Techreview: Trust GXT 491 Fayzo Wireless Gaming Headset

Hoera, ik hoef niet langer te gamen in de slaapkamer naast een slapende vriendin en ben dus niet langer verplicht om headphones te gebruiken tijdens het gamen. Althans, dat was toch mijn idee bij de aanschaf van een gloednieuwe OLED-tv. In de praktijk blijkt echter al snel dat schermen met een dikte van pak 'em beet 3 mm nu niet bepaald het meest performante geluid bieden. Ik blijf dus, gewoontedier dat ik ben, gewoon met een koptelefoon op gamen. Gelukkig doe ik dat sinds kort wel in stijl dankzij de Trust GXT 491 Fayzo die met een koket lila kleurtje en RGB-verlichting een betere visuele indruk maakt dan het bescheiden prijskaartje suggereert. Dat een relatief goedkopere headset niet noodzakelijk een goedkope indruk moet maken is dus duidelijk, maar hoe zit het met de prestaties?

trust bg.jpg

De looks, de feel

Over die prestaties van de Trust GXT 491 Fayzo Wireless Gaming Headset gaan we het later hebben, pinky promise, maar laat ons het eerst nog maar eens hebben over de bouw van het toestel en de verpakking waarin het komt. Die verpakking is simpel en no nonsense, met de USB-dongle, een 3.5 mm mini jack-kabeltje, een kabel om op te laden via USB-C op en de boom mic in aparte zakjes. De Fayzo zelf, in alle lichtpaarse glorie, is ietwat plastiekerig qua look, maar voelt desondanks kwalitatief goed aan. Het is niet het soort plastic dat meteen gaat krassen of vettige plekken genereert en het kan zowaar tegen een stootje, zo liet de hoofdband zich probleemloos even stresstesten en was er geen enkel probleem toen het ding even uit de onhandige vingers van mijn plusdochter glipte en een enkeltje richting de vloer kreeg. Ecologisch is het ook een tof ding, want de Fayzo bestaat zowaar uit 87 procent gerecycled materiaal. Zat het vroeger om de wielen van een Fiat Panda of in een Fidget Spinner? Geen idee, maar nu staat het in elk geval op mijn kop.

Het draagcomfort van de Fayzo is gewoon goed te noemen. De headphones zitten strak op het hoofd, maar dankzij de ademende stof van de kussentjes voelt het allemaal relaxed genoeg aan om probleemloos een sessie van meerdere uren intensief gamen te doorstaan zonder irritaties. Ook de knopjes zijn eenvoudig te bedienen en wijzen zichzelf uit. Een tandwieltje om het volume te regelen en de balans tussen chat en game aan te passen op de linkeroorschelp, de aan-knop en een knop om de belichting aan te passen op de rechter. ‘Ho, ho ho, welke belichting?’ hoor ik je ongetwijfeld al denken. Ja, de Fayzo heeft dus RGB-verlichting die je uit enkele presets laat kiezen. Heeft het ook maar enig nut? Uiteraard niet, maar het ziet er vrij tof uit en is subtiel genoeg om niet op een kerstboom te lijken.

trust bg 1.jpg

De auditieve deal

Uiterlijk vertoon is leuk en aardig, maar het belangrijkste is uiteraard hoe de Fayzo het doet in gebruik. Draadloos connecteren via de USB-dongle is kinderspel, verbinden met je smartphone via bluetooth is iets grilliger, maar na ongeveer tien seconden de powerknop ingedrukt te houden op de headset vinden je toestellen elkaar meestal wel vlot. Het is allemaal erg plug and play dus. De Fayzo doet het dus zonder diepgaande configuratiesoftware, maar houdt het allemaal simpel. Dat betekent gelukkig echter niet dat het geluid van de simplistische soort is. De voorbije weken hebben we het toestel gebruikt voor diverse doeleinden, van rustgevende potjes Jusant tot het meer hectische Halo: Infinite en van Masters of the Air en Argyle voor filmisch vertier tot playlists op Spotify. Op een normaal volume weet de Fayzo een behoorlijk sterke indruk te maken. Het geluid heeft een verrassend overtuigende bastoon voor een headset in dit segment, zodat explosies en heftige gebeurtenissen op het scherm met de nodige kracht je oren in gejaagd worden. Ook details zoals voetstappen of de subtiliteit van een zangstem komt genuanceerd genoeg over op een normaal volume.

De Trust GXT 491 levert meer dan genoeg waar voor je geld, zo lang je het toestel niet tot het uiterste drijft.


Het is pas wanneer je de volumeknop de hoogte in jaagt, dat je merkt dat de drivers in de problemen beginnen te komen en spelden laten vallen wanneer het op een correcte weergave van details aankomt. Ook de virtuele 7.1 surround sound maakt af en toe gekke bokkensprongen wat de geluidsmix betreft. De theorie erachter is solide, mits een kleine activatie met een knopje krijg je een modus die het stereogeluidsbeeld van de drivers uitbreidt om de headset performanter te maken om te gamen. In realiteit voelt het echter alsof de afstand tussen jou en het geluid vergroot wordt, waardoor vijandig geweervuur een stuk verder klinkt. Hetzelfde valt te zeggen over muziek. Daar waar je geluidsmix standaard centraal zit, voelt het alsof je met die 7.1 een meter of dertig van het podium wordt geplaatst. We hebben deze feature al een stuk eleganter geïmplementeerd zien worden bij andere headsets die niet eens zoveel duurder zijn.

Over de microfoon kunnen we dan weer weinig negatiefs melden. Het is handig dat de microfoon zich vlotjes laat plaatsen en verwijderen naargelang hij nodig is, en tijdens chatgesprekken levert hij helder stemgeluid af die niet geplaagd wordt door lichte omgevingsgeluiden.

trust bg2.jpg

Conclusie

Ondanks het feit dat de Virtual Surround Sound wat door de mand valt en je voelt dat de drivers moeite krijgen op een hoog volume, weet de Trust GXT 491 Fayzo op een normaal geluidsniveau gelukkig wel te overtuigen met een overtuigende klankkleur. Het gebruiksgemak, zachte prijskaartje en kokette kleurtje helpen verder de pijn te verzachten. Indien je op zoek bent naar een betaalbare veelzijdige headset die nergens echt hoeft in uit te blinken, is dit dan ook een veilige keuze.

Pro

  • Degelijk geluid voor een zachte prijs
  • Veelzijdig en gemakkelijk in gebruik
  • Verwijderbare microfoon kwijt zich uitstekend van zijn taak

Con

  • Op hoger niveau laat het geluid steken vallen
  • De Virtual Surround sound komt halfbakken over
  • Geen wireless ondersteuning voor Xbox
7

Over

Fabrikant

  1. Trust
 
Terug
Bovenaan