
 
Fun fact 2: zoals gezegd stond dit album reeds op mijn shortlist voor de eerste ronde. Het album bleek toen echter compleet onvindaar te zijn online; geen Spotify, geen YouTube of Bandcamp... Ik heb daarom gemaild naar het label met de vraag om het album op Spotify (in België) beschikbaar te maken, zodat ik mijn AOTW kon voorstellen. Ik kreeg een vriendelijk antwoord met een gratis download van het album en de mededeling dat ze mijn vraag rechtstreeks gingen doorspelen naar West Thordson, die de rechten op het album bezat. Voor AOTW heb ik er toen helaas niks meer van gehoord. Intussen zijn we enige tijd verder en is het album warempel op Spotify verschenen. Ik blijf in de waan dat mijn mailtje er voor iets tussen zat.
Ik lees deze prachtige fun fact nu pas!
 
Ik lees deze prachtige fun fact nu pas!

Ik vermoed dat ze gewoon de dollars al zagen rollen uit de massale door ons veroorzaakte streaming cijfers!

Ik ben er door, zeer mooie plaat. Sluit mooi aan bij de dreampop revival rond die periode. Ik mis ook wel een tikje een apotheose maar het hoeft niet persé. Het zou de plaat misschien wat meer post-rockerig doen aanvoelen en minder verfijnd.
 
Blijf wat op mijn honger zitten?
zeer melancholische klanken en minimalistische instrumentatie maken het wat meer introspectief, maar zonder conclusie?
 
Niet mijn ding; studente op kousenvoeten staart uit het raam met een tas thee in de handen terwijl dit opstaat. Ambient en postrock en soundtracks kan ik goed smaken, maar dit was iets te dromerig. Populair in het radioprogramma 'Duyster' vermoed ik ?
 
Het is toevallig dat ik dit vandaag opzet omdat het terug een eerder druilerige dag is, wat duidelijk goed bij de sfeer van dit album past.
To Forget, Black Shroud en A Sea Estranging Us vind ik alvast goed.
Every Blade of Glass is ineens een heel ander soort nummer, een leuke afwisseling op dit album.
Mooie keuze!
 
Al heel aangename reacties om te lezen!

Ik vermoed dat ze gewoon de dollars al zagen rollen uit de massale door ons veroorzaakte streaming cijfers!

Ik ben er door, zeer mooie plaat. Sluit mooi aan bij de dreampop revival rond die periode. Ik mis ook wel een tikje een apotheose maar het hoeft niet persé. Het zou de plaat misschien wat meer post-rockerig doen aanvoelen en minder verfijnd.

Blijf wat op mijn honger zitten?
zeer melancholische klanken en minimalistische instrumentatie maken het wat meer introspectief, maar zonder conclusie?

Het is misschien wel het soort muziek waar je een grootse conclusie verwacht de eerste luisterbeurt. Maar eens je de plaat kent, vind ik net schoonheid in dat zweverige en breekbare van de plaat. Iets wat ik me nu bedenk, maar dit album geeft me ook een heel dromerig gevoel. Alsof ik niet bij volle bewustzijn ben, maar ergens rondzweef tussen de klanken.

Het is toevallig dat ik dit vandaag opzet omdat het terug een eerder druilerige dag is, wat duidelijk goed bij de sfeer van dit album past.
To Forget, Black Shroud en A Sea Estranging Us vind ik alvast goed.
Every Blade of Glass is ineens een heel ander soort nummer, een leuke afwisseling op dit album.
Mooie keuze!
A Sea Estranging Us is ook één van mijn favoriete nummers :love:
 
Terug
Bovenaan