Nieuwbouw De nieuwbouw-topic!

Je kan het ook bekijken tot ruwbouw winddicht.

Dus lot 1: Grondwerk, metselwerken, betonwerken,ramen en dak, riolering tot buiten gebouw. (alle essentiële dingen)

Lot 2: is afwerking: Binnendeuren,elektriciteit,keuken,sanitair,zonnepanelen,plakkerij,vloeren,...

Na Lot 1 evalueer ik mijn resterende budget ifv alle onderdelen van lot 2.
 
Ok, geeft hoe dan ook al een deftig beeld. Ongeveer 30% zoals @aXl_ het beschrijft of ongeveer 50% zoals @Cattadelic het beschrijft.

In ons geval is het dus te hopen dat de andere aannemers een pak goedkoper zijn want deze eerste is al ferm duur :oink:
 
Pfff die meerkosten beginnen wel te wegen.
- ruwbouw 12.000 euro duurder door extra grondwerken en breedvloerplaten die eerst niet voorzien waren
- goedkoopste stukadoor 7000 euro boven raming architect
 
idem, 18,5k€ voor alles, en daar zitten 3 omkastingen en een voorzetwand in gyproc inbegrepen. (offerte eind 22, uitvoering Q2 2023)
 
Raming 15k excl btw, offertes van 22k, 24k en 28k ontvangen.
Moh zeg, een architect die lager raamt dan de realiteit, dat kom ik nu eens nooit tegen zeg...

Ik vind dat echt straf en zie dat zo vaak. Ook nu weer een dossier kwijt, een architect die beweert hetzelfde te kunnen doen als wij voor 100k minder. En uiteraard gaan mensen "mijnheer den architect" meer geloven dan ik die zeg dat dit onmogelijk is.

Als je dan op een paar grote posten gemiddeld 30% tot 50% duurder uitkomt sta je daar mooi aan het einde van de rit. Maar de architect heeft natuurlijk wel mooi zijn overeenkomst en ereloon binnen.

Nog eens een teken dat vaak mensen toch echt gebaat en zekerder zijn met een betrouwbare en transparante totaalaannemer/SOD.

Een architect kan overigens aansprakelijk gesteld worden indien de totaalprijs 10% tot 15% boven zijn raming uitkomt.
 
Architecten en hun ramingen ......
Dat de gemiddelde consument 10-15 jaar achterloopt met wat ze denken dat (ver)bouwen kost, daar kan ik in inkomen. Maar 80% van de architecten hebben ook nog prijzen van 2010 in hun achterhoofd.
Wij zijn op die manier ook al veel dossiers kwijt geraakt. En als je die bouwheren dan achteraf hoort, blijkt dat ze achteraf minstens even veel betaald hebben als onze offertes.
 
Architecten en hun ramingen ......
Dat de gemiddelde consument 10-15 jaar achterloopt met wat ze denken dat (ver)bouwen kost, daar kan ik in inkomen. Maar 80% van de architecten hebben ook nog prijzen van 2010 in hun achterhoofd.
Wij zijn op die manier ook al veel dossiers kwijt geraakt. En als je die bouwheren dan achteraf hoort, blijkt dat ze achteraf minstens even veel betaald hebben als onze offertes.
Klopt 100%, maar het is wel enorm frustrerend. Ik maak mijn offertes zo compleet als mogelijk, ik weet gewoon dat op het einde van de rit het dezelfde prijs gaat zijn, los van eventueel duurdere materialen die de klant along the way kiest.

Maar die ramingen van architecten én de offertes van sommige gekende onbetrouwbare bouwfirma's zitten vaak zover onder mijn offerte dat mensen dan toch dat risico pakken. Ook al kan ik ze zwart op wit al zaken tonen die niet voorzien zijn en er sowieso gaan bijkomen en dus zo aantoon dat ze echt niet kunnen waarmaken wat ze beloven.

Soms denk ik dat mensen echt belogen willen worden of nog geloven in sprookjes, en dat voor de doorgaans belangrijkste en duurste aankoop uit hun leven.
 
psies!

Ik heb overlaatst nog een offerte gezien van een conculega. En heb mijn offerte opgesteld volgens hun denkwijze en toen waren wij opeens maar 2 a 3K duurder (omdat ik bepaalde zake er niet uit wou halen) inplaats van bijna 50K.
 
Ik heb van onze architect gewoon een excel doorgekregen van een huurwoning die hij getekend heeft, opgevolgd & de uiteindelijke kost per post (samen met het plan). Daar dan 10% bijgekletst voor inflatie/prijzen (opgeleverd in 2023), 20% bij om het van huurwoning naar eigen woning te "upgraden" en zo in overleg het budget bepaald per vierkante meter. We zien wel waar we landen, we hebben ook bewust 10% van ons budget achter de hand gehouden zodat we verrassingen kunnen opvangen 🤷‍♂️
Maar ik vond die excel en de grondplannen op zich wel een goede manier om een zicht te krijgen op een project dat hij gecoördineerd had. Volgende fase gaat hij losse offertes opvragen en gaan wij eens langs bij wat SOD firma's en dan hakken we de knoop door :)
 
Pfff die meerkosten beginnen wel te wegen.
- ruwbouw 12.000 euro duurder door extra grondwerken en breedvloerplaten die eerst niet voorzien waren
- goedkoopste stukadoor 7000 euro boven raming architect
Wees gerust er komt nog bij.
Hier tijdens Covid gebouwd en +/- 180k extra mogen ophoesten. (Alst al ni meer was)
 
T’is hier nu wel BG, maar 180K extra bijleggen, dan heeft zatte ritta uw raming toch opgesteld!
(Zelfs ondanks de coronastijgingen.)

De meeste jonge koppels die bouwen naar een bepaald niet rekbaar budget, en indien dit schromelijk overdreven word zullen er gewoon dingen geschrapt moeten worden.
(Letterlijk erin trekken zonder een trap naar boven het eerste jaar en zo’n dingen.)

Hier vrij pissig, ik heb 90K geleend en mijn bank is erin geslaagd om mij 3.9K notariskosten in mijn nek te duwen om de lening te registreren ,hyphotheek ipv mandaat.
Dat is dus de laatste lening dat ik in mijn leven afsluit, dit was niet zo afgesproken, maar last minute heeft het hoofdkantoor dit toch beslist.
 
Wij zijn in de laatste fase: keuken, deuren etc, en ik denk dat onze architect er op 5000€ meer of minder juist zal opzitten.
 
T’is hier nu wel BG, maar 180K extra bijleggen, dan heeft zatte ritta uw raming toch opgesteld!
(Zelfs ondanks de coronastijgingen.)
Enkel de ruwbouw lag vast kwa prijs. De rest niet omdat we (hier al eens uitgeschreven) 1,5 jaar misserie hebben gehad onze buren en met water in de bouwput dat ze niet wegkregen. De ruwbouwaannemer wou ook nog zijn prijsstijgingen doorrekenen maar dit heeft niet gepakt. Dus bouwen middenin Corona en Ukraine crisis. Ik denk dat alles op de schatting zowat 20% omhoog gegaan is. Hier en daar hebben we een extra erbij genomen welk nog niet in de raming zat maar dit was geen 10k extra.
 
Enkel de ruwbouw lag vast kwa prijs. De rest niet omdat we (hier al eens uitgeschreven) 1,5 jaar misserie hebben gehad onze buren en met water in de bouwput dat ze niet wegkregen. De ruwbouwaannemer wou ook nog zijn prijsstijgingen doorrekenen maar dit heeft niet gepakt. Dus bouwen middenin Corona en Ukraine crisis. Ik denk dat alles op de schatting zowat 20% omhoog gegaan is. Hier en daar hebben we een extra erbij genomen welk nog niet in de raming zat maar dit was geen 10k extra.
Echt enorme pech gehad met timing dus, pijnlijk...
Maar als 180k 20% van je bouwkost is was een % misschien ook wel relevante info geweest :biglaugh:

Ik ben zelf toch ook benieuwd waar ik ga landen qua totaalkost van mijn renovatie vs initieel budget. Door de architect laat ik echter geen raming maken dus die kan dan ook al niet verkeerd zijn :unsure:

Hier vrij pissig, ik heb 90K geleend en mijn bank is erin geslaagd om mij 3.9K notariskosten in mijn nek te duwen om de lening te registreren ,hyphotheek ipv mandaat.
Dat is dus de laatste lening dat ik in mijn leven afsluit, dit was niet zo afgesproken, maar last minute heeft het hoofdkantoor dit toch beslist.
Wat is er dan precies misgelopen? Bij notaris pas en zoja, de bank hun aanbod staat toch op papier? Of vroeger al?
Ik moet de lening ook nog verder bespreken maar ga ook sowieso voor 100% mandaat dus dan ben ik alvast gewaarschuwd.
Mochten ze mij dat flikken zou ik uit principe zeggen dat ze hun lening steken waar de zon niet schijnt, maar goed, weegt dat dan op tegen de bespaarde notariskosten...
 
Wees gerust er komt nog bij.
Hier tijdens Covid gebouwd en +/- 180k extra mogen ophoesten. (Alst al ni meer was)
Wij hebben quasi hetzelfde meegemaakt, aangezien gebouwd in dezelfde periode.
Raming opgesteld eind 2020.
Dan kwamen daar de post-covid, ukraïne en energiecrisis stijgingen bij (inflatie hier, energie-toeslag daar, tekorten zus en zo).

Tov de originele raming van de architect uit eind 2020 zijn we afgeklokt op +26%... (was nu wel geen 180k in ons geval, maar toch wel een dikke 100k) Er is, door ons, geen enkele scope change doorgevoerd tijdens dat bouwproces.
Alle offertes kwamen initiëel al duurder binnen en iedereen vond het normaal om in de offertes te vermelden dat alle materiaalprijzen op het einde integraal zouden doorgerekend worden. Iemand zoeken die dat niet deed was zelfs geen optie.
(en op zich was het niet eens onlogisch van die mannen want elektriciteit heb ik volledig zelf gedaan en ik zag die kabelprijzen op een gegeven moment ook week op week stijgen).

Chance dat we in 2020 veel meer geleend hebben dan we strikt nodig dachten te hebben gezien de raming (want 20j aan 0,91%, hoe meer hoe beter). Al een geluk dat we dat gedaan hebben want van de verwachtte buffer was er op het eind uiteraard geen sprake meer.

Uiteraard kon die architect die stijgingen niet voorspellen maar als we waren afgegaan op de 5 à 10% buffer die aangeraden werd, hadden we tegen het einde wel in de shit gezeten (of inderdaad, dingen laten vallen of anders moeten kiezen). Een architect vandaag heeft die excuses wel niet meer. Een raming nu zou toch wel realistisch mogen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Wees gerust er komt nog bij.
Hier tijdens Covid gebouwd en +/- 180k extra mogen ophoesten. (Alst al ni meer was)
Wa? 😅
Hier net na corona beginnen bouwen en offerte architect versus de uitvoering zit er in zijn totaliteit amper/niet naast. Ik zou bijna zeggen dat het goedkoper geworden is.
Onze ruwbouw was al 30-40k goedkoper dan oorspronkelijk gebudgeteerd (wel dankzij een aannemer die een gat in zn agenda had en onze werf echt wou hebben..dus wel effe zitten onderhandelen).

In zijn totaliteit (incl de duurdere keuzes die wij gemaakt hebben) gaan we +-200-250k duurder uitkomen.
Alle kasten op maat, vloer in Dekton, parket in visgraad, douchekraan van +3000€, geintegreerde ledlijnen in het plafond, veel meer spots dan oorspronkelijk voorzien,...

Edit: ik lieg misschien. Één van de onderaannemers heeft 2-3 maand geleden iets komen plaatsen (+-30k) en tot op heden geen factuur gezien (architect ook niet).wetende dat de andere aannemers 1 dag na plaatsing al een betaling stuurde. Vind het bizar..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan