De beurs

EVS gekocht op 05/01/2024 aan 29,1€ -> verkocht op 19/03/2024 aan 33,55€, en na sluiten van de GAP van 22/02-23/02 nu terug aangekocht aan 31,05€. Jammer dat ik er niet vroeger kon bij zijn vandaag.
 
Vorige week bewijs kunnen leveren op mijn werk dat we met de toepassing van LLM's een (van de vele) processen kunnen optimaliseren (lees 12 fte naar 1-2 puur voor de buhne) en dit voor een proces dat in de komende jaren had moeten groeien richting 20-30,...

1) de gemiddelde manager/mens weet te weinig wat een LLM kan, wat tot zowel onder- als overschatting leidt
2) de gemiddelde manager/mens is te weinig op de hoogte van hoeveel idioot* operationeel werk er gedaan wordt in het bedrijf


*en dan heb ik het niet over het vb van marketingcampagnes maar echt "essentieel" operationeel werk dat gewoon bol staat van de domme handelingen
Als je al die jobs gaat cancellen dan kunnen de meeste bedrijven wellicht met 50% minder personeel verder werken....
 
Maar het punt blijft dat mensen investeringen zien als een kost en dus cash aanhouden voor 'when shit hits the fan'. Het punt is dat je die investeringen kunt cashen naar geld voor when shit hits the fan. Je kunt je cash 30y op een spaarboek zetten voor when shit hits the fan. Of je kunt investeren, je geld elke 8-9y verdubbelen (7-8% rendement) en dan 20y later op het 'worst moment ever alles moeten verkopen' (very likely scenario kuch kuch) en je hebt nog altijd je geld x2 x3 gedaan...
Ik was enkel oneens met Karton zijn statement rond kwetsbaarheid. Iemand die veel verdient kan nog altijd kwetsbaar zijn. Er is meer dan inkomsten alleen nodig als parameter om kwetsbaarheid te meten.

Wij houden een buffer van 3 maand vaste kosten als "cash waar we snel bij kunnen". Als de rest mag naar investeringen (renovaties, beurs, ...) gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: cege
Is een renovatie een investering en niet eerder een 'gebruiksgoed'? :thinking:
Renovaties waarbij je bv een perfect oké keuken of vloer uitbreekt om een nieuwe te zetten die je gewoon mooier vindt dan de vorige zou ik niet classificeren als investering omdat dat niets doet met de waarde van je huis maar bv een oud dak vernieuwen, isoleren of een uitbouw zetten zal de waarde wel doen stijgen dus dat lijkt me wel een investering :p
 
Heb ook wat EVS bijgekocht

Uit de Tijd:

Beleggers hadden duidelijk meer verwacht van de kwartaalupdate bij EVS

(zie post van 8u20). De beurskoers glijdt momenteel zo'n 8 procent lager.

Daar zit ook de adviesverlaging door Kepler Cheuvreux voor iets tussen. Het beurshuis handhaaft zijn koersdoel van 36 euro, maar trekt zijn koopadvies in. Het advies is nu 'houden'.
'Na de stellaire outperformance van EVS vinden we het tijd om het risico wat te verminderen. De kwartaalupdate onthult dat de omzet, exclusief de inkomsten uit de grote evenementen, slechts 1 à 5 procent groei vertoont. Wij wachten nu tot die omzetgroei weer kan opgekrikt worden naar 6 à 9 procent.'
 
Begrijp er ook niets van. Heeft niet dezelfde publiciteit als GME maar er gaan wel al enkele dagen rond de 1 miljard dollar in rond terwijl de marktkapitalisatie amper 50 miljoen is...
 
Hoe bedoel je dat? :)
Als ik mijn huis beter isoleer geeft dat een rendement aan minder verbruik voor verwarming/verkoeling en een meerwaarde bij verkoop.
Als ik geen dakisolatie heb en 1500€/j uitgeef aan mazout. Dan ben ik beter voor 1000€ dakisolatie te steken dan die 1000€ op men bolero account te zetten.
Het rendement (minder mazout) is redelijk moeilijk te berekenen (geen twee winters zijn hetzelfde) maar je moet geen genie zijn om te weten dat er een rendement is.
Op de beurs zal je mogelijks een beter rendement halen maar van een hoog saldo op bolero krijg ik het mss warm maar mijn vrouw haar voeten zullen nog even koud zijn :) .
 
Terug
Bovenaan